صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۱ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما هیچ اصرار و هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. آنچه که مطالبه منطقی و عقلانی ما است رفع تحریم‌هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شد، خب به برگشت آمریکا معنا می‌دهد؛ اما اگر تحریم‌ها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام حتی به ضرر ما ممکن است تمام بشود. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

تغییر سیاست‌ به چه قیمتی؟!

فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در سالگرد درگذشت پدرش مرحوم هاشمی رفسنجانی اعلام کرد، دوست داشته است دونالد ترامپ پیروز انتخابات 2020 می‌بود تا فشار بر ایران را ادامه می‌داد و باعث عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا می‌شد.

نکات تحلیلی: 1- اهمیت این سخن نه ازآن‌رو است که فائزه هاشمی گفته، بلکه از آن جهت که بازتاب‌دهنده نظر واقعی یک جریان سیاسی عمده در کشور می‌باشد، حائز بررسی و توجه ویژه است. این نظر ترجمانی دقیق و روی دیگر پشت کردن به میهن و ملت و نسخه وطنی افراد وطن‌فروشی همانند معصومه علی‌نژاد و امیرعباس فخرآور و دیگر عقب‌مانده‌های فکری اپوزیسیون 40 ساله نظام اسلامی است که همواره خواستار تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران در قبال اخذ دلار بوده و هستند! 2- اظهارات صریح دختر مرحوم رفسنجانی ماهیت جریان با نفوذ اصلاحات را بدون روتوش در اختیار مردم قرار داد و این سؤال را مطرح کرد که مگر همین جریان‌ها و افرادی از قبیل خانم هاشمی تا دیروز جریان‌های ارزشی و انقلابی را متهم نمی‌کردند که از باخت ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا ناراحت‌اند؟! امروز چطور خود پرده از آرزوی دیروز خود برمی‌دارند و برای از دست رفتن فرصت فشار بیشتر به مردم ایران تأسف می‌خورند؟! 3- این اظهارنظر نشان داد که برای جریان غرب‌گرا حل شدن مشکلات مردم در اولویت نیست بلکه نزدیکی به غرب و دست برداشتن ایران از مواضعی که مانع این نزدیکی است، اهمیت دارد؛ لذا در برهه‌ای مردم‌فریبی می‌کنند که اگر برجام و مذاکره را بپذیریم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و زمانی که با این رویکرد موفق نشدند به هدف خود برسند،‌ بدون کمترین ناراحتی و عذرخواهی از مردم، با نقض غرض خواسته قبلی، این بار همانند فائزه هاشمی که در پاسخ به چرایی تحلیلش در بهتر بودن انتخاب ترامپ برای ایران می‌گوید: «به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد... دموکرات‌ها کمی شُل و وِل هستند»! خواهان فشار بیشتر بر ملت برمی‌آیند تا به خواسته باطل خویش برسند!

نکته راهبردی: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در مواجهه با آمریکا روشن است؛ اما آنچه سبب‌ساز وضعیت کنونی کشور بوده، تغییراتی بوده که دولت‌ها در این اصول به بهانه‌های مختلف داده‌اند؛ تغییراتی که خاستگاه حزبی و جریانی دارد. شوربختانه هزینه سنگین این مواضع غلط از جیب ملت فاکتور شده است. باید از تجربه برجام و اعتماد بی‌جا به غرب عبرت گرفت و به تلاش مجدد جریان غرب‌گرا در داخل برای تأثیرگذاری بر آرای مردم با دیده تردید نگاه کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

مقابله با ویروس خطرناک‌تر از کرونا

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز جمعه (۱۹ دی‌ماه) نکاتی را درباره واکسن کرونا خاطرنشان کردند؛ ازجمله تأکید بر حمایت از واکسن ایرانی و ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلیس. واکسنی که در حال حاضر در تمام دنیا خبرساز شده، واکسن آمریکایی-آلمانی «فایزر-بیوان‌تک» است. 1- فایزر سال ۱۹۹۶ به بهانه شیوع شدید وبا، سرخک و مننژیت در شمال نیجریه، آزمایش‌های مخفیانه‌ای را در «کانو»، دومین شهر بزرگ این کشور، آغاز کرد تا آنتی‌بیوتیک جدیدش یعنی «تروان» («تروافلوکساسین») را روی دویست کودک بین یک تا سیزده‌ساله امتحان کرد و باعث مرگ و فلج تعدادی از کودکان شد. 2- حکومت آلمان، اولین کشوری بود که در طول جنگ صدام علیه ایران، بیشترین مواد شیمیایی را به عراق صادر کرد که از آن‌ها برای تولید مرگ‌بارترین گاز‌های شیمیایی استفاده می‌شد. اتفاقاً آلمان یکی از تولیدکنندگان اصلی ماسک و فیلتر مقابله با گاز بود که به ایران می‌فروخت! زمستان سال ۱۳۶۴ در زمان عملیات «والفجر ۸»، به رزمندگان ماسک همراه با فیلتر نوی آلمانی تحویل دادند، اما فیلترهای ماسک‌ها خراب بود. جالب‌تر اینکه آلمان، اولین کشوری بود که مجروحان و مصدومان شیمیایی را به بهانه درمان می‌پذیرفت؛ علت این کار، نه حس انسان‌دوستی آلمان، بلکه تکمیل تحقیقات پزشکی‌شان بود تا بفهمند که شدت تأثیر گاز‌های تولیدشده در کارخانه‌های آلمان بر روی انسان چقدر است؟ دوام آن در بدن چه مدت است؟ و با این کار تحقیقات خود را برای خطرناک‌تر کردن گاز‌های شیمیایی کامل می‌کردند. 3- انستیتو مریو فرانسه در سال‌های دهه هشتاد میلادی، فاکتورهای انعقادی خون را برای استفاده بیماران هموفیلی، علاوه بر خودِ کشورِ فرانسه، به برخی کشورها ازجمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و یونان صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود. درنتیجه مصرف این فاکتورها، تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت‌کننده، به بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند. مطابق آمار تنها در کشور فرانسه 4700 بیمار هموفیلی در اثر تزریق خون آلوده، به ایدز مبتلا شدند که از میان آن‌ها 300 نفر در اثر این بیماری جان باختند. در آمریکا بین 6 تا 10 هزار نفر و در ایران نیز ۱۹۳ نفر به دلیل خون‌های آلوده به ایدز مبتلا شدند.

نکته پایانی: با توجه به سابقه شرکت‌های دارویی کشورهای بیگانه در جنایت علیه بشریت، این نکته آشکار است که آن‌ها نه‌تنها خیرخواه ملت ایران نیستند بلکه به دنبال نقشه‌های خطرناکی برای ژنوم ایرانی هستند تا جهش‌های این ویروس در ایران را قدرت بخشند. در روزهای گذشته جریان رسانه‌ای غرب که در مقابل تحریم‌های دارویی غرب به بیماران هموفیلی، پروانه‌ای، انسولینی، سرطانی و... سکوت کرده بود، اکنون به طرز مشکوکی خواهان خرید واکسن است تا طرح‌های ناقص خود را در ضربه زدن به ملت تکمیل کنند و حتی با یک جنگ شناختی، رهبری و ملت را در مقابل هم قرار دهند، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب با تکیه بر استنادات پزشکی، از گرفتاری ملت در دام یک ویروس خطرناک‌تر از کرونا جلوگیری کردند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                     

چرا FATF به دنبال شفافیت مالی ایران است؟

«میرسلیم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضعی آشکار، پذیرش FATF را قبول فشارهای تحریمی بیشتر توصیف کرد و افزود: «‌شاید نپیوستن به FATF مشکل ایجاد کند، ولی یقین داریم پیوستن به آن، برای ما مشکل درست می‌کند. ‌هدف ویژه آن‌ها، براندازی جمهوری اسلامی است و با پذیرفتن FATF این محقق می‌شود. ‌ما با شفافیت مخالف نیستیم، خیلی هم عالی هست و از آن دفاع می‌کنیم ولی FATF از شفافیت چه می‌خواهد؟ ‌می‌خواهند متوجه شوند که ما چطور تحریم‌ها را دور می‌زنیم».

▼ اخبار

ایران یا آمریکا؛ کدام‌یک تهدید امنیت جهان هستند؟

‌آمریکا و اروپا با پشتیبانی رسانه‌ای، ایران را تهدیدی برای امنیت جهان دانسته و با تداوم تحریم و فشار، ضمن موضع‌گیری منفی علیه غنی‌سازی ۲۰ درصد، مطالبات غیرمنطقی جدیدی را مبنی بر حذف فعالیت‌های هسته‌ای، توان موشکی و ... جمهوری اسلامی مطرح می‌سازند. این ادعاها و رفتارهای ایران‌هراسانه در حالی است که نگاهی به تحولات جهانی و منطقه‌ای حاوی حقایق دیگری است؛ 1- امنیت هسته‌ای: ایران در حالی در واکنش به بدعهدی‌های اعضای ۱+۵، غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر گرفته که هم‌زمان گزارش کامل آن را به آژانس ارائه داده، اما اخیراً آمریکا ۷۰۰ میلیارد دلار برای نوسازی بمب‌های اتمی خود اختصاص داده و مکرون نیز رسماً بر اولویت داشتن تقویت بمب‌های اتمی فرانسه تأکید کرده است. 2- ‌امنیت زیست‌محیطی: آمریکا در حالی ایران را تهدیدی برای امنیت جهان می‌خواند که خود از پیمان زیست‌محیطی پاریس خارج شده تا با دستانی باز رفتارهای مخرب خود را در این خصوص ادامه دهد. 3- ‌امنیت بهداشتی: اقدامات ایران علیه کرونا و تلاش برای تولید واکسن نمونه‌هایی از تلاش درباره امنیت بهداشتی در جهان است، درحالی‌که جهان با پنهان‌کاری‌ انگلیس درباره ویروس انگلیسی و سیاسی‌کاری‌های آمریکا مواجه است. 4- ‌امنیت نظامی: در حالی تحرکات بازدارنده ایران در برابر رفتارهای ناامن‌ساز دیگران، ضد‌امنیتی عنوان می‌شود که آمریکا نه‌تنها با تروریسم مقابله نمی‌کند، بلکه مبارزان با تروریسم را ترور نیز می‌کند. بنا بر مؤلفه‌های مذکور؛ به‌روشنی می‌توان اقدامات طرفین را از نقطه‌نظر امنیت‌زایی و امنیت‌زدایی ارزیابی کرد و دروغ بودن ادعاهای غرب را آشکار ساخت.

شهیدی که به هزاران ایرانی خدمت کرد!

اگر نام «پژوهشکده رويان»، «سلول‌هاي بنيادين»، «درمان ناباروري»، «بانک بند ناف» و این‌جور چيزها را جست‌وجو کنيد، در نتايجي که به دست مي‌آيد، قطعاً جايي نام سعيد کاظمي آشتياني را خواهيد ديد؛ دانشمند ايرانی که بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت. او مهم‌ترين جايي که راه انداخت، «پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي» در خرداد سال ۷۰ بود؛ جايي که در طول حدود ۳۰ سال گذشته، هزاران زوج نابارور را خوشحال و صاحب فرزند کرده است. در سال ۸۳ يعني يک سال قبل از درگذشت سعيد کاظمي، نام او به‌عنوان يکي از تأثیرگذارترین دانشمندان غرب آسيا که با توسعه دانش سلول‌هاي بنيادي دست برتر علمي را براي ايران ايجاد کرده بود، در فهرست ترور موساد قرار گرفته بود. اين گمانه‌زني، فرضيه‌ها درباره ترور بيولوژيک اين دانشمند را تقويت کرد و چنين تصوري باز هم رو به فراموشي بود تا اينکه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني نوروزي خود در فروردين سال ۹۵ و در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي، از لفظ «شهيد» براي سعيد کاظمي استفاده کردند و با آوردن نام او در کنار نام دانشمنداني مانند شهيد طهراني‌مقدم گفتند: «کاري که شهداي هسته‌اي ما در زمينه‌هاي هسته‌اي که بسيار هم حسّاس است، پيشاهنگش بودند، کاري که شهيد طهراني‌مقدم پيشاهنگش بود، کاري که شهيد کاظمي در زمينه سلول‌های بنيادي پيشاهنگش بود، کارهاي بسيار بزرگي است.»

آشتی سعودی با قطر؛ ناشی از اقتدار یا متأثر از اضطرار؟!

‌آشتی عربستان و قطر در حالی توسط رسانه‌های سعودی یک پیروزی بزرگ برای ریاض قلمداد می‌شود که معنایی جز شکست آل‌سعود در ایجاد استیلای منطقه‌ای ندارد. ‌این البته تنها شکست سعودی طی سال‌های گذشته در منطقه نیست، چنانچه ریاض در ایجاد آشوب در عراق و سوریه و استفاده ابزاری از تروریسم تکفیری نیز در مقابل ایران و محور مقاومت ناکام ماند. ‌این آشتی در حالی است که نه‌تنها هیچ‌یک از 16 شرط ریاض برای دوحه انجام نشده، بلکه آل‌سعود درنهایت ذلت مجبور شد مجدداً رابطه خود را با قطری‌ها آغاز کند. ‌واضح است که هدف آل‌سعود از برقراری مجدد این ارتباط، ایجاد جبهه‌ای متحد مقابل ایران است که بعید است با توجه به عمق اختلافات اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به سرانجامی برسد. ‌به نظر می‌رسد؛ کشورهای منطقه باید از نتیجه دادن مقاومت در برابر زیاده‌طلبی قدرت‌های جهانی درس بگیرند و بر اساس اصل حسن هم‌جواری بر سیاست‌های مستقل خود تأکید کنند.

▼ اخبار کوتاه

۱۳۹ کشته و ۱۴۶ زخمی؛ آمار حمله سپاه به پایگاه آمریکا/ برای اولین بار ‌مهاجرانی (وزیر دولت ‌خاتمی) در توییتی با انتشار تصویر سند گزارش ‌پنتاگون درباره تلفات حمله سپاه به عین‌الأسد نوشت: «۱۳۹ کشته و ۱۴۶ مجروح، خسارت ارتش آمريكا در پايگاه عين‌الأسد، از سردرد چند سرباز بسيار فراتر است. حمله به عين‌الأسد نه‌تنها انتقام خون شهيدان سليمانى و ابومهندس و همراهان، مبتنى بر توانايى و اصول اخلاق نظامى بود و نقطه عطفى در حفظ اقتدار ملى ايران به شمار می‌آید. ترامپ ظاهراً دروغ گفته است».

گادی ایزنکوت: اسرائیل از درون در حال فروپاشی است/ رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اسرائیل در حال حاضر شرایط بغرنجی را سپری می‌کند. در کنار تهدیدهای خارجی، ما با یک بحران سیاسی بسیار خطرناک روبرو هستیم؛ به‌طوری‌که همه به نظام سیاسی ما بی‌اعتماد شده‌اند و قطب‌بندی و چنددستگی، جامعه اسرائیلی را به سوی تجزیه پیش می‌برد».

کارچاق‌کن ترامپ هم به او پشت کرد/ ‌مایکل کوهن، وکیل شخصی و کار‌چاق‌کن سابق رئیس‌جمهور آمریکا گفته از او خواسته شده با نهادهای مختلف دولتی برای شهادت دادن درباره تخلف ترامپ و خانواده‌اش همکاری کند و او هم پذیرفته است. ‌او همچنین در واکنش به تعلیق حساب توییتری ترامپ نوشت: «ترامپ به همان اندازه که ما به اکسیژن برای تنفس نیاز داریم، به توییتر وابسته است. او الآن در حال دیوانه شدن است».

موبایل، دومین کالای وارداتی کشور/ ‌سخنگوی گمرک خبر داد: «در ۹ ماهه سال ۹۹، بیش از 8.6 میلیون تلفن همراه به ارزش 1.3 میلیارد دلار از گمرک ترخیص شده که ازلحاظ ارزبری، دومین کالای وارداتی محسوب می‎شود».

«نه» پرستاران آمریکایی به واکسن کرونا/ ‌روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» نوشت: «نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بالغ‌بر ۶۰ درصد کارکنان بهداشتی آمریکا از ترس عوارض جانبی خطرناک، از دریافت واکسن کرونا خودداری می‌کنند».

رزمایش دریایی سپاه در محل دستگیری تفنگداران آمریکایی/ ‌در آستانه سالگرد دستگیری تفنگداران آمریکایی، بیش از ۷۰۰ شناور بسیج دریایی و یگان‌های شناوری منطقه دوم نیروی دریایی پیرامون جزیره فارسی در خلیج‌فارس رژه رفتند.

احکام سیاسی (سؤال 119): برخی سخنرانان و تحلیلگران به دلیل مطالعه نکردن، موجب نارضایتی و تضییع اوقات مستمعین می­شوند. آیا این موضوع مصداق حق­الناس نیست؟ پاسخ: حق­الناس و موجب ضمان می­شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات