بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۸۳

عربستان بدنبال مذاکره با ایران از طریق 1+5 است/ توهم عربستان بعنوان بازیگر بین المللی

احساس حقارت مقامات سعودی نسبت به نفوذ روزافزون ایران در منطقه و محبوبیت این کشور در میان ملت های اسلامی و عربی موجب شده تا ریاض برای انزوای ایران دست به دامان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شود.
وحید قاسمی- خبرنگار/ حسن هانی زاده، کارشناس غرب آسیا، در گفت‎ وگویی با خبرنگار بین الملل پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، با اشاره به العرب،نزدیک به ریاض که گفته بود:اگر بایدن بدون در نظر گرفتن منافع هم پیمانان خود، به دنبال نزدیکی به ایران باشد، دولت‌های عربی برای مقابله با ایران، به سرعت وارد اتحاد با اسرائیل می‌شوند، اظهار داشت: بعد از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باور دارد ریاض در بر هم زدن ثبات خاورمیانه نقش دارد. رهبری عربستان حمایت آمریکا از خود را از مسلمات می‌داند و اینکه منافع دو طرف در بسیاری از مواقع با یکدیگر تعارض دارند.
از این رو موضع گیری بایدن درباره عربستان تغییر نکرده و او معتقد است خاندان حاکم در عربستان مخالف تغییر اجتماعی و سیاسی است.

در همین رابطه، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی فراتر از حجم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشور مدعی شد که آمریکا باید مانع فعالیت غنی سازی ایران شود.
وی اظهار داشت: وزیر خارجه عربستان همچنین از تیم جو بایدن عاجزانه خواسته تا در مذاکرات آینده ایران و کشورهای 5+1 کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، اظهارات فیصل بن فرحان در خصوص لزوم مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس در مذاکرات بین ایران و قدرت های برتر جهان اهانت آشکار به جایگاه راهبردی ایرن تلقی می شود زیرا این کشورها به لحاظ علمی در طراز ایران بزرگ نیستند.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا، ادامه داد: البته این اظهارات با تمسخر رسانه های بین المللی مواجه شد زیرا عربستان به لحاظ ژئو پولیتیکی، تمدنی و تاریخی در جایگاهی نیست که بتواند نقشی محوری در رخدادهای بین المللی ایفا کند .

وی در ادامه تصریح نمود: از آنجایی که عربستان از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات آمریکا نگران شده لذا تلاش دارد تا از رهگذر لابی با رژیم صهیونیستی یک جبهه عبری عربی علیه ایران تشکیل دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: دلیل نگرانی عربستان از پیروزی جو بایدن این است که حزب دموکرات در صدد طرح پرونده های سنگینی علیه رژیم آل سعود بر آمده که این پرونده ها ممکن است به تغییر ساختار حاکمیت آل سعود منجر شود.

از جمله این پرونده ها قتل دردناک جمال قاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، جنگ ظالمانه 5 ساله عربستان علیه مردم بی دفاع یمن، باج 500 میلیارد دلاری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دونالد ترامپ  و بازداشت بیش از 600 تن از آزادیخواهان سعودی است.

هانی زاده، خاطرنشان کرد: از آنجائی که جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا نگاه کاملا بد بینانه ای نسبت به رفتار تهاجمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دارد لذا این احتمال وجود دارد که بایدن محمد بن سلمان را بر کنار و به جای وی محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان را منصوب کند.
از این رو اخیرا محمد بن سلمان از جراد کوشنر داماد دونالد ترامپ درخواست کرده تا بین ریاض و دوحه برای پایان دادن به اختلافات قطر و عربستان میانجیگری کند.

وی تاکید کرد، کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر در سال 2017 رابطه خود را با قطر قطع و این کشور را تحریم کردند زیرا قطر مایل نبود از سیاست های تخریبی محمد بن سلمان پیروی کند. از آن زمان تاکنون جمهوری اسلامی و ترکیه تمام امکانات خود را برای شکست تحریم ها و مقابله با زیاده خواهی های محمد بن سلمان در اختیار دولت قطر قرار دادند.

وی افزود: در طول هفته های اخیر محمد بن سلمان که به شدت از پیروزی جو بایدن وحشت زده شده به سمت قطر و ترکیه متمایل شده تا یک حاشیه امن منطقه ای در مقابل فشارهای احتمالی جو بایدن ایجاد کند.

هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل، اظهار داشت: محمد بن سلمان به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیامی ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر ترکیه اسناد ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را در اختیار جو بایدن قرار ندهد، ریاض این آمادگی را دارد تا مناسبات خود را با انکارا از سر گیرد.

از آنجایی که سیاست های منطقه ای عربستان با شکست مواجه شده لذا ریاض در صدد تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت بر آمده و فصل جدیدی از جریان سازی علیه فعالیت هسته ای ایران آغاز کرده است.
اما اغلب کشورهای منطقه به دلیل رفت و آمدهای مقامات رژیم صهیونیستی به عربستان به شدت از سیاست های ضد فلسطینی محمد بن سلمان ناراضی هستند و این کشور به شدت در انزوای سیاسی قرار دارد.
هانی زاده در پایان تأکید کرد: عربستان مساله فعالیت هسته ای ایران را چالشی برای امنیت منطقه می داند اما هرگز از وجود زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی نمی کنند.

احساس حقارت مقامات سعودی نسبت به نفوذ روزافزون ایران در منطقه و محبوبیت این کشور در میان ملت های اسلامی و عربی موجب شده تا ریاض برای انزوای ایران دست به دامان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شود.
چون عربستان و برخی کشورهای کوچک و کم حجم و میکروسکوپی حوزه خلیج فارس در جایگاهی نیستند که بتوانند در خصوص فعالیت هسته ای ایران اظهار نظر کنند و این اظهارنظرهای سخیف صرفا فریاد در تاریکی و فرار به جلو تلقی می شود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات