صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۰ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است. (۱۸/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف           

نخستین تحریم ضدایرانی دولت بایدن

دولت بایدن چند روز قبل در نامه‌ای به رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد و دیروز نیز وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای دو مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام‌های «علی همتیان» و «مسعود صفدریان» را به دلیل آنچه «نقض فاحش حقوق بشر» خوانده است، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد. وزیر خارجه آمریکا گفته این افراد و بستگانشان قادر به ورود به خاک ایالات‌متحده نخواهند بود!

نکات تحلیلی: 1- این تحریم‌ها در حالی اعمال شده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرده به دنبال توسل به دیپلماسی جهت حفظ «برجام» و بازگشت به این توافق است. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را به صورت یک‌طرفه نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد. 2- پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران، تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی با ایران را در دستور کار قرار داده‌اند، اما با روی کار آمدن بایدن یک کور سویی برای رفع بخشی از تحریم‌ها در بین برخی مسئولین دیده می‌شد که دو اقدام چند روز گذشته دولت بایدن، از پابرجا بودن تداوم رویه‌های گذشته این کشور علیه منافع ملت ایران حکایت دارد. درواقع تاکنون هیچ تغییر محسوسی در هیچ‌یک از این دشمنی‌ها در دولت بایدن دیده نشده است. 3- تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران در حالی اعمال می‌شود که پنبه اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران زده شده و مقام‌های دولت جدید این کشور نیز به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

نکته راهبردی: آنچه در نحوه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با سیاست «تحریم هوشمند» دولت بایدن اهمیت دارد، این است که خنثی‌سازی و لغو تحریم‌ها باید در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سطوح مختلف پیگیری شود. با توجه به عهدشکنی آمریکا و اروپا، برای بازگشت مجدد به تعهدات برجامی، همه تحریم‌های اقتصادی باید یکجا برداشته شود و پس از راستی آزمایی و اطمینان از پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات خود، مذاکرات معنا خواهد داشت. هوشمندی در دستگاه سیاست خارجی لازم است تا جلوی افتادن در دام مشروط کردن رفع تحریم‌ها به مسائل غیرهسته‌ای و یا مرحله‌ای کردن برداشتن تحریم‌ها گرفته شود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                        

تقریظ برای چه؟

در مراسم دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در شهر سنندج، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب عصر کریسکان منتشر شد. این کتاب مشتمل بر خاطرات امیر سعیدزاده از دوران پیش از انقلاب، سال‌های دفاع مقدس و ایام اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که به قلم کیانوش گلزار تدوین و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. انتشار تقریظ مجدد رهبر معظم انقلاب بر یک اثر مکتوب دفاع مقدس، از یک‌سو نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه بالای آثار تولیدی این حوزه در مطالعات ایشان است که توجه به آن موجب تزریق بیش‌ازپیش دستاوردهای فرهنگی دفاع مقدس شامل، خودباوری، مقاومت، ایثار و شجاعت در جامعه می‌شود؛ از سوی دیگر این تقریظ‌ها، خود مروج مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور و در میان آحاد ملت است.

گزاره‌های خبری: 1- اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و لزوم توجه ویژه به این مقوله، از توصیه‌ها و تأکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی بوده است. ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «متأسفانه کتاب‌خوانی جز در بین یک عده از اهل علم و اهل تحقیق و کسانی که به‌طور قهری با کتاب سروکار دارند، یک کار رایج و روزمره به‌حساب نمی‌آید. درحالی‌که کتاب‌خوانی باید مثل خوردن و خوابیدن و سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد بشود. 2- آمار منتشره در خصوص سرانه مطالعه در کشور، حکایت از پایین بودن میزان مطالعه در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته دارد. درحالی‌که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، میزان مطالعه آن ملل است و پرداختن به مقوله کتاب، این زبان گویای تمدن بشری، ابزاری بسیار مؤثر در ارتقای فرهنگی ملت‌هاست.

نکته پایانی: ترویج و تشویق جامعه به مطالعه، این آموزه فرهنگی مغفول مانده در کشور، یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که نقش اساسی در رشد و بالندگی فرهنگی و علمی کشور دارد. ازاین‌رو، لزوم برنامه‌ریزی جامع و دقیق برای تحقق این مطالبه و افزایش سرانه مطالعه و تشویق به کتاب‌خوانی توسط متولیان امر، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این راستا باید به موظف نمودن دستگاه‌های ذی‌ربط مانند سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و دانشگاه‌ها اشاره نمود که افراد صاحب‌نظر و متخصص مکلف شوند برای همه قشرهای سنی و درجات تحصیلی و علمی کشور برنامه کارآمد و عملیاتی تدوین کنند. (نویسنده: صادق احمدی)

اخبار ویژه                          

دام سعودی برای ترکیه!

تفاهماتی میان ریاض و آنکارا برای ورود محدود ترکیه برای حمایت از ائتلاف سعودی جهت ممانعت از آزادی مأرب به‌وجود آمده و به نظر می‌رسد ترکیه به‌زودی به جمع نیروهای اجیر شده سعودی در خاک یمن بپیوندد. در همین زمینه وزارت خارجه ترکیه در اولین مداخله رسمی خود در امور یمن، اعلام کرد: «ما نسبت به حملات اخیر به عربستان به‌ویژه حمله به بندر رأس تنوره و تأسیسات آرامکو در الدمام واقع در عربستان در هفتم مارس ۲۰۲۱ نگرانی خود را ابراز می‌داریم». به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: «ما خواهان توقف هرچه سریع‌تر این حملات بوده و بهترین آرزوهای خود را برای کشور برادر عربستان و ملت آن ابراز می‌داریم».

چرا آمریکا نگران حملات یمنیهاست؟/ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «از تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان نگرانیم. می‌دانیم که سعودی‎ها با تهدیدهای امنیتی از یمن مواجه هستند. به دنبال راهی برای افزایش حمایت از عربستان در برابر حملات یمن هستیم». دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل، دلیل وحشت آمریکا از وضعیت امروز جنگ یمن را در هم‌افزایی ایران و ملت‌های مظلوم منطقه می‌داند. «به هم پیوستن جغرافیاهای مقاومت، موجب وحشت آمریکایی‌ها شده و آن‌ها می‌خواهند هر طور شده جمهوری اسلامی را از معادلات منطقه خارج کنند».

▼ اخبار

تحلیلی بر طرح احتمالی ظریف

«دیاکو حسینی» در مورد طرحی که ظریف اخیراً از آن برای ارائه به ۱+۴ سخن گفته، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که آقای ظریف در این پیشنهاد با حفظ اصولی که مدنظر جمهوری اسلامی ایران بود، یک سری مواردی را مثل لغو تحریم‌ها را شاید مطرح کرده که باید قبل از هر اقدامی از جانب طرفین برجام، این اتفاق رخ بدهد. مسئله بعدی احتمالاً می‌تواند موضوع نحوه برگزاری دیدار و نشست جهت هموار شدن مواضع طرفین برای اجرای تعهدات خودشان در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و درنهایت چگونگی احیای برجام باشد. من تصور می‌کنم که با توجه به آنکه پیشتر آمریکایی‌ها با درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها مخالفت کردند و ایران نیز پیشنهاد جلسه غیررسمی را نپذیرفته بود، این طرح پیشنهادی آقای ظریف شانس بالایی برای پذیرش و موافقت را دارد. برای ایران بازگشت [آمریکا] به قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی لغو تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از اجرا و احیای برجام است و احتمالاً ایران در این بسته پیشنهادی به دنبال آن بوده که راه‌های بهانه‌گیری از جانب آمریکا را برای لغو تحریم منتفی کند. پذیرش و اجرای پیشنهاد ایران بستگی به آن دارد که آمریکا چقدر در سخن و عزم و اراده برای احیای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ جدی است».

هویت تمامی کارمندان اطلاعاتی عربستان لو رفت

پایگاه خبری «مجهر الجزیره» اعلام کرد، به سندی محرمانه دست یافته است که هویت کامل تمامی کارمندان دستگاه اطلاعاتی عربستان را فاش می‌کند. طبق گزارش این پایگاه، این سند بسیار محرمانه شامل اسامی و مشخصات کامل افسران اطلاعاتی سعودی ازجمله، شماره تلفن، شناسایی، آدرس محل زندگی، اسامی قبایل، محل تدریس و اطلاعات دیگر آن‌ها می‌شود. مجهر الجزیره در ادامه گزارش خود اعلام کرد، ارسال یک پیام کوتاه توسط مخالفان رژیم سعودی به تلفن‌های همراه این پرسنل اطلاعاتی می‌تواند در روحیه آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و یک جنگ روانی علیه آن‌ها به‌عنوان غرامت قتل‌ها و بازداشت افراد بی‌گناه باشد. مجهر الجزیره در نخستین گام در این پرونده اسامی حدود ۶۰۰ تن از این افراد را در یک نسخه pdf منتشر کرده و قرار است اسامی و اطلاعات ۲۰ هزار کارمند اطلاعاتی سعودی دیگر را نیز منتشر کند.

توسعه تجهیزات نظامی استراتژیک یمن در محاصره و تحریم

با وجود محاصره همه‌جانبه یمن در ۶ سال گذشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اتکا به امکانات داخلی موفق شده‌اند دستاوردهای نظامی مهمی در زمینه ساخت تجهیزات نظامی برای مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی - اماراتی به دست آورند. در این میان ارتش یمن بارها با این تجهیزات ساخت داخل موفق شده است شرکت آرامکو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی جهان را مورد هدف قرار دهد و صادرات نفت این شرکت را برای مدت‌های طولانی متوقف سازد. موشک‌های بالستیک با برد حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و انواع پهپادها ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای نظامی یمنی‌ها در این مدت به شمار می‌آید.

همکاری روسیه و چین در فضا

سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) دیروز (19 اسفند) اعلام کرد:  «دو کشور به‌طور مشترک نقشه راه ایجاد ایستگاه فضایی را تهیه می‌کنند و همچنین در طراحی، اجرا و بهره‌برداری از پروژه تعامل نزدیک خواهند داشت. روسکاسموس هدف از این پروژه را تقویت همکاری تحقیقاتی و ترویج اکتشاف و استفاده از فضای بیرونی برای اهداف صلح‌آمیز در جهت منافع همه بشریت اعلام کرده است. روسیه و چین سال‌هاست که در طرح‌های فضایی با هم همکاری دارند. چین سال‌های گذشته با بهره‌گیری از فناوری‌های روسیه توانست برای نخستین بار فضانوردی را به فضا بفرستد.

اخبار کوتاه

افتتاح بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور/ بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور که دیروز با حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام افتتاح شد، دارای ۹۹ تخت بستری، دو اتاق عمل و جراحی، اتاق زایمان، دستگاه سونوگرافی، ماموگرافی، اورژانس، داروخانه و همه تجهیزات یک بیمارستان تخصصی است. این بیمارستان تا ۴ روز بدون احتیاج به برق و شارژ مجدد، خدمات ارائه می‌کند و قابلیت جمع‌شوندگی و استقرار طی ۳ روز را دارد و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی ساخته شده است.

راه قانونی را باز بگذاریم!/ رئیس دستگاه قضا در بازدید دیروزشان از محیط‌زیست شهرستان دماوند، تأکید کرد: «نمی‌توانیم بگوییم هیچ‌کس در دماوند ساخت‌وساز نکند. نمی‌توانیم بگوییم روستایی خانه‌اش را درست نکند؛ اما باید راه قانونی را باز بگذاریم و هر کس راه غیرقانونی رفت با او برخورد کنیم. فردی به ما گزارش داد چون اینجا تخلف زیاد است، نمی‌شود کاری کرد. این منطقی است که چون تخلف زیاد است، نمی‌شود برخورد کرد؟ باید برخورد جدی صورت گیرد. باید ابتدا با تخلفات بزرگ برخورد شود. جسارت انجام تخلف را باید از بین برد».

ریشه اعتراض‌های جدید خیابانی در لبنان/ «محمد عفیف»، مسئول روابط رسانه‌ای حزب‌الله در خصوص اعتراضات خیابانی لبنانی‌ها طی روزهای اخیر می‌گوید: «آنچه در لبنان جریان دارد، آمیزه‌ای از بحران مستمر معیشتی است که از زمان سقوط ارزش پول ملی لبنان و نبود چشم‌اندازی جهت تشکیل دولت با وجود گذشت ۷ ماه از استعفای دولت، آغاز شده است.

مدیریت خانوادگی شهرداری تهران!/ رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای شهر تهران خبر داد: «بعضاً مدیران شهرداری مشخصاً به‌عنوان مدیرکل، اقوام سببی و نسبی خود را یا همسرشان را جذب سیستم شهرداری می‌کنند. جذب اقوام سببی و نسبی کاملاً خلاف مقررات است».

حضرت‌عباسی سفر نروید!/ وزیر بهداشت گفت: «در سفر، فرد ناقل، ویروس جهش‌یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود. امروز دریافت دعوت برای سفر دریافت ویزای مرگ است. همه جای دنیا وقتی وزیر بهداشت دستور می‌دهد یعنی تمام؛ اما اینجا کار ما فقط خواهش کردن است؛ حضرت‌عباسی سفر نروید!».

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران/ «سایمون مک‌دونالد» معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس اعتراف کرد: «دولت لندن ۴۰۰ میلیون پوند بابت طلب ایران در پرونده تانک‌های چیفتن بدهکار است». قرارداد این تانک‌ها در زمان محمدرضا شاه پهلوی بسته شده بود ولی بعد از وقوع انقلاب اسلامی، دولت انگلیس از دادن آن‌ها سر باز زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات