صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۵۸

اخبار ویژه 11 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

هنگام حمایت از هاشمی و روحانی از این حرف‌ها بلد نبودید؟!

یک حامی دولتِ دولت‌های روحانی و هاشمی که مدت‌هاست در خدمت پروژه‌های مدعیان اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کند، مدعی شد بهتر است نامزد‌های انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، روحانی نباشند!

روزنامه جمهوری اسلامی سال‌هاست این روزنامه متعلق به بیت‌المال و حزب جمهوری اسلامی را در خدمت طیف‌های زاویه‌دار با نظام و انقلاب قرار داده است. مدیر این روزنامه اخیرا در سرمقاله‌ای با استقبال از اینکه آیت‌الله رئیسی، ملاقات انتخاباتی با جمعی از اعضای خبرگان را نپذیرفته، آن را امتناع شایسته می‌خواند و می‌نویسد: امتناع آقای رئیسی از حضور در جلسه جمعی از اعضاء مجلس خبرگان رهبری که طبق آنچه در خبرها آمده درصدد بودند از ایشان برای داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت نمایند، حرکت شایسته‌ای است.

این حامی ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی و روحانی، در ادامه می‌نویسد: شرایط کشور اکنون به‌گونه‌ایست که استمرار حضور افراد معمم در رأس قوه مجریه به صلاح نیست. در حال حاضر، مسئولیت‌های حساسی همچون تأمین نان و آب و امنیت و اطلاعات کشور که مستقیماً با زندگی روزمره مردم سروکار دارند برعهده افراد معمم است. حتی اگر کسانی معتقد باشند که روحانیت باید چنین مسئولیت‌هائی را برعهده داشته باشد، خوبست بپذیرند برای مدتی این مسئولیت‌ها به افراد غیرروحانی واگذار شوند تا آنها نیز ظرفیت‌ها و توانائی‌های خود را نشان بدهند.

وی سپس ادامه می‌دهد: کنار رفتن روحانیون از صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به معنای واگذار کردن آن به نظامیان نیست. نظامیان نیز تخصص دیگری دارند که تناسبی با مدیریت سیاسی – اجرایی کشور ندارد. همین حالا که مجلس یازدهم بیش از ۴۰ عضو نظامی دارد و مدیریت آن نیز برعهده یک نظامی است، می‌بینیم که نه‌تنها توفیقی در پیشبرد اهداف نظام متناسب با نیاز کشور ندارد، بلکه در مواردی با برخوردهای تهدیدآمیز، شاکله قانونگذاری را از مسیر طبیعی خارج کرده است.

نویسنده توضیح نداده که چرا این حرف‌ها را به هنگام 8 سال ریاست‌جمهوری هاشمی، 8 سال ریاست‌جمهوری خاتمی و 8 سال ریاست‌جمهوری روحانی نزده بلکه اتفاقا در اغلب این دوره‌ها، تبلیغاتچی و توجیه‌گر سوءمدیریت‌های دولت سازندگی و تدبیر و امید بوده است؟ به یک معنای دیگر، امثال وی هم‌اکنون به خاطر سوءمدیریت فاحشی که به کشور و مردم تحمیل کرده‌اند، عذرخواهی کنند و نه اینکه تعیین تکلیف بکنند که چه کسانی نامزد نشوند (تا لابد دولت ناکارآمد مورد حمایت آنها تمدید شود)!

یادآور می‌شود طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور از میان رجال سیاسی و مذهبی که مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه و امانت و تقوا باشند انتخاب می‌شود و از این جهت، نامزدهای ریاست‌جمهوری منحصر در کسوت و سمتی مشخص نیستند همچنان که صاحبان کسوت‌ها و سمت‌های مختلف هم، محرومیتی به خاطر نوع منصب و سمت‌شان ندارند.

به نظر می‌رسد افراطیون مدعی اصلاحات - و محافل رسانه‌ای دنباله‌رو آنها - بیش از هر چیز، از اینکه دولت، با مدیریتی حزب‌اللهی و پرانرژی نو شود و بساط مدیریت تنبل و اشرافیت‌زده و غربگرا را برچیند، نگران هستند و به همین دلیل هم سعی می‌کنند هرکدام از نامزدها را به بهانه‌ای آماج ترور شخصیت قرار دهند یا نسخه مصلحت نبودن نامزدی‌شان را بپیچند.

 

رأی‌الیوم: انفجار کشتی صهیونیستی معنادار است

روزنامه منطقه‌ای «رأی‌الیوم» چاپ لندن در تحلیلی نوشت: چه‌بسا پیامی‌ حمله به کشتی وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای عمان با خود به همراه دارد، آن است که منطقه به‌عنوان یکی از شلوغ ‌ترین خطوط کشتیرانی برای کشتی‌‌های اسرائیلی امن نخواهند بود.

سردبیر روزنامه می‌نویسد: انفجار در کشتی اسرائیلی در خلیج عمان در حالی رخ داد که رسانه‌ها مشغول پردازش تماس تلفنی برقرار شده میان «جو بایدن» و شاه سعودی بودند. اما میان «یوسی کوهین» رئیس دستگاه جاسوسی موساد و صاحب کشتی منفجر شده رابطه قوی وجود دارد و اینکه کشتی از بندر «الدمام» سعودی رهسپار سنگاپور بود. این امر باعث شده تا پرسش‌های بسیاری در مورد علت توقف کشتی در بندر سعودی، در مقابل سواحل ایران مطرح شود، هدف از انجام این کار چه بوده است، نمی‌دانیم. اما آنچه می‌دانیم آن است که این منطقه دریایی حساس نزدیک به «تنگه هرمز» در سال ۲۰۱۹ شاهد انفجار چهار نفتکش متعلق به امارات، عربستان و نروژ در بندر «الفجیره» بود که طی آن تیم کماندوهای دریایی (قورباغه‌های انسانی) به منطقه نفوذ کرده بودند و به کشتی‌ها مین‌هایی را چسباندند.

تحقیقات به عمل آمده از سوی دولت امارات دلایل و شواهد ثابت‌شده‌ای که عامل این انفجارها را مشخص نماید، ارائه نداد. هر چند که آمریکا، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت آمریکا، ایران را متهم کرد.

اطلاعات گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد که کشتی هدف قرار گرفته «هیلیوس رای» دارای کاربرد دوگانه بوده و علاوه ‌بر حمل خودرو، تجهیزات نظامی سنگین منتقل می‌کرده است. اهتمام گسترده رسانه‌های اسرائیل به حادث، حکایت از آن دارد که این کشتی با توجه به حجم بسیار بزرگ آن و نقشه مسیر حرکتش، نمی‌تواند یک کشتی معمولی باشد.

سؤالی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است که آیا حمله شکل گرفته در چارچوب راهبرد ایران مبنی بر گرفتن انتقام خون ژنرال «قاسم سلیمانی» و انتقام ‌ترور شماری از کارشناسان هسته‌ای ایران توسط باندهای موساد است که آخرین آنها «محسن فخری‌زاده» بود؟

با توجه به اینکه ایران واکنشی به اتهامات اسرائیل درخصوص هدف قرار گرفتن کشتی مزبور از خود نشان نداده است، پاسخ دادن به این سؤال سخت و دشوار است، اما اگر ادعای یاد شده درست باشد که به‌نظر نمی‌رسد بعید باشد، ممکن است طی هفته‌های آینده شاهد حملات دیگری باشیم که چه‌بسا از نظر حجم و میزان تلفات گسترده‌تر از حمله به کشتی باشد. تحقیقات به عمل آمده تا به این لحظه نشان نداده که آیا حمله توسط مین دریایی و یا موشک صورت گرفته، اما کارشناسان غربی دومین احتمال را ‌ترجیح داده‌اند، زیرا ضربه بخش بالایی کشتی را مورد هدف قرار داده است. چه‌بسا استفاده «حزب‌الله» از یکی از این موشک‌ها برای انهدام ناوچه نظامی اسرائیلی در آب‌های منطقه‌ای لبنان در نقطه مقابل بیروت در دوران جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ شاهد مثالی در همین راستا است.

چه‌بسا پیامی ‌که این حمله با خود به همراه دارد، آن است که «دریای سرخ» و «تنگه باب‌المندب» و «دریای عرب» به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی به‌ویژه برای کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی امن نخواهند ماند. ضمن اینکه توجه داشته باشیم جنگنده‌های «اف ۱۵» آمریکا پنجشنبه گذشته مجموعه‌ای از نیروهای «حزب‌الله عراق» را در داخل خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق هدف قرار دادند.

 

ریچارد هاس: اخلاق را کنار بگذارید بایدن به بن سلمان نیاز دارد (!)

رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: واشنگتن به بن‌سلمان نیاز دارد.

ریچارد هاس در تارنمای «پروجکت سیندیکت» نوشت: ایالات متحده به بن سلمان برای مهار ایران، مقابله با تروریسم و تنظیم قیمت انرژی نیاز دارد، از این رو جدایی بایدن از ولیعهد سعودی ممکن نیست.

او خاطرنشان کرد: روابط بایدن با بن سلمان درست است؛ ایالات متحده نمی‌تواند از سلطنت وی جلوگیری کند. ایالات متحده خواهان یک رابطه کاری با کسی خواهد بود که مدت‌ها کشوری مهم را برای مهار ایران هدایت، تروریسم را ناامید، قیمت‌های انرژی را تعیین و احتمالاً صلح در خاورمیانه را تقویت می‌‌کند.

رئیس‌ شورای روابط خارجی آمریکا با ‌اشاره به گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل خاشقچی اظهار کرد: از بسیاری جهات، بن سلمان می‌خواست خاشقچی مرده باشد تا هم خودش را از شر یک منتقد سرسخت خلاص کند و هم سایر منتقدان احتمالی حکومت او را بترساند.

هاس با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد اسلحه‌ای که دود آن بلند است را بیابیم، افزود: این واقعیت ساده نیز وجود دارد که بدون مجوز بن‌سلمان، هیچ چیز با اندازه سیاسی قابل توجه، در عربستان سعودی اتفاق نمی‌‌افتد. ترامپ چشم خود را بر نقض آشکار حقوق بشر بسته بود، ترامپ می‌‌خواست از جدایی با بن سلمان جلوگیری کند که از سیاست‌های ضدایرانی آن استقبال و به عنوان مرکزی در تمایل دولت او برای خرید تسلیحات از تولید کنندگان آمریکایی دیده می‌شود.

رویکرد دولت بایدن متفاوت است. او هم‌اکنون ایالات متحده را از دخالت در عملیات نظامی عربستان در یمن جداکرده است و حقوق بشر را در مرکز رویکرد خود به جهان قرار داده است. بایدن به‌طور مستقیم با محمد بن سلمان ارتباط برقرار نکرده و در عوض این هفته با سلمان پادشاه بیمار سعودی تماس گرفته است. اما احتمالا جدایی با بن سلمان غیرممکن است. ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند هنگام مرگ پدرش، از سلطنت او جلوگیری کند.

رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه به روابط آمریکا با چین و روسیه‌ اشاره می‌کند که رهبران آنها برخورد مشابه و شاید شدیدتری نسبت به مخالفان خود دارند اما بایدن با شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین صحبت کرده است.

هاس می‌افزاید:‌اشتباه نکنید، بایدن در معامله با پوتین و شی‌ اشتباه نمی‌کند. منافع استراتژیک و اقتصادی ایالات متحده اقتضا می‌کند و توانایی آمریکا برای تأثیرگذاری بر رفتار روسیه و چین در خانه محدود است. ایالات متحده می‌تواند و باید انتقاد و تحریم کند، اما اگر کل روابط دوجانبه با روسیه یا چین را گروگان سیاست‌های داخلی خود قرار دهد، خودپسندانه خواهد بود. سیاست خارجی مربوط به علامت‌گذاری فضیلت‌های اخلاقی نیست؛ در مورد پیشبرد منافع است. اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی ضروری است.

با این فرضیه، هاس نتیجه‌گیری می‌کند: چنین واقع‌بینی درباره محمد بن سلمان به فرصت منجر می‌شود. قول ملاقات با مقامات دولت بایدن باید به این منوط شود که هرگز دیگر یک حریف سیاسی را از این طریق هدف قرار ندهد(!)

رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اضافه کرد: گزارش‌ها گویای آمادگی بن سلمان برای ایجاد پل ارتباطی با اسرائیل است اما پدرش این کار را نکرده است. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا محمد بن سلمان به ایالات متحده دعوت شود، چه رسد به بازدید از دفتر کار بایدن، اما امتناع از معامله با او جواب نمی‌دهد. روابط عملی و مشروط با وی می‌تواند برای بسیاری از سعودی‌ها محافظت و آزادی ایجاد کند، و همکاری‌های احتمالی برای جلوگیری از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و پیشبرد چشم‌انداز صلح اسرائیل و فلسطین را ممکن سازد.

 

جلالی‌زاده: حمایت از ظریف در انتخابات، انتحار است

یک عضو حزب اتحاد ملت، حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف در انتخابات را انتحار این جبهه توصیف کرد.

جلال جلالی‌زاده، به نامه‌نیوز گفت: «اصلاح‌طلبان اگر اعتماد به نفس این را ندارند که بعد از سال‌ها سیاست‌ورزی یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب معرفی کنند و اگر قرار است فردی مانند آقای ظریف را اصلاح‌طلب بدانند، بهتر است که اساسا در انتخابات شرکت نکنند. جبهه اصلاحات به عنوان یک جناح ریشه‌دار سیاسی اگر به سمت نامزدی غیراصلاح‌طلب اعم از ظریف یا دیگر افراد برود، خودزنی و بلکه انتحار کرده است و حتما بیش از پیش طرفداران اصلاحات قهر خواهند کرد و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش زیادی خواهد داشت».

او درباره علت اینکه برخی اصلاح‌طلبان هنوز در پی استمرار سیاست ائتلافی‌اند بیان کرد: «متأسفانه در جبهه اصلاحات وجود دارند کسانی که صرفا به دنبال منافع مالی و سیاسی خود هستند و می‌خواهند از طریق انتخابات مجلس، شورای شهر یا ریاست‌جمهوری سهمی از قدرت برای خود بگیرند. در واقع اصلاح‌طلبان محبوب که خیر کشور و ملت را می‌خواهند زمینه رأی‌آوری را فراهم می‌کنند و افرادی منفعت‌طلب می‌آیند و رأی می‌گیرند و به سمت تأمین منافع خود می‌روند و فراموش می‌کنند که مردم و اصلاح‌طلبان باعث رأی‌آوری آنها شدند. در چنین شرایطی دیگر صحیح نیست که جبهه اصلاحات نقش دلال‌ها را بازی کند تا غیراصلاح‌طلبان رأی بیاورند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نباشند. عملکرد دولت نشان می‌دهد که مردم از اصلاح‌طلبان ناراضی‌اند و تصور می‌کنند که اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از روحانی در قبال عملکرد هشت‌ساله او و دولتش مسئول‌اند. خب در چنین شرایطی چه عقلی حکم می‌کند که دوباره به سمت ایفای نقش واسطه‌گری و دلالی

برویم؟»

این فعال سیاسی درخصوص اینکه آیا نزدیکان دولت مانند نیروهای حزب اعتدال و توسعه می‌توانند بار دیگر بر روند انتخاباتی جریان اصلاحات تأثیر بگذارند یا نه، اظهار کرد: «آنها سعی می‌کنند باز هم از اصلاح‌طلبان استفاده ابزاری کنند. واقعیت این است که حزب اعتدال و توسعه در کل کشور صدهزار رأی هم نمی‌توانست جمع کند و اگر اعضای این حزب هشت‌سال دولت را اختیار داشتند، فقط به اعتبار رأیی بود که اصلاح‌طلبان به سبد روحانی آوردند و متأسفانه وقتی آنها به قدرت رسیدند با محوریت واعظی به اصلاح‌طلبان پشت کردند».

جلالی‌زاده در پاسخ به این پرسش که ورود عارف به انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: «من شخصا آقای عارف را دوست دارم و او را فردی دلسوز، باسواد و زحمت‌کشیده می‌دانم اما آقای عارف هم فدای روحانی شد و با توجه به عملکردی که در مجلس داشت عملا به مهره‌ای سوخته تبدیل شد. او دیگر نمی‌تواند رأیی که در سال 92 داشت را به دست بیاورد و به نظرم اگر در انتخابات نامزد شود، به توفیقی نمی‌رسد. ما اصلاح‌طلبان باید بدانیم که مردم با هیچ‌کس تا ابد عهد اخوت نبسته‌اند و ممکن است همان‌هایی که روزگاری به ما رأی داده‌اند اگر عملکرد نامناسبمان را ببینند از ما عبور کنند».

 

مظاهری: دولت اراده کند می‌تواند تورم را کاهش دهد

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات معتقد است دولت می‌تواند تورم را کنترل کند اما نمی‌خواهد.

طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره علل افزایش نقدینگی اظهار داشت: یکی از عوامل مهم افزایش نقدینگی، افزایش پایه پولی است که به واسطه پرداخت‌هایی که از طریق بانک مرکزی صورت می‌گیرد اتفاق می‌افتد، پرداختی‌هایی که می‌تواند در قالب خط اعتباری به دولت باشد، چه خرید ارز از دولت و پرداخت ریالی به دولت باشد همه این موارد پایه پولی را افزایش می‌دهد. اعطای خط اعتباری به بانک‌های مختلف که با کمبود نقدینگی مواجه هستند هم یکی از عوامل افزایش پایه پولی به شمار می‌رود، بنابراین، این موضوع تحت هر عنوانی و به هر شکلی انجام شود یعنی از بانک مرکزی به بدنه اقتصاد تزریق پولی و ریالی صورت بگیرد پایه پولی یا پول پرقدرت ایجاد می‌شود که با یک ضریب فزاینده در زمان‌های مختلف تبدیل به نقدینگی می‌شود. ضریب فزاینده کنونی تقریبا هشت برابر شده است، یعنی هزار تومانی که بانک مرکزی به اشکال مختلف به بدنه اقتصاد تزریق می‌کند موجب هشت برابر شدن نقدینگی در اقتصاد می‌شود، علاوه بر این که منبع اصلی افزایش پایه پولی و نقدینگی عملکرد بانک مرکزی است.

وی اضافه کرد: دولت آقای روحانی در مواقع مختلف در افزایش قیمت تخم مرغ تا سایر تورم‌هایی که در کالا‌های مختلف تا به امروز به خود دیده است فقط به سیاست سرکوب ارز متوسل شد لذا هر زمان بی برو برگرد نقدینگی هر کشوری بیش از رشد تولید ناخالص باشد تورم به‌طور قطعی در اقتصاد آن کشور می‌نشیند.

مظاهری گفت: در حالی که براساس آمار‌های منتشرشده، امسال ۳۸ درصد رشد نقدینگی داشتیم، اما رشد تولید ناخالص داخلی با توجه به خوش‌بینانه‌ترین آمار‌های ارائه‌شده نزدیک به ۲ تا ۳ درصد بوده است این موضوع قطعا منجر به تورم می‌شود هر چند که اسم آن را اَبَرتورم نگذاریم، اما افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم زندگی مردم به‌خصوص اقشار با درآمد‌های ثابت را تحت فشار قرار می‌دهد، ضمن اینکه دولت نمی‌تواند همپای نرخ تورم میزان حقوق و دستمزد‌ها را افزایش دهد. لذا فشار تورمی بیش از پیش زندگی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین چه اََبَرتورم باشد، چه نباشد، تورم روز‌های سخت و معیشت تنگی را به مردم تحمیل می‌کند.

وی می‌گوید: اینکه چرا موفق نشدیم و آیا می‌توانیم تورم را کنترل کنیم حتما انجام‌شدنی است و قطعا می‌توان جلوی شتاب افزایش نقدینگی را گرفت. در یک کلام دولت‌ها تا کنون تمایلی به کاهش تورم نداشته‌اند، یعنی اگر دولت اراده کند و تصمیم بگیرد و نقدینگی را در برنامه‌های مورد نظر خود کنترل کند می‌تواند تورم را کاهش دهد، اما متاسفانه دولت‌ها تا کنون چنین رویکردی نداشته‌اند شاید برای اینکه جزء اولویت‌های دولت و علاقه‌مندی دولت نبوده است؛ بنابراین تا زمانی که دولت خواستار کاهش نقدینگی نشود و افزایش نقدینگی که به ۳۸ درصد رسیده را با آرامش و با تدابیر قابل قبول در دستور کار قرار ندهد کاری نمی‌توان انجام داد، اما اگر دولت اراده کند با اتخاذ سیاست‌های درست در چند سال می‌تواند رشد نقدینگی را پله به پله کاهش دهد تا اینکه به زیر ۱۰ درصد و ۵ درصد برسد، وجود ۳ یا ۴ درصد در تورم می‌تواند موجب افزایش انگیزه رشد و رونق اقتصادی شود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

دستور رهبر انقلاب درباره موزه‌های در اختیار بنیاد مستضعفان

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه موزه هنر ایران و مجتمع فرهنگی-موزه‌ای سردار آسمانی، پیام رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس بنیاد مستضعفان درباره حفظ و صیانت از موزه‌ها را قرائت کرد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی با اشاره به پاسخ رهبر انقلاب به نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان درباره آماده‌سازی 6 موزه بزرگ و ارزشمند توسط بنیاد مستضعفان اظهار کرد: این نامه به استحضار مقام معظم رهبری رسید و ایشان فرمودند «حفظ و صیانت از موزه‌های متعلق به جمهوری اسلامی و ملت ایران کار باارزشی است که شما در بنیاد مستضعفان آن را انجام دادید؛ لازم است امکانات بازدید آحاد مردم از این موزه‌ها فراهم شود و ان‌شاءالله موفق باشید».

***

سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد

سفیر ترکیه در تهران دیروز در ارتباط با سخنان غیرقابل قبول وزیر کشور ترکیه درباره حضور عناصر پ‌ک‌ک در خاک ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی کشورمان به وی ابلاغ شد. به گزارش فارس، در جریان احضار سفیر ترکیه، اظهارات سفیر ترکیه در عراق نیز غیرقابل قبول اعلام شد و مورد انتقاد قرار گرفت. لازم به ذکر است خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد دولت ترکیه سفیر ایران در آنکارا را به وزارت خارجه احضار کرده و علت این احضار را در ارتباط با اظهاراتی درباره حملات ارتش ترکیه در شمال عراق عنوان کرده است.

***

دیدار رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با خانواده‌های شهدای ناوچه کنارک

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با تعدادی از خانواده‌های شهدای ناوچه کنارک دیدار کرد. به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی در جریان سفر به استان بوشهر در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای ناوچه کنارک گفت: انتظار شهدا از ما این است که راه آنان را ادامه دهیم. شهدا با نثار خون خود مسیر را برای حفظ ارزش‌ها و مقدسات به ما نشان داده‌اند و وظیفه داریم در این جهت حرکت کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان اینکه صبر و شکیبایی خانواده‌های معظم شهدا برای آحاد مختلف مردم یک الگو و درس بزرگ است، تصریح کرد: توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های گوناگون در پرتو همین رشادت‌ها و مقاومت‌ها به دست آمده است. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه فرهنگ دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران باید در جامعه نهادینه شود، افزود: احترام جامعه نسبت به خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران نشان‌دهنده پایبندی به ارزش‌های دینی و ملی است. در این دیدار با اهدای لوح و هدیه از خانواده‌های شهدای ناوچه کنارک قدردانی شد.

***

اهداف سفر وزیر خارجه عراق به تهران از نگاه رسانه عربی

پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی نوشت سفر وزیر خارجه عراق به ایران به منظور دستیابی به ۲ هدف مهم انجام شده است. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری عربی ۲۱ با اشاره به سفر اخیر فواد حسین، وزیر خارجه عراق به تهران و دیدار با مسؤولان ایرانی نوشت: این سفر ۵ روز پس از دیدار وزیر خارجه عراق با مسؤولان سعودی از جمله فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه این کشور و قبل از آن نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس انجام شد. فاضل البدرانی، تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه می‌گوید: اظهارات برخی مسؤولان عراقی نشان‌دهنده میانجیگری است و زمان انجام سفر فواد حسین نیز مؤید همین امر است زیرا سفر وزیر خارجه عراق به تهران چند روز پس از سفرش به ریاض انجام شد. وی گفت: سفر فواد حسین به تهران ۲ پیام به همراه دارد؛ پیام اول مربوط به کاهش تنش در روابط میان تهران و ریاض است که البته شانس موفقیت آن بسیار ضعیف است. پیام دوم سفر فواد حسین به تهران هم در رابطه با آمریکا و تحولات امنیتی اخیر و حملات به سفارت این کشور در بغداد و پایگاه نظامی آن در اربیل است. از سوی دیگر عدنان السراج، دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید بغداد تلاش دارد اوضاع را میان ایران و آمریکا آرام کند و تمایل دارد واشنگتن به برجام بازگردد. السراج خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه عراق به تهران در راستای آگاهی از موضع ایران در رابطه با تحولات اخیر عراق بویژه پس از حمله آمریکا علیه برخی گروه‌ها در مرزهای این کشور و سوریه است.

***

نشان فداکاری ارتش به شهید سرلشکر فکوری تعلق گرفت

برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش جمهوری اسلامی ایران، نشان فداکاری به شهید «سرلشکر جواد فکوری» تعلق گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به ‌پاس فرماندهی و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات‌های مختلف دفاع‌مقدس و ایثار و بذل جان برای اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهید والامقام ارتش اسلام «سرلشکر جواد فکوری» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند تعلق گرفت و توسط فرمانده کل ارتش به خانواده این شهید معزز اهدا شد. نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و ازخودگذشتگی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده‌اند.

*********************************

روزنامه خراسان**

کپی از شناسنامه و کارت ملی رایگان شد

یک نهاد مسئول در دولت با ارسال نامه ای خطاب به وزیران و روسای سازمان های مهم دولتی، با اشاره به این که از شش ماه پیش، دریافت کپی شناسنامه، کارت ملی و دیگر مدارک شناسایی ارباب رجوع، توسط ادارات و سازمان های اجرایی ممنوع شده است، به آن ها متذکر شده در صورتی که به هر دلیل، نیاز به این مدارک مراجعه کنندگان دارند، باید خودشان برای تهیه کپی از مدارک مذکور بدون دریافت پول و کاملا رایگان اقدام کنند و کسی حق اجبار شهروندان به تهیه این کپی را ندارد.

 

دستور دولت 12 هزار میلیارد ریال آب رفت!

در حالی که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در شهریور امسال، مقرر شده بود تا سقف 180 هزار میلیارد ریال بابت تحقق متناسب سازی دریافت ‌های بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری طبق فرمول مصوب، اختصاص پیدا کند، یک مسئول مهم اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به اعضای اقتصادی کابینه اعلام کرده سقف مذکور با کاهش 12 هزار میلیارد ریالی، 168 هزار میلیارد ریال شده و درصد سهام واگذار شده توسط دولت نیز به تناسب کاهش این ارزش، با هماهنگی سازمان خصوصی سازی در فرایند واگذاری اعمال می شود.

*********************************

روزنامه ایران **

دفاع فتاح از سخنان دو سال پیش درباره کمک دولت به رفع فقر مطلق

 خبر اول اینکه، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان که شنبه شب میهمان برنامه «جهان‌آرا» شبکه افق بود، یک بار دیگر بر تلاش و موفقیت دولت برای کمک به رفع فقر مطلق تأکید کرد. فتاح سال 97 و زمانی که رئیس کمیته امداد بود، از سیاست‌ها و کمک دولت برای رفع فقر مطلق دفاع کرده بود. این سخن اگرچه همان زمان هم به مذاق مخالفان دولت خوش نیامده بود، حالا بعد از گذشت چند سال و افزایش تورم بهانه‌ای شد برای سؤال مجری برنامه که آیا همچنان از این حرف خود دفاع می‌کند. به گزارش «ایران»، فتاح با اشاره به رابطه خوب کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با دولت، توضیح داد که صحبت سال 97 مبتنی بر واقعیات همان زمان بوده و الان هم از آن دفاع می‌کند. او گفت: قبل از حضور بنده در کمیته امداد، ۱۰ سال مستمری مددجویان کمیته امداد، عدد ثابتی بود ولی بعد از مذاکره‌ای که با دولت داشتیم، این مستمری به یکباره، ۴ برابر شد؛ یا حتی در مورد اعتبار دولتی وام قرض‌الحسنه برای محرومین نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاد؛ ولی متأسفانه شتاب تورم و گرانی، بالاتر از این موارد بوده و به رغم عمل ۱۰۰ درصدی دولت به تعهداتش، فشار تورم شدیدتر بود. او ادامه داد: درست همان مقطعی که دولت تبصره ۱۴ و ۱۶ را اجرایی کرد و وضعیت پرداخت به مددجویان از محل بودجه دولتی رشد خوبی کرده بود؛ آن زمان آقای روحانی نیز در شعارهایش رفع فقر مطلق که همان رفع گرسنگی است را مطرح کرده بود؛ لذا آن روزها به نظر می‌آمد این کمک‌های دولت به علاوه یارانه دولتی، تکافوی رفع فقر مطلق را می‌داد ولی بعدها شتاب تورم بیشتر شد و وضعیت تغییر کرد.

 

هیأت مجلس امروز به سراوان می‌رود

 خبر دیگر اینکه، امروز جمعی از نمایندگان برای بررسی اتفاقات رخ داده در سراوان راهی این منطقه می‌شوند. به گزارش ایلنا، پس از وقوع حادثه‌ای در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان که منجر به زخمی شدن و جان باختن تعدادی از سوخت‌بران در این منطقه شد؛  هیأت اعزامی از سوی مجلس حوادث رخ داده در سراوان را مورد بررسی قرار می‌دهند و نتیجه این تحقیق و تفحص را به سمع و نظر کمیسیون امنیت ملی خواهند رساند؛ مصطفی نخعی نماینده نهبندان، محمد سرگزی نماینده زابل، اسماعیل حسین زهی نماینده خاش، روح الله ایزدخواه نماینده تهران و ملک فاضلی نماینده سراوان از جمله نمایندگانی هستند که در این هیأت حضور دارند.

 

سفیر ایران: حمله موشکی به سفارت امریکا محکوم است

 دست آخر اینکه، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد حمله موشکی به سفارتخانه امریکا در عراق را محکوم کرد و گفت: «با صراحت می‌گویم جمهوری اسلامی ایران با هرگونه حمله یا تعرض به مراکز دیپلماسی ضد هر کشور در داخل عراق مخالف است و آن را محکوم کرده است.» به گزارش ایسنا، وی ادامه داد که باید همه مراکز دیپلماتیک از امنیت لازم برخوردار باشند و هیچ فرقی نمی‌کند سفارت امریکا یا هر کشور دیگر باشد. مسجدی افزود: مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عراق با حملات شدیدتری مواجه شدند که نمونه آن کنسولگری ایران در نجف اشرف و کربلای معلی هستند که در معرض حملات به مراتب بیشتر از سفارت امریکا و در معرض آتش‌سوزی قرار گرفتند برای همین ایران، موضع جدی نسبت به حمله به سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک دارد.

*********************************

روزنامه شرق **

ادامه ناآرامی‌ها در ذی‌قار عراق

ساکنان استان ذی‌قار عراق برای ششمین روز متوالی دست به اعتراضات زده و مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس‌العربی، شاهدان عینی گفتند که صدها نفر از تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان فرمانداری ذی‌قار جمع شدند و درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس در مقابل ساختمان فرمانداری رخ داد که در نتیجه آن ۱۶ معترض و نیروهای پلیس زخمی شدند.

تظاهرات در این استان جنوبی عراق یکشنبه گذشته شروع شد، زمانی که شماری از معترضان سعی کردند با سنگ و کوکتل‌مولوتوف به ساختمان شهرداری ناصریه حمله کنند. خواست اصلی معترضان برکناری شهردار و رسیدگی به کشتار شهروندانی است که در یک سال گذشته به قتل رسیده‌اند. درگیری‌های جدید یک روز پس از ناآرامی‌ها در ذی‌قار رخ داد که در آن بیش از صد نفر زخمی و کشته شدند. پس از آن ناظم الوائلی، استاندار ذی‌قار استعفای خود را به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تقدیم کرد و الکاظمی نیز طی حکمی «عبدالغنی الاسدی» را به‌عنوان استاندار جدید انتخاب کرد. معترضان شنبه هم در مخالفت با انتصاب عبدالغنی الاسدی، رئیس آژانس امنیت ملی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جای ناظم الوائلی استاندار سابق خیابان‌ها و پل‌های اصلی شهر را بستند. تظاهرکنندگان با وجود امتناع نیروهای امنیتی به ساختمان دولت محلی رفتند و در نتیجه درگیری بین آنها رخ داد. در پی این رخدادها مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته عالی برای بررسی وقایع در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار را صادر کرد.

این کمیته به ریاست «باسم الطائی» و عضویت تعدادی از اعضای ارشد وزارت‌های دفاع، کشور و امنیت ملی تشکیل شد و فورا کار خود را آغاز کرد. الکاظمی جمعه هم پس از انتصاب عبدالغنی الاسدی از مردم ذی‌قار خواسته بود که ضمن حفظ آرامش از استاندار جدید حمایت کنند. معترضان خواهان حل بحران بی‌کاری، مبارزه با فساد، آزادی بازداشت‌شدگان و تعیین سرنوشت فعالان غیرنظامی ربوده‌شده هستند.

 

سرکوب سنگین اعتراضات در میانمار

مرگ 7 معترض به كودتا

پلیس میانمار در خونین‌ترین روز تظاهرات این هفته علیه کودتای نظامی با تیراندازی به معترضان دست‌کم هفت نفر را کشت و چندین نفر را زخمی کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آ‌نکه پلیس با پرتاب نارنجک صوتی، گاز اشک‌آور و شلیک هوایی موفق به متفرق‌کردن جمعیت نشده، در مناطق مختلف شهر یانگون، پایتخت میانمار، به‌روی مردم آتش گشوده است و سربازان نیز به کمک پلیس آمده‌اند. چارلز ماونگ بو، کاردینال کاتولیک‌های میانمار در توییتر خود نوشته است که «میانمار مانند میدان جنگ شده است». درگیری میان مردم و نیروهای پلیس زمانی اتفاق افتاد که با گسیل‌شدن جمعیت معترض به داخل خیابان‌های فرعی، مأموران اقدام به شلیک تیر هوایی و همچنین پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده به سوی شرکت‌کنندگان در تظاهرات کردند.

سرکوب اعتراضات در میانمار روز شنبه نیز با شلیک تیر هوایی و زخمی‌شدن یک نفر و همچنین بازداشت صدها نفر دیگر از سوی نیروهای پلیس همراه بود. یک روز پس از آنکه فرستاده سازمان ملل متحد از این نهاد بین‌المللی خواست تا «کلیه تمهیدات لازم» را به‌منظور لغو کودتای نظامی در میانمار به کار گیرد، تلویزیون دولتی این کشور از اخراج فرستاده سازمان ملل به اتهام «خیانت» به میانمار (برمه سابق) خبر داد. کودتای نظامیان در میانمار در تاریخ یکم فوریه به بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور و سرنگونی دولت منتخب مردم انجامید. ارتش میانمار ادعا می‌کند که به دلیل تقلب در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر که در آن حزب «اتحاد ملی دموکراسی» به رهبری خانم سوچی به پیروزی رسید، اقدام به برکناری دولت «غیرنظامی» این کشور کرده است.

کمسیون انتخابات میانمار اتهام تقلب در رأی‌گیری‌ها را رد کرده و سازمان ملل و دولت‌های غربی نیز ضمن محکوم‌کردن کودتای اخیر می‌گویند هیچ مدرکی در اثبات تقلب انتخاباتی وجود ندارد. تلویزیون دولتی «ام‌آر‌تی‌وی» از بازداشت بیش از ۴۷۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی روز شنبه در شهرهای مختلف میانمار خبر داد. به گزارش برخی سازمان‌های خبری، چندین خبرنگار نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. آمریکا هفته گذشته دو نفر از رهبران کودتای نظامی میانمار را تحریم کرد و به ارتش این کشور هشدار داد که در صورت ادامه اعمال زور علیه معترضان، دست به اقدامات بیشتری خواهد زد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ضمن اعلام حمایت قاطع از مردم میانمار گفت: «ما در انجام اقدامات بیشتر در رابطه با کسانی که علیه مردم میانمار خشونت به کار می‌برند و خواسته آنها را سرکوب می‌کنند، تردید به خود راه نمی‌دهیم». ژنرال‌های میانمار با وجود استقرار نیروهای بیشتر در خیابان‌ها و وعده برگزاری انتخابات، هنوز نتوانسته‌اند اعتراضات روزانه و جنبش نافرمانی مدنی علیه کودتا را متوقف کنند.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات