صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۹۲
هیل:

چین در مواقع بحرانی از ایران حمایت می‌کند

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی بر همکاری دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایط بحرانی تأکید کرد.

در مقدمه این گزارش، از ایران و چین بعنوان چالش‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در حوزه سیاست‌ خارجی نام برده شده است و سپس با اشاره به همکاری پکن با تهران در اوضاع فعلی که جمهوری اسلامی ایران با فشار تحریم‌های ایالات متحده و مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا مواجه است، آمده است که همکاری چین با ایران تاجایی بوده است که خزانه‌داری آمریکا در سال گذشته میلادی دست‌کم دوبار شرکت‌های چینی را برای معامله با ایران تحریم کرد.

اواخر مهرماه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شهروند و شش شرکت چینی را به دلیل همکاری با شرکت کشتیرانی ایرانی به لیست تحریم‌‌های خود افزوده است.

طبق این گزارش،‌ در چندسال گذشته، چین بزرگترین واردکننده نفت بوده و در این زمینه بیشتر به غرب آسیا وابسته بوده است و ایران را یکی از تأمین‌کنندگان مهم منابع انرژی و شرکت‌کننده‌ای مهم در پروژه‌های زیرساختی خود می‌داند.

در بخش‌هایی از این گزارش با تأکید بر تداوم همکاری دولت‌های چین و ایران آمده است که دو کشور بعنوان دشمنان ایالات متحده، اهداف بزرگ‌تری را در سرمی‌پرورانند و چین در برهه فعلی که ایران با مشکلات تحریم‌، کرونا و اقتصادی روبرو است، منابعی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد و این کشور را تقویت می‌کند.

اواخر تیرماه گزارش‌هایی از سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» منتشر شد که رسانه‌های غربی از آن بعنوان ضربه سنگین به سیاست‌های ضدایرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور‌ آمریکا یاد کردند.
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در این خصوص گزارش کرد که چین و ایران با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و رسماً پایان مشارکت ایالات متحده در این توافق را اعلام کرد و از آن زمان به امید منزوی کردن ایران و وادار کردن این کشور به توافق مجدد با واشنگتن، تحریم‌های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت که نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشت بلکه ایران بعد از بدعهدی شرکای اروپایی برجام، شروع به کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام کرد.

از طرف دیگر، روز گذشته بود که «علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات