صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۱۷

اخبار ویژه 12 آبان ماه

روزنامه کیهان **

اشپیگل: ترامپ بماند یا برود از آمریکا چیزی باقی نگذاشت!

یک مجله آلمانی برای دومین بار تأکید کرد ترامپ برای آمریکا چیزی باقی نگذاشته؛ چه مجدداً انتخاب شود و چه انتخاب نشود.

اشپیگل در صفحه اول خود، طرح با مضمون تخت‌نشینی ترامپ روی ویرانه‌های آمریکا را منتشر کرد و تیتر زد: آمریکای ترامپ! از آن چه چیزی باقی می‌ماند، حتی اگر ترامپ برود؟!

اشپیگل می‌نویسد: دو دستگی و اختلافات، بیش از هر زمانی در آمریکا رو به افزایش است.

اشپیگل قبلاً هم در عکس روی جلد خود، تصویر ترامپ را که با یک چاقوی بزرگ سر مجسمه آزادی را قطع کرده منتشر کرده بود.

اشپیگل با قرار دادن تصویری جنجالی از «دونالد ترامپ» که سر بریده مجسمه آزادی را در دست دارد، هیاهوی گسترده‌ای برپا کرد. این تصویر یک طرح کارتونی از دونالد ترامپ بود و زیر آن عبارت «اول آمریکا» درج شده بود.

زم، شارمهد و اسیود شکار بعدی کیست؟

رسانه‌های ضد انقلاب از بازداشت و انتقال موفقیت‌آمیز سرکرده یکی از گروهک‌های تروریستی ابراز سردرگمی و نگرانی می‌کنند.

حبیب کعب معروف به حبیب اسیود از مقامات سابق گروهک الاحوازیه و از طراحان عملیات تروریستی شهریور 97 است که اخیرا بازداشت و توسط نیروهای امنیتی به کشور منتقل شده است. این اتفاقات پس از سلسله دستگیری‌های موفق برخی عناصر ضدانقلاب در خارج کشور و انتقال آنها به داخل کشور انجام می‌شود و موجب رعب گسترده در محافل اپوزیسیون معارض شده است. پیش از این، روح‌اله زم و جمشید شارمهد شکار و به کشور منتقل شده‌اند. قبل از آنها نیز هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی هنگام عبور از آسمان ایران بر زمین نشانده شد و سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان به دام افتاد.

شبکه‌هایی مانند العربیه و دویچه‌وله و رادیوفردا و بی‌بی‌سی با اشاره شوک دستگیری حبیب اسیود، مدعی شده‌اند او در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شده است.

گروهک الاحوازیه شهریور 97 به هنگام برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز، اقدام به تروریسم خیابانی و کشتار 24 نفر از مردم بی‌دفاعی کرد که ناظر مراسم رژه بودند.

العربیه و برخی رسانه‌های مشابه مدعی شده‌اند مراکز امنیتی ایران، حبیب اسیود را به کمک کشور ثالث که احتمالا خواست، او را به ترکیه کشانده و در آنجا او را بازداشت کرده‌اند.

محافل رسانه‌ای ضدانقلاب اکنون نسبت به شکار عناصر معارض دیگر و انتقال آنها به ایران برای مجازات هشدار می‌دهند.

دولت در بورس حباب ساخت بی‌آنکه تبعاتش را مدیریت کند

اشتباهات متعدد دولت، موجب نوسانات شدید و بی‌ثباتی در بازار بورس شده است.

روزنامه فرهیختگان با بررسی وضعیت بازار بورس نوشت: تعادل بازار سهام از اسفند ۹۸ به بعد با پنج اقدام تاخیر در سیاست‌های پولی و مالی، عدم عرضه دارایی‌ها، عدم‌فروش سهام‌های دولتی، برخورد شدید با منتقدان روند صعودی بازار سهام و بیمه‌گری سهام به‌هم خورد. دولت در ادامه و پس از ریزش بازار نیز با چهار اقدام قوانین خلق‌الساعه ازسوی دولت و سازمان بورس، اجازه به پول‌پاشی بانک‌ها بین شرکت‌های زیرمجموعه خودی، تزریق منابع پولی و اختلافات هیئت دولت و مخابره سیگنال ترس به سهامداران؛ به تخریب اقتصادی خود چه درسطح کلان و چه در سطح بازار سهام ادامه داد. درتمامی مراحل بالا دولت همانند سیگنال‌فروشانی که منتفع حضور مبتدی‌ها در بازار سهام بودند، اقدام به تخریب منتقدان (برخورد وزیر اقتصاد با نامه ۲۵ اقتصاددان) و نادیده گرفتن توصیه‌های آنان می‌کرد.

دولت، به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور و معاونان ایشان با کمک مشاوران اقتصادی خود، رسانه و جلسات رسانه‌ای‌شان را تبدیل به صحنه‌ای کرده بودند که در آن بدون واهمه مردم را به بازار سهام دعوت می‌کردند. درواقع نقش دولت درسطح سیگنال‌فروشان اینترنتی بود که از بو رس برای مردم، بازاری ساخته بود که همه رویاهای تعبیرنشده آنها که ناشی از معضلات اقتصادی بود، قرار بود آنجا تعبیرشود.

عدم تعادل بازار سهام و یکه‌تازی آن خلاف جهت همه بازار‌ها و اقتصاد کشور به‌حدی مقبول برخی سرمایه‌گذاران ضرر ندیده و البته دولت بود که هر کارشناسی صحبت از حبابی بودن بورس به‌میان می‌آورد، در نگاه مسئولان و فعالان بازار متهم به مقابله با بزرگ شدن بازار سرمایه کشور و سود مردم می‌شد.

لذا دولت که پس از انباشت نقدینگی در حد فاصل سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در سیستم بانکی آن هم به‌واسطه بالابودن نرخ حقیقی سود بانکی (نرخ سود بانکی منهای تورم) تنها ماوای نقدینگی را بازار بورس می‌دانست، مسیر درست خود از نیمه‌های سال ۹۷ را که احتمالاً ناخواسته در آن قرار گرفته بود، مخدوش کرد؛ -تاخیر در سیاست‌های مالی و پولی جهت کنترل بازار سهام، عدم عرضه دارایی‌های دولت در قالب عرضه اولیه‌ها، عدم فروش گسترده سهام‌های دولتی در بازار، برخورد شدید با منتقدان روند صعودی بازار سهام و دلسوزان آینده بازار (مشابه برخورد وزیر اقتصاد با نامه ۲۵ اقتصاددان) و تضمین مستقیم و غیرمستقیم دولت از سود آتی سهامداران و ایجاد این نگاه که بازار سرمایه «بیمه دولت» شده است.

این ‌اشتباهات در روند نزولی نیز به‌نحو دیگری تکرار شد: تصویب قوانین خلق‌الساعه‌ای ازسوی سازمان بورس که سیگنال ترس به سهامداران را می‌داد، اجازه به بانک‌ها برای وام به شرکت‌های زیرمجموعه خود با هدف خرید سهام (این سیاست معنایی جز خلق نقدینگی و ایجاد تورم ندارد)، درخواست برداشت یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی که به‌معنی افزایش پایه پولی بانک مرکزی (با تکیه بر افزایش دارایی‌های خارجی ناخالص بانک مرکزی) و به‌طور قطع ایجاد تورم است و اختلافات واضح وزارتخانه‌های دولت که سیگنال بی‌اعتمادی و ترس را به بازار سهام مخابره می‌کردند.

زیباکلام: اصلاح‌طلبان انتخابات 1400 را پیشاپیش باخته‌اند

صادق زیباکلام می‌گوید روحانی بدش نمی‌آید همه مشکلات گردن جهانگیری بیفتد.

زیباکلام در گفت‌وگو با سایت «فردا» گفت: «روحانی برخلاف احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش وارد جزئیات نشد و خودش را درگیر نکرد و عملاً همه کارها در دولت اول برعهده جهانگیری بودتا حدی که در سال 96 صحبت‌های مهمی در بین اصلاح‌طلبان مبنی بر ارائه جهانگیری به عنوان نامزد انتخاباتی مطرح شد که البته نامزدی او در آخر به نامزد پوششی روحانی تغییر شکل داد. یکی از راز و رمزهای پیچیده در دولت روحانی چرایی افول جایگاه جهانگیری است و هنوز معلوم نیست چه بر سرش رفت که این چنین سقوط کرد؟»

وی درباره قدرت واعظی در دولت دوم روحانی اظهار کرد: «بعد از آنکه آقای جهانگیری جایگاه خود را از دست داد، به خصوص آقای واعظی و بعد از او نوبخت، شریعتمداری و رحمانی فضلی قدرت گرفتند و عملاً این چهار نفر افراد تعیین کننده در دولت شدند. حتی به یاد داریم که زمزمه استعفای جهانگیری در سال 96 جدی شد و واقعاً شایعه نبود اما با توصیه‌های نیروهای کارگزاران او در دولت ماند و با اینکه در دولت ماند اما جایگاهش هیچ وقت مثل سابق نشد».

او در خصوص عملکرد اقتصادی جهانگیری هم مدعی شد: دولت به اسم او را معاون اول نگه داشت اما افراد دیگر صحنه‌گردان دولت بودند؛ به همین دلیل تصمیمات را افراد دیگری می‌گرفتند و به نام جهانگیری تمام می‌شد. البته این طور نبود که او از هیچ چیزی آگاه نبوده باشد اما عملاً بی‌اراده شد. آقای روحانی هم از چنین حالتی بدش نمی‌آید و دوست دارد که همه مشکلات گردن جهانگیری افتاده شود و او در نگاه عمومی عامل همه گرفتاری‌های اقتصادی معرفی شود.»

زیباکلام در پایان در پاسخ به این پرسش که آینده جهانگیری را چگونه می‌بینید، گفت: «آقای جهانگیری این چند ماه را به هر نحوی با دولت سر می‌کند و دیگر کنار می‌نشیند و هیچ نقشی هم در انتخابات 1400 نخواهد داشت. اساساً اصلاح‌طلبان مثل تیمی می‌مانند که بازی را سه بر هیچ به حریف واگذار کرده‌اند و حالا با توانی بسیار اندک انتظار دارند در بازی برگشت که در زمین حریف هم برگزار می‌شود نتیجه را تغییر دهند؛ خب از حالا معلوم است که نمی‌توانند و هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و اینکه می‌گویم هیچ شانسی ندارند شامل کارگزاران و اعضایش از جمله آقای مرعشی، آقای کرباسچی و در رأس آنها آقای جهانگیری هم می‌شود و دیگر مهم نیست چه نیروهایی از سمت اصلاح‌طلبان نامزد می‌شود مهم این است که پنج درصد از آن 24 میلیونی که در سال 96 به آقای روحانی رأی دادند، رأی نمی‌دهند. حتی اگر خود آقای خاتمی نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراین، جهانگیری که هیچ خود خاتمی یا دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب هم هیچ شانسی در انتخابات پیش‌رو ندارند.»

یادآور می‌شود تلاش اصلاح‌طلبان برای تبرئه کردن جهانگیری از تصمیمات دولت در حالی است که مردم ارز دولتی 4200 تومانی را به عنوان دلار جهانگیری می‌شناسند چرا که نشریات اصلاح‌طلبی مانند اعتماد و سازندگی و... او را به عنوان سوپرمن این ماجرا مطرح کردند.

انتخاب: نامزدی امثال نوبخت نمک ‌پاشیدن بر زخم مردم است

یک سایت حامی دولت از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست با نامزدی در انتخابات 1400، نمک بر زخم مردم نپاشد.

سردبیر «انتخاب» با اشاره به زمزمه‌های نوبخت (سخنگوی سابق دولت) می‌نویسد: نمی‌دانم بر این گزاره مهیب و خوف‌ناک، خنده «باید»، یا گریه! شور و شوق، «لازم» یا پرخاش و خشم! شکر درگاه الهی «حکما» یا گلایه و شکایت؟! اما هر چه باشد، گویا حضرت ایشان عزم خود «راست» و قصد خود برای حضور در انتخابات 1400 را «ساز» کرده است.

کاری با رأی و نظر و محبوبیت آتشین جناب نوبخت نزد مردم و فاصله عمیقش با ملت ندارم که قصه‌ای پرغصه اما تکراری از اوهام و خیالی سوزناک و حزن‌انگیز است که جماعتی بی‌دغدغه و خوش‌معیشت و خسته از میز و صندلی‌های تکراری و در رویای صدرنشینی مادام‌العمر، در عین بی‌اعتنایی به معضلات صعب و آزاردهنده ملک و ملت، سالیانی است از این «تخرخر آشکار»، خرخره ملت مظلوم را سخت فشرده و علی‌العجاله، قصد استخلاص از این اسارت طویل‌المدت را ندارند!

شاید باور نکنید؛ من اما در صورت تایید صلاحیت نوبخت، نگران آن خنده‌های نمکین و دو لب مبارکی هستم که در تصنع محض، لبخند  و تبسمی نامطبوع را موجب می‌شود که ایشان در مناظره‌ها و در حاشیه دفاع تمام قامتش از عملکرد دولت فعلی، به سیاق دوران سخنگویی ترتیب خواهد داد که علی‌الیقین، سخت روی اعصاب مردم رژه رفته و بر زخم عمیق و چرکین‌شان، نمک می‌پاشد و چه بسا، ممکن است از شدت این آرامش رویایی و بیانات مشعشع از اوضاع گل و بلبل و متقابلا، خشم و غضب مردم، حداقل هزینه‌ای که سربار کشور کند، هزاران تلویزیون خرد شده در خانه‌های ملت باشد!

جناب نوبخت! مشاوران و علاقه‌مندان معدود و قدرت‌دوست اطراف شما در گعده‌های این شب‌هایتان، این جمله را که برگرفته از بطن جامعه است، به شما گوشزد نخواهند کرد؛ پس بی‌شوخی، کاملا جدی و دلسوزانه عرض می‌کنم: با کاندیداتوری خود، ناخواسته بر روی روح و روان ملت رژه رفته، خراشی سهمگین بر صورت عواطف و حساسیت‌های آنان خواهید کشید و بر آن، پای خواهید کوفت!

والله ظلم است، این ملت گناه دارد! این مردم به دنبال مرهمی بر زخم کهنه خود هستند؛ کاندیداتوری شما، حکم نمک بر زخم ملت است! نکنید، آقای نوبخت! نکنید!

مگر نمی‌گفتید با برجام 150 میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود؟!

مغالطه و تحمیق مخاطب در رسانه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای درباره حواله دادن کلید حل مشکلات به آمریکا ادامه دارد.

سایت عصر ایران با اشاره به انتقادها نسبت به انتقال مرجعیت حل مشکلات از داخل به خارج (آمریکا) نوشت:

- این که به جای ترامپ که قاتل سردار سلیمانی، انتقال‌دهنده سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، خارج‌شده از برجام و تشویق‌کننده همسایه‌های ایران به صلح با اسرائیل است کسی بیاید که اگر همه رذایل دنیا را هم داشته باشد با این چهار فقره و حداقل سه مورد اول مخالف است اهمیت ندارد؟

- مگر بحران گروگان‌گیری 444 روزه در خارج از ایران - الجزایر- و جنگ ایران و عراق هم در خارج از ایران - قطعنامه 598- و مناقشه هسته‌ای نیز در خارج از ایران - مذاکرات ژنو و وین و قطعنامه سازمان ملل- حل نشدند. پس حل مسایل در خارج، مسبوق به سابقه است و نافی استقلال سیاسی نیست.

- وقتی همه‌جا صحبت از تأثیر تحریم‌هاست چنانچه قرار بر کاهش تحریم‌ها باشد نمی‌توان بی‌توجه بود و گفت به ما ربطی ندارد.

- 40 میلیارد دلار پول ما به خاطر تحریم‌های آمریکا بلوکه شده و توقف تزریق ارز به بازار موجب صعود قیمت و تأثیر آن بر اقلام مختلف شد.

- دلار که بالا برود برنج وارداتی هم گران می‌شود و برنج هندی و پاکستانی که بالا برود برنج ایرانی که کیفیت بالاتری دارد طبعا گران می‌شود. دلار که بالا برود انگیزه قاچاق آرد فزونی می‌گیرد و شایعه کمیابی نان ولو واقعی نباشد، می‌پیچد. از آنها که مدام درباره سفره مردم سخن می‌گویند می‌توان پرسید از برنج و نان ملموس‌تر و مهم‌تر هم در سفره مردم هست؟ با این وصف طبیعی است که همه اعم از دارا و ندار نتیجه انتخابات آمریکا را دنبال کنند. بحث کلید و مرجعیت نیست. صحبت از پایی است که روی گلوی ماست.»

درباره این نوشته مغلوط گفتنی است: اولاً بزرگ‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی در دوره دموکرات‌ها و از جمله اوباما صورت گرفت و آنها از هیچ حمایتی نسبت به اسرائیل کوتاهی نکردند.

ثانیاً در مذاکرات الجزایر یا قطعنامه 598، مذاکره‌کننده ایرانی به مردم نمی‌گفت مشکلات اقتصادی صرفاً با این مذاکره یا پذیرش آتش‌بس در جنگ تحمیلی حل می‌شود. در واقع چنان مقایسه‌ای مع‌الفارق است، اکنون بزک‌کنندگان آمریکا و برجام در سال 92 تا 94، مجدداً کمر بسته‌اند و کلید گشایش اقتصادی را در آمریکا جست‌وجو می‌کنند؛ و حال آن که یک بار با همین ادعای دروغ، دلار 3700 تومانی را به 32 هزار تومان (8 برابر) رساندند.

ثانیاً رقم 40 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده‌ای که نویسنده مطرح می‌کند، با برجام آزاد نشد هیچ، که بعدها دولت اوباما بارها به مصادره اموال ایران پرداخت. مگر وعده نمی‌دادید با برجام 150 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده آزاد می‌شود؟ وانگهی، چرا 18 میلیارد دلار ارز بی‌زبان در سال 97 به کام رانت‌خواران ریخته شد؟ یا 144 هزار میلیارد تومانی که در اثر حذف کارت سوخت و قاچاق آن به مدت 4 سال نابود شد و ده‌ها سوء‌مدیریت مشابه آن، چه ربطی به آمریکا و انتخابات آمریکا و ترامپ و بایدن و اوباما دارد؟!

رابعاً شما وعده کرده بودید که برجام برگشت‌ناپذیر است، امضای کری تضمین است، آمریکا نمی‌تواند تعهداتش را زیر پا بگذارد و... اما از همان دولت اوباما نقض‌های پیاپی برجام آغاز شد و با این وجود دولت، 7 سال از فرصت‌های درون‌زای رشد و رونق اقتصادی را از بین برد. اگر امروز فشارهای معیشتی گلوی مردم را می‌فشارد، غیر از دشمنی‌ها و خباثت‌های دشمن- که شما او را دوست و شریک قابل اعتماد جا زدید- به سوءمدیریتی برمی‌گردد که جز التماس و گدایی مذاکره، کار دیگری بلد نیست و اصرار هم دارد از صاحب‌نظران نقد و راه حل نشنود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ورود سالانه ۲۰ هزار افسر به دانشگاه‌های نیروهای مسلح

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از ورود سالانه ۲۰ هزار افسر به دانشگاه‌های نیروهای مسلح خبر داد. به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با بیان اینکه روز گذشته تفاهمنامه همکاری بین ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضا رسید، ادامه داد: این تفاهمنامه موجب توسعه همکاری‌های آموزشی، علمی و پژوهشی بین این ۲ مجموعه بزرگ، نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور خواهد شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ۱۴ دانشگاه و در مجموع ۳۰ مجموعه دانشگاهی، دانشکده‌ای و پژوهشگاهی دارند که سالانه حدود ۲۰ هزار افسر جوان ما وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند. وی افزود: مجموعه‌های پژوهشگاهی فوق‌العاده ارزشمندی در نیروهای مسلح در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و سایر حوزه‌های مرتبط، مشغول فعالیت‌های علمی هستند. سرلشکر باقری عنوان کرد: در حوزه‌های گوناگون چه صنعتی که صنایع دفاعی کشور را شکل داده است و چه حوزه‌های علوم انسانی که مباحث گوناگونی را در امنیت و دفاع کشور پشتیبانی می‌کنند، نیروهای مسلح در حال تحقیق و فعالیت هستند.

***

طراح عملیات تروریستی رژه اهواز تحت بازجویی نیروهای امنیتی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی ضمن تأیید خبر بازداشت حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه و حضور وی در تهران گفت: اسیود تحت بازجویی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دستگیری و انتقال حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه به عنوان طراح عملیات تروریستی رژه اهواز در سال ۹۷، گفت: معمولا سرکردگان گروهک‌های تروریستی در اروپا و آمریکا مستقر هستند و نوچه‌ها، عوامل و ابزاردست‌هایی در داخل دارند تا به عنوان پیاده‌نظام، پروژه‌های آنها را انجام دهند و هر تهدیدی باشد شامل حال آنها شود که بعد از عملیات‌ها نیز معمولا به خارج از کشور منتقل می‌شوند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دستگیری و انتقال سرکرده الاحوازیه به تهران را موفقیت چشمگیر دیگری از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: قطعا بعد از دریافت اطلاعات لازم از این تروریست و تکمیل پرونده، وی برای حضور در محکمه‌ای عادلانه آماده خواهد شد تا به سزای عمل خود برسد.

***

تکرار اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه انگلیس درباره محکومیت زاغری

وزیر خارجه انگلیس بازگردانده شدن احتمالی نازنین زاغری به زندان را موجب تغییر در روابط ایران و انگلیس دانست. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الخلیج تودی، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی انگلیسی- ایرانی که در ایران زندانی است، گفت: اگر او پس از جلسه استماع دادگاهی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد دوباره به زندان بازگردانده شود، روابط انگلیس و ایران تغییر بنیادینی کرده و با عملکرد تهران «خراب می‌شود». زاغری که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد، سال ۲۰۱۶ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد و به زندان رفت. راب بازداشت نازنین و دیگر دوتابعیتی‌ها در ایران را بی‌دلیل(!) خواند. وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما به وضوح گفته‌ایم می‌خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملا جدید قرار می‌دهد. این کاملا غیرقابل قبول، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه است. راب در پایان گفت به تهران هشدار داده شده است که هیچ اقدامی برای آغاز روندی جدید علیه زاغری نباید اتفاق بیفتد.

*********************************

روزنامه خراسان**

تذکر به دولتی ها درباره کمبود ماسک در برخی شهرها

در حالی که بر اساس مصوبات و تاکیدات مسئولان دولتی، مقرر شده بود توزیع ماسک در شهرهای دارای وضعیت قرمز و پرخطر، مورد توجه و نظارت ویژه قرار بگیرد، گزارش جدید برخی مسئولان استانی خطاب به مدیران نهادهای نظارتی نشان می دهد همچنان کمبود ماسک سه لایه در برخی شهرهای مهم کشور وجود دارد و موجودی برخی مراکز عرضه، به صفر رسیده که پس از این گزارش ها، دستور لازم  برای رسیدگی به این مشکل به مقامات ملی ارسال شده است.

تسویه اموال در اختیار مدیران بازنشسته فراموش نشود

یک نهاد نظارتی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته است در زمان هرگونه جابه جایی یا خروج کارمندان و مدیران از دستگاه ها به دلایلی چون انتقال، ماموریت، بازنشستگی و مانند آن، در کنار دیگر تسویه حساب هایی که از افراد گرفته می شود، ارائه تسویه حساب اموال نیز الزامی است و توجه به آن، موجب افزایش نظارت ها و نگهداری صحیح اموال دولتی خواهد شد.

*********************************

روزنامه ایران **

اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه انگلیس

وزیر امور خارجه انگلیس بازگردانده شدن احتمالی نازنین زاغری به زندان را موجب تغییر در روابط ایران و انگلیس دانست. به گزارش ایسنا دومینیک راب درباره نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی که در ایران زندانی است، گفت که اگر او پس از جلسه استماع دادگاهی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد دوباره به زندان بازگردانده شود، روابط انگلیس و ایران تغییر بنیادینی کرده و با عملکرد تهران «خراب می‌شود». زاغری که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد، در سال ۲۰۱۶ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده و به زندان رفت. راب بازداشت نازنین و دیگر دوتابعیتی‌ها در ایران را بی‌دلیل خواند. وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما به وضوح گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملاً جدید قرار می‌دهد. این کاملاً غیرقابل قبول، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه است. راب در آخر گفت که به تهران هشدار داده شده است که هیچ اقدامی برای آغاز روندی جدید علیه زاغری نباید اتفاق بیفتد.

ردیفی تحت عنوان «حساب خاص» در  بودجه 99 نیست

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اگر سراسر قانون بودجه ۱۳۹۹ و ردیف‎های آن را که بگردید ردیفی به عنوان «حساب خاص» نخواهید یافت چرا که اساساً چنین ردیفی وجود ندارد و این عبارت صرفاً یک عبارت مصطلح در میان دست‌اندرکاران امر بودجه است.  به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه وبودجه، علی حیدر نوری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منشأ درآمد پرداخت‌های صورت گرفته از محل حساب خزانه، درآمد حاصل از فروش (صادرات) فرآورده‌های نفتی سال ۱۳۹۸ است؛ عنوان کرد: این درآمدها در سال ۹۹ تا کنون طی دو مرحله جمعاً به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده است. به گفته وی، از مجموع ۴۰۰۰ میلیارد تومان واریزی، مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی تخصیص طرح‌ها و ردیف‌های مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور  اختصاص یافته است. بنابر این گزارش ، اگرچه مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث دانشکده فناوری‌های نوین از میان مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان مبلغ مذکور طی روزهای گذشته خبرساز شده است اما این جدول نشان می‌دهد که عمده این بودجه صرف مهار آبهای مرزی در مناطق گرمسیری و کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات بیشتر به بیماران در دوره شیوع ویروس کرونا شده است. علاوه بر این ۶۰۰ میلیارد تومان برای کارانه معوق پرستاران و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مقابله با کرونا نیز از همین منبع تأمین شده است.

 چیدمان شهری مصداق تضییع حقوق جنسیتی

زینب برخورداری استاد فلسفه دانشگاه تهران در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با رجانیوز درباره حقوق زنان گفته است: اگر ما بگوییم زن و مرد یکسانند و هیچ تفاوتی ندارند، در واقع حقوق زنان را تضییع کرده‌ایم. اتفاقاً حقوق جنسی‌و‌جنسیتی که برای زنان لحاظ می‌شود، باید به‌لحاظ آسیب‌پذیری و ظرافت آنان بیشتر باشد و اگر ما از تساوی حقوق صحبت کنیم، حقوق ویژه خانم‌ها را در نظر نگرفته‌ایم. به گفته وی، در احکام اسلامی احقاق حق جنسیتی خانم‌ها به وفور دیده می‌شود. به‌عنوان مثال بخشی از احکام حج که عملی عبادی است و دشواری‌هایی دارد، برای خانم‌ها تسهیل شده است. این استاد دانشگاه در تشریح برخی مواردی که در حکم بی‌توجهی به‌حقوق جنسیتی در جامعه است، افزوده: چیدمان فیزیکی و غیرفیزیکی شهر ما تا حد زیادی با روحیات و اقتضائات مردانه تنظیم شده است. وقتی ساعت کاری یکسان برای خانم و آقا در نظر می‌گیریم، یعنی ما نگاهی مردانه داریم و لحاظ نکردیم که نقش خانم در خانه متفاوت است. یا از طرف دیگر ساعت پایان کار نیز بین زن و مرد یکسان است. اما خانمی که بار عاطفی در خانه را به دوش دارد، آیا زمانی که از محل کار به خانه بازمی‌گردد، می‌تواند مسئولیت خود را بدرستی انجام دهد؟ برخورداری ادامه داد: حتی در معماری خانه‌های ما نیز حقوق جنسیتی خانم رعایت نشده است. به‌عنوان مثال امکانات خانه از جمله کابینت آشپزخانه متناسب با میانگین قد زنان ایرانی است؟ یا اینکه صرفاً از ابعادی استاندارد تبعیت می‌کند که در عمل خانم خانه را برای دسترسی به وسایل مورد نیازش به زحمت می‌اندازد؟

لاریجانی برنامه‌ای برای 1400 ندارد مگر بزرگان بخواهند

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی با اشاره به برخی از زمزمه‌ها مبنی بر حمایت حزب کارگزاران سازندگی از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آنگونه که بنده اطلاع دارم هنوز آقای لاریجانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و ایشان هیچ برنامه‌ای فعلاً ندارد. به‌گزارش سایت مدارا، وی در خصوص برخی اخبار مبنی بر تشکیل ستاد‌های انتخاباتی لاریجانی در استان‌ها با حضور نمایندگان ادوارگفت: بنده در جریان این موضوع نیستم و فکر نمی‌کنم این اتفاق صورت گرفته باشد چرا که اگر چنین کاری انجام شده باشد آقای لاریجانی حتماً ما را در جریان قرار می‌داد. حقیقت‌پور گفت: معتقدم که آقای لاریجانی به درد شرایط کنونی کشور و نظام ما می‌خورد اما اینکه شرایط سیاسی کشور هم برای آقای لاریجانی آماده است؟! ما چنین پالسی هنوز نگرفته‌ایم. مگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که علما و بزرگان ورود کنند و از ایشان خواهش کنند که به صحنه انتخابات بیاید.

*********************************

روزنامه شرق **

حمله مردی با چاقو در کبک کانادا 2 کشته و 5 مجروح

چند روز پس از حمله خونین مردی با چاقو در نیس فرانسه، خبر از حمله مشابهی در کبک کانادا منتشر شده است. در جریان این حمله دو نفر کشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند. به گزارش دویچه وله، پلیس کانادا تا لحظه انتشار این خبر از سوی خبرگزاری‌ها درباره هویت فرد دستگیر‌شده و انگیزه او از انجام این حمله اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده؛ اما با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که فرد مظنون ساعت یک بامداد روز یکشنبه اول نوامبر دستگیر شده است.در اطلاعیه پلیس کبک درباره این حمله آمده است که فرد مهاجم بین ۲۰ تا ۳۰ سال داشته، لباس قرون وسطایی بر تن کرده و شمشیر حمل می‌کرده است. حمله در واپسین ساعات روز شنبه در بخش تاریخی شهر کبک کانادا روی داده است. پلیس با انتشار یک پست توییتری از مردم این شهر درخواست کرده است در خانه‌های خود بمانند و در را بر روی خود ببندند. گفته می‌شود که مجروحان این حمله خونین تحت مداوا هستند و شدت جراحات آنها متفاوت گزارش شده است. تحقیقات درباره این حمله و انگیزه فرد مهاجم همچنان ادامه دارد.دراین‌حال یک منبع در پلیس فرانسه اعلام کرد که سومین مظنون نیز در رابطه با حمله تروریستی روز پنجشنبه در شهر نیس بازداشت شده است. به گزارش رویترز، دستگیری مظنون سوم پس از بازداشت مظنون دوم که یک فرد ۴۷‌ساله است، انجام گرفته است. به گفته منابع قضائی، دست‌کم دو نفر از بازداشت‌شدگان شامل فردی که مقیم شهر نیس است، به دلیل ارتباط‌شان با فرد مهاجم بازجویی شده‌اند. مسئولان فرانسه به دلایل امنیتی از افشای هویت مظنونان خودداری کرده‌اند.

اعتراض اپوزیسیون گرجستان به نتایج انتخابات

شمارش آرای انتخابات پارلمانی گرجستان به پایان نرسیده است؛ اما کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، نتایج شمارش موقت آرا را اعلام کرده و بر‌اساس گزارش این کمیسیون، حزب حاکم این کشور از ائتلاف احزاب اپوزیسیون پیشی گرفته است. مردم گرجستان روز شنبه برای انتخاب ۱۲۰ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی مجلس این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند. بر‌اساس نتایج اعلام‌شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان ائتلاف حکومتی «رؤیای گرجستان» بیش از ۴۹ درصد از آرا را کسب کرده و حدود پنج درصد از ائتلاف اپوزیسیون این کشور جلوتر است. جنجال و اعتراض پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در گرجستان پدیده جدیدی نیست. پس از پایان انتخابات، این کشور اغلب با اعتراض مخالفان روبه‌رو بوده است. تنها در سال ۲۰۱۲، این کشور شاهد انتقال منظم قدرت و برگزاری آرام انتخابات پارلمانی بود. بیش از سه‌میلیون‌و 500 هزار نفر در گرجستان از حق رأی برخوردارند. هنوز آمار دقیقی درباره میزان مشارکت مردم در این انتخابات اعلام نشده است. با توجه به پیچیدگی‌های انتخاباتی در این کشور، پیش‌بینی می‌شود نتایج قطعی انتخابات پارلمانی گرجستان اواخر ماه جاری میلادی اعلام شود.به‌این‌ترتیب، بیدزینا ایوانیشویلی، رهبر حزب حاکم، از پیروزی حزب خود برای سومین بار متوالی خبر داده است. این در حالی است که میخیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور از مخدوش‌بودن نتایج این انتخابات سخن گفته است. رهبر اپوزیسیون گرجستان از مردم این کشور درخواست کرده است در اعتراض به نتایج این انتخابات به خیابان‌ها بیایند.

ارائه لایحه تشکیل شورای فدراسیون از سوی پوتین

رئیس‌جمهور روسیه لایحه‌ای را درباره تشکیل شورای فدراسیون (مجلس علیا) به دوما تقدیم کرده که امتیازی را برای رئیس‌جمهور برای انتصاب سناتورهای مادام‌العمر در نظر می‌گیرد و روشی را برای رؤسای جمهور سابق روسیه برای به‌دست‌آوردن این جایگاه معرفی می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، پاول کراشنیکوف، رئیس کمیته توسعه و قانون‌گذاری دوما گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بسته دیگری از لایحه‌ها را با هدف اجرای مفاد اصلاح‌شده قانون اساسی به دوما تقدیم کرد. او افزود: نسخه جدید این قانون درباره روند تشکیل شورای فدراسیون در امتداد متمم‌های قانون «وضعیت عضو شورای فدراسیون و وضعیت معاون دومای مجلس فدرال فدراسیون روسیه» تدوین شده است. سرویس مطبوعاتی کمیته توسعه و قانون‌گذاری دوما گفت: علاوه بر نمایندگان قوه مقننه و مجریه، رؤسای جمهور سابق روسیه نیز قرار است وارد شورای فدراسیون شوند و در کنار ۳۰ نماینده فدراسیون روسیه که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند، به سناتورهای مادام‌العمر تبدیل می‌شوند و از این تعداد نماینده فقط هفت نفر از آنها مادام‌العمر خواهند بود. الزامات برای رؤسای جمهور سابق در بند مجزایی در نظر گرفته شده است. رئیس‌جمهور روسیه که دوره تصدی‌اش به پایان رسیده، از زمانی که درخواست خود را با همه اسناد و مدارک لازم که ضمیمه پرونده شده، به شورای فدراسیون ارسال کند، جایگاه یک سناتور را به دست می‌آورد.

*********************************

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
منوچهر شاهسوار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
م مطالب مناسب بود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات