صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۰۷

دولت کجای کار اقتصاد کشور قرار گرفته است؟

لطف الله فروزنده: حجم نقدینگی در کشور به مرز خطرناکی رسیده است .چاپ پول بی پشتوانه موجب آن شده تورم در جامعه مهار نشود. هر لحظه شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی باشیم، پس دولت کجای کار قرار گرفته است؟  یا دولتی اصلاً وجود دارد یا نظارتی بر بازار هست، آیا اصلاً دولت برنامه‌ای برای مدیریت بازار پول و سرمایه دارد؟

ظاهرا دولت محترم برنامه‌ای برای هدایت قطار اقتصادی کشور ندارد که هیچ، هر لحظه هم با مدیریت غیرمسئولانه خود موجب توقف و یا خرابی چرخ های تولید در کشور می گردد. البته دولتی که از ابتدا حرفش، ذهنش و شعارهایش در گروی گشایش اقتصادی توسط غرب می باشد بیش از این هم انتظار نمی توان داشت. اقتصاد مقاومتی در دولت آقای روحانی چه شد، صنایع داخلی چرا یکی پس از دیگری تعطیل می شوند چرا در حدود هشت سال ما نتوانستیم اقتصاد درون زا را در کشور پیاده سازی کنیم.

دولت محترم بایستی برای تامین کسری بودجه خود بازار سرمایه و بورس کشور را حمایت کند نه اینکه با چند حرف غیرکارشناسی مردم را از این بازار ناامید سازد و چنین اتفاقی بیفتد دولت برای کاهش کسری بودجه می‌توانست ضمن کاهش هزینه های خود که سر به فلک می‌زند، نسبت به فروش دارایی های دولتی از طریق بورس اقدام کند و اوراق بفروشد، نه اینکه اقتصاد یک ملت و کشور را هدف قرار دهد تا صرفاً در پشت تریبون آمارها و ارقامی را اعلام نماید که با زندگی مردم کوچکترین انطباقی هم ندارند.

مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز بسیار مهم است امروز این بازار به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است این اشتباه است، دولت باید سامانه‌ای طراحی کند که صرفاً افرادی که واردات به کشور دارند بتوانند ارز تهیه کنند و یا مستقیماً از طریق این سامانه ارز به مقصد پرداخت گردد و این باعث می‌شود دیگر مردم عادی به دنبال خرید و فروش ارز نروند و این بازار به محلی برای سرمایه‌گذاری و نوسان گیری تبدیل نگردد.

در این میان عده‌ای هم هستند که به دنبال ایجاد تنش و تحریک بازار هستند خوب در اینجا هم دولت و قوه قضائیه محترم باید بدون فوت وقت به میدان بیایند، برخورد جدی با متخلفان بازار ارز و سایر بازارهای عرضه و تقاضا می تواند از بروز تنش های ناشی از مدیریت هدایت شده چنین افرادی از سوی غرب بکاهد، غرب امروز اقتصاد کشور را مورد هجوم قرار داد که متاسفانه آثار آن با تصمیمات مدیران کوتوله تشدید هم می گردد لذا باید قویاً دست این عناصر غربی را کوتاه ساخت.

ما در بسیاری از حوزه ها شاهد آن هستیم که مواد اولیه در کشور وجود دارد تولید هم در کشور وجود دارد ولیکن عده ای عناصر دست‌نشانده و هدایت شده اجناس و تولیدات را در انبارها احتکار می‌کنند تا بازار را ملتهب نمایند دولت باید بلافاصله در این حوزه اقدام نماید میزان تولید و عرضه را در بازار رصد نماید و حلقه‌هایی که موجب کاهش عرضه در بازار هستند را شناسایی و به کمک قوه قضاییه دست آنها را از اقتصاد کشور کوتاه نماید.

تولید در کشور مورد حمایت قرار گیرد، دولت اقتصاد درون‌زا را بایستی تقویت نماید ما از طریق همین اقتصاد است که می‌توانیم در برابر تحریم ها مقاومت نماییم بایستی جلوی واردات بی رویه و صرف میلیون‌ها دلار ارز برای واردات کالاهایی که در کشور امکان تولید آن با بالاترین کیفیت وجود دارد گرفته شود نگاه اقتصاد و تولید در کشور باید صادراتی باشد. دولت در کنار تولیدکنندگان قرار گیرد نیاز بازار صادراتی کشورهای دویت را شناسایی کند و از صادرات حمایت ویژه نماید، مشوق‌های صادراتی توسط دولت اختصاص یابد و مالیات صادرکنندگان کاهش یابد. واردات نیز باید مهار گردد حوزه کشاورزی به تنهایی بخش بزرگی از واردات را می‌تواند جبران نماید، لذا کشاورزی کشور باید با اصول علمی و مدیریت سازمانهای مربوطه تقویت گردد همین شرایط را در صنایع الکترونیک، صنایع ماشین سازی، لوازم خانگی و غیره داریم.

قاچاق کالا امروز به واسطه بازار غیر شفاف ارز در کشور و عدم مدیریت خوط مرزی و بی‌انگیزگی دولت در مهار قاچاق افزایش داشته است. همین قاچاق کالا بزرگترین ضربه بر بدنه تولید در کشور است و شمار زیادی از  کارخانجات ارزشمند داخلی به واسطه همین بازار قاچاق امروز غیر فعال شدن، دولت باید پاسخ این سرمایه گذاران داخلی را بدهد باید جلوی قاچاق از مبادی غیر قانونی رابگیرد، صنعت داخلی نیاز به حمایت دارد.

اخرین نکته مدیریت فضای مجازی است، امروز اشخاص و نهادهای وابسته در فضای مجازی به دنبال ایجاد التهاب در بین مردم و تزریق یاس و نا امیدی هستند، به دنبال تنش در بازار و اقتصاد کشور می باشند، لذا از آن جایی که امروز فضای مجازی جایگاه ویژه‌ای دارد نیازمند برنامه مدون و کارشناسی به منظور رصد، پالایش و جلوگیری از انتشار اخبار کذب، ناامیدکننده و هدایت شده در آن نیز وجود دارد. دولت به جد باید به مدیریت این فضا بپردازد نه با محدودسازی بلکه با فرهنگ‌سازی مناسب.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات