صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۶۰

اخبار ویژه 14 آبان ماه

روزنامه کیهان **

اعتراض به استخدام‌های اتوبوسی در سال پایانی دولت

سکوت دولت درباره استخدام‌های شائبه‌برانگیز برخی اعضای ستاد انتخاباتی روحانی و شماری از نمایندگان عضو فراکسیون مجلس در مجلس دهم،‌با انتقاد روزنامه آفتاب یزد مواجه شد.

آفتاب یزد در گزارشی نوشت: روزگاری می‌گفتند مدیران اتوبوسی می‌آیند و اتوبوسی می‌روند اما حالا چند سالی است که وضعیت فرق کرده است، مدیران با اتوبوس می‌آیند اما نهایتا با یک ون برمی‌گردند!

در واقع تعداد زیادی از اطرافیان خود را در این فاصله با استفاده از اعمال نفوذ خود استخدام می‌کنند تا اگرچه عملکرد آنها برای مردم میراثی چون دشوار‌تر شدن زندگی نداشته اما برای حامیان و نزدیکان این مدیران منفعتی وجود داشته باشد. به تازگی لیست بلندبالایی به بیرون درز کرده که برخی فعالین رسانه‌ای حامی دولت روحانی یا آنهایی که در ستادهای انتخاباتی روحانی فعال بودند در این چند ماه آخر، یکی یکی مزد خود را می‌گیرند تا میراث روحانی تنها افزایش هفت برابری قیمت ارز و طلا یا پراید نباشد بلکه استخدام‌های خاص نیز در کارنامه او دیده شود! هرچند شاید لازم بود فعالین ستاد انتخابات روحانی حتی به دلیل تبلیغ او با وجود کارنامه‌ای که حالا می‌بینیم شماتت هم بشوند!

آفتاب یزد با اشاره به سکوت اصلاح‌طلبان می‌نویسد: صدای سکوت فضا را گرفته است. دولت روحانی استخدام‌هایی را در دستور کار قرار داده و در میان آن از نمایندگان اصلاح‌طلب سابق تا خبرنگارانی که شاید همان‌هایی بودند که از احمدی‌نژاد و قالیباف انتقاد می‌کردند حالا خودشان غنیمت نبرد 96 را در 99 بدست آورده‌اند. افرادی که بیشتر آنها به لحاظ سابقه کاری یا مدرک تحصیلی سنخیتی با پستی که دریافت کرده‌اند ندارند و در این میان حقوق‌های بالای 10 میلیون و 20 میلیون را باید در حساب خود ببیند و بگویند «روحانی مچکریم». درباره رویه استخدام‌های جدید شاید یکی از جالب‌ترین موارد نامه‌ای باشد که اخیر از سوی یک مقام استانی به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است(که تاکنون تکذیب نشده است). در این نامه آمده است: «با عنایت به قول مساعد ریاست محترم جمهور در همایش استانداران در مجموعه سعدآباد در سال ۱۳۹۸ مبنی بر بکارگیری و جذب تعداد ۲۰ نفر از فعالان ستاد انتخاباتی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ در استان کرمانشاه به استحضار می‌رساند با توجه به اینکه تاکنون مکاتبات و پیگیری‌های مکرری در این خصوص صورت پذیرفته و نتیجه مشخصی در خصوص اخذ و تخصیص شناسه استخدامی افراد معرفی شده حاصل نگردیده، لذا خواهشمند است با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا پایان دولت دوازدهم و وضعیت خاص معیشتی این افراد که عمدتاً دارای تحصیلات عالیه و جایگاه خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند دستور فرمائید اقدام لازم در این خصوص معمول گردد.»

اما آنچه مهم است اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب یا فعالین سیاسی هیچکدام صحبتی در این زمینه نداشته و میلی برای پرداختن به این موضوع ندارند! گویی اصلاح‌طلبان می‌گویند حالا که نوبت به ما رسیده و احتمالا 1400 را هم واگذار خواهیم کرد چرا از این شانس استخدام‌ها استفاده نکنیم! در چنین شرایطی چگونه اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار به این باشند که اعتماد عمومی از دست رفته را بازگردانند. در حالی که شواهد یکی بعد از دیگری بیرون می‌آید که منافع شخصی و گروهی اولویت اصلی برخی شده است!

ایران: گره زدن اقتصاد به آمریکا بی‌خردی است

روزنامه دولتی ایران در حالی که طی روزهای گذشته و تیترهای اصلی تلاش داشت مشکلات اقتصادی کشور را به انتخابات آمریکا گره بزند، در یکی از صفحات داخلی نوشت نباید اقتصاد ایران را به انتخابات آمریکا گره زد.

این روزنامه در صفحات لایی خود از قول فرشاد مؤمنی اقتصاددان نوشت: متأسفانه شیوه مورد علاقه شایعه‌پراکنان، خرد ستیزان و بی‌اعتنایی آنان به برنامه اصولی راهگشا تسلط بیشتری پیدا کرده است و شاید یکی از علائم و نشانه‌های اینکه تا این اندازه ما خود را وابسته به عطسه و سرفه دیگران می‌کنیم به این مسأله حیاتی برمی‌گردد که ما خطاهای بسیار راهبردی در تنزل بخشی به منزلت خرد و دانایی در برنامه‌ریزی مرتکب شده‌ایم و تا زمانیکه آنها را اصلاح نکنیم در بر همان پاشنه خواهد چرخید که دائماً بحران‌ها، آشفتگی‌ها و نارسایی‌های بیشتری تولید خواهد کرد.

 ما اگر خدایی ناکرده به چنین امیدهایی وقت تلف کرده‌ایم، هر لحظه‌ای زودتر این اتلاف فرصت‌ها و فرصت سوزی‌ها را کنار بگذاریم و در مسیر عقلایی طراحی برنامه‌های راهگشای توسعه قرار بگیریم، کشور زودتر به فرجام خواهد رسید.

اگر کسانی اهل پژوهش و تحقیق عالمانه برای فهم امور مبتلابه ایران هستند کافی است که متون بسیار مهمی که طی همین چند سال اخیر از سوی تحریم‌کنندگان ایران، انتشار شده را نگاه کنند تا به وضوح ببینند که کانون اصلی انگیزش آنها برای بهره‌گیری از ابزار تحریم، احساس آسیب پذیری‌های شدیدی است که در اقتصاد ایران به خاطر سوء تدبیر، فسادها، ناتوانی‌ها، سفله پروری‌ها و تملق گستری‌ها، صورت گرفته است.

آنها در واقع از آبی که خودمان گل آلود و اقتصاد ملی را آسیب‌پذیر کرده‌ایم بهره‌برداری می‌کنند، لااقل طی یک سال گذشته به شخصه بیش از ۱۵ بار با استناد به شواهد و استدلال‌هایی غیرقابل خدشه، گفته‌ام که رفع تحریم‌ها بیش از هر عاملی تابع تلاش‌های خردورزانه مبتنی بر برنامه مؤثر ما برای رفع آسیب پذیری‌ها است و هرگاه آنها احساس کنند که این تحریم‌ها مشوق بسته عقلانیت و کاربست خرد در اداره امور ما شده است، قطعاً آنها تحریم‌ها را بر طرف  خواهند کرد چون فکر می‌کنند در واقع به ما پاس گل داده‌اند.

 آنچه که امروز به‌عنوان امیدآفرینی در باب اینکه تغییری در حزب حاکم بر آمریکا اتفاق بیفتد و آثاری بر نرخ ارز ما بگذارد یکی از غم انگیزترین و تحقیرآمیزترین تلقی‌هایی است که نسبت به جامعه علمی ما روا داشته می‌شود.

 از موضع صمیمیت و خضوع به مسئولان گرامی توصیه می‌کنم، دل به چنین چیزهایی نبندند و با مبانی و اصول شناخته شده در زمینه برنامه‌ریزی برای ساخت توسعه‌نیافته رانتی کمر همت ببندند و همچنین بی‌اعتمادی اصحاب خرد و تولیدکنندگان را که ناشی از سیاستگذاری‌های اقتصادی نابخردانه است، حل و فصل کنند و از سویی اعتماد مردم را برگردانند و راه را برای این باز کنند که کانون اصلی درآمدهای دولت از مالیات‌گیری از فعالیت‌های خردورزانه مبتنی بر تولید فناورانه باشد نه به شیوه کنونی که مالیات‌های تورمی شکنندگی‌آور به مردم و تولیدکنندگان تحمیل می‌شود و رانت‌خوارها، رباخوارها و دلال‌ها افزایش ثروت پیدا می‌کنند.

نیویورک‌پست: ایران ثابت کرد دوره ابرقدرتی آمریکا تمام شده

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی آمیخته با ناراحتی و سردرگمی نوشت: ایرانی‌ها ثابت کردند دوران ابرقدرتی آمریکا به پایان رسیده است.

نیویورک پست می‌نویسد: ایرانی‌ها روزبه‌روز در حال گسترش نفوذ خود در نقاط مختلف جهان هستند آنها در عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن، ونزوئلا و آفریقا و چندین کشور دیگه حضور دارند و نفوذ بسیار محکمی دارند. ایران به دنیا نشان داد که دوران ابرقدرتی و سلطه آمریکا به پایان رسیده و علنا نفتکش‌ها و کشتی‌های خود را به هر جای جهان که نیاز باشد جلوی چشم آمریکایی‌ها خواهد فرستاد، بدون اینکه کسی برای آنها مزاحمتی ایجاد کند.

ایران به امپراتوری دریایی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها پایان داد و اکنون این ایران است که سرنوشت امنیت دریاها را در منطقه تعیین می‌کند.

سوریه نقش بسزایی در احیای امپراتوری ایران دارد ایران نشان داد که هیچ قدرتی در دنیا نخواهد توانست سرنوشت سوریه و بشار اسد را تعیین کند جز خودش. ایران در سوریه مقابل ده‌ها کشور ایستاد و اجازه نداد آنها به اهدافشان برسد و این موضوع را دیکته کرد که در منطقه هیچ چیز تغییر نخواهد کرد، مگر به خواسته ایران.

ایران نشان داد دورانی که آمریکا ناوها یا هواپیماهاش را اعزام و حکومت‌ها را تغییر می‌داد و سرنوشت ملت‌ها را تعیین می‌کرد، تمام شده و اکنون کشور قدرتمندی مثل ایران مقابل او ایستاده است. ایران نشان داده که آمریکا دیگر ابرقدرت نیست.

هیچ کشوری و هیچ ارتشی در دنیا وجود ندارد که به‌دنبال درگیری نظامی با ایران باشد. زیرا می‌دانند شروع هرجنگی باعث می‌شود ایران به اهداف خودش برسد و به بهانه آن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل را مستقیم هدف قرار بدهد و تمام دنیا هم از این جنگ ضربه خواهند خورد. این ایرانی‌ها خواهند بود که مدت زمان جنگ و گسترش درگیری‌ها را مشخص خواهند کرد.

همه‌چیز نشان‌دهنده این است که روزهای پیروزی ایران در تمامی جنگ‌های نیابتی و حتی اقتصادی بسیار نزدیک است و نفوذ آنها بزودی گسترش خواهد یافت.

ایلنا: به مردم دروغ نگوئیم ترامپ و بایدن، یک روح در دو پیکرند

یک خبرگزاری اصلاح‌طلب برخلاف فضاسازی برخی هم‌طیفانش تصریح کرد: ترامپ و بایدن، یک روح در دو جسم هستند و نباید مشکلات سوء مدیریت اقتصادی را به آمریکا حواله داد.

ایلنا در یادداشتی خاطرنشان کرده است: طی چند روز آینده تکلیف ریاست‌جمهوری آمریکا روشن می‌شود و همگان متوجه خواهند شد که هیچ فرقی بین ترامپ و بایدن وجود نخواهد داشت و هر دو یک روح هستند در دو جسم. اما متاسفانه شاهدیم که علیرغم تذکرات رهبری مبنی بر بی‌اهمیت بودن این انتخابات برای ایران، گروهی موج‌سواری می‌کنند و همه مشکلات اقتصادی را در گرو این انتخابات قرار داده‌اند. سوداگران اقتصادی، عدم مذاکره با آمریکا را دلیل مشکلات کشور می‌دانند، در حالی که ریشه اصلی بسیاری از مشکلات کشور، ضعف مدیریتی و عدم شجاعت برخی از مدیران است و این ضعف نه تنها کشور را در التهابات اقتصادی قرار داده بلکه باعث شده تا فردی مانند ترامپ؛ ایران را کشوری ضعیف قلمداد کند.

عدم نظارت صحیح مدیران اقتصادی، معیشت مردم و توان زندگی آنها را دچار چالش کرده؛ افزایش قیمت‌ها و نابسامانی در بازار ارز همان هدفی است که ترامپ به دنبال آن است و عده‌ای در داخل خواسته یا ناخواسته در راستای همان اهداف قدم برمی‌دارند.

از سوی دیگر برخی دلالان، شرکت‌‌ها و کارفرمایان و تولیدکنندگان را هدف قرار داده‌اند.

چه کسی است که نداند تحریم‌های آمریکا و اروپا روی اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است؟ با این وجود آیا همه گرفتاری‌های اقتصادی ما به دلیل این تحریم‌هاست؟ آیا بعد از آنکه ترامپ از برجام خارج شد، مسئولان به رهنمودهای رهبری درباره نحوه عملکرد نسبت به برجام و مقابله با اروپا و آمریکا توجه کردند؟ آیا به توصیه‌های ایشان درباره اقتصاد مقاومتی و لزوم حمایت از تولید و توان داخلی و مدیریت جهادی و حمایت از کار و کالای ایرانی، حمایت موسسات بانکی و تولید داخلی، توسعه صادرات غیرنفتی و... توجه کافی شده است؟

امروز گروهی بدون توجه به ظرفیت‌های داخلی  به غلط نسخه شفابخش را در مذاکره با آمریکا و دوستی با شیطان بزرگ می‌دانند، در حالی که تحریم‌ها فقط ۲۰ درصد می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. دشمنان نظام و انقلاب تلاش کردند تا همراه با پیاده‌نظام خود اقتصاد کشور  را تهدید کنند. واضح است که ربط دادن همه مشکلات به آمریکا آدرس اشتباه دادن است.

تاریخ اثبات کرده که نباید به حرف‌های آمریکا و دولت‌های غربی گوش داد. آمریکا، با هر پوزیشنی در ۴۰ ساله گذشته هیچ خیری به ایران نرسانده و هیچگاه نتوانستیم به آمریکا اعتماد کنیم. نشانه تفاوت نداشتن بایدن و ترامپ این است که بایدن هنوز رأی نیاورده، بر رجزخوانی علیه ایران تاکید می‌کند و این امر نشان می‌دهد که رئیس جمهور آینده آمریکا هر کسی که باشد سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران تغییر نمی‌کند. امیدواریم مجلس انقلابی همراه با دولت و مسئولان و مدیران تصمیم‌ساز در حوزه اقتصادی، بدون نگاه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بتوانند بر مشکلات اقتصادی فائق آیند. ایران اسلامی توانمندی‌ها و بسترهای مناسبی برای تولید، اشتغال و صادرات دارد.

تورم 8 برابری قیمت مسکن سوغات سوءمدیریت عباس آخوندی

در اثر شیرین‌کاری‌های دولت تدبیر و به‌ویژه سوءمدیریت شدید عباس آخوندی در پنج سال وزارت، تورم بخش مسکن در ایران 8 برابر بالاترین تورم‌های جهانی شده است.

روزنامه جهان صنعت از روزنامه‌های حامی دولت درباره این جهش قیمتی نوشت: فعالان حرفه‌ای خرید و فروش املاک افزایش 200 درصدی قیمت مسکن در تابستان 1373 را به یاد دارند اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تنها در بازه سال 96 تا 99 قیمت مسکن بیش از 600 درصد افزایش داشته باشد.

بانک جهانی به تازگی اعلام کرده که سرعت افزایش قیمت مسکن در جهان به بالاترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است. بررسی بانک جهانی از وضعیت بازار مسکن در 57 کشور جهان نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2009 رسیده که به عقیده این بانک بازتاب‌دهنده هراس سرمایه‌گذاران از شرایط کرونایی موجود و کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز واحدهای جدید است. در چین رشد قیمت زمین تقریبا ثابت بوده است اما رشد سریع‌تر قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا قیمت مسکن در این کشور طی یک دهه اخیر به‌طور متوسط 25 درصد افزایش پیدا کند.

در نتیجه شیوع کرونا و اخلال در زنجیره تامین، ساخت واحدهای جدید مسکونی به حباب قیمتی در کشورهای اسکاندیناوی دامن زده که در این بین وضعیت مسکن در شهرهای اسلو، نروژ و استکهلم سوئد بیش از سایر نقاط این منطقه بحرانی بوده است. این وضعیت روی بازار مسکن کشورهای استرالیا و کانادا نیز تاثیر منفی گذاشته است.

در میان کشورهای مورد اشاره در گزارش بانک جهانی لوکزامبورگ با ثبت 13 درصد تورم بیشترین افزایش قیمت در بخش مسکن را پشت سر گذاشته است. در تهران اما میزان افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از 110 درصد بوده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 10 و 110 درصد افزایش یافته است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت شهید فهمیده

به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید محمدحسین فهمیده، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی به خانواده شهیدان فهمیده، یاد آن شهید بزرگوار را گرامی داشتند. در این پیام که نماینده ولی فقیه در استان البرز آن را به خانواده شهید ابلاغ کرد، آمده است: «به مناسبت چهلمین سال شهادت حماسه‌ساز شهید فهمیده و برادر شهیدش، یاد آن شهیدان و پدر گرامی و مادر صبور آنان را که در چند ماه اخیر به عزیزان والامقام خود پیوستند گرامی می‌دارم و غفران الهی و حشر با اولیاء‌الله را برای آنان مسألت می‌کنم و سعادت و موفقیت برای بازماندگان آنان را از خداوند می‌طلبم».

***

آسوشیتدپرس:

رهبر عالی ایران انتخابات آمریکا را مورد تمسخر قرار داد

یک خبرگزاری آمریکایی با پوشش سخنان رهبر معظم انقلاب، گزارش داد رهبر عالی ایران با اشاره به بحث‌های مربوط به تقلب در آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را مورد تمسخر قرار داد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با پوشش بخش مربوط به انتخابات آمریکا در سخنان رهبر معظم انقلاب در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران، انتخابات آمریکا را مورد تمسخر قرار داد و خطاب به مخاطبانش گفت دموکراسی آمریکایی این است. این گزارش افزود، رهبر عالی ایران به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره تقلب در انتخابات اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهوری که انتخابات در دولت او در حال برگزاری است می‌گوید در انتخابات تقلب می‌شود و رقیبش نیز می‌گوید رئیس‌جمهور قصد تقلب گسترده دارد. خوب نگاه کنید. این دموکراسی آمریکایی است...» آسوشیتدپرس در ادامه به موضع رهبر معظم انقلاب درباره نتیجه انتخابات آمریکا پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران بر موضع همیشگی ایران درباره انتخابات در آمریکا تاکید کرد و گفت اینکه چه کسی در این انتخابات پیروز می‌شود در سیاست جمهوری اسلامی ایران تاثیری نخواهد داشت. سیاست ما اساسی و مشخص است و رفت و آمد افراد تاثیری روی آن ندارد.

***

اندیشکده انگلیسی:

موشک‌ها و پهپادهای ایرانی گزینه‌های مناسب برای صادرات هستند

یک اندیشکده انگلیسی در تحلیلی درباره خاتمه تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت ایران علاوه بر ارتقای برخی بخش‌های نظامی خود گزینه‌های مناسب صادراتی نیز دارد. به گزارش فارس، یک اندیشکده انگلیسی در تحلیلی درباره خاتمه تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل متحد، به گمانه‌زنی درباره خریدهای محتمل و صادرات تسلیحاتی ایران پرداخت و نوشت: پایان تحریم تسلیحاتی به ایران این امکان را می‌دهد تا آشکارا سامانه‌های خاص خود را صادر کند. در بخشی از گزارش اندیشکده «مطالعات راهبردی» به قلم «داگلاس باری» آمده است: موشک‌های ضد‌کشتی و پهپادهای ساخت ایران می‌توانند بازارهایی را در کشورهایی پیدا کنند که توانایی تهیه و دسترسی به تامین‌کنندگان سنتی را ندارند. ایران پیش‌تر نیز تمایل خود را برای صادرات موشک‌های کروز قدس-1 نشان داده و چنین سلاحی ممکن است برای برخی کشورها گزینه‌ای جذاب و کم‌هزینه‌ باشد. نویسنده در بخشی از این گزارش همچنین نوشت: چین و روسیه می‌توانند بسته‌های تسلیحاتی یا به‌روزرسانی شده را برای سامانه‌های هوایی، دریایی یا زمینی ایران ارائه دهند. تولید سامانه موشکی هوا به هوا، هوا به زمین و زمین به زمین به نفع ایران خواهد بود. تهران اینک موشک‌های تاکتیکی هدایت‌شونده مناسبی دارد و همکاری گسترده‌تر به نفع بخش داخلی این کشور خواهد بود. نویسنده این تحلیل در گزارش خود با اشاره به امکان ارتقای نیروی دریایی و هوایی ایران، به تمایل تهران در توسعه توان موشک‌های زمین به هوا و ضدکشتی اشاره کرد و نوشت: به احتمال زیاد ایران توانایی بهبود موشک‌های زمین به هوا و ضدکشتی را که در صورت درگیری هزینه‌ای را به ایالات‌متحده و برخی دیگر در خلیج‌فارس وارد می‌کند، در اولویت قرار می‌دهد.

***

قدردانی جمهوری آذربایجان از بیانات مقام معظم رهبری درباره مناقشه قره‌باغ

پس از بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره بحران جاری در قره‌باغ، «خلف خلف‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با سیدعباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در باکو، مراتب قدردانی دولت و ملت جمهوری آذربایجان را از این بیانات مهم و عادلانه اعلام و بر دوستی و برادری ۲ کشور همسایه تاکید کرد.

وی سفر عباس عراقچی فرستاده ویژه ایران و ابتکار منطقه‌ای کشورمان برای حل بحران را مهم و همراه با حسن‌نیت خواند و از آن حمایت کرد. خلف‌اف همچنین بر اجرای سریع و فوری دستورات و توافقات رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با عراقچی تاکید کرد.

***

دیدار عضو جدید شورای نگهبان با آیت‌الله یزدی

آیت‌الله خاتمی، عضو جدید فقهای شورای نگهبان صبح روز گذشته با آیت‌الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو سابق فقهای شورای نگهبان دیدار کرد. در این دیدار آیت‌الله خاتمی با تمجید از رویکرد صریح، صادقانه و انقلابی آیت‌الله یزدی بر ادامه راه ایشان در شورای نگهبان تاکید کرد. آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: خط شما خط امام و ولایت بوده است و من به یاری خدا وکمک شما راهی که حضرت‌عالی رفته‌اید را با جدیت دنبال خواهم کرد. آیت‌الله یزدی نیز ضمن تبریک ولادت نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امام جعفر صادق علیه‌السلام با ابراز خرسندی از انتخاب ایشان، برای آیت‌الله خاتمی آرزوی موفقیت و کسب توفیقات الهی کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

تصمیم جدید برای کنترل ترازنامه بانک ها

ایسنا- در تداوم برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم و به منظور بهبود کیفیت ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری، پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعمال «سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی» توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد. بر اساس بندی از این پیشنهاد بانک مرکزی می‌تواند رشد ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را بر حسب وضعیت مالی و نوع ماموریت آن‌ها تعدیل کند؛ به‌گونه‌ای که برای بانک‌های با وضعیت مالی نامناسب محدودیت بیشتر و برای بانک‌های با وضعیت مالی مناسب‌تر، محدودیت کمتری اعمال کند.

افتتاح خط ریلی ایران- افغانستان تا پایان آبان

ایسنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال ریلی به کشورهای همسایه را گسترش دادیم و پایان همین ماه افتتاح راه آهن ایران به افغانستان را خواهیم داشت.

*********************************

روزنامه ایران **

رشد مثبت اقتصادی از اسفندماه

سعید لیلاز کارشناس اقتصادی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که رشد اقتصادی ایران از اسفندماه سال جاری مثبت خواهد شد.او در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با خبرآنلاین، گفته: واقعیت این است که دولت اختیارات نامحدود و تمام و کمالی در کشور ندارد، در عین حال دو بحران بسیار بزرگ یعنی تحریم و کرونا از بیرون بر کشور تحمیل شده. به گفته لیلاز تحریمی که اکنون ۳۱ ماه از آن گذشته حتی طولانی‌تر از تحریمی است که زمان مرحوم محمد مصدق تحمل کردیم. با این حال از پاییز ۱۳۹۸ بخش اصلی آثار تحریم را پشت سر گذاشتیم و اقتصاد ایران در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات وارد رشد شد اما درست در نقطه آغاز رشد اقتصادی و خنثی کردن آثار تحریم‌ها با مسأله شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم. وی تأکید کرد: میزان صادرات نفتی و غیرنفتی ما بدتر از سال قبل نخواهد شد و تحریم‌های اخیر علیه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن هم فقط تأکیدی بر تحریم‌های قبلی بوده و تأثیر جدیدی روی عملکرد آنها نخواهد داشت. بنابراین رشد اقتصادی کشور از اسفندماه امسال در همه بخش‌ها مثبت خواهد شد.

چهره نزدیک به قالیباف: ترامپ بهتر است

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا و نزدیک به محمد باقر قالیباف، درباره انتخابات امریکا و اینکه رئیس جمهور شدن کدام‌یک از کاندیداها به نفع ایران است، به خبرآنلاین گفت: فرقی بین ترامپ و بایدن برای جمهوری اسلامی نیست و نظام کل امریکا با انقلاب اسلامی و ملت ایران دشمنی دارد. این تصور وجود داشت که اوباما بهترین رفتار را داشته درحالی که مشخص شد که بیشترین خباثت، دشمنی و کینه‌ورزی را اوباما با ایران انجام داد و بیشترین تحریم‌های اثرگذار را او برای کشور فراهم و اجرایی کرد. وی ادامه داد: عده‌ای طوری فضاسازی کردند که اگر بایدن روی کار بیاید، مشکلات کشور حل خواهد شد و به برجام باز می‌گردد. درحالی که اگر ترامپ بیاید بهتر است. ترامپ با ایران دشمنی دارد و رو بازی می‌کند. تمام خصوصیات، رفتارها و برخورد‌های ترامپ شناخته شده است و ایران می‌تواند سیاست‌های خود را به راحتی در برابر او اعمال کند. در صورت روی کار آمدن بایدن، کشور دچار یک تفاوت نظر در اعمال سیاست‌های خارجی نسبت به امریکا می‌شود.

نامه محرمانه کمیسیون امنیت ملی درباره خرابکاری نطنز

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید در خصوص حادثه نطنز نامه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه کردیم و به ‌صورت محرمانه برای سران قوا و دستگاه‌های مرتبط مثل شورای‌عالی امنیت ملی ارسال کردیم. به گزارش تابناک، ابوالفضل عمویی افزود: در گزارش‌های اولیه که جمع‌آوری شد، خیلی از جزئیات ماجرا روشن شده، ولی ابعاد دیگری از این ماجرا هنوز قابل اظهارنظر نیست و انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه خودشان اطلاع‌رسانی کنند. برای ما روشن شد که حادثه از خارج مجموعه رخ نداده است.

*********************************

روزنامه شرق **

5 كشته در  تیراندازی در مقابل یک کنیسه در اتریش وحشت در وین

شامگاه دوشنبه افراد مسلح در شش نقطه از شهر وین در نزدیکی یک کنیسه مردم را به گلوله بستند. یک تروریست در مرکز وین حداقل پنج نفر را کشته و دست‌کم ۱۷ نفر را زخمی کرد. به گزارش دویچه‌وله، کارل نهامر، وزیر کشور اتریش صبح سه‌شنبه در یک نشست خبری این حمله را کار تروریست‌های اسلام‌گرای تندرو خواند و گفت قاتل هوادار گروه داعش بود. او پس از حمله به ضرب گلوله پلیس کشته شد. نهامر به خبرگزاری اتریش گفت كه کشته‌شدگان غیرنظامی دو زن و دو مرد بودند. نیروهای امدادگر گفته‌اند حال برخی از زخمی‌شدگان وخیم است. به گزارش شاهدان عینی، مهاجم مسلح به سلاح گرم و کمربند انفجاری بود. به‌گفته وزیر کشور اتریش او می‌خواست وحشت ایجاد کند و اكنون در وین هزار مأمور امنیتی مستقر شده‌اند. نهامر گفت: «در‌حال‌حاضر نمی‌توانیم وجود عاملان دیگر در این حمله را منتفی بدانیم». تحقیقات در این زمینه در جریان است و دست‌کم یک نفر دیگر تحت تعقیب است. پلیس اعلام کرد که در جست‌وجوی مواد مورد استفاده متهم، خانه او مورد بازرسی قرار گرفت. وزیر کشور اتریش کمی بعد در یک برنامه صبحگاهی گفت در جست‌وجوهای متعدد دیگر چندین خانه مورد بازرسی قرار گرفتند و از اطرافیان مجرم چندین نفر بازداشت شدند. میخائیل لودویگ، شهردار وین نیز اعلام کرد قاتل احتمالا کمربند انفجاری نداشت بلکه مسلح به مواد منفجره دست‌ساز، یک سلاح بلند، یک تپانچه و یک قمه بود. لودویگ گفت: «او بسیار خوب آماده شده بود». در‌حال‌حاضر پلیس در حال بررسی هویت قاتل است. تحقیقات پلیس هنوز ادامه دارد و از شهروندان خواسته شده تا در خانه‌های خود بمانند و از حضور در میدان‌های بزرگ در مرکز شهر خودداری کنند. همچنین از یهودیان خواسته شده که از استفاده از کلاه عرقچین مذهبیون و سایر نمادها خودداری کنند. با این‌حال رئیس جامعه یهودیان وین گفته است تصور نمی‌کند که کنیسه و یهودیان هدف مشخص این حمله بوده باشند. در محلی که مورد حمله قرار گرفت، ده‌ها یهودی ساکن هستند. خانه تاریخی بنیامین هرتصل، بنیان‌گذار جنبش ملی‌گرایی یهود، موسوم به صهیونیسم، در نزدیکی این محل است. کنیسه‌ای که به آن حمله شد، در طول روز دارای دو نگهبان است و در کنار آن نیز یک رستوران خوراک‌ ذبح «حلال» یهودیان وجود دارد. این کنیسه در سال ۱۹۸۱ میلادی هم مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که در جریان آن، دو نفر کشته شدند. خبرگزاری اتریش نیز گزارش داد که صبح سه‌شنبه سباستیان کورتس درخواست نشست فوق‌العاده کابینه از طریق ویدئو را کرده است. بسیاری از سیاست‌مداران آلمانی و اروپایی از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن اعلام همبستگی با قربانیان، حمله تروریستی وین را محکوم کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن رقیب او در انتخابات نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

رکوردشکنی زنان آمریکا برای تصاحب كنگره

خبر مانند همیشه کوتاه و ساده است؛ «زنان رکورد شکستند». انتخابات کنگره آمریکا، به جولانگاه زنانی تبدیل شده که شاید از زمان ناکامی هیلاری کلینتون در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری كنونی آمریكا گفتمان جنسیت به گوشه‌ای خزیده بود. در روزهای گذشته، موج تصاویر شادی زنانی که در حال سخنرانی هستند، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نشان می‌دهد با وجود رویکردهای جنسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره زنان، آنان این‌بار کنگره را در تصاحب گرفته‌اند. طبق گزارش‌ها، شمار بی‌سابقه‌ای از زنان از جمله شماری از زنان رنگین‌پوست احتمالا وارد کنگره خواهند شد. این فرایند می‌تواند گام دیگری به‌سوی تشکیل دولتی در آمریکا باشد که نماینده گروه بزرگی از این ملت باشد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، تعداد بی‌سابقه ۳۱۸ زن که نماینده دموکرات یا جمهوری‌خواه هستند، برای کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و سنا رقابت كردند که از رکورد پیشین در سال ۲۰۱۸ که ۲۵۷ نفر بود، بالاتر است. از میان آن نامزدها، ۱۱۷ زن رنگین‌پوست نامزد هستند که این تعداد به نسبت دو سال پیش که انتخابات میان‌دوره آمریکا بود و چهره‌های سرشناسی از جمله الکساندریا اوکاسیو-کورتس در نیویورک و ایلهان عمر از مینه‌سوتا انتخاب شدند، بالاتر است. ‌‌در ایالت میسوری، کوری بوش که از چهره‌های شناخته‌شده اعتراضات سال ۲۰۱۴ در فرگوسن علیه خشونت پلیس آمریکا بود، احتمالا راهی مجلس نمایندگان آمریکا می‌شود. پیروزی او می‌تواند حزب دموکرات را تقویت کند. کوری بوش اولین زن سیاه‌پوست است که نماینده میسوری در کنگره آمریکا می‌شود. همچنین انتظار می‌رود ترسا لگر فرناندز در نیومکزیکو به پیروزی برسد. چنانچه او انتخاب شود، به دب هالند، از زنان بومی آمریکا ملحق خواهد شد که سال ۲۰۱۸ راهی مجلس نمایندگان آمریکا شد. روز گذشته علاوه بر آنکه روز سرنوشت‌سازی در تعیین رهبر بعدی کاخ سفید بود، روز انتخاب قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رفت. این دو مجلس، کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات