صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۶۶

تحلیل فرید زکریا از موضع بایدن در مورد پرونده هسته‌ای ایران

بسیاری از مقامات دولت بایدن طی مذاکرات برجام نقش اصلی و کلیدی داشتند و همان زمان قاطعانه اعلام کردند که این بهترین توافقی است که ایالات‌متحده می‌تواند به‌دست آورد.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی
دولت جو بایدن در کمتر از یکی ماهی که بر سر کار آمده است سعی داشته در حوزه سیاست داخلی ایالات‌متحده چهره‌ای پرشور از خود به نمایش بگذارد، اما به هر میزان که در این حوزه فعالانه عمل می‌کند، به‌نظر می‌رسد تاکنون در سیاست خارجه جانب احتیاط را گرفته و در حوزه‌های پرمناقشه تا حد زیادی از اتخاذ مواضع روشن دوری می‌کند.
 
 به همین مناسبت فرید زکریا در واشنگتن‌پست، با تحلیل این وضعیت سعی کرده نسبت به اتخاذ چنین سیاستی به دولت بایدن هشدار دهد. او معتقد است: از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، بایدن و مشاوران ارشد او به صراحت اعلام کرده‌اند که ترک توافق یک اشتباه بزرگ است؛ اشتباهی که منجر به تضعیف چشمگیر اعتبار ایالات‌متحده شد و خاورمیانه را با وضعیت خطرناک‌تری مواجه کرد. این توافق، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کرد و از شدت نگرانی‌ها نسبت به این برنامه کاست.

فرض بر این بود که پس از روی کار آمدن دولت بایدن در جست‌وجوی راهی سریع برای بازگشت به توافق خواهد بود، اما از قرار معلوم ماجرا به‌گونه دیگری است. وزیر امورخارجه و مدیر اطلاعات ملی می‌گویند که برای پیوستن مجدد به توافق «راهی طولانی» در پیش است. آن‌ها اصرار دارند که ابتدا ایران به تعهداتش بازگردد، اما مشخص است این عمدتا یک تاکتیک برای عدم روبه‌رو شدن با موضوع است.

دیپلمات‌ها می‌توانند روشی را برای بازگشت مجدد همزمان هر دو کشور پیدا کنند. بسیاری از مقامات دولت بایدن طی مذاکرات برجام نقش اصلی و کلیدی داشتند و همان زمان قاطعانه اعلام کردند که این بهترین توافقی است که ایالات‌متحده می‌تواند به‌دست آورد. آیا اکنون آن‌ها نظر خود را تغییر داده‌اند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات