خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۶۶

"خنثی سازی تحریم ها" جایگزین مناسب "رفع تحریم ها"

 

تکرار دوباره دوگانه‌های دروغینی مانند "معیشت و مذاکره" و "جنگ و توافق " پس از  دوره زمانی ریاست جمهوری ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام  که کشور با در پیش گرفتن راهبرد صحیح اقتصاد مقاومتی و اتکا بر توان داخلی  دارد به سوی افق‌هایی روشن حرکت می‌کند، متاسفانه همچنان به گوش میرسد.
عدم بصیرت و آگاهی و عبرت گرفتن از گذشته میتواند دوباره کشور را در باتلاق مذاکره و توافق بی فرجام با غرب گرفتار کرده و موجب تداوم مشکلات اقتصادی و سیاسی گردد.

گزاره خبری:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید».
رهبر انقلاب با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها گفتند: «این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت».
ایشان دو نکته مقدماتی خود را اینگونه جمع بندی کردند: «ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم».

گزاره تحلیلی:
۱ - سابقه مذاکره برای توافق و رفع تحریم‌ها نشان داده است که این مسیر هیچگاه به نتیجه نرسیده است و هر زمان که کشور برای رفع تحریم‌ها به وادادگی و پذیرش خواسته‌های دشمن  تن داده است، دشمن با دادن وعده‌های واهی و دروغین و عمل نکردن به تعهدات خود، خواسته‌های جدیدی را مطرح نموده و بار دیگر رفع تحریم‌ها را در گروی مطالبات ناحق دیگری قرار داده است.
۲- در دو دهه اخیر مذاکرات حول پرونده هسته‌ای و تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی بوده است که مورد توجه کشور‌های اروپایی هم می‌باشد. این درحالی است که همان کشور‌هایی که ایران را به این بهانه تحریم میکنند خودشان بزرگترین دارندگان کلاهک‌های هسته‌ای هستند و سردمدار آنها، آمریکا تنها استفاده کننده از بمب اتمی بر علیه بشریت است. این در حالی است که ایران همیشه استفاده از بمب اتمی را هم از لحاظ عقلی و منطقی و هم از دیدگاه اعتقادی و شرعی مردود دانسته است.
۳- همواره مباحث هسته‌ای روزنه‌ای برای ورود به مذاکرات بوده و تجربه نشان داده است پس از موضوع هسته ای، موضوعاتی مانند توانایی موشکی، حضور منطقه ای، حقوق بشر و پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود.
این همان سناریویی است که ریگان رئیس جمهور آمریکا در برابر گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در پیش گرفت و در نهایت به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر گردید. درس گرفتن از این راهبرد میتواند کمک شایانی به تصمیم گیری صحیح در قبال خواسته‌های غرب و به ویژه آمریکا نماید.
۴- نکته جالب توجه اینکه هیچگاه مذاکره و توافق به رفع تحریم‌ها منتهی نشده و تجربه نشان داده است که اولین تحریم‌ها را همان دولت‌هایی که مذاکره و توافق کرده اند برقرار نموده و برگردانده اند. دستاورد این راهبرد در نهایت به عادی سازی روابط با آمریکا و رسیدن به کشوری مثل عربستان سعودی است که رسماً رئیس جمهور آمریکا آن را گاو شیر ده می‌نامد.
۵- در مقابل، نگاه به توان داخلی و قوی سازی بنیاد‌های تولید و اقتصاد کشور و با اجرای دقیق رویکرد اقتصاد مقاومتی، ضمن ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی، موجب خنثی سازی تحریم‌ها می‌شود.
همانگونه که اوباما در اوایل دوران رئیس جمهوری خود اعتراف کرده بود که ادامه تحریم‌ها برای آمریکا ممکن نیست و هزینه تحریم‌ها علیه ایران بسیار زیاد و غیر قابل تحمل است، هنوز هم مقاومت در برابر خواسته‌های آمریکا و غرب میتواند موجب عقب نشینی آن‌ها از تحریم‌ها شود.

گزاره راهبردی:
امید است با تجربه گرفتن از گذشته و تبعیت از منویات مقام عظمای ولایت و اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی به جای تلاش بی حاصل برای توافق با غرب و رفع تحریم، به دنبال تقویت بنیاد‌های داخلی اقتصاد و سیاست بوده  و نگذاریم بار دیگر غربی‌ها و غربگرایان داخلی با گروگانگیری معیشت مردم موجبات پیشبرد راهبرد‌های خبیثانه خود شوند. لازمه این کار میتواند یک دولت انقلابی باشد که با بصیرت و آگاهی مردم بصیر ایران در سال ۱۴۰۰ حاصل می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات