صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۰ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): معنای اعتماد به نیرو‌های جوان این است که اولاً در برخی از مدیریت‌های مهم کشور از این‌ها استقبال بشود. ثانیاً از ابتکار‌های این‌ها استقبال بشود. منتها معنایش این نیست که نسل قبلی را به‌کلی بگذاریم کنار. از اول انقلاب هم همین‌جور بوده. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

بایدن نیامده خلع سلاح شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از فرمایشات خود در صبح جمعه به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، فرمودند: «اگر تحریم‌ها برداشته شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد؛ البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد».

نکات تحلیلی: رهبر معظم انقلاب با فرمایشات خود راهبرد جمهوری اسلامی در دوره بایدن را تعیین کرده و هم‌زمان مسیر پیش رو را به‌صورت کامل ترسیم نمودند. کاملاً روشن است که بایدن می‌خواهد به برجام بازگردد و این بازگشت از سر اضطرار و نبود راه‌های جایگزین است. بایدن به‌خوبی می‌داند که فشارها اکنون در سقف است و آمریکا دیگر ابزار تحریمی برای افزودن فشارها بر ملت ایران در اختیار ندارد. از طرفی منطقه نیز در کنترل محور مقاومت است و گزینه اخراج آمریکایی‌ها جدی و درعین‌حال عملیاتی شده‌ است. از طرفی دیگر گزینه نظامی علیه ایران هم در پرتو قوی شدن، در حد یک شوخی است. حال دیگر فشارها نیز همان‌طور که رهبر انقلاب فرموده‌اند اثر خود را از دست داده است و ایران در حال پاسخ‌دهی درون برجامی برای موازنه‌سازی به تعهدات است. حالا تنها یک راه برای بایدن باقی‌مانده است، اینکه به برجام بازگردد، مقداری از فشارهای اقتصادی بکاهد و یک فضای تنفسی و قابل دفاع برای همکاران غرب‌گرای خود در ایران ایجاد کند، قبل از آنکه تجربه ترامپ میراث آنان را در ایران بر باد دهد.

نکته راهبردی: بایدن در این طراحی قصد دارد بدون پرداخت مابه‌ازا به برجام بازگردد و هم‌زمان با ساخت اجماع بین‌المللی از بیرون و ایجاد دوقطبی و شکاف سازش- مقاومت از طریق ظرفیت شبکه غرب‌گرا در داخل، مجدداً نظام را به میز مذاکره بکشاند و در ادامه برجام را به بخش‌های موشکی و منطقه‌ای تعمیم دهد. رهبر معظم انقلاب قبل از استقرار بایدن در کاخ سفید، دست دشمن را خوانده و اکنون دست بالا را به همت استقامت ملت ایران و مؤلفه‌های قدرت ملی به کار گرفته است و عملاً با مشروط کردن لغو همه تحریم‌های ظالمانه به‌عنوان مابه‌ازای بازگشت به برجام، بایدن را در همان ابتدا خلع سلاح کرده است. ازاین‌رو دستگاه اجرایی و دیپلماسی کشور نیز می‌بایست در چارچوب اعلامی رهبر معظم انقلاب در مواجهه با موضوع بازگشت آمریکا به برجام، عمل کند و همچون گذشته برجامی، دل‌خوش به قول و قرارهای کاغذی دشمن نشود. (نویسنده: احمد بنافی)

▼گزارش روز                               

تداوم خط ترس و اضطراب

برخی گزارش­های اطلاعاتی در آمریکا در روزهای گذشته به این نکته اشاره می­کنند که هرچند ایران در اولین روزهای پس از ترور سردار سلیمانی با حمله به یکی از پایگاه­های آمریکایی در عراق دست به انتقام زد، اما مقامات عالی ایران از آن تعبیر به «سیلی اول» کردند و بیان داشتند که انتقام سخت در پیش است.

گزاره خبری: وب‌سایت و مجله هفتگی «واشنگتن اگزماینر» در خبری که روزهای اخیر در خروجی خود قرار داد، بیان نمود که کنگره مبلغی بالغ‌بر 15 میلیون دلار به امر محافظت از مقامات اختصاص داده است. همین گزارش می­افزاید که محافظت از آن دسته از مسئولان ارشد وزارت خارجه که به تشخیص وزیر امور خارجه و مشورت رئیس اطلاعات ملی با تهدید جدی و باورپذیر از طرف یک قدرت خارجی مواجه‌اند، مجاز است؛ بااین‌حال حفاظت از پمپئو، نه ماه‌ها بلکه سال‌ها ادامه یابد. منابع آمریکایی بر این باور هستند تمدید حفاظت از عواملی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشته­اند، با تکیه بر تحلیل‌های اطلاعاتی صورت می­گیرد که بر اساس آن ایران مصمم است انتقام از ترور سردار سلیمانی را در زمان و مکان مناسب بگیرد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- نکته مهم در این زمینه آن است که تصمیم جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام از ترور سردار سلیمانی قطعی و جدی است و با فراهم آمدن شرایط مقتضی، این اقدام صورت خواهد گرفت. ایران این انتقام را هم از حیث پاسخ به شهادت شهید سلیمانی ضروری می­داند و هم اینکه برای آن ارزش راهبردی قائل است تا بر اساس آن در این زمینه بازدارندگی لازم به وجود آید و برخی رژیم­های متخاصم به چنین اقدامات کور و بزدلانه روی نیاورند؛ اما اینکه بناست مدت طولانی از مقامات آمریکایی دخیل در ترور سردار سلیمانی صیانت شود، هرچند ممکن است مسیرها و طراحی­های معطوف به انتقام را به تأخیر و یا دشواری بیندازد، اما خودِ این حالت ترس و اضطراب و محدودیت­هایی که در زندگی قاتلان شهید سلیمانی ایجاد خواهد شد، به‌مثابه مرگ هر روز به شمار می­آید. 2- موضوع ترس از انتقام، محدود به حفاظت از شخصیت­های آمریکایی در درون آمریکا نخواهد ماند، بلکه این واهمه و هراس، همه امکانات و عناصر آمریکایی در غرب آسیا را نیز در بر خواهد گرفت. بسیار اهمیت دارد که در نظر داشته باشیم که علت اصلی آرایش نظامی که آمریکایی­ها در روزهای گذشته در خلیج‌فارس از خود نشان دادند، به خاطر ترس از انتقام ایران در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود. نکته مهم اما این است که سیاست انتقام­گیری جبهه مقاومت مقطعی نیست و با قدرت ادامه می‌یابد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼ خبر ویژه                

ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروز (جمعه) با اشاره به تولید واکسن کرونا در کشورمان فرمودند: «واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه‌ی افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه عزّت یک کشور است، مایه افتخار کشور است». ایشان همچنین در خصوص واکسن‌های خارجی و حرف‌هایی که در خصوص خرید آن‌ها می‌شود نیز افزودند: «اگر آمریکایی‎ها می‎توانستند واکسن درست کنند روزانه ۴۰۰۰ نفر تلفات کرونایی نداشتند. اگر فایزر می‎تواند واکسن درست کند، اول خودشان مصرف کنند تا این‌قدر فوتی‎ نداشته باشند. انگلیس هم همین‌طور. این‎ها اگر واکسن بلد بودند درست کنند خودشان استفاده می‎کردند، این‌قدر کشته نداشته باشند. گاهی این‌ها می‎خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم به دلیل سابقه خون‎های آلوده خوش‌‎بین نیستم».

▼ اخبار

شهرهای موشکی به سواحل خلیج‌فارس رسید!

فرمانده کل سپاه صبح دیروز (جمعه) با رونمایی از یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی دریایی در سواحل خلیج‌فارس، بخشی از دستاورد‌ها و تجهیزات راهبردی زیرسطحی و موشکی این نیرو را رسانه‌ای کرد. سرلشکر سلامی پس از بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های مستقر در این پایگاه، تصریح کرد: «منطق ما برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، قوی شدن است. ما اعتقاد داریم دشمنان ما، قدرت منطق ما را نمی‌پذیرند بلکه بر منطق قدرت تکیه دارند، لذا برای جلوگیری از تحمیل اراده سلطه‌طلبانه و برنامه آن‌ها، راهی جز تقویت قدرت بازدارنده دفاعی و تهاجمی برای ما وجود ندارد». فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه هم‌اکنون افسران جوان بی‌شماری در سپاه پاسداران هستند که سامانه‌ها را آماده برای هرگونه عملیات آنی نگه می‌دارند، تأکید کرد: «اگر اراده‌ای در شیاطین، مستکبران و دشمنان ما وجود داشته باشد، این جوانان شجاع و برومند، اراده آن‌ها را در نطفه خفه می‌کنند». سرلشکر سلامی با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه در نیروی دریایی سپاه، افزود: «در این نیروی مقتدر در سطح سامانه‌های اطلاعاتی، کشف اهداف و سیستم‌های جستجوگر و همچنین سامانه‌های راداری متصل به سیستم موشکی، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است. موشک‌های نیروی دریایی سپاه در عرصه نبردهای ساحل به دریا، سطح به سطح، هوا به دریا، دریا به هوا در رده بهترین موشک‌های جهان است. هرلحظه نیاز باشد رزمندگان اسلام از منافع حیاتی ملت بزرگ ایران در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و ماورای آن دفاع تهاجمی قدرتمندانه را خواهند داشت».

نابودی افسانه دموکراسی آمریکایی

حمله معترضان به ساختمان کنگره آمریکا اگرچه در داخل کشور ایران توسط حامیان به مذاکره، با سکوت و کم‌توجهی و حتی قلب معنی مواجه شد؛ اما در میان افکار عمومی، شخصیت‌ها و رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت؛ عده‌ای هم طنز تلخی در رویدادهای آمریکا دیدند. «کارل شارو» کمدین لبنانی- بریتانیایی، مقایسه طنزآمیزی میان حمایت آقای ترامپ از اوباش حمله‌کننده به کاخ کنگره و سابقه آمریکا در کمک به سرنگونی رهبران کشورهای دیگر داشت. وی در صفحه توئیترش نوشت: «کاری که ترامپ کرد، اساساً واردات سیاست خارجیِ آمریکا به داخل خود آمریکا بود». «فیلیپه نتو» کارشناس مشهور سیاسی برزیلی نیز از آمریکا انتقاد کرد و در صفحه توئیترش نوشت: «منتظرم آمریکا به آمریکا حمله کند تا بتوانند دموکراسی را مجدداً برقرار کنند». روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز این حمله را «یک روز زشت در آمریکا» توصیف کرد و درعین‌حال تلاش برای کوچک‌نمایی ابعاد این فاجعه، به دنبال متهم کردن ترامپ در ماجرا را داشت. این در حالی است که تسخیر کنگره اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا و اوج نمایش افول هژمونی این کشور است. شکست قدرت نرم آمریکا و مؤلفه‌های آن مقابل چشم جهانیان و نابودی افسانه دموکراسی آمریکایی در این حوادث به‌خوبی نمایان شد. اهمیت فتنه‌انگیزی ترامپ که به‌عنوان رئیس‌جمهور به پشتوانه رأی بیش از هفتاد میلیون آمریکایی انجام شد در آن است که عالی‌ترین مقام کشور نتایج انتخابات را نپذیرفته و کل ساختار آمریکا را رسماً فاسد و متقلبانه می‌داند. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، صرفاً 58 درصد آمریکایی‌ها پیروزی بایدن را قانونی می‌دانند و بیش از یک‌چهارم، ریاست وی را قبول نداشته و متقلبانه می‌دانند.

چرا ایران در منطقه حضور دارد؟

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی دیروز (جمعه) در پاسخ به جبهه استکبار که می‌گوید چرا ایران در منطقه حضور پیدا می‌کند؟ پاسخ دادند: «نظام جمهوری اسلامی موظف است طوری رفتار کند که دوستانش و طرفدارانش در منطقه تقویت بشوند. این وظیفه ماست حضور ما به معنای تقویت دوستانمان و تقویت طرفدارانمان است. ما نباید کاری کنیم که دوستان جمهوری اسلامی و وفاداران به جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شوند. حضور ما ثبات‌آفرین است. ثابت شده که حضور جمهوری اسلامی موجب برداشته شدن موجبات بی‌ثباتی است. مسئله داعش در عراق، مسائل گوناگون در سوریه و امثال این‌ها؛ بنابراین این حضور منطقه‌ای قطعی است و بایستی وجود داشت باشد و وجود خواهد داشت».

▼ اخبار کوتاه

اینجا آمریکا به‌وقت انفعال وزارت امور خارجه ایران!/ در جریان حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، حداقل چهار نفر، ازجمله یک زن کشته و ۵۲ نفر دیگر بازداشت شدند؛ اما نکته‌ای که شاید از نظرها پنهان ماند و در ماجرای اشغال کنگره عمداً رسانه‌ها و مقامات غربی به آن نپرداختند، واکنش به کشته شدن معترضانی بود که اگر در هر کجای دیگر از کشورهای جهان به قتل رسیده بودند، چنین سکوت کرکننده در پیش نمی‌گرفتند. با توجه به هوچی‌گری‌های مسبوق به سابقه آمریکا و شرکای اروپایی درباره موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران، انتظار واکنش شدید و بلافاصله از جانب دستگاه دیپلماسی می‌رفت. اکنون وقت انفعال نبود.

معترضان آمریکایی اطلاعات حساس را جارو کردند/ دادستان آمریکا گزارش داد: «حجم بالایی از سرقت را در خلال حمله به کنگره شاهد بوده‌ایم که برآورد آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده است». سی‌بی‌اس نیز به نقل از برخی منابع اعلام کرد، یک لپ‌تاپ که احتمالاً حاوی اطلاعات امنیت ملی حساسی است، از ساختمان کنگره به سرقت رفته است.

پرداخت سود صندوق ذخیره فرهنگیان به بازنشسته‌ها/ وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «۷۶ میلیارد تومان به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که از ۲ مهر تا اول آبان بازنشسته یا با صندوق تصفیه‌حساب کرده‌اند، پرداخت شد. این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته نیست و سود سال مالی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود بین اعضا، به حساب این افراد واریز می‌شود».

خرید تجهیزات پزشکی با پول ایران در کره/ خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش داد: «ایران درخواستی از کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار از ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره کرده است. ایران همچنین خواستار ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر از دارایی‌های بلوکه شده خود برای خرید واکسن کرونا از مرکز کووکس شده است که یک مکانیسم جهانی برای خرید واکسن محسوب می‌شود».

آصفی: مبارزه ایران با داعش امنیت اروپا را بالا برد/ سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت: «ما نباید در اعلام رسمی حضورمان در منطقه که با هدف حفظ منطقه و مبارزه با تروریسم بوده، لکنت زبان داشته باشیم. مبارزه ایران با تروریسمِ داعش در سال‌های اخیر حتی موجب افزایش امنیت کشورهای اروپایی نیز شده است».

احکام سیاسی (سؤال 118): نشر مطالب و موضوعات سیاسی محرمانه توسط مسئولین و مدیران چه حکمی دارد؟ پاسخ: مراعات اسناد طبقه­بندی شده و انتشار ندادن آن‌ها واجب و عدم­ رعایت موجب حرمت و در صورت وارد شدن زیان، موجب ضمان خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات