سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۳۳

پاسدار نمونه

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه وظیفه اصلی سپاه پاسداران، پاسداری از انقلاب است و انقلاب اسلامی یک نهضت نمونه است. این نهضت برگرفته از مکتب عاشورا است.

به گزارش خبرنگار بصیرت، به مناسبت ولادت با سعادت ابا‌عبدالله الحسين(ع) سوم شعبان المعظم، روز پاسدار و اعیاد شعبانیه، مراسم تجلیل از پاسداران برگزیده نمایندگی ولی فقیه در سپاه با حضور مسئولین و جمعی از پاسداران برگزار شد.
در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین طیبی فر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک اعیاد بزرگ و فرخنده شعبانیه و سالروز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز پاسدار، عنوان کرد: روز میلاد حضرت امام حسین (ع) در تقویم به عنوان روز پاسدار نامگذاری شده است و این روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب تصریح کرد: برای نمونه شدن باید به برخی نکته ها توسط بزرگان اخلاق از جمله مرحوم آیت الله بهاء الدینی(رضوان الله تعالی علیه)  می فرمایند خودتان را بیاندازید تا شما را بگیرند. خودتان را نگیرید تا شما را بیاندازند. نمونه آن کسی است که خودش را بیاندازد و دیگران او را بگیرند نه خود را بگیرد، دیگران می اندازند.
در همین رابطه آیت الله مظاهری می فرمایند: درس خواندن مانند با کوه کندن سوزن است اما اخلاق رذیله را کندن مانند با مُژه کوه کندن است؛ کار سختی است انسان در زندگی خود مبتلای به رذایل اخلاقی اگر شد کندنش بسیار سخت است.  
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبیین ویژگی های پاسداران نمونه اشاره نمودند و اظهار داشتند: وظیفه اصلی سپاه پاسداران، پاسداری از انقلاب است و انقلاب اسلامی یک نهضت نمونه است. این نهضت برگرفته از مکتب عاشورا است. بر همین اساس همه پاسداران ما در نوع خود نمونه اند. این نمونه بودن باید در تمام بخش های زندگی ما جاری باشد و پاسدار نمونه تنها در محل خدمت بلکه در خانه و خانواده و همه جا نیز باید نمونه باشد. حال با توجه به شرایط و اقتضای کار، گاهی برای انتخاب پاسدار نمونه یکسری معیارها برای ارزیابی قرار می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین طیبی‌فر در این مراسم با اشاره به برخی از شاخصه های پاسداری اظهار داشت:
1- نمونه کیست؛ نمونه آن کسی است که اهل معنویت و ارتباط با خدا و ذاکر باشد. اگر کسی اهل ذکر باشد؛ یعنی در همه حال او را ببیند، در همه حال کلام او را بشنود، در همه حال حرف او را بزند. اندیشه اش با خواسته های او هماهنگ باشد، این آدم نمونه است. امیرمومنان می فرمایند: اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ ذکر آرام بخش قلب است وَ يُنيرُ القَلبَ روشنی بخش دل است. دل را جلای معنوی می بخشد.
2-  اطلاعت پذیری، ولایتمداری و عشق به ولایت است؛ یعنی تنها اطاعت پذیری کفایت نمی‌کند؛ باید اطاعت پذیری از یک عشق سرچشمه بگیرد. اطاعت پذیری باید از سرچشمه عشق بجوشد. لذا گاهی اوقات سوال و ابهام خودش مانع اطاعت پذیری است. خداوند می فرماید فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ خدا قسمی که خورده است این سوگندی را که خدا یاد کرده است سوگند عجیبی است. اگر بخواهم معنا کنم خدا در اینجا قسم خورده است به خدایی خودم قسم به جان خودم قسم لَا يُؤْمِنُونَ اهل ایمان نیستم، نگویند مومنین تا کی حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ اگر یک جایی به اختلاف نظر رسیدند در پیشگاه پیامبر و ولایت زانو بزنند و نظر او را بخواهند. و لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ اگر نظر ولایت و نبی بر خلاف خواسته آنها بود نه اینکه در زبان هیچ چیزی نگویند در جان، قلب و روحشان یک ذره احساس ناراحتی نکنند. جایی می گویند حرف رهبری است می پذیرند وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا تسلیم محض باید باشد در قبال ولایت. این اطاعت پذیری، ولایتمداری عشق به ولایت است.
3- پالایش روح از رذائل اخلاقی، مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران راهیان نور، بیاناتی در روایت از اخلاص یک رزمنده همدانی فرمودند: این حرف من نیست، حرف یک رزمنده‌ی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار می‌خواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ ساله‌ی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است. لذا این روح پالایش می خواهد تا از آن عبور کرد. از رذائل پاک شدن عبور از نفس است.
4- بصیرت و دشمن شناسی، إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ مرد جنگجو همیشه بیدار است. وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه‌ی دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد ؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد کرد. لذا ما در میدان جنگ سیاسی، فرهنگی و جنگ اقتصادی قرار داریم. باید دشمن را خوب شناخت. چون از هر راهی به دنبال توطئه خواهد بود.
5- اخلاص، یکی از مهمترین فضائل اخلاقی؛ بلکه اصلی ترین و با ارزش ترین آن اخلاص همراه با عمل است. اگر در تمام شبانه روز تلاش کنیم. کارهای بزرگ را انجام دهیم ولی اخلاص در آن نباشد این کار چیزی برای ما ندارد. شاید ثمره آن به دیگران برسد اما فضلیت آن چنانی به خود ما نمی رسد. اخلاص اکسیر کار است. هر کس برای خدا باشد، نصرت الهی به او می رسد.
در پایان این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم از پاسداران و کارکنان نمونه نمایندگی ولی فقیه در سپاه تجلیل و قدردانی شد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات