صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۹۷
میرابیان در گفتوگو با بصیرت:

انصارالله یمن در موضع محکم سیاسی و نظامی قرار دارد/ ترکیه هیچ جایی در یمن نخواهد داشت

یک کارشناس مسائل غرب آسیا موقعیت سیاسی و نظامی نیرو های مقاومت انصار الله در یمن را در بهترین موقعیت توصیف وخاطر نشان کرد ترکیه هیچگاه موقعیت مناسبی در یمن بدست نخواهد آورد
سعید ترکاشوند-خبرنگار/ « رضا میرابیان» دیپلمات و سفیر سابق کشورمان در کویت و کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به معادلات سیاسی و تحولات پیش آمده در خصوص یمن اشاره کرد و گفت: جنگ یمن  در آخرین مراحل خود به سر می برد و در این راستا نیروهای مقاومت انصار الله یمن در مواضع خوبی قرار دارند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه افزود: اکنون  پس از سالها ماجراجویی عربستان  در یمن به روزهای پایان خود رسیده است و انصار الله در یک قدمی پیروزی نهایی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: دولت جدید آمریکا نیز تمایل ندارد در کنار ناکامی عربستان قرار دهد بنابراین اعلام کرده است از  حمایت عربستان در جنگ یمن دست کشیده است.در این شرایط و عملیات های نیروهای مقاومت انصارالله  وارد فاز جدید و حتی نهایی خود شده است.

مارب نقطه پایان جنگ یمن، سعودی ها خسته شدند آمریکایی ها کوتاه آمدند
میرابیان در ادامه تشریح کرد: با همه این اوصاف ، سیاست آمریکا در خصوص یمن تغییر نکرده و در اصل خود انصار الله را از لیست سیاه گروه های تروریستی خود خارج کرده تا بتواند از طریق مذاکره نیرو های مقاومت را از دور خارج کنند.
این دیپلمات سابق اضافه کرد: پیشروی نیرو های انصار الله در مارب بسیاری از معادلات جنگ در یمن را تغییر داده ؛استان مارب همواره یکی از مهمترین استان های یمن در حوزه ژئو استراتژیک وانرژی در زمینه نفت و گاز است.
وی عنوان کرد: هم اکنون استان مارب با عملیات بنیان مرصوص 2  در حال آزاد سازی است چرا که مارب آخرین  پایگاه نیرو های عربستان و دولت مستعفی منصور هادی در یمن است که در مقطع فعلی  این استان توسط نیرو های مقاومت انصارالله و دولت نجات ملی در حال آزاد سازی است.

میرابیان یادآور شد: عملیات بنیان مرصوص 2 ادامه عملیات بنیان مرصوص 1 است که به آزاد سازی استان الجوف منجر شد هم اینک چنین سرنوشتی در انتظار استان مارب خواهد بود و با این دستاورد نیرو های انصار الله یمن در موضع قدر قرار می گیرند.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص مذاکره هئیت آمریکایی  و نمایندگان انصارالله در مسقط پایتخت عمان گفت: اکنون بعد از عملیات های موفق نیروهای انصار الله در عمق خاک عربستان و بمباران مواضع و سکو های نفتی آرامکو در عمق خاک عربستان همه به دنبال آن هستند که جنگ یمن به زودی تمام شود و بر حسب این موضوع نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در مسقط به دنبال تحقق این هدف است.

وی تاکید کرد: آن چیز که به وضوح مشخص است ، دست بالا و موضع محکم نیرو های انصار الله از لحاظ سیاسی و نظامی در معادلات و تحولات یمن است که نوید موفقیت و پیروزی های بیشتر را برای مقاومت مردم به ارمغان خواهد آورد.

ترکیه به یمن نیاید، اینجا سوریه و لیبی نیست
میرابیان در پاسخ به این سوال که هدف عربستان سعودی از وارد کردن ترکیه در جنگ یمن چیست گفت: حقیقت این است که عربستان در یمن شکست خورده و لی نمیخواهد  به راحتی قبول کند.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد: نباید ترکیه، خود راوارد جنگ یمن شود. زیرا جایگاه و موقعیتی در این کشور ندارد؛ البته ترکیه با حزب «اصلاح» که عقاید اخوان المسلمینی دارد به دنبال نفوذ در« تعز  و ورود به معادلات یمن بود اما موفق نشد چراکه یمن ، نه سوریه است نه لیبی.

وی در آخر خاطر نشان کرد: از لحاظ تاریخی نیز ترکیه  در یمن هیچ جایگاهی ندارد؛ در زمان امپراطوری عثمانی نیز، این امپراطوری حاکمانی برای بسیاری از سرزمین های اسلامی تعیین می کرد ولی سرزمین یمن خارج از کنترل سلطان عثمانی بود زیرا این کشور همواره تحت حکومت امامیه بود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات