صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۷ دی ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

پایان کار ارز ترجیحی

تعیین نرخ ارز یکی از بنیادی‌ترین موضوعات هر ساله بودجه کشور است. چند نرخی بودن ارز و نگه‌داشتن دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سالیانه، بحث‌هایی همچون فسادزا بودن و ایجاد رانت برای عده‌ای، سبب شد مطالبه جدی مردم و مجلس، اصلاح این شیوه واگذاری باشد. در همین راستا کمیسیون تلفیق پیشنهادات مختلفی را بررسی کرد تا تعدیل زیادی روی نرخ 4200 تومانی ارز دولتی صورت گیرد.

نکات تحلیلی: 1- هدف اصلی کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با پیشنهادات اصلاحی نرخ ارز، مبتنی بر حذف رانت و فسادزا بودن آن است؛ چراکه در این نگاه یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات اقتصادی، رانت‌خواری است و توزیع ارز دولتی در طول سالیان گذشته در سبد معیشتی مردم چندان ملموس نبود و بسیار از این وضعیت گله‌مند بودند. با وجود اینکه طی سالیان گذشته صدها میلیارد تومان از منابع ملی و بیت‌المال به‌صورت ارز ترجیحی و یارانه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده ولی در عمل نه‌تنها این موضوع کمکی به کنترل قیمت‌ها و تولید نداشته، حتی کالاهای ضروری هم با قیمت مناسب به دست مردم نرسیده است. کمیسیون تلفیق هم بر همین مبنا بر حذف ارز دولتی، تأکید و تک‌نرخی شدن ارز را در دستور کار قرار داد. 2- با فرض حذف رانت، در شرایط فعلی اقتصادی که موضوع معیشت مردم به مسئله مهم تبدیل شده، باید مراقبت‌ها ویژه باشد. این تصمیمات ممکن است منجر به تهییج فضا و آماده شدن فعالان اقتصادی برای مواجهه با نرخ‌های بالاتر ارز در کشور شود. برای تقریب به ذهن باید گفت همین فرمول در خصوص خودرو نیز اخیراً پیاده شد و نتیجه واضح آن افزایش غیرمنتظره قیمت خودروهای داخلی بود. 3- بااینکه تصمیم مجلس شورای اسلامی شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود، اما دقت و نظارت مضاعف را می‌طلبد تا با ناراحتی واردکننده‌های انحصاری که با حذف ارز 4200 تومانی منابع سرشار درآمدی خود را از دست خواهند داد، اخلالی در بازار ایجاد نشود.

نکته راهبردی: همه به این نکته واقف‌اند که ارز ترجیحی عمدتاً در اختیار افراد خاص قرار گرفته و درنتیجه منجر به رانت و فساد شده است؛ دستگیری و تشکیل پرونده‌های قضایی در موضوعات اقتصادی گویای این وضعیت است. خوب است متولیان امر ضمن برچیدن رانت و فساد ارزی، منابع حاصله را به‌جای پرداخت به واسطه‌ها و دلالان، به شیوه‌های منطقی برای جبران بخشی از تورم حاصل از این تغییر قیمتی، در اختیار مردم قرار دهند. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز              

چرخ هسته‌ای چرخید، معیشت نیز خواهد چرخید

چند سال پیش اعلام دستیابی ایران به غنی‌سازی 20 درصد در صنعت هسته‌ای که توسط دانشمندان هسته‌ای صورت گرفت، جامعه غربی را در حیرت فرو برد. متأسفانه این توان و قدرت بازدارنده در جریان مذاکرات هسته‌ای متوقف شد و اکنون بعد از تقریباً 5 سال و در نتیجه بدعهدی طرف‌های غربی، دوباره تولید اورانیوم بیست‌درصدی از سر گرفته شد که بازتاب‌های مختلفی را در پی داشت.

گزاره‌های خبری: «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یدیعوت آحارونت، گفت: اعلام ایران در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد که «همه جهان باید فشار بر این کشور را تشدید کند و اسرائیل برای حصول این هدف، با متحدین خود در همه عرصه‌ها ارتباط گرفته است. وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد که اقدام ایران در افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد، تلاشی برای باج‌گیری هسته‌ای است. «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا نیز دراین‌باره مدعی شد، این اقدام ایران یک «انحراف قابل‌توجه» از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است!

گزاره تحلیلی: ازسرگیری تولید اورانیوم با غنای 20 درصدی که طبق بند 36 برجام به‌هیچ‌عنوان اقدام مغایر با توافقنامه هسته‌ای محسوب نمی‌شود، موجی از امید را در دل نخبگان و مردم ایجاد نموده است. این اقدام انقلابی به بی‌هزینه بودن عدم اجرای تعهدات غرب پایان داد و ایران را از موضع انفعالی چندساله خارج کرد. تجربه نشان داده است که هر وقت جمهوری اسلامی با قدرت موضوعی را دنبال کرده است، به همان میزان به منافع خود دست یافته است؛ بنابراین ایران به ضرر یک‌سویه برجام پایان داد؛ اگر تحریم‌ها رفع شود، ایران نیز طبق برجام به تعهدات خود عمل خواهد کرد، ولی ایران دیگر اجازه نمی‌دهد تحریم‌ها باقی بماند و صنعت هسته‌ای نیز تعطیل شود. با این اقدام روبه‌جلو، منتظر گشایش‌های اقتصادی بیشتری باید بود. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه                       

سرلشکر باقری: دستمان روی ماشه است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های پهپادی ارتش در جریان برگزاری تمرین بزرگ رزم پهپادی، با اشاره به بازدارندگی و پیشرفت ارتش و نیروهای مسلح در حوزه پهپادی و اقتدار دفاعی کشور، افزود: «متأسفانه در روزهای اخیر تحرکاتی از جانب ارتش تروریست و جنایتکار آمریکا در منطقه صورت گرفته است و پروازهایی از هواپیماهای دوربرد یا سایر موارد را در جهت قدرت‌نمایی و ایجاد وحشت به نمایش گذاشتند. همچنین اتهاماتی را به جمهوری اسلامی وارد کرده‌اند که این آمادگی‌ها و رزمایش‌های متعدد و انتقال نیرو در راستای به نمایش گذاشتن آمادگی کامل نیروهای مسلح برای دفاع از مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و امنیت ملی کشور است». رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: «باوجود اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد تهاجم و تجاوز به هیچ کشور همسایه‌ای را ندارد، اما در برابر هرگونه تهدید به‌طور کامل آماده است، دستان نیروهای مسلح قهرمان ما بر روی ماشه‌ها قرار دارد و چنانچه دشمن کوچک‌ترین خطایی کند، حتماً نیروهای مسلح پاسخ جانانه‌ای خواهند داد».

مقدم‌فر: از تحریف حاج قاسم هم غافل نیستند/ مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه گفت: «تازه یک سال از شهادت حاج قاسم گذشته است که بعضی از جناح‌های سیاسی که خوش‌چهره هم نیستند به‌غلط سعی در منتسب کردن حاج قاسم به خودشان دارند. این ظلم است که بخواهیم او را به جناح‌های سیاسی و برخی از افراد بدنام منتسب کنیم. شهید سلیمانی هضم در انقلاب و ذوب در ولایت بود و هر کس تردید دارد، باید وصیت‌نامه حاج قاسم را بخواند. چطور حاج قاسم را به کودتای سال ۷۸ علیه نظام و یا فتنه سال ۸۸ منتسب می‌کنند درحالی‌که حاج قاسم هر جا که انقلاب تهدید می‌شد، در مقابل آن‌ها بود».

▼ اخبار

می‌خواهند جای طلبکار و بدهکار را هم عوض کنند

روزنامه شرق که پیش‌ازاین تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است» را درباره توافق هسته‌ای منتشر کرده بود، در شماره امروز در یادداشتی با عنوان «اروپا و آینده برجام» به قلم «جاوید قربان اوغلی» از مدیران سابق وزارت خارجه نوشت: «مواضع مشترک دولت جدید آمریکا و سه کشور اروپایی درباره «تحولات منطقه، توانایی موشکی و مسئله حقوق بشر» پاشنه آشیل دور جدید مذاکرات خواهد بود. ایران در قبال دو مورد اول از موضعی قوی و از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار است و نباید هراسی در ورود به این موضوعات داشته باشد». طیف تندروی اصلاح‌طلب با فرار روبه‌جلو از ادعاهای گذشته خود، این بار مدعی است که اگر مذاکرات موشکی را کلید بزنیم، تحریم‌ها لغو می‌شود! به ادعای این طیف، قرار بود به‌واسطه توافق هسته‌ای تمامی تحریم‌ها بالمره لغو شود. فرانسه اکنون سال‌هاست که میزبان اعضای گروهک تروریستی منافقین است؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پرونده‌های مختلف و ازجمله پرونده حقوق بشر، به ایران بدهکار هستند؛ این ماییم که طلبکاریم ولی عده‌ای که پیش‌ازاین سابقه «جابجا کردن جلاد و شهید» را در کارنامه خود دارند، اکنون نیز در پی عوض کردن جای طلبکار و بدهکار هستند.

هیلاری کلینتون خطاب به ترامپ: با ایران جنگ نکن!

هیلاری کلینتون در پیامی توییتری نوشت: «یک هدیه که ترامپ می‌تواند به این کشور و جهان بدهد این است که در ۱۵ روز باقی‌مانده از دولتش جنگی با ایران را آغاز نکند. گفتن اینکه دولتش دارد عمداً این کارها را می‌کند یا اینکه دارند بی‌کفایتی‌شان را نشان می‌دهند سخت است. درهرصورت، آن‌ها دست به بازی خطرناکی زده‌اند». اخیراً رسانه‌های آمریکایی در راستای فریب مردم ایران، جنجالی جدید درباره احتمال حمله نظامی به ایران به راه انداختند. در واکنش به جنجال اخیر رسانه‌های آمریکایی، قیس قریشی، تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در توئیتر خود نوشت: «جنگ‌ با ایران بازی پلی‌استیشن نیست. جنگ‌ یک‌هفته‌ای با دایره جغرافیایی محدود آرزویی احمقانه است! محدوده جغرافیایی این جنگ را ایرانی‌ها تعیین خواهند کرد. تاریخ پایان این جنگ را هم ایرانی‌ها تعیین خواهند کرد. ایرانی‌ها دو دهه برای پاسخ به چنین تجاوزی برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

واکنش رسانه‌های آمریکایی- صهیونیستی به رزمایش پهپادی ارتش

خبرگزاری «رویترز» بعد از ظهر سه‌شنبه در گزارشی نوشت که ایران انواع پهپادهای بومی را چند روز بعد از برگزاری مراسم سالگرد شهادت نظامی ارشد خود (سردار شهید قاسم سلیمانی) به‌وسیله حمله پهپادی آمریکا به عراق، در یک رزمایش به نمایش گذاشت. این خبرگزاری نوشت که ایران و نیروهای حامی این کشور در منطقه در سال‌های اخیر در مناطق مختلف منطقه، رو به استفاده از پهپادها آورده‌اند. یک مقام دولت آمریکا نیز چندی قبل گفت که فراتر از بحث تجسسی، پهپادهای ایران قابلیت حمل مهمات را دارند و می‌توانند حملات انتحاری بر روی اهداف انجام دهند. رویترز در بخش دیگر گزارشش نوشت، ایران باوجود تحریم‌های بین‌المللی و عدم اجازه واردات تسلیحات، صنایع نظامی خود را با مدد تولیدات داخلی توسعه داده است. چندی قبل نیز یک نشریه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از سوی ایران و نمایش انواع تجهیزات جنگی ازجمله موشک و پهپاد نوشت، ایران اینک ابرقدرت پهپادی و یکی از کشورهایی است که شمار زیادی پهپادهای کوچک، بزرگ و انتحاری را می‌سازد. روزنامه «جروزالم پست» دراین‌باره نوشت، ایران با برپایی نمایشگاهی از موشک‌ها و پهپادهای خود در روزهای اخیر موفقیتش در سال‌های گذشته را به نمایش گذاشت. این نمایشگاه بیانگر سربلندی و موفقیت در ساخت تسلیحات قبل از خاتمه تحریم تسلیحاتی است.

▼ اخبار کوتاه

ارتش آمریکا در عراق نصف می‌شود/ نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: «ثمره مذاکرات راهبردی با آمریکا، خروج چند مرحله از نیروهای این کشور از عراق است. در روزهای آینده بیش از نیمی از این نیروها از عراق خارج شده و تنها چند صد نیرو در عراق باقی خواهند ماند». هرچند این اقدامات آمریکا در هماهنگی با دولت عراق و برای راضی کردن افکار عمومی این کشور صورت می‌گیرد ولی گروه‌های مقاومت این کشور و منطقه بر خروج کامل آمریکا، نه از عراق، بلکه از تمام منطقه خلیج‌فارس تأکید دارند.

آزادسازی کشتی کره‌ای دیپلماسی نیاز ندارد/ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که موضوع کشتی کره‎ای به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد، گفت: «سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره در آینده نزدیک انجام می‎شود، اما ارتباطی با این ماجرا نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد؛ چراکه اصولاً این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف شده پیش می‎رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد».

۴۵۰۰ درگاه قمار با خارج از کشور مسدود شد/ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به شناسایی و مسدود کردن ۴۵۰۰ درگاه قمار در خصوص برخورد با قماربازان گفت: «کسانی که اولین بار در عمل مجرمانه قمار مشارکت ‌کنند، پیامک هشدار، بار دوم پیامک اخطار و دفعه سوم علاوه بر پیامک اخطار، حساب بانکی آن‌ها مسدود می‌شود و پرونده کسانی که به‌کرات اقدام به قمار کنند به دادگاه ارسال می‌شود».

توقیف ۷ میلیون دلار از دارایی‌های ایران در امارات/ وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۷ میلیون دلار از دارایی‌های توقیف‌شده از ایرانیانی را که قصد دور زدن تحریم‌ها داشته‌اند، به افرادی که «قربانیان تروریسم» خوانده شده‌اند، اختصاص می‌دهد.

ولخرجی برای دنیای مجازی!/ روزانه ۲۲ پِتابایت اینترنت فقط در دو اپراتور موبایلی (همراه اول و ایرانسل) کشورمان مصرف می‌شود. پولی که بابت این حجم نجومی از اینترنت پرداخت می‌شود، حدود دو هزار میلیارد تومان در ماه است.

نمایشگاه کتاب بالاخره برگزار می‌شود/ نمایشگاه کتاب امسال به‌صورت مجازی و از یکم تا ۶ بهمن برگزار می‌شود و کتاب‌ها نیز با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان عرضه می‌شود. دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت‌علمی می‌توانند از فردا (پنج‌شنبه) برای ثبت‌نام بن کتاب به سایت ketab.ir مراجعه کنند.

احکام سیاسی (سؤال 117): آیا فرد هادی سیاسی که فرصت مطالعه و یا فعالیت سیاسی ندارد، از لحاظ قانونی و شرعی می­تواند همچنان عضو شبکه هادیان بماند؟ پاسخ: بستگی به مقررات مربوطه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات