صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۹۷
سردار دکترجوانی در گفت وگویی سیاست‌های انتخاباتی سپاه را تشریح کرد

سپاه تابع احزاب و گروه‌های سیاسی نیست

سردار دکتر یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس سیاست‌های سپاه در انتخابات 1400 را تشریح کرده است و به پرسش‌های مختلفی در این زمینه پاسخ گفته‌اند. در اینجا مهم‌ترین مباحث دکتر جوانی به این شرح است:

 

*در بحث انتخابات و دولت جوان حزب‌اللهی، منطق این راهبرد حضرت آقا را باید شناخت و به آن پرداخت. رسانه‌ها در این موضوع سهم بالایی را می‌توانند داشته باشند. این منطق چیست؟ این است که وقتی سال‌های بعد از انقلاب را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در جاهایی به‌خوبی موفق شده‌ایم و در جاهایی کمتر موفقیت کسب کرده‌ایم.

* اگر این ۴۲ سال را بررسی کنیم، می‌بینیم کجا موفق بوده‌ایم و کجا ناموفق. در چه عرصه‌هایی موفق بوده‌ایم و در چه عرصه‌هایی نه‌تنها موفقیت زیاد نبوده، بلکه مشکل هم داریم. وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم در حوزه‌هایی موفق بوده‌ایم که رویکردمان در انجام کارها، ‌انقلابی، ‌اسلامی و دینی بوده و آن نیرویی که در آن حوزه وارد شده،‌ نیروی کار و بانشاط بوده. نیرویی که وقت می‌گذاشته و مدیریتش مدیریت میدانی پای کار بوده. یعنی درواقع اگر جنگ تحمیلی تبدیل به دفاع مقدس شد، مبتنی بر تفکر دینی و فرهنگ عاشورایی بود.

* بنابراین وقتی مقام معظّم رهبری می‌گویند «دولت جوان حزب‌اللهی» این حزب‌اللهی یا انقلابی بودن معادلش اسلامی بودن است. وقتی می‌گوییم انقلاب، یعنی انقلاب اسلامی. وقتی ایشان می‌فرمایند دولت جوان حزب‌اللهی، یعنی رویکردهای این دولت اسلامی باشد. وقتی تفکر و رویکرد اسلامی باشد، درواقع اینجا شما نگاه‌تان به دشمن نیست، نگاه‌تان به توانمندی و همت خودتان است. ظرفیت‌های داخلی است و بعد هم باور دارید که اگر در این مسیر برای خدا مجاهدت کنید، خدا کمک می‌کند. همین نگاه، جنگ را به دفاع مقدس تبدیل کرد و همین نگاه، امروز ایران را صاحب اقتدار موشکی و توانمندی هسته‌ای و اقتدار در سایر حوزه‌ها کرده است.

* پس وقتی می‌فرمایند راه علاج مشکلات تشکیل یک دولت جوان حزب‌اللهی است، به نظر می‌رسد که مبتنی بر یک تجربه تاریخی ۴۲ ساله است، یعنی آنجایی که موفق بودیم انقلابی و مجاهدانه کار کردیم. آنجایی که مشکل داشته‌ایم، جایی بوده که رویکردهای ما انقلابی نبوده و نیرویی که پای کار آمده، نیروی میدانی ۲۴ ساعته نبوده است.

* حالا ممکن است اینجا تحریف و برداشت ناصحیحی صورت بگیرد و آن هم اینکه جوان بودن را در دولت جوان حزب‌اللهی، به بحث تقویم و شناسنامه و سن و سال تقلیل دهیم و بگوییم برای اینکه رئیس‌جمهور مطلوب را انتخاب کنیم، سن‌ افراد را بنویسیم و جوان‌ترین را انتخاب کنیم. خود حضرت آقا برای اینکه این برداشت اشتباه صورت نگیرد، چند جا توضیح دادند و حتی یکجا مثال زدند. فرمودند حاج قاسم بالای ۶۰ سال سن داشت، امّا عین یک جوان کار می‌کرد و جالب است که حاج قاسم در ۲۴ ساعت در دو سه کشور جلسات متعدد کاری داشت. پس جوان بودن به‌عنوان نماد پویایی و کار و تلاش و ‌اسلامی و انقلابی بودن هم به معنای رویکردهاست.

* انتخابات دستاورد انقلاب است و درواقع در قانون اساسی هم آمده که جمهوری اسلامی، یعنی اداره کشور متکی به رأی مردم از طریق انتخابات. خب حالا اصل حضور مردم یک معنا دارد و آن این است که مردم نسبت به سرنوشت خودشان و کشورشان و آینده کشورشان بی‌تفاوت نیستند. مردم کشورشان را دوست دارند و به سرنوشت کشور و خودشان علاقه‌مند هستند. مردم در صحنه هستند که آینده بهتری را برای خودشان رقم بزنند. این مشارکت وقتی به‌شکل حداکثری اتفاق بیفتد، بدان معناست که مردم پویا و زنده و منسجم در صحنه حضور دارند. این خودش تضمین‌کننده امنیت است و برای دشمن پیام دارد و باعث آبروی کشور می‌شود.

* سپاه یک نهاد انقلابی است که اقدام و عمل و رفتار سیاسی دارد، امّا نه مثل یک حزب سیاسی. سپاه، حزب سیاسی نیست،‌ باند و گروه سیاسی نیست و تابع احزاب و گروه‌های سیاسی هم نیست و اجازه هم نمی‌دهد احزاب و گروه‌های سیاسی بخواهند در درون سپاه ورود کنند. سپاه،‌ پاسدار انقلاب است. نهادی است که باید از انقلاب پاسداری کند. در کدام حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند؟ آن حوزه‌هایی که نیاز باشد از انقلاب پاسداری بشود. حالا این حوزه یک زمانی نظامی‌ـ دفاعی است؛ مثل زمان جنگ که سپاه ورود پیدا کرد. یک موقع امنیتی است که در طول این سال‌ها به شکل‌های مختلف بوده است. یک زمان اقتصادی و جنگ اقتصادی و بحث عمران و آبادانی است؛ کارهایی که امروز سپاه دارد انجام می‌دهد و مردم دارند می‌بینند. یک زمانی فرهنگی است و دشمن تهاجم فرهنگی می‌کند.

* در انتخابات رفتار سیاسی ما به چه شکل است؟ دقیقاً به همان شکلی که رهبر معظم انقلاب معیارها را مطرح می‌فرمایند. ایشان مطالبه‌شان این است که مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد. خب سپاه و بسیج ظرفیت‌های زیادی دارند که به‌کار بگیرند برای ایجاد بسترهای مشارکت حداکثری.

* یک رفتار سپاه در انتخابات زمینه‌سازی، بسترسازی و کمک به مشارکت حداکثری است. دوم اینکه در بحث معیارها و ملاک‌ها ورود پیدا می‌کند. همانطور که مقام معظّم رهبری وقتی که مشارکت حداکثری را بیان می‌کنند، معیارها را بیان می‌کنند. اتفاقاً در سپاه معاونت سیاسی که امروز یک مجموعه فعال هست، اگر سؤال بشود چه وظایفی دارد، ‌یکی از وظایفش تبیین و تشریح فرامین امام و رهبری است؛ یعنی وقتی ایشان شعار سال را مشخص می‌کنند و در حوزه انتخابات صحبت می‌کنند، این بیانات باید تبیین و تشریح بشود. امّا مقام معظم رهبری مصداق‌گرایی هم دارند در انتخابات؟ نه.

* فلذا ما می‌بینیم بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، در بحث انتخابات مهم‌ترین امری که ممنوع اعلام شده، مصداق‌گرایی است. تا جایی که علاوه بر اینکه در دکترین آمده و در اسناد ابلاغی در حوزه انتخابات آمده، نماینده محترم ولی فقیه در سپاه در همین یک سال گذشته چند مورد بیان فرمودند که ورود مصداقی در انتخابات برای سپاه و بسیج، حرام شرعی است. این خیلی مطلب مهمی است، حرام شرعی است. یعنی ما باید برای مشارکت‌آفرینی اقدام بکنیم؛ ولی حق نداریم بگوییم به چه کسی رأی بدهید و به چه کسی ندهید. صرفاً ملاک‌ها گفته شود، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند. یعنی بگوییم: «مردم! کسی را انتخاب کنید که انقلابی باشد،‌ رویکرد ضدفساد داشته باشد،‌ فسادستیز باشد، کسی که در واقع امانت‌دار باشد، کسی را انتخاب کنید که به نیازهای کشور واقف باشد،‌ کسی را انتخاب کنید که تجربه‌ داشته باشد.»

* متأسفانه در این سال‌ها یک ظلمی به سپاه و بسیج شده که اگر در یک جایی و شهری فردی آمده خلافی انجام داده، آن را به کل سپاه تعمیم داده‌اند. در همین انتخابات هم شاهد هستیم که می‌گویند: «بله سپاه دارد زمینه را برای آمدن فلان فرد فراهم می‌کند.» در حالی که با قاطعیت عرض می‌کنم که سپاه در انتخابات به هیچ عنوان رویکرد مصداقی ندارد. چه در ریاست‌جمهوری، چه شوراها و میان‌دوره‌ای خبرگان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، و اگر کسی هم مطرح می‌کند که «سپاه از فلانی حمایت می‌کند»، این باید تکذیب و با آن فرد برخورد بشود و به آن فرد بگویند که شما به چه دلیلی می‌گویید که سپاه می‌خواهد از فلانی حمایت کند یا فلان لیست مورد حمایت سپاه است؟ این قابلیت پیگیری و برخورد را دارد، چون ظلم به سپاه است. البته من فکر می‌کنم جریان‌های غیرانقلابی و جریان‌های غربگرا و جریان‌هایی که درواقع با نظام دینی و انقلابی مشکل دارند، همیشه سعی کرده‌اند به نوعی به این مسئله بپردازند تا بهره‌اش را در حوزه رفتار سیاسی خودشان ببرند.

* سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و به ویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.

* این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است؛ بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

* رسانه‌ها تلاش کنند انتخاب مردم مبتنی بر یک آگاهی متناسب با اقتضائات و شرایط باشد؛ چون به هر حال بحث سرنوشت کشور است. شرکت در انتخابات هم حق‌ مردم است و هم تکلیف‌شان.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات