صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، 14دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه معارف اسلامی است؛ ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. (13/10/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼حرف روز    

در سوگ مصباح انقلاب!

عروج ملکوتی آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، استاد حکیم حوزه و دانشگاه و فیلسوف و فقیه انقلابی در اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی و اربعین شهادت دانشمند هسته‌ای، دکتر فخری‌زاده، غصه‌ غمبار دیگری بر دل ولایتمداران و دلسوزان انقلابی نهاد. آیت‌الله مصباح محصول مشترک مدرسه فقه و سیاست اسلامی امام خمینی(ره)، حکمت اسلامی علامه طباطبایی و عرفان اسلامی آیت‌الله بهجت بود و به تعبیر رهبر عزیزمان در پیام تسلیت به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، حقاً و انصافاً توانست در پرتو نگارش کتب و مقالات علمی و اقناعی، تربیت شاگردان مبرز و کادرسازی برای انقلاب و نظام اسلامی، تراز فلسفه معرفت، سیاست، حقوق، اخلاق و اقتصاد نظام سیاسی اسلامی را ارتقا دهد. وی با منطقی عقلی و حکمتی قرآنی و بیانی رسا به تبیین و اثبات باورهای دینی و ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های جمهوری اسلامی و دفاع از آن‌ها پرداخت و لحظه‌ای از یاری مخلصانه و مجاهدانه امام خمینی و پس از ایشان، مقام معظم رهبری فروگذار نکرد و در این راه استخوانی در گلوی مارکسیست‌ها و خاری در چشم لیبرالیست‌ها و ضدانقلاب‌ها بود و بی‌تردید، آثار و تربیت‌یافته‌های مدرسه مصباح، همچنان همین راه را ادامه خواهند داد و مصباحِ حرکت انقلاب اسلامی در افق گام دوم انقلاب تا وصول به تمدن نوین اسلامی و ولایت عظمای امام زمان(عج) خواهند بود.

بصیرت حضرت علامه مصباح در شناخت خط اصیل انقلاب و ولایت، از ویژگی‌ها و مختصات وی بود که به‌مثابه قطب‌نمای حرکت ایشان در عرصه‌ها و بزنگاه‌های پرخطر و بحرانی همانند فتنه‌های 78 و به‌ویژه 88 عمل می‌کرد و عمارگونه غبار از شرایط فتنه‌گون می‌زدود و راه درست را به انقلابیون و دلسوزان نشان می‌داد. حضور انقلابی ایشان در تمام صحنه‌های موردنیاز انقلاب و نظام اسلامی و پایمردی و استقامت مثال‌زدنی‌شان، اراده‌ای فولادین در بیان و بنان ایشان ساخته بود که با هیچ توفان خدعه و اغواگری، نرم و متزلزل نمی‌شد و این ثمره یک عمر تقوا و تهذیب نفس این عالم صمدانی و فقیه ربانی بود.

عیار حب و بغض حضرت استاد خوش‌آمد و بدآمد دیگران نبود و تنها به تکلیفی می‌اندیشید که بر دوش خود احساس می‌‌کرد. این خصلت الهی، قدرت و اراده‌ای به وی بخشیده بود که در دهه هفتاد و هشتاد در اوج اقتدار توأم با مظلومیت، یک‌تنه به مصاف جریان خاص سیاسی رفت که عزم جدی داشت سبک و سیاق زندگی و نظامات غربی را بر این کشور شیعی حاکم نماید؛ اما در پرتو قدرت اندیشه‌پردازی، شجاعت و صراحت علمی و قوت استدلالی و حرکت مخلصانه آیت‌الله مصباح برای پاسداشت دین، نتوانستند موفقیتی به دست آورند. بی‌شک راه ایشان با قوت ادامه خواهد یافت. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                 

چه کسانی محاسبات غلط به آمریکا می‌دهند؟

«گاهی اوقات به رسانه‌های داخلی می‌گویم این‌قدر آمریکاشناس نباشید، چون آن‌ها ایران‌شناس نیستند. وقتی درباره قوانین مجلس ما صحبت می‌کنند، فکر می‌کنند قوانین مجلس ما قوانین مدرسه است. مثلاً امروز صادر می‌شود و فردا می‌شود اجرا نکرد، ولی زمانی درباره قوانین خود صحبت می‌‌کنند، انگار وحی منزل است»؛ این جمله زیبا از خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه است که به‌طور مستقیم اشاره به این دارد که سیستم محاسباتی دشمن در مورد ملت و دولت ایران تحلیل درستی نیست.

گزاره‌های خبری: 1- مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بارها تأکید کرده‌اند که دشمن دچار خطای محاسباتی است و بر اساس این خطاها تصمیم‌های غلط اتخاذ می‌کند. ایشان در سال ۱۳۹۰ در جمع نمایندگان خبرگان رهبری فرمودند: «وقتی محاسبات انسان بر مبنای توهّم بود، پیداست که در برنامه‌ریزی‌ای که بر اساس این محاسبات انجام می‌دهد، شکست خواهد خورد». 2- دشمن فکر می‌کرد که با به شهادت رساندن حاج قاسم، مسیر مقاومت متوقف می‌شود، اما پس از یک سال، تیری کوویل، پژوهشگر مرکز تحقیقات فرانسه برای مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، در مصاحبه با یورونیوز گفت: «من فکر می‌کنم شبکه منطقه‌ای که نیروهای قدس در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند امروز مهم‌ترین جنبه سیاست‌های منطقه‌ای ایران است». این پژوهشگر فرانسوی تأکید کرد: «من هیچ تغییری در سیاست‌های ایران در منطقه نمی‌بینم. ایران همچنان بازیگر شماره یک در تحولات سوریه است». 3- آمریکا به دنبال انفعال ایران بود؛ اما اکنون خودشان دچار سردرگمی هستند که چگونه ایران را به کرنش وادار کنند. در این زمینه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «برخی تحلیلگران از خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه خلیج‌فارس استقبال کرده‌اند، اما از سوی دیگر منتقدان این تصمیم را حامل پیامی نادرست می‌دانند. ازنظر منتقدان، خروج ناو نیمیتز مثال دیگری است برای بی‌تجربگی و سردرگمی در تصمیم‌گیری در رأس وزارت دفاع آمریکا؛ روندی که به باور منتقدان از ماه نوامبر، زمانی که دونالد ترامپ، مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین و چندین مشاور ارشد او را کنار گذاشت و این وزارتخانه را به میلر و وفاداران به خود سپرد، آغاز شده است».

نکته پایانی: با توجه به اینکه دشمن اطلاعات اندکی از روحیه و قدرت انقلاب اسلامی دارد، برخی از مسئولان باید مراقب باشند که در زمین آمریکا بازی نکنند و پازل آمریکا را با خواهش‌های کودکانه برای مذاکره پر نکنند، اگر در درون کشور نگاه درون‌زا و تکیه بر امکانات داخلی وجود داشته باشد، نه‌تنها دشمن جرئت دست زدن به اقدامات خطرناک را نخواهد داشت، بلکه امکان عملی کردن تحریم و تهدید را هم نمی‌یابد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

 

▼ خبر ویژه                                  

جرئت دفاع از قهرمان ملی!

بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد تند از کسانی که برای هر اظهارنظری، برچسب سیاسی به بازیگران می‌زنند، گفت: «اگر از سرداری که جانش را برای وطن داده دفاع کنیم، می‌گویند پوپولیست. نه مجوز می‌خواهم، نه پول، نه خود را حکومتی می‌دانم. اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستم». در همین حال، «احمد نجفی» بازیگر سینما و تلویزیون نیز می‌گوید: «مسئولین امر بدانند باید با نگاه تازه و بدون سانسور و نیازهای شعاری، برای «حاج قاسم» سریال ساخته شود. بازیگرانی را دیدم که می‌گویند «ما به خاطر آوردن نام انقلاب و نظام مورد غضبِ برخی از فیلم‌سازانیم، حتی تهدید می‌شوند! بعضی‌ها را تحریم می‌کنند؛ تحریم خودش معنا و مفهومِ تهدید را دارد، دقیقاً به خاطر آوردن نام انقلاب و نظام، نام بازیگر را از پروژه‌ای خط می‌زنند».

 

▼ اخبار

نگاه ناموسی رئیس‌جمهور به برجام

«فؤاد ايزدي» کارشناس مسائل آمريکا با اشاره به تهديدات نظامي آمريکا و هشدارهاي قاطع ايران دراین‌باره عنوان کرد: «ذهنيتي در واشنگتن در حال شکل‌گيري و اجماع است و تصور آن‌ها اين است که آقاي روحاني نگاه و علاقه‌اي مثبت به برجام و حفظ آن دارد. به تعبيري نگاه ناموسي به برجام دارد و در تلاش است تا برجام کاملاً برهم نخورد». اين کارشناس مسائل بين‌الملل افزود: «اين ذهنيتي که از آقاي روحاني در حفظ برجام براي غرب شکل گرفته است، اين موضوع را متحمل مي‌سازد که انگيزه دشمن براي واردکردن ضربه‌هاي ديگري قبل از بهمن‌ماه به ايران بيشتر شود؛ به اين معني که مثلاً‌ با شهادت دکتر فخري‌زاده، دانشمند هسته‌اي کشورمان، اتفاق خاصي نيفتاد. تصور دشمن اين است که به خاطر همين علاقه به برجام بود که ايران پاسخي نداده است، چون احساس مي‌کنند اگر حمله نظامي کنند، دولت ايران به خاطر برجام جوابي نخواهد داد. ازاین‌رو احتمال گستاخي ديگري از سوي دشمن متصور مي‌شود». وي ادامه داد: «دشمن در اين تصور است که با حمله آن‌ها شايد ايران جواب ندهد؛ چرا‌که دولت اگر جواب دهد، برجام را دچار خطر مي‌کند. دولت ما چون به بازگشت بايدن به برجام علاقه‌مند است و روحاني از فرصت‌سوزي سخن مي‌گويد. بنابراين همين دشمن را به اشتباه انداخته و تصور مي‌کند اگر به ايران حمله کند، ايران جواب نمي‌دهد. دشمنان اگر احساس کنند که مي‌شود به ايران حمله و پاسخي دريافت نکنند، قطعاً‌ حمله مي‌کنند». اين استاد دانشگاه، تأکید کرد: «قوه مجریه بايد بين برجام و پاسخگويي به حمله نظامي آمريکا يکي را انتخاب کند. قطعاً‌ يکي را که همان پاسخ است را انتخاب مي‌کنند و نبايد اين‌گونه واکنش‌ها را فرصت‌سوزي در قبال برجام متصور شد».

حتی از تصویر سردار هراس دارند

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی «استراتژی مقاومت فعال» را میراث بزرگ وی دانست و گفت: «شهید سلیمانی حتی پس از شهادت مظلومانه خویش نیز محاسبات دشمنان را بر هم زد. برخلاف محاسبه اولیه کاخ سیاه تروریسم، منطقه و به‌ویژه کشور عراق به‌جای آنکه به جولانگاه معدود عناصر خودفروخته و خرسند از ماجرای شهادت سردار دل‌ها تبدیل شود، به بستری برای ابراز خشم مقدس و گسترده ملت‌ها نسبت به جنایت آمریکا تبدیل شد. اولین سالگرد آن شهید بزرگوار را نیز در شرایطی برگزار می‌کنیم که ابزارهای استعمار نوین و مجازی آمریکا همچون اینستاگرام حتی از انتشار تصویر سلیمانی نیز هراس دارند و این نشان از محبوبیت قاسم سلیمانی در قلوب ملت‌هاست». گفتنی است؛ اینستاگرام از سال گذشته بسیاری از پست‌هایی را که مربوط به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی بوده است، حذف می‌کند. این شبکه اجتماعی با بالا گرفتن اعتراض کاربران ایرانی، نه‌تنها از این اقدامش دست نکشیده، بلکه در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سانسور را با شدت بیشتری اعمال می‌کند و تا حالا صد‌ها صفحه اینستاگرام را به‌کلی مسدود کرده است.

فنّاوری شیرین ایرانی!

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد؛ «طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دو شرکت دانش‌بنیان رعد آب جنوب و موتورهای دوار خاور طوس، طی قراردادی با مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 8 پمپ فشارقوی شیرین‌ساز آب دریا در سواحل کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود. بر همین اساس دو پمپ در جزیره هرمزگان و یک پمپ در جزیره ابوموسی برای تست‌های نهایی جایگزین نمونه‌های خارجی در عملیات نمک‌زدایی شده است. این محصول از نظر کیفیت و راندمان بالا، قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را دارد و می‌تواند سالانه موجب صرفه‌جویی ارزی بیش از ۵ میلیون دلار شود».

 

▼ اخبار کوتاه

دستور کار انتقام از حاکميت آمريکا/ «سردار يدالله جواني»، معاون سياسي سپاه پاسداران در گفت‌وگو با «فرهيختگان» گفت: «انتقام سخت، مجموعه‌اي از اقدامات را در برمی‌گیرد. براي انتقام از قاتلان هم به دنبال فرصت و امکان اين کار هستيم. لذا بايد با تفسير درست، انتقام سخت را به مجموعه‌اي از اقدامات سخت و غيرسخت تفسير کنيم، به‌گونه‌اي که به‌لحاظ نتيجه نهايي، خروج آمريکايي‌ها از منطقه حاصل شود. مقام معظم رهبری هم عنوان کردند دنبال فرصت و امکان اين کار هستيم، يعني اين چيزي نيست که با گذر زمان آن را فراموش کرده، از ياد ببريم و از دستور‌ کار خارج شود. ايران به‌جز قاتلان شهيد سليماني، انتقام از حاکميت آمريکا را هم در دستور کار دارد.

ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کند/ خبرگزاری رویترز گزارش داد: «سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس نامه زده‌ که بنا بر مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس، می‌خواهد در مرکز هسته‌ای فردو اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کند»؛ اما در این نامه، تاریخی برای آغاز این کار ذکر نشده است. ایران بنا بر برجام، می‌تواند اورانیوم را تا چهار درصد غنی کند؛ اما مجلس اخیراً تصویب کرد، بابت اجرا نشدن تعهدهای طرف‌های دیگر برجام، دولت فوراً غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

سلامی: دشمن را به حال خود وانمی‌گذاریم/ فرمانده کل سپاه در جزیره ابوموسی گفت: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک اجزای جدایی‌ناپذیر استقلال ملی و پیشانی دفاعی ما در مقابله با دشمنان فرامنطقه‌ای است. این موضوع بارها ثابت شده که ما هیچ تهدید و تعرضی از سوی دشمنان را رها نکرده و او را به حال خود وا‌نمی‌گذاریم».

سه توصیه سردار سلیمانی به جوانان/ ۱- تمام کسانی که به کمالی رسیدند، خصوصاً کمالات معنوی که خود منشأ و پایه دنیوی هم می‌تواند باشد، منشأ همه آن‌ها سحر است. سحر را دریاب؛ نماز شب در سن شما تأثیری شگرف دارد. اگر چند بار آن را با رغبت تجربه کردی، لذت آن موجب می‌شود به آن تمسک یابی. ۲- زیربنای تمام بدی‌ها و زشتی‌ها دروغ است. ۳- احترام و خضوع در مقابل بزرگ‌ترها خصوصاً پدر و مادر؛ به خودت عادت بده بدون شرم دست پدر و مادرت را ببوسی، هم آن‌ها را شاد می‌کنی و هم اثر وضعی بر خودت دارد.

واکسن اسرائیلی پوچ از آب در آمد/ «یدیعوت احارانوت» روزنامه مشهور صهیونیستی نوشت: «یسرائیل آیشلر، عضو کنست اسرائیل ۱۰ روز بعد از دریافت واکسن کرونای اسرائیلی، به این ویروس مبتلا شده است. همچنین رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، تاکنون ۲۴۰ نفر از دریافت‌کنندگان واکسن، کرونا مثبت تشخیص داده شده و ناقل بیماری هستند».

احکام سیاسی‌‌(سؤال 114): آیا دریافت حق­الزحمه سخنرانی از طرف هادیان سیاسی پاسدار که در وقت اداری سخنرانی می­کنند، جایز است؟ پاسخ: بستگی به ضوابط و قوانین مربوطه دارد. با رعایت مقررات مربوطه مانعی ندارد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات