صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۶۱
پرده جدیدی از توان نیروی هوافضای سپاه در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 رونمایی شد

دفاع تهاجمی

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

پانزدهمین مرحله از رزمایش موشکی‌ـ پهپادی پیامبر اعظم(ص) را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و شاید مهم‌ترین رزمایش‌های یک دهه اخیر دانست؛ چرا که نمایش عملیاتی و خیره‌کننده پهپادهای مسلح و انتحاری در کنار مشاهده دوباره شلیک حجم زیادی از موشک‌های بالستیک به صورت همزمان، بار دیگر قدرت و تراز برنامه موشک‌های دوربرد کشورمان را که مدتی بود دل دوستداران انقلاب اسلامی برای آن تنگ شده بود، در معرض دید جهانیان قرار داد.

تهدید و پاسخ

در ماه‌ها و به ویژه هفته‌های اخیر، دولت آمریکا و نیروهای تروریستی فرماندهی مرکزی در منطقه نزدیک به کشور ما در حجم بالایی رفتارهای تحریک‌آمیز را در دستور کار قرار دادند که اعزام بمب‌افکن‌های بی۵۲، دستور متوقف شدن به ناو هواپیمابر در شمال اقیانوس هند، نمایش‌های هوایی و به پرواز درآوردن جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان در تعداد بالا در نزدیکی مرزهای ایران و البته ارسال یک زیردریایی هسته‌ای از کلاس اوهایو مجهز به موشک کروز از جمله اصلی‌ترین این اقدامات بود.این نوع تحریکات نیازمند پاسخ خاصی بود. شروع پاسخ‌ها با رزمایش پهپادی ارتش که در آن پرنده‌های بدون سرنشین مسلح و انتحاری به کار گرفته شده بودند، به نمایش گذاشته شد و در گام دوم نیز نیروی دریایی ارتش اقدام به شلیک موشک‌های کروز و پرتاب اژدر کرد. با اتمام این بخش از مأموریت، زمان وارد شدن یگان اصلی بازدارنده و پاسخ‌دهنده کشور به میدان، یعنی نیروی هوافضای سپاه شد.

پیامبر اعظم(ص) ۱۵

برگزاری مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ سپاه با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک همراه بود. سردار امیرعلی حاجی‌زاده درباره این مرحله گفت: «موشک‌های شلیک شده نسل جدید از بالستیک‌ها بود؛ امروز قدرت جدیدی در سپاه متولد شد.»

در واقع در این رزمایش دو موشک بالستیک ذوالفقار و دزفول و راکت زلزال استفاده شدند که همگی ارتقا یافته و از خانواده موشک‌های فاتح ۱۱۰ هستند. اولین وجه ارتقای این موشک‌های تاکتیکی را می‌توان در نوع سوخت جامد آنها دانست. موشک ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر با کلاهک ۵۵۰ کیلوگرمی سابقه حضور در چند عملیات انتقامی سپاه را در سال‌های اخیر داشته است. موشک دزفول نیز یکی دو سال اخیر رونمایی شد. وجه مهم این موشک‌ها که در این رزمایش رونمایی شد، سرعت اصابت آنها به هدف بود که به خوبی در فیلم‌های منتشر شده از رزمایش دیده شد. اصابت با سرعتی مافوق صوت و در واقع سرعتی بالای پنج برابر سرعت صوت و در اصطلاح فنی هایپرسونیک به معنای آن است که سپاه در حوزه موشکی توانایی عبور از همه سامانه‌های پدافندی دشمن را دارد؛ چراکه سامانه‌های پدافندی در زمانی که سرعت موشک به بالای پنج ماخ یا پنج برابر سرعت صوت می‌رسد، دیگر قادر به رهگیری موشک‌ها نخواهند بود. وجه دیگر هم که در این رزمایش با استفاده خوب از دوربین‌ها نمایان شد، دقت بالای هدف‌گیری و اصابت بود. ترکیبی از دقت و سرعت اصابت در فیلم‌های منتشر شده از رزمایش عملا لرزه بر اندام دشمن می‌اندازد. اما این رزمایش علاوه بر موشک در حوزه پهپادی هم اهمیت بسیار بالایی داشت. در مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۵ پهپادهای شاهد ۱۸۱ نیروی هوافضای سپاه به صورت پرواز جمع (فرمیشین) چهار فروندی بر فراز منطقه رزمایش پرواز کردند. شاهد ۱۸۱ پهپاد شناسایی، ‌مراقبت و رزمی است که نمونه ۶۰ درصد و موتور ملخی پهپاد شاهد ۱۷۱ یا همان ـR۱۷۰ ایرانی است و طی سال‌های گذشته به صورت انبوه در نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این پهپاد با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی 5/4 ساعت، سقف ارتفاع پروازی ۲۵ هزار پا، دارای بیشینه وزن برخاست ۵۰۰ کیلوگرم است. پرواز جمع پرنده‌های بدون سرنشین به دلیل حضور نداشتن خلبان در آنها یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های پروازی است. نیروی هوافضا سپاه در این رزمایش پرواز جمعی این پهپادها را عملاً نشان داد تا اثبات کند باز هم در حوزه پهپادی توانایی‌های جدیدی را رونمایی خواهد کرد. ترکیب یک عملیات پهپادی همراه با هوش مصنوعی با یک عملیات موشکی هایپرسونیک برای انهدام همه قوای فرماندهی و پشتیبانی دشمن هم نکته مهمی بود که در این رزمایش اجرا شد.

مرحله آخر

آخرین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم(ص)15 هم صحنه حضور بالستیک‌های دوربرد سپاه بود که شناورهای فرضی دشمن متخاصم را در فاصله 1800 کیلومتری هدف قرار داد تا تکمیل‌کننده سلسله رزمایش‌ها و رونمایی‌های نیروهای مسلح برای اثبات بازدارندگی فعال باشد. سرلشکر محمد باقری در پایان این رزمایش به خوبی جمع‌بندی کرد که «رزمایش‌های ۱۵ روز اخیر و تا ۵ روز آینده که در زمان فشرده و تقریباً همزمان انجام می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح در تمامی ابعاد زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و موشکی است.»سرلشکر باقری انتخاب اهدافی در فاصله بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر در جنوب دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند را معنادار توصیف و تصریح کرد: «انتخاب انبوهی از موشک‌های دوربرد برای اهداف دریایی نشان‌دهنده این است که اگر دشمنان جمهوری اسلامی نیت سوئی نسبت به منافع ملی، مسیرهای تجارت دریایی و سرزمین ما داشته باشند، با اقدام موشکی مورد هدف قرار گرفته و منهدم خواهند شد.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۵ را نشان‌دهنده قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در صیانت از منافع ملی توصیف و تأکید کرد: «هر چند قصد انجام هیچ تهاجمی را نداریم؛ اما با این رزمایش‌ها اعلام می‌کنیم چنانچه هر متخاصمی نیت سوئی نسبت به کشور ما داشته باشد، با تمام توان و در کمترین زمان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت.»در این میان فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در سالگرد حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در برنامه «بدون تعارف» از نکته جدیدی درخصوص توان سپاه رونمایی کرد و آن، اینکه سپاه توانایی انهدام و از کار انداختن همه توان نظامی آمریکا در منطقه را با شلیک همزمان 500 موشک دارد و این رزمایش نیز با ارائه فناوری‌های جدید موشکی و پهپادی سپاه تکمیل‌کننده این بیان سردار حاجی‌زاده بود و نمایی دیگر از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات