صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۸۹
اکبر ترکان عضو شورای حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با صبح صادق

حل مشکلات اقتصادی مطالبه اصلی مردم است

پایگاه بصیرت / زهرا ترابی

سیزدهم دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین انتخابات‌ها است. انتخاباتی که یکی از مهم‌ترین موضوعات و الزامات آن مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است که می‌تواند جلوی فضاسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی علیه نظام اسلامی را بگیرد و به شکل‌گیری دولت قوی کمک کند. با توجه به مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم از عملکرد دولت در دو دوره گذشته، به باور برخی‌ها صاحب‌نظران ممکن است در کاهش مشارکت در انتخابات ظهور و بروز پیدا کند. برای بررسی این مهم و در ادامه گفت‌وگو با چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی کشور، خبرنگار صبح صادق با اکبر ترکان عضو شورای حزب اعتدال و توسعه گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده است که می‌خوانید

 

برخی از کارشناسان با توجه به کاهش مشارکتی که در انتخابات مجلس یازدهم روی داد، پیش‌بینی می‌کنند که مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز پایین خواهد بود، شما با این نظر موافق هستید؟

انتخابات مجلس با انتخابات ریاست‌جمهوری فرق می‌کند و انگیزه حضور مردم در دو انتخابات متفاوت است. از سوی دیگر در سال 1398 اصلاح‌طلبان با این ادعا که بیشتر کاندیداهای آنها در مناطق مختلف رد صلاحیت شدند وارد عرصه انتخابات نشدند اما شرایط در انتخابات پیش رو متفاوت خواهد بود.

 

  شما به عنوان یک چهره سیاسی و نزدیک به دولت، نارضایتی مردم از عملکرد دولت را در کاهش مشارکت دخیل می‌دانید؟

خیر! بیشترین عامل، رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان بود!

 

شما به مسئله عدم حضور اصلاح‌طلبان به دلیل تایید نشدن صلاحیت نامزدهای‌شان اشاره کردید اما علت اصلی را نمی‌توان عملکرد مجلس دهم و دولت اعتدال که بخش قابل توجهی از آن اصلاح‌طلبان بودند، دانست؟

بله. تأثیر دارد ولی دلیل اصلی این امر نیست. بلکه می‌توان گفت این دلیل دوم است. معیشت مردم با مشکل مواجه است، گرانی‌ها بسیار آزاردهنده است و هزینه مردم نسبت به درآمد بالاتر است، درصد بزرگی از جامعه به اندازه هزینه‌های خود درآمد ندارند و این زحمت‌ها و مصیبت‌ها مشکل‌زاست. من نمی‌خواهم بگویم عملکرد دولت عالی بوده ولی عملکرد دولت در درجه دوم اهمیت است. در درجه اول اهمیت فشار ناشی از تحریم‌ها باعث صدمه به اقتصاد ایران شده و عملکرد دولت در درجه دوم است. اما در بحث انتخابات که سؤال شماست، دلیل اصلی این است که رقابت دوجانبه نبود که همه سلیقه‌های فکری کاندیدا داشته باشند.

 

  رهبر معظم انقلاب تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات 1400 را مطرح کردند، راه تحقق این مسئله را چه می‌دانید؟

در 1400 مسئله اصلی کشور که مسئله معیشت مردم است باید محور قرار گیرد چون مردم مشکلات معیشتی، گرانی و تورم دارند. همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی، متأسفانه دولت اشتغال چشمگیری نتوانسته ایجاد کند. سرمایه‌گذاری در این 10 سال اخیر روند منفی داشته است و باید راه‌هایی جست‌وجو شود که این مشکلات حل شود. اینکه مسئولان کشور حرف‌های کلی می زنند نتیجه‌اش این است که مردم مشکلات خود را در اینجا لاینحل ببینند و همین مسئله باعث ناامیدی مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی می‌شود. کسی می‌تواند نظر مردم را جلب کند که بتواند راه حل‌های واقعی برای مشکلات اقتصادی مردم داشته باشد و اعتماد مردم را برای حل مشکلات و کاهش فشارها جلب کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات