بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۸۷

اعتراضات اخیر در هلند نشانه چیست؟/ عرض اندام نئونازیستها در اروپا

به نظر می رسد نئونازی ها  ، کشور هلند را به "نقطه بازگشت آشکار " خود به معادلات اجتماعی- سیاسی اروپا تبدیل کرده اند.
اعتراضات گسترده علیه محدودیتهای کرونایی در کشورهای مختلف اروپایی ادامه دارد. در این میان، حضور ملی گرایان افراطی و نئونازیستها در اکثر تظاهراتهای ضد قرنطینه عمومی زنگ خطر را برای شهروندان اروپایی به صدا در آورده است. اکنون می توان رسما اعلام کرد که "نازی ها" به اروپا بازگشته اند!
در هلند چه می گذرد؟
به نظر می رسد نئونازی ها  ، کشور هلند را به "نقطه بازگشت آشکار " خود به معادلات اجتماعی- سیاسی اروپا تبدیل کرده اند. به دلیل آمار بالای کرونا در هلند از آخر هفته گذشته مقررات منع خروج شبانه از خانه اجرا شده است. بر اساس گزارش دویچه وله، در اعتراض به این مقررات تظاهرکنندگان  به خیابان‌ها رفتند. به گفته پلیس این شدیدترین ناآرامی هلند در ۴۰ سال گذشته بوده است.اعتراضات و ناآرامی‌ها در هلند طی 4 شب اخیر ادامه دارد. . جوانان خشمگین و خشونت‌گرا در اعتراض به مقررات منع خروج شبانه از خانه به دلیل شیوع گسترده کرونا در بسیاری از شهرهای هلند به خیابان رفتند.این افراد تا لحظاتی پیش از شروع ساعت منع رفت‌وآمد در مراکز شهرها در گروه‌‌های بزرگ دست به غارت و آشوب زدند. ناآرامی در بیش از ده شهر هلند گزارش شده و تاکنون صدها  نفر توسط پلیس دستگیر شده‌اند.
شهردار روتردام از واژه "دزدان بی شرم" استفاده کرده و گفته است: «ما هنوز نتوانستیم میزان کل خسارات را بررسی کنیم، با این حال بیلانی غم‌انگیز است.» در روتردام بسیاری از  مغازه‌‌ها تخریب شده‌اند.در شهر " دن‌بوش" بر اساس گزارش خبرنگار شبکه تلویزیونی NOS "کنترل از دست خارج شده است". به گفته او در بسیاری از نقاط این شهر "آشوب برپاشده، آتش افروخته شده، خودروها تخریب و مغازه‌ها غارت شده‌اند".
به گزارش این شبکه تلویزیونی در روتردام ماموران پلیس از سوی حدود ۱۰۰ آشوب‌گر با سنگ و مواد آتش‌زا مورد حمله قرار گرفتند. نیروهای ویژه پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش با آشوب‌گران برخورد کرده و حدود ۵۰ نفر را بازداشت کردند.خبرنگاران و گروه‌‌های فیلمبرداری نیز مورد حمله آشوب‌گران قرار گرفته‌اند. در بسیاری از شهرها ایستگاه‌‌های اتوبوس نیز تخریب شده‌اند. پلیس در شبکه توییتر از مردم خواسته تا فیلم‌های خود از این تخریب‌ها را ارسال کنند تا تحقیقات آسان‌تر صورت بگیرد.در برابانت و دن‌بوش، آشوب‌گران سعی کردند وارد بیمارستان‌‌ها شوند. پلیس ورودی‌‌های بیمارستان‌ها را کاملا قرق کرده و آمبولانس‌‌ها را به کلینیک‌های دیگر فرستاده است.حوالی نیمه شب پلیس توانست کنترل اوضاع را در دست بگیرد. رییس پلیس در شبکه تلویزیونی NOS اعلام کرد که در بخشی از هلند دوباره آرامش برقرار شده است.
رمزگشایی از اعتراضات خشونت بار در هلند
طی ماههای اخیر، اعتراضات کرونایی زیادی در کشورهای مختلف اروپایی رخ داده است. با این حال، اعتراضات هلند، به سبب قدرت تخریب تظاهرکنندگان، شدیدترین آنهاست! فراتر از آن، عملکرد معترضین نشان می دهد که دغدغه آنها به هیچ عنوان مقابله با محدودیتهای کرونایی نیست .به عبارت بهتر، نئونازی ها به عنوان گروه اصلی شکل دهنده اعتراضات اخیر هلند سعی دارند از این مجرا( تظاهرات ضد کرونایی) جهت انتقال پیام خود به جامعه این کشور و حتی جامعه اروپا استفاده کنند.
در این میان،منابع پلیس و نیروهای امنیتی در هلند به وجود نئونازی ها و گروههای خشونت طلب افراطی در خشونتهای اخیر در این کشور اذعان کرده اند. آنها رسما اعتراف کرده اند که نئونازی ها نقش مهمی در شکل دهی و استمرار این اعتراضات خشونت بار ایفا کرده اند. برای اولین بار از آغاز پاندمی کرونا در هلند از شنبه شب مقررات منع خروج از خانه به اجرا درآمده است. شهروندان از ساعت ۹ شب تا ۴ و نیم صبح اجازه خروج از خانه را ندارند. تخلف از این قانون ۹۵ یورو جریمه در پی خواهد داشت.همین مسئله بهترین بهانه را به "نئونازی ها" جهت "دیده شدن" در جامعه اروپا داده است.
طی ده سال اخیر نئونازیسها و ملی گرایان افراطی  در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، اتریش ، آلمان و... توانسته اند آرای خود را افزایش داده و ضمن تقویت موقعیت خود در معادلات سیاسی کشورشان، در حوزه اجتماعی دست به یارگیری گسترده تری بزنند.آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بارها در خصوص رشد ملی گرایی افراطی در اروپا هشدار داده اند اما جرات نداشته اند سخنی از بازگشت نئونازیستها به معادلات اروپا به میان بیاورند.
در هر حال، سران اروپایی باید نقش خود را در بازگشت نئونازیسم به اروپا و عرض اندام این گروهها بپذیرند! دستگاههای امنیتی و دولتهای غربی در طی دهه های اخیر، با هدف "مقابله با مهاجرین" و " ایجاد فضای ناامن اجتماعی علیه مسلمانان "، گروههای ملی گرای افراطی و نئونازیستها را کاملا آزاد گذاشتند.  به عنوان مثال تنها در سال گذشته میلادی( سال 2020)، بیش از هزار حمله علیه مسلمانان در آلمان صورت گرفته است. اکنون، مخاطرات  ناشی از رشد بی رویه "نئونازیسم" در اروپا ، متوجه خود این کشورها شده و نئونازی ها تصمیم گرفته اند در "کف خیابان" و پس از دهه ها دوری از قدرت، در پایتختهای اروپایی عرض اندام کنند!
اروپای واحد در بحران
اتحادیه اروپا که در ابتدای تشکیل خود در اواخر قرن بیستم، خود را به‌عنوان یک "مجموعه قوی "با "ثوابت محکم" به‌نظام بین‌الملل عرضه کرده بود، امروز از ثبات استراتژیک و حتی تاکتیکی اندکی برخوردار است. بدیهی است که در چنین شرایطی نمی‌توان از اتحادیه اروپا به‌عنوان یک"متغیر مستقل" در جهان امروز یادکرد. اروپا تحت تاثیر سوء مدیریت و ضعف داخلی خود،خصوصاً در حوزه‌های امنیتی، به متغیری وابسته به بازی دیگر بازیگران و در راس آنها ایالات‌متحده آمریکا تبدیل‌شده است.
آنچه مسلم است اینکه با توجه به شرایط جاری در اروپا، لازم است درک صحیحی از "اروپای امروز" یا همان " اروپای در حال گذار" داشته باشیم.باید در نظر داشت که "اروپای بحران زده امروز" که در آن "نئونازی ها" و " فاشیستها" جرات بازگشت به صحنه اجتماعی کشورها را داشته اند، محصول عملکرد سران اتحادیه اروپاست و امثال مرکل و مکرون، نمی توانند نقش خود و دیگر رهبران اروپا را در ایجاد وضعیت فعلی نادیده بگیرند. عدم مهار گروههای خشونت طلب ( مخصوصا نئونازی ها ) و ایجاد فضای باز برای فعالیت آنها، منتج به شکل گیری فضای خطرناک و خشونت بار فعلی در هلند و دیگر کشورهای اروپایی شده اند. روندی که در آینده نیز ادامه خواهد داشت و بنیانهای قدرت در اتحادیه اروپا را بیش از پیش هدف قرار خواهد داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات