صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۷۲۷

سردار محمد حجازی؛ مردی از سلاله دفاع و مقاومت

سردار حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از شهادت سردار سرافراز، جانباز عالیقدر سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پس از سال ‌ها مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر در عرصه‌های مختلف پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی بر اثر عارضه قلبی خبر داد.

دلیل شهید خواندن سردار حجازی آن است که به گفته سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران علت اصلی شهادت سردار حجازی، عوارض شیمیایی از زمان جنگ بود. به گفته وی، کمیسیون ویژه بیمارستان «بقیه ‌الله» عوارض شیمیایی را عمده ‌ترین دلیل وفات سردار حجازی دانسته و او را «جانباز شهید» معرفی کرده است.

سردار حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود.

سید محمد حجازی فعالیت در سپاه پاسداران را از سال ۱۳۵۸ آغاز کرد. وی ضمن آن که از فعالان و پرچمداران مبارزات دوران ستم شاهی بود، در سال‌های اولیه انقلاب در مقابله با جریان نفاق و براندازی نقش داشت. وی در مناطق آشوب ‌زده کردستان و آذربایجان غربی حضور یافته و پس از آرامش در کردستان، با آغاز جنگ ایران و عراق، به جبهه‌های جنوب منتقل گردید.

سردار حجازی در طول سال‌های جنگ ایران و عراق، به سازماندهی و اعزام نیرو‌های مردمی اشتغال داشت و دوره‌ ای مسئول اعزام نیرو به جبهه‌ های جنوب بود.

وی مدتی نیز مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده داشت. سپس تا پایان جنگ در جایگاه‌ های جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌ های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه حضور داشت.

سردار حجازی پس از پایان جنگ در سمت هایی چون معاون هماهنگ ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج فعالیت نمود. حجازی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ معاون هماهنگ‌ کننده سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ نیز جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود. در فاصله سال ‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ هم با حکم رهبر معظم انقلاب، معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح را برعهده داشت.

سردار حجازی همچنین در کارنامه خود مدتی مسئولیت فرماندهی سپاه در لبنان را داشت و به حزب الله لبنان کمک های فراوانی کرد. به همین دلیل سید حسن نصرالله در پیام تسلیت خود سردار حجازی را برادری بزرگ و تکیه گاهی محکم خواند و تاکید کرد وی در اخلاق یک الگو بود و اندیشه‌ ای درخشان و تجربه‌ ای شگرف داشت.

سردار حجازی با توجه به تجاربی که در جبهه مقاومت و ماموریت های برون مرزی داشت، از دی‌ ماه ۱۳۹۸ به پیشنهاد سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و با حکم سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس مشغول فعالیت شد.

سردار حجازی از جمله فرماندهان مخلص سپاه پاسداران بود که هیچ ‌گاه در پی نام و مقام نبود و به تعبیر مقام معظم رهبری، نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب بود. به همین دلیل خدمات ارزنده او در عرصه های مختلف در ایران، عراق، سوریه و لبنان کمتر رسانه ای شده است.

وی در سال ‌های اخیر تجارب ارزنده خود را برای یاری رسانی به مدافعین حرم و کمک به جبهه مقاومت اسلامی در عرصه مقابله با داعش و تروریسم تکفیری به کار گرفت.

به همین دلیل سردار حجازی هر از گاهی در محافل و رسانه های معاند مورد حمله تبلیغاتی قرار می گرفت.
نام وی از مهر ماه ۹۰ به اتهام واهی نقش داشتن در سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود، زیرا در تیر ماه ۱۳۸۷ از سوی فرمانده کل وقت سپاه پاسداران با حفظ سمت به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله سپاه معرفی شده بود. ادعای غرب آن بود این قرارگاه در سرکوب معترضان در جریان فتنه 88 در تهران نقش داشته است.

پیش از آن نیز نام سردار حجازی در لیست مقامات ایرانی به عنوان آمران بمب ‌گذاری مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین در 18 ژوئیه 1994 گنجانده شده بود.

در مقطع فعالیت های منطقه ای نیز از سردار حجازی  به عنوان یکی از بازوهای مهم سردار شهید سلیمانی و پدرخوانده «نیروهای نیابتی» ایران یاد می شد.

در شهریور ماه 1398 ارتش رژیم صهیونیستی هویت چهار مقام ارشد ایرانی و لبنانی را اعلام کرد که در طرح تولید «موشک‌های نقطه ‌زن» در لبنان مشارکت دارند. به گفته سرهنگ جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، محمد حجازی یکی از این چهار تن بوده است.

در همین راستا، برخی رسانه های صهیونیستی شهادت او را دومین ضربه به نیروی قدس سپاه پاسداران (و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی ایران) ظرف ۱۶ ماه گذشته قلمداد کرده و مدعی شدند نیروی قدس پس از سردار حجازی بیش از پیش ضعیف خواهد شد.

نگاه منفی و تخریبی رسانه های صهیونیستی نسبت به سردار حجازی، نشانگر نقش فعال و تاثیرگذار او در محور مقاومت می باشد؛ همان نقشی که سردار شهید سلیمانی پیش قراول آن بود و سرداران دیگری همچون شهید حجازی، در کنار او به ماموریت خطیر نبرد با تروریسم و نیز مقابله با توسعه طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی همت گماشته بودند.

سردار حجازی در خاطره ای به نقل از شهید سلیمانی گفته بود: «همه این کار‌هایی که شده و موفقیت‌ هایی که در منطقه به دست آمده، کار خداست. کارگردان اوست، ما بازیگریم، ما مهم نیستیم، این ‌ها از ما نیست و با آمدن و رفتن ما هم چیزی عوض نمی ‌شود...»

اکنون نیز باید گفت با رفتن سردار حجازی، این راه مقدس همچنان تداوم داشته و در روند فعالیت های محور مقاومت خللی ایجاد نخواهد شد.

روحش شاد و راهش مستدام باد
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات