صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۵۱

بازم مذاکره/ هسته ای کشور با برجام از دست رفت، اینبار با مذاکره چه چیزی را از دست خواهیم داد؟/ آیا منافع حزبی اولویت بر منافع ملی دارد؟

این روزنامه در گزارش خود از فرصت بایدن برای مذاکره مجدد با آمریکا و سود انتخاباتی باید برای اصلاح طلبان سخن گفته است.
 وضعیت اقتصادی مردم پسابرجام، جریان اصلاحات و رسانه های این جریان را در گوشه رینگ افکار عمومی قرار داد. نارضایتی مردم از عملکرد اعتدالیون و اصلاح طلبان تا آنجا پیش رفته که عموم مردم الان راضی هستند که به شرایط اقتصادی قبل از برجام برگردند و هرچه زودتر دولت مشارکتی روحانی و اصلاح طلبان به پایان برسد.
 
 در این میان مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق است که پس از تصویب برجام در 23 تیر سال 94 مانند سایر رسانه‌ای‌های همسو با روزنامه خود، نقش بسزایی در بزرگ‌نمایی و پروبال دادن به برجام داشت، بعدها اعتراف کرد که برجام را بزک کرده‌اند!

این اعتراف در حالی بود که اصلاح طلبان قبل از بزک برجام، دشمن ملت ایران، یعنی مقامات آمریکا را بزک کرده بودند و در واقع بزک آنها زمینه ساز مذاکرات و افتضاح و خسارت بزرگی همانند توافق برجام شد.

طی چند ماه اخیر نیز اصلاح طلبان با همه توان تلاش کردند که دوباره وضعیت اقتصادی مردم را به انتخابات آمریکا و امثال بایدن گره بزنند. آنهم در شرایطی که طی هفت سال اخیر مردم با همه وجود احساس کردند که سرانجام معیشتی آنها با این طرز تفکر به چه حال و روزی افتاده است.

با این وجود پس از نمایان شدن احتمالا پیروزی جوی بایدن در آمریکا، روزنامه اصلاح طلب شرق اینبار پای را از بزک کردن آمریکایی ها نیز فراتر گذاشته و شفاف دوباره وارد فریب دادن مجدد مخاطبین خود شده است. این روزنامه در گزارش خود از فرصت بایدن برای مذاکره مجدد با آمریکا و سود انتخاباتی باید برای اصلاح طلبان سخن گفته است.

در اینکه تاکنون مذاکرات برای مردم ایران چه عواید اقتصادی بدست آورده نیازی به استدلال کردن نیست ولی اینکه این رسانه اصلاح طلب دوباره گزینه مذاکره با آمریکا را پیشنهاد می دهد، معلوم است که این رسانه ها تا اقتصاد و سفره معیشتی مردم ایران را کامل نابود نکنند، دست از سیاست بازی‌های خود نمی‌خواهند بردارند.

نکته قابل تامل تر نیز اینکه اکثر اصلاح طلبان به صراحت می گویند که هیچ ایده و راهی جز مذاکره با آمریکا که شکست و تبعات این ایده در هفت سال اخیر معلوم است، ندارند و جالب تر آنکه خودشان هم می گویند که با مذاکره مجدد با آمریکا و بایدن نیز معلوم نیست که وضع اقتصادی مردم چندان خوب شود.

اصلاح طلبان که هفت سال است از وعده برداشتن تحریم ها از طریق مذاکره با آمریکا برای مردم سخن گفتند و نتیجه آن نیز افزایش تحریم ها بیشتر از قبل از برجام شده، اینبار روزنامه شرق در گزارش کاملا جهت دار سیاسی  و انتخاباتی خود دوباره از وعده رفح تحریم ها البته در یک مدت طولانی و نامعلوم دیگر! پس از پیروزی جوی بایدن در انتخابات سخن گفته است: «در صورت تغییر دولت آمریکا امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت؛ هرچند مذاکره در شرایطی که به هر حال تحریم‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده، قدری سخت است و به‌نظر می‌رسد که مدتی طول بکشد تا این تحریم‌ها رفع شود و در شرایطی مانند آنچه پیش از خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم، ایران و آمریکا بتوانند در فضایی به دور از تهدید مذاکره کنند»

معطل کردن دوباره اقتصاد کشور برای مذاکره با آمریکا آنهم در شرایطی که هر لحظه قیمت ها بالاتر می‌رود و معیشت مردم سخت تر می شود، نشانه آن است که اصلاح طلبان اراده دارند تا نابودی کامل سفره مردم دست از قدرت و فریب های تبلیغاتی و انتخاباتی برندارند.

از سوی دیگر شرق به صراحت می گوید که بایدن فرصت انتخاباتی برای اصلاح طلبان است؛ در گزارش این روزنامه آمده است: «ممکن است ورود بایدن به کاخ سفید باعث گشایش باب مذاکره و به‌تبع آن بهبود احتمالی داخلی شود، اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند با پیروزی بایدن می‌توانند با تکیه بر گفتمان مذاکره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برگ برنده مهمی در دست داشته باشند. »

این روزنامه در ادامه به صراحت اشاره می کند که اصلاح طلبان باید دوباره کشور را وارد دو قطبی های سیاسی و انتخاباتی کنند و می نویسد: «آنها در شرایطی که نارضایتی عمومی زیاد شده است و شاید دیگر نتوانند با وعده‌های اقتصادی یا سیاسی مردم را به انتخابات امیدوار کنند، گمان می‌کنند یکی از مهم‌ترین راه‌های اعتمادسازی برای مردم تکرار مجدد دوگانه مقابله-مذاکره است و با این شیوه قادر خواهند بود که مردم را به نفع خود پای صندوق انتخابات بیاورند.«

از گزارش روزنامه شرق به راحتی می توان فهمید که اساسا اصل موضوع علاقه مذاکره مجدد با آمریکا نیز  تلاشی برای ادامه در اختیار گرفتن ریاست جمهوری و قوه مجریه است و اساسا گره زدن مجدد معیشت مردم به انتخابات نیز یک فریب سیاسی و انتخاباتی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات