صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۳۳

دست برتر انصارالله در جنگ یمن؛ مأرب در آستانه آزادسازی

گزارش‌ها حاکی از آزادسازی تدریجی مواضع استراتژیک در حومه شهر مأرب به دست نیروهای ارتش یمن و کمیته‌‌های مردمی است و این نیروها کنترل مواضع و ارتفاعات مهم در جبهه‌های شمالی و غربی شهر مأرب را در دست گرفته‌‌اند و همچنین درگیری‌ها در این جبهه‌ها شدت گرفته است.

 

پیشروی در عمق مأرب به رغم افزایش حملات ائتلاف متجاوز سعودی ادامه دارد، و ائتلاف با تشدید عملیات هوایی در تلاش است جلوی پیشروی نیروهای صنعا را در این شهر استراتژیک بگیرد.

لذا، رسانه‌های سعودی و غربی در تلاش برای منحرف کردن نگاه‌ها از جبهه‌های مأرب به جبهه‌های دیگر هستند و اخبار میدانی تعز را منتشر می‌کنند که درگیری‌های شدید در آنجا میان نیروهای مشترک یمنی با مزدوران ائتلاف سعودی- اماراتی در جریان است، و در حالی‌که این عناصر مزدور متحمل شدیدترین شکست‌ها و خسارات و تلفات جانی در جبهه‌های مأرب و دیگر هستند، به حملات کورکورانه علیه غیرنظامیان و شهرک‌های مسکونی روی آورده‌اند.

بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف متجاوز سعودی، آمریکایی و صهیونیستی نگران آن هستند که ایادی‌شان، یعنی عناصر تکفیری و تروریستی که در حال ایجاد آشوب و هرج و مرج در مارب هستند، شناسایی شوند.

چند روز پیش بود که دستگاه امنیت و اطلاعات دولت نجات ملی یمن در گزارشی پناهگاه‌ها، خانه‌ها و مزارع مورد استفاده تررویست‌های القاعده در استان مأرب، هتل‌های محل سکونت، انبارهای سلاح و تجهیزات و اردوگاه‌های آموزشی و مسیرهای رفت و آمد آن ها به مأرب و رابطه آن ها با ائتلاف سعودی و حضورشان در جبهه های جنگ مشخص و در ادامه تاکید کرد که با ارائه این اطلاعات، قصد دارد حجم توطئه‌ها علیه ملت یمن و میزان حمایت و تسهیلاتی که این عناصر تروریست توسط کشورهای متجاوز و در راس آن آمریکا دریافت می‌کند را آشکار کند.

داده‌های میدانی در جبهه‌های مأرب حاکی از پیروزی‌های جدید نیروهای یمنی در این جبهه است و این نیروهای کنترل ارتفاعات مهم در دو منطقه "نخلاء" و "ایدات الرء" را در دست گرفته و مواضعی در منطقه "الدشوش"، "شمال الوادی" و حومه کوه استراتژیک "الاخشر" را آزاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، سامانه‌های دفاع هوایی نیروهای مسلح یمن نیز موفق شده که پهپاد جاسوسی ساخت آمریکا از نوع "ام کیو 9" را با موشکی مناسب، که هنوز رونمایی نشده است، در آسمان استان مأرب و مشخصا در بخش‌های "صراوح"، "رغوان" و "مدغل" ساقط کند. این چهارمین پهپاد آمریکایی است که نیروهای یمنی از آغاز جنگ آن را ساقط می‌کنند.

به گفته کارشناسان نظامی، پیشروی نیروهای صنعا در جریان نبرد مأرب محاصره نیروهای ائتلاف متجاوز را در آخرین دژشان در این شهر تنگ‌تر کرده است و برخی مواضع آنها زیر آتش مستقیم نیروهای مشترکی قرار دارد که در برخی ارتفاعات مهمِ مشرف به شهر مأرب مستقر شده‌اند.

مسلم آن است که توطئه‌های سعودی و تحرکات آنها برای برقراری آتش‌بس محکوم به شکست است. صنعا هدف از طرح ابتکاری سعودی برای بحران یمن را تلاش آن برای متوقف کردن پیشروی‌های نیروهای یمنی به سمت مأرب و نادیده گرفتن محاصره یمن و مسائل انسانی قلمداد می‌کند. همانطور که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی روز گذشته، به آمریکایی‌ها و سعودی‌ها توصیه کرد که زمان را از دست ندهند؛ چرا که یمنی‌ها در سیاست و خِرد بزرگ هستند و نمی‌توان آنها را فریب سیاسی داد. آتش‌بس بدون لغو محاصره یعنی اینکه نیروهای متجاوز تلاش دارند آن چیزی را که از محقق کردن آن در میدان نبرد عاجز بودند را از طریق فشار اجتماعی بدست بیاورند."

سیاسیون در صنعا یقین دارند که سعودی با دستاویز قرار دادن طرح ابتکاری‌اش، جنگ سیاسی و رسانه‌ای علیه مقاومت را تشدید می‌کند و وانمود می‌کند که خواهان پایان جنگ است ولی انصارالله مخالف آن است.

منبع: شبکه العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات