صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۴۱
مسکو:

بایدن به برجام بر می گردد اما فشار بر ایران را کاهش نمی دهد

«کنستانتین کوساچف» رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه امرزو (پنجشنبه) در برنامه تلویزیونی «باهم آر اف» گفت که پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا احتمالاً به بازگشت ایالات متحده به برجام منجر خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی تاس، وی در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «فکر می‌کنم که این اتفاق می‌افتد. به یاد داشته باشیم که برجام زاییده افکار دولت [باراک] اوباما و دولت دموکرات وی بود که [دونالد] ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری آن را رد کرد. به نظر من، اگر بایدن پیروز شود، تلاش می‌کند تا نشان دهد سیاست خارجی ترامپ از حزب جمهوری‌خواه در تمامی موارد اشتباه بوه است و هم‌اکنون مجبور به اصلاح اشتباهات وی است بنابراین می‌توانم پیش‌بینی کنم که ایالات متحده به برجام بازمی‌گردد».

این دیپلمات روس ادامه داد که بازگشت آمریکا به برجام به مفهوم کاهش «فشار آمریکا به ایران نیست».
کوساچف در این خصوص توضیح داد: «ایالات متحده در این منطقه (غرب آسیا) همچنان بر منافع نزدیک‌ترین همپیمان خود یعنی اسرائیل تکیه دارد. روابط اسرائیل به هیچ وجه تغییری نمی‌کند و اسرائیل همچنان ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهد و سیاست آمریکا در قبال ایران حتی‌الامکان خشن خواهد بود».

«جو بایدن» پیش از این گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات به توافقات بین‌المللی که ترامپ از آن خارج شده، بازمی‌گردد با این حال، او درباره بازگشت به برجام گفته در صورتی که ایران به تعهدات اولیه‌اش در برجام برگردد، او هم آمریکا را به این توافق بازخواهد گرداند.

بازگشت دولت احتمالی بایدن به برجام، در ماه‌های گذشته همواره یکی از سوژه‌های بحث در میان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بوده است. یکی از دلایل اختلافات بر سر این موضوع، استفاده جو بایدن و مشاورانش از لحن مبهم و غیرشفاف برای توضیح درباره سیاست خود در قبال برجام بوده است.

تیم بایدن تا به حال به صراحت از بازگشت به برجام، به شکلی که در حال حاضر هست، سخن نگفته؛ با این حال، مشاوران برجام چندین بار گفته‌اند که چارچوب‌های زمانی برجام به هم ریخته و لازم است بر سر آن مذاکراتی انجام شود.
دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 
با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
باسلام.اگرچه ترامپ و بایدن سر و ته یک کرباسند،ولیکن این شترامپ قاتل که از قدرت خلع شد به حُکم الهی باید با تیغ قصاص و انتقام از صفحۀ روزگار محو شود.أن شاءالله آن روز دیر نخواهد بود!..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات