صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۸۲

وقتی "مخاطرات فایزر" در غرب سانسور می شود / گارد بسته در برابر واکسن آمریکایی

رسانه های غربی در حالی مدعی کارآمدی 90درصدی واکسن" فایزر-بیون تک" شده اند که کادر درمان در آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ عنوان چنین نظری ندارند!
طی روزهای اخیر، رسانه های غربی به نیابت از جریانهای قدرت در این کشورها، نهایت تلاش خود را در راستای ترویج و تبلیغ کارآمدی واکسن "فایزر-بیون تک" به کار گرفته اند.
 
رسانه های غربی در حالی مدعی کارآمدی 90درصدی واکسن" فایزر-بیون تک" شده اند که کادر درمان در آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ عنوان چنین نظری ندارند!
 
برخی موسسات معتبر در كشورهای اروپایی، طی روزهای اخیر نظرسنجی‌هایی منتشر كرده‌اند كه حكایت از بی‌اعتمادی شهروندان و حتی كادر درمان كشورهای مختلف غربی نسبت به واكسن مشترك ساخت آمریكا و آلمان است. نکته جالب توجه اینکه در کشورهایی که بیشتر از دیگران شهروندان در معرض ابتلا به کرونا هستند، این بدبینی بیشتر است.

روزنامه "ایریش تایمز" در این خصوص به یک "نظرسنجی معنادار اشاره کرده است. در این نظرسنجی که در کشور آلمان صورت گرفته است، مشخص شده كه نیمی از پرستاران و یك‌چهارم (۲۵ درصد) پزشكان آلمانی واكسن تولیدشده توسط شركت فایزر- بیون‌تك را قابل اعتماد ندانسته و خود مایل به تزریق آن نیستند!
 
نكته جالب توجه این‌كه شركت بیون‌تك، شركتی آلمانی بوده و تصور می‌شد حداقل در این كشور، واكسیناسیون عمومی با استقبال كادر درمان مواجه شود. در این نظرسنجی تاکید شده است که بی اعتمادی عمومی نسبت به واکسن "فایزر-بیون تک" طی روزهای اخیر افزایش یافته و تبلیغات رسانه ای در غرب نیز نتوانسته است بر روی این روند تاثیرگذار باشد.

در کشورهای اتریش،اسپانیا، ایتالیا ، فرانسه و انگلیس نیز کادر درمان گارد بسته ای در مقابل واکسن "فایزر-بیون تک" اتخاذ کرده اند. در اتریش و در منطقه ورارل‌برگ نیز نیمی از كاركنان كادر درمان تاكید كرده‌اند كه مایل به تزریق واكسن كرونا (واكسن فایزر-بیون‌تك) نیستند.
 
در فدراسیون متخصصان ایتالیایی نیز حداقل یكصد نفر (از متخصصین این كشور) مخالفت خود را با استفاده از واكسن فایزر - بیون‌تك اعلام كرده و نسبت به ایمنی این واكسن و واكنش‌هایی كه در بدن ایجاد می‌كند، هشدار داده‌اند.با این حال ابراز مخالفت پزشکان با واکسن فایزر برای آنها چندان بی هزینه نیست!
 
به عنوان مثال، در کشور آلمان پرونده پزشکانی که با واکسن فایزر مخالفت می کنند، مورد بازبینی سخت تر نهادهای بهداشتی و تخصصی قرار می گیرد و در کشور ایتالیا نیز پزشکان برای مخالفت خود با تزریق واکسن فایزر، باید به اتحادیه ها و وزارتخانه های مربوطه پاسخگو باشند.

بی توجهی دولت فرانسه به انتقادات
علی رغم اینکه در کشور فرانسه 54 درصد از شهروندان مخالف تزریق واکسن کرونا بوده و اعلام کرده اند نسبت به واکسن فایزر-بیون تک نیز بی اعتماد هستند، اما این کشور قصد دارد تزریق واکسن آمریکایی-آلمانی را به زودی آغاز کند. واکسن کرونا تولید شده توسط شرکت آمریکایی-آلمانی فایزر و بیون‌تک روز ۲۴ دسامبر( حدود دو هفته قبل )  به صورت رسمی مجوز توزیع و استفاده در فرانسه را نیز دریافت کرد.
 
نهاد عالی ناظر بر وضعیت بهداشت و سلامت در فرانسه موسوم به «اَش. اَ. اِس» با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام نظر مساعد خود برای استفاده از واکسن فایزر-بیون‌تک تصریح کرد که این واکسن به دلیل اثر بخشی بالا و ویژگی‌های مثبت از حیث تحمل‌پذیری قابلیت استفاده نزد افراد شانزده سال به بالا را دارد.اما شهروندان و کادردرمان در فرانسه چنین نظری ندارند!
 
با توجه به اینکه جهت مهار پاندمی کرونا ( یا هر پاندمی دیگر ) لازم است 70 تا 90 درصد جامعه واکسینه شوند، مخالفت اکثر مردم فرانسه با واکسیناسیون ( آن هم توسط واکسن فایزر)، مانع از دستیابی مقامات فرانسوی به این هدف می شود.

دولت فرانسه، حتی به ابهاماتی که از سوی نهادهای نظارتی و بهداشتی مطرح می شود نیز قصد پاسخدهی ندارند! " الیزابت بووه"رسیس کمیسیون تکنیک‌های واکسیناسیون در نهاد عالی نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت کشور فرانسه نیز در سخنانی تصریح کرد: «برغم آنکه واکسن فایزر-بیون‌تک از حیث جلوگیری از پیشرفت و توسعه بیماری کووید۱۹ اثربخشی قابل توجهی از خود نشان داده اما ما هنوز هیچ اطلاعاتی در باره نقش این واکسن در پیشگیری از انتقال ویروس در اختیار نداریم.»

واکسن فایزر در ایتالیا هم خواهان ندارد!
ایتالیا، دیگر کشوری است که در آن، شهروندان نسبت به واکسن فایزر دیدگاهی منفی داشته و با توجه به فوت چند نفر بر اثر تزریق این واکسن و عوارض جانبی آن بر روی افراد دیگر، تمایلی نسبت به استفاده از آن ندارند. نکته جالب توجه اینکه مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در ایتالیا، اعضای کادر درمان در این کشور نیز حاضر به دریافت واکسن فایزر برای پیشگیری از ابتلا به کوید-19 نیستند.
 
پائولو سیلری معاون وزیر بهداشت ایتالیا که نتوانسته است نگرانی خود را در این خصوص پنهان کند، در این خصوص می گوید:
« وقتی می‌شنوم پزشكان و پرستاران كشورم، تمایلی نسبت به دریافت واكسن كرونا ندارند، شگفت‌زده می‌شوم! من می‌توانم این مساله را در میان افكار عمومی و مردم عادی درك كنم، اما در مورد كادر درمان خیر! پزشكان و پرستارانی كه با دریافت واكسن كرونا مخالفت می‌كنند، كار اشتباهی را مرتكب می‌شوند.»

اوج گیری بی اعتمادی جهانی به واکسن فایزر-بیون تک
آنچه مسلم است اینکه مخالفت کادر درمانی آمریکا و کشورهای اروپایی، نقش موثری در خصوص اجتناب شهروندان این کشورها از تزریق واکسن فایزر-بیون تک ایفا کرده است. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تاکید کرده است که حدود یک سوم اعضای کادر درمان در آمریکا، گفته اند واکسن فایزر را برای جلوگیری از ابتلای خود به کوید-19 تزریق نمی کنند.
 
نظرسنجی های صورت گرفته در کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس و آمریکا نشان می دهد اعتمادی که در ابتدا ( قبل از تولید واکسن و آزمایش بالینی آن) در خصوص واکسن فایزر-بیون تک وجود داشت، اکنون از بین رفته است.
به عنوان مثال، در تابستان امسال و مطابق نظرسنج دانشگاه "ارفورت" در آلمان، 79 درصد از شهروندان این کشور مایل به تزریق واکسن کرونا( در صورت تولید ) بودند. این میزان اکنون به حدود 50 درصد رسیده است.
در کشور فرانسه نیز امروز تنها 40 درصد از شهروندان با واکسینه شدن خود ( با واکسن فایزر-بیون تک) موافق هستند. همان گونه که اشاره شد، سانسور اعتراضات و مخالفت های پزشکان، متخصصین و کادر درمان و پرستاران با واکسن فایزر-بیون تک توسط رسانه های غربی، قطعا نمی تواند مانع از آگاهی افکار عمومی در خصوص تبعات و عوارض تزریق این واکسن شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات