صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۳۳۰۰۵۶

روزنامه کیهان **

ادعا‌های ظریف در فایل صوتی وارونه و غلط بود
یک کارشناس مسائل روسیه، ادعا‌های ظریف در فایل صوتی را خلاف واقع خواند.

شعیب بهمنی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: بخشی از سخنان ظریف که مربوط به سفر سردار سلیمانی به مسکو است، به‌طور کامل با آنچه در واقعیت اتفاق افتاده، تفاوت دارد. این سخنان به شکل کامل یک تحریف تاریخ است که با اهداف عامدانه صورت گرفته است. برخلاف ادعای ظریف، سفر سردار سلیمانی به روسیه در برهه بسیار حساسی انجام شد. اگر به آن دوره زمانی رجوع کنیم متوجه می‌شویم که تمامی تحلیلگران و تمامی رسانه‌ها در سطح جهان از قریب‌الوقوع بودن سقوط دمشق و پیروزی گروه‌های معارض در داخل سوریه سخن می‌گفتند و حتی برخی رسانه‌ها روزشماری برای سقوط قریب‌الوقوع دمشق ایجاد کرده بودند؛ بنابراین ادعای ظریف مبنی‌بر آنکه در آن برهه ایران و دولت سوریه دست برتر را در تحولات میدانی داشته‌اند، مساله‌ای کاملا کذب است. در آن شرایط، سفر سردار سلیمانی یک ابتکار عمل ایرانی بود. روس‌ها اگرچه بازیگر مهمی در سوریه به حساب می‌آمدند، اما از سال ۲۰۱۱ که این کشور درگیر بحران شد، حضور مستقیم و نظامی در سوریه نداشتند. نقطه‌عطف این مسئله سفر سردار سلیمانی به مسکو و رایزنی‌های خصوصی او با شخص پوتین و مقامات نظامی عالی‌رتبه روسیه بود، کما اینکه اگر این سفر انجام نمی‌شد و قدرت اقناع‌کنندگی سردار سلیمانی نبود، روس‌ها سیاست سنتی خود را که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در سوریه اجرا کرده بودند، ادامه می‌دادند و هیچ میل و رغبتی برای اینکه به شکل مستقیم در تحولات سوریه ایفای نقش کنند، عملا نداشتند.
شاید هر فرد دیگری به غیر از سردار سلیمانی عازم آن سفر می‌شد، نمی‌توانست چنین دستاوردی داشته باشد. قدرت بالای دیپلماتیک و قدرت بالای اقناع‌کنندگی او بود که توانست بر شخص پوتین و مقامات بلندپایه نظامی روسیه چنان تاثیری بگذارد که کشوری در اندازه روسیه را مجاب کند در سوریه به شکل مستقیم وارد نبرد شده و برای چنین جنگی هزینه کند. بر این اساس می‌توان گفت اظهارات ظریف درباره شرایط سوریه در سال ۲۰۱۵ و نیز درباره چگونگی ورود روسیه به عرصه تحولات سوریه هر دو کذب محض است.
ادعای غیرواقعی دیگر ظریف این است که ایران به پیاده‌نظام نیروی هوایی روسیه در سوریه تبدیل شد. ایران پیش از روس‌ها در تحولات سوریه حضور داشت و کمک‌های مستشاری خودش را به دولت و ارتش سوریه ارائه می‌داد. این روسیه بود که به نوعی به نیروی هوایی ایران و نیرو‌های مقاومت مبدل شد و این دستاورد قدرت بزرگ سردار سلیمانی در مذاکرات بود.
اگر روس‌ها به این جمع‌بندی رسیده بودند که باید در سوریه حضور نظامی پیدا کنند، بی‌تردید این کار را بدون مشورت با ایران انجام می‌دادند. ضمن اینکه اگر روس‌ها واقعا قصد داشتند چنین اقدامی انجام دهند چرا تا سال۲۰۱۵ دست نگه داشتند؟ چرا در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اقدامی نکردند.
در همان برهه زمانی منابع اطلاعاتی غربی که از این سفر پرده برداشتند و به نوعی خواستند تا این سفر را افشا کرده و طرفین را تحت‌فشار قرار دهند. اگر به تحلیل‌ها و درز اطلاعاتی که در بازه زمانی سفر سردار به مسکو صورت گرفت، رجوع کنیم متوجه می‌شویم همه آن‌ها سفر را با این رویکرد تحلیل کرده‌اند که سردار سلیمانی برای اقناع روس‌ها راهی مسکو شده است و کسی برخلاف این روایت همانند روایت ظریف را روایت نکرده است به جز خود ظریف.
وی درباره مذاکرات برجام هم گفت: روس‌ها در مذاکرات نیز نقش میانجی را داشتند. آن‌ها در برخی مسائل به شکل کامل از مواضع ایران حمایت کردند. به‌عنوان مثال در بحث گنجانده شدن محدودیت‌های موشکی ایران در قطعنامه شورای امنیت، روس‌ها به‌شدت با مطرح شدن مسائل موشکی در قطعنامه شورای امنیت مخالفت می‌کردند و اگر رضایت تیم مذاکره‌کننده ایرانی نبود، می‌شد حتی آن بند را حذف کرد، ولی متاسفانه به‌دلیل رضایت تیم ایرانی این اتفاق افتاد. روس‌ها به دلایل مختلف مخالف عدم شکل‌گیری توافق نبودند. از جمله تمایل به توسعه روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی با ایران داشتند و این در حالی بود که تحریم‌های سازمان ملل مانع این همکاری بود.

اعتماد: مصاحبه ظریف اشتباه و نامعقول بود

یک روزنامه اصلاح‌طلب با نکوهش اقدام ظریف در تهیه فایل صوتی جنجالی نوشت: کار ظریف اشتباه و نامعقول بود.
عباس عبدی با وجود تلاش برای توجیه اقدام مجرمانه ظریف و آشنا، در روزنامه اعتماد نوشت: انتشار نوار آقای ظریف که همزمان با مذاکرات وین است، از اهمیت خاصی برخوردار شده است. متاسفانه اجرای این گفتگو در قالب طرح تاریخ شفاهی نه فقط غیرعلمی بود، بلکه غیرمعقول هم بود.
علت آن بسیار روشن است. بازتاب گسترده این سخنان نشان می‌دهد که موضوعات آن به تاریخ نپیوسته‌اند و همچنان در سیاست و امور روزمره زنده هستند.
کدام‌یک از موضوعات مورد بحث ظریف به تاریخ پیوسته است؟ برجام؟ اصول راهبرد روابط خارجی؟ هواپیمای اوکراینی؟ اختلافات و تنش‌های داخلی؟ همه این‌ها موضوعات در دستور کار سیاست هستند و نمی‌توان آن را در قالب بی‌طرفی تاریخی بیان کرد. به همین علت ظریف نیز از بیان نکات بسیاری پرهیز کرده است. پس اصل چنین طرحی اشتباه بوده است.
اشتباه بعدی تصور آنان از امکان محرمانه ماندن بخش‌هایی از متن گفتگو است. این امکان اگرچه و به لحاظ منطقی وجود دارد، ولی با ساختار نهاد برگزارکننده باید انتظار می‌داشتند که دیر یا زود منتشر شود. نکته عجیب اینکه نوار خام و اصلی منتشر شده است. چون معلوم است که آقای لیلاز بر حسب عادت تیکه‌پرانی و شوخی، در موارد زیادی گفتار‌هایی داشتند که به‌طور قطع در یک متن رسمی حذف می‌شوند.
اشتباه بعدی و مهم‌تر، پذیرش چنین گفت‌وگویی از سوی آقای ظریف است. جایگاه وزیر خارجه با همه وزرای دیگر فرق دارد. او باید فرض را بر انتشار می‌گذاشت. شاید ۱۰ سال بعد چنین سخنانی را می‌گفت ایرادی نداشت، ولی در حال حاضر فقط می‌تواند در جلسات رسمی حکومت این سخنان را بگوید.

فرشاد مومنی: دولت در حال آینده‌فروشی است

یک کارشناس اقتصادی برای چندمین‌بار، دولت روحانی را متهم به آینده‌فروشی کرد و گفت دولت آینده‌فروش بدتر از دولت خام‌فروش است.
فرشاد مومنی که تاکنون چندبار دولت روحانی را دولت آینده‌فروش و دولت لیبرال‌های مغرور و جاهل نام‌گذاری کرده، به روزنامه آرمان گفت: سازمان برنامه و بودجه به صورت رسمی در گزارش موسوم به برنامه یک ساله دولت در سال ۱۴۰۰ به صراحت عنوان می‌کند در نقطه عطف سال ۱۳۹۸ کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور حتی قادر به جبران استهلاکات آن سال نیز نیست.
گزارش‌های رسمی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت بیان می‌کند ما با یک سقوط وحشتناک در بنیه تولیدی مواجه هستیم.
این اتفاقات، نشان می‌دهد ما در حال انتقال از دولت خام‌فروش به آینده‌فروش هستیم که برای گذران امور، دنبال وام‌گیری داخلی و خارجی است.
وی می‌افزاید: تنها در فاصله سال ۱۳۹۶ تاکنون نرخ ارز بالغ بر شش برابر شده و برحسب آنچه در سه سال اخیر رخ داده نرخ ارز نزدیک به ۱۰ برابر نرخ ارز در سال ۱۳۹۶ رسید.
سقوط بنیه تولید ملی نیز بیش از هر چیز تابعی از میدان دادن به رباخواران و دلالان و تاجرباشی‌هاست. در نتیجه بین سیاست‌های تورم‌زا، تضعیف ارزش پول ملی و سرخورده شدن تولید ملی یک پیوند عمیق وجود دارد. آن چیزی که مسئله را بسیار بااهمیت می‌کند این است که به محض اینکه ضعف اقتصادی در کشور آغاز می‌شود پای خارجی‌ها نیز به کشور بازمی‌شود.

سهم دولت در اقتصاد ۸۴ درصد است نه ۱۵ درصد

در حالی که سوءمدیریت دولت ایراد خسارت‌های هنفگت به اقتصاد کشور و بخش خصوصی شده، روزنامه رسمی دولت نوشت: نقش دولت در اقتصاد باید مهار شود (!)
روزنامه ایران از قول رضا پدیدر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نوشت: اصل ۴۴ قانون اساسی بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی مطرح شد. پایه‌گذاری این اصل مهم برای آن بود که نقش دولت محدود شود و بواسطه فعالیت بیشتر دو بخش دیگر، رشد و توسعه اقتصادی رقم بخورد و از زیان جامعه جلوگیری شود. اما همه چیز مطابق قانون پیش نرفت واین اصل مهم بدرستی اجرا نشد تا از ظرفیت بخش خصوصی و توان مردمی برای شکوفایی اقتصاد ایران به قدر کفایت استفاده شود.
در نهایت با اجرای نادرست این اصل آمده در قانون اساسی کشور، نه تنها دولت کوچک نشد بلکه موجود ناقص‌الخلقه‌ای به وجود آمد که منشأ مشکلات بیشتری در اقتصاد شد. به این ترتیب که خصولتی‌ها شکل گرفتند و این سرآغاز یک مشکل بزرگتر از اقتصاد دولتی بود.
در نهایت دولت و دولتی‌ها به جای آنکه ظرفیت و توان خود را صرف ایجاد زیرساخت‌ها و بنیاد‌های اقتصاد و نظارت و ساماندهی آن کنند، ورود غیرمستقیم به اقتصاد را در دستور کار خود قرار دادند.
امروز سهم دولت از اقتصاد کشور بواسطه صندوق‌های بازنشستگی و خصولتی‌ها حدود ۸۴ درصد است. وقتی به ترکیب سبد مدیریت اقتصادی کشور نگاه می‌اندازیم، صندوق‌های بازنشستگی حدود ۲۲ درصد، خصولتی‌ها تقریباً ۲۲ درصد، دولت به شکل مستقیم حدود ۴۰ درصد در این سبد سهم دارند.
از این ترکیب ۲/۵ درصد را تعاونی‌ها و ۱۳/۵ درصد را بخش خصوصی به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که توان بخش خصوصی واقعی برای مدیریت اقتصاد کشور بیش از ۵۶ درصد تخمین زده می‌شود.
ادامه این مسیر، جز افزایش رانت و فساد، ناکارآمدی و زیان جامعه نخواهد بود و اگر بخواهیم اقتصاد را سالم‌سازی و پویا کنیم، لازم است که دقیقاً به نقطه شکل‌گیری مشکل، یعنی نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی بازگردیم. اقتصاد را باید جراحی کرد و برای مهار نقش دولت و خصولتی‌ها نه یک تغییر کوچک، بلکه نیاز به یک جراحی بزرگ است. طی این جراحی باید به ماهیت اصل ۴۴ قانون اساسی بازگردیم.
در حال حاضر تعداد شرکت‌های خصولتی از ۱۷۰۰ واحد نیز فراتر رفته و این شرکت‌ها که تنها نفع خود را ملاک فعالیت می‌دانند، در ساختار اصلی اقتصاد ملی جا خوش کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که مردم در اداره اقتصاد کشور نقش بارزی داشته باشند. حذف این شرکت‌ها می‌تواند به مهار نقش دولت در اقتصاد کمک کند. در کنار آن باید دخالت‌های صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد نیز تقلیل یابد و در نهایت برای دولت همان نقش ۴۰ درصدی در سبد مدیریتی اقتصاد باقی بماند.
اکنون متأسفانه با وجود قوانین و تعاریفی که از نقش و سهم دولت در اقتصاد داریم، این قوانین بدرستی اجرایی نشده و نتیجه‌اش اقتصادی در هم ریخته است که بازسازی آن سیستم، ساختار و سالم‌سازی می‌خواهد.
این وظیفه دولت است و باید هرچه سریعتر از وضع کنونی خارج شود. نقش دولت باید به تأمین کالا‌های اساسی و ایجاد زیرساخت‌ها مهار شود که البته اجرای این نقش نیز باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.
یادداشت روزنامه ایران تاییدی بر این ادعاست که بخش عمده اختیارات اقتصادی دست دولت است و ادعایی مانند اینکه دولت ۱۰-۱۵ درصد اختیارات بیشتر ندارد خلاف واقع است.

آفتاب یزد: دولت روحانی هیچ کاری برای مسکن مردم نکرد

یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی تصریح کرد: در پایان هشت سال دولت روحانی، نه مسکن مهر ادامه و توسعه پیدا کرد و نه طرح موسوم به مسکن اجتماعی.
آفتاب‌یزد با مرور شعار‌های انتخاباتی حسن روحانی در زمینه مسکن نوشت: شعار انتخاباتی مسکن ارزان، از وعده‌های دلخوش‌کننده است که در موعد انتخابات بلند می‌شود. طرح مسکن اجتماعی، طرحی بود که دولت روحانی ارائه، اما این روی کاغذ ماند و عملیاتی نشد تا مردم مستاجر و جوانان مستاصل از بی‌خانمانی رنج ببرند.
پس از پیروزی حسن روحانی، وزارت راه و شهرسازی در دوره عباس آخوندی، اعتقادی به طرح مسکن مهر نداشت و قرار شد مسکن اجتماعی برای تنظیم عرضه مسکن جایگزین این طرح شود؛ اما این طرح پس از گذشت ۶ سال از مطرح شدن و عدم اجرای آن، هم‌اکنون مورد انتقادات شدید واقع شده است.
با پیروزی روحانی در انتخابات ۱۳۹۲، دولت تدبیر و امید سعی کرد جایگزینی برای طرح مسکن مهر بیابد تا بتواند عرضه مسکن در بازار را به نوعی تنظیم کند. در نهایت در وزارت راه و شهرسازی که سکان آن در اختیار عباس آخوندی بود، تصمیم بر این شد که طرح مسکن اجتماعی جایگزین طرح مسکن مهر شود. در ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۲، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی خبر داد و گفت: به‌زودی جزئیات این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.
در نهایت، در اواخر دولت یازدهم و در بهمن‌ماه ۱۳۹۵، طرح مسکن اجتماعی رسماً جایگزین مسکن مهر شد. در بهمن ۱۳۹۵، هیئت دولت، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را بررسی و تصویب کرد.
تا دهم شهریورماه ۱۳۹۷ که عباس آخوندی وزیر و مبدع طرح مسکن اجتماعی بود، هیچ کار اجرایی برای این طرح صورت نگرفت و بعد از تاریخ مذکور که وی از وزارت راه و شهرسازی کنار گذاشته شد نیز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشد! سال گذشته، محمد اسلامی وزیر بعدی راه و شهرسازی، بدون توجه به اهمیت پایبندی رئیس‌جمهوری به شعار انتخاباتی‌اش در چهارم تیرماه ۱۳۹۸ همه را سورپرایز کرد و با انتقاد شدید از طرح مسکن اجتماعی عملاًً مهر تاییدی را بر عدم اجرای این طرح در دوره وزارت خود زد تا پرونده طرحی که قرار بود از سال ۱۳۹۲ جایگزین طرح مسکن مهر و به نوعی تنظیم‌کننده عرضه مسکن در بازار باشد، بسته شود!
مسکن اجتماعی که قرار بود به‌عنوان یک طرح، جایگزین طرح مسکن مهر شود و عرضه مسکن در بازار را به منظور کنترل قیمت، افزایش دهد، پس از ۶ سال صحبت در مورد آن سرانجام با انتقاد شدید وزیر فعلی راه و شهرسازی پرونده‌اش بسته شد و مشخصا بسته هم خواهد ماند! اما نکته اینجاست که چرا وزیر راه جایگزین آخوندی فقط پرونده آن را بسته و دست‌کم طرح جدیدی برای نجات مستاجران ارائه نداده است؟! وقتی عباس آخوندی و وزارتخانه تحت هدایت وی، پیشنهاددهنده این طرح بودند و ۵ سال بازار مسکن و اذهان عمومی را با این طرح به بازی گرفتند و حتی یک مسکن اجتماعی هم ساخته نشد، نتیجه‌اش افزایش قیمت به عدم عرضه کافی مسکن است.
اما رئیس دولت جز اعلام شرمندگی در تابستان ۹۸ چه توضیحی به مردمی خواهد داشت که دربه‌در باید از این مشاور املاک به مشاور املاک دیگری مراجعه کنند و در مقابل خانواده شرمنده شوند؟! آیا رئیس‌جمهوری نسبت به وعده انتخاباتی تعمدا کنار گذاشته شده وزیرش پاسخگو خواهد بود، یا کلید دفترش در پاستور را بدون هیچ توضیحی درخصوص مهم‌ترین وعده مورد انتظار مردم تحویل رئیس دولت بعدی خواهد داد؟ به‌راستی چه کسی باید پاسخگوی هزاران میلیارد تومان اجاره‌بهای اضافی باشد که از جیب مردم خارج می‌شود؟!

********************

روزنامه وطن امروز **

با حکم فرمانده معظم کل قوا  انجام شد
انتصاب فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در حکمی امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده را به فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن حکم فرمانده کل قوا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده
نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده و پیشنهاد فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، شما را به سمت فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله منصوب می‌کنم.
رویکرد هم‎افزایی و تحولی برای دفاع نفوذناپذیر از آسمان کشور با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت نیرو‌های مسلح و کشور و تقویت شبکه یکپارچه و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، مورد انتظار است.
از تلاش‌ها و خدمات ارزنده امیر سرلشکر موسوی در دوره مسؤولیت تشکر می‌کنم.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت دارم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

***

FATF یک نهاد کاملا امنیتی است، نه اقتصادی

سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، درباره نهاد FATF گفت: نهاد‌هایی مانند FATF مراکزی هستند که به ظاهر کارکرد «اقتصادی» دارند و به ظاهر برای تسهیل مناسبات اقتصادی سالم کار می‌کنند، اما در واقع این‌ها نهاد‌های کاملا «امنیتی» هستند که از طریق ابزار اقتصاد، می‌خواهند سلطه «سیاسی» خود را بر دیگر کشور‌ها تحکیم کنند بنابراین اگر ما بخواهیم الزامات مدنظر چنین گروه‌هایی را بپذیریم و مثلا عضو کنوانسیون‌هایی مانند پالرمو و CFT شویم، آن‌ها نیز باید الزامات ما را بپذیرند. در مواجهه با نهاد‌هایی مانند FATF توجه به چند نکته اهمیت حیاتی دارد؛ از جمله صبغه و سابقه و هدف این نهاد‌ها که نشان می‌دهد پرونده سفید و خوبی ندارند و دیگر، توجه به این نکته که ما در تعامل با این نهاد‌ها باید هوشمندانه و از سر عزت، حکمت و مصلحت عمل کنیم نه از سر انفعال. کما اینکه درباره دیگر معاهدات نیز ما باید منافع‌مان را در قبال آن‌ها بهینه کنیم که وقتی محدودیتی را می‌پذیریم، باید حتما مزیت و امتیازی را هم به دست بیاوریم؛ علاوه بر این باید از ظرفیت حقوقی و سیاست حقوقی مشخصی که سازگار با قانون اساسی ما است، بهره بگیریم و بر اساس آن حرکت کنیم و توجه داشته باشیم که این نهاد‌ها دارای ماهیت دوگانه هستند و ماهیت اصلی آن‌ها امنیتی است و مخالفان و موافقان باید با یک نگاه راهبردی به این مسأله نگاه کنند.

***

تعلیق تحریم اقتصاد را به چالش می‌کشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر تعلیق تحریم‌ها را بپذیریم، کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه‌مدت گره می‌خورد و دیگر امکان تصمیم‌گیری راهبردی و بلندمدت در اقتصاد کشور وجود ندارد. محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام - که تعهدات قطعی آن‌ها بوده است- هستند. اگر جمهوری اسلامی فقط یک بند از تغییرات برجام را بپذیرد، فروپاشی توافق برجام درباره توافق طرفین مبنی بر لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و این به ضرر ایران است، زیرا جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده، اما طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده است. وی با بیان اینکه آمریکا از این ابزار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد، گفت: در حال حاضر ایران در دنیا اعلام می‌کند ما به تعهدات برجامی خود عمل کرده‌ایم، اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و لغو تعهدات خود را طبق قانون در دستور کار قرار می‌دهد، اما در حالت تعلیق تحریم‌ها، ابزار قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن دشمن از دست ایران خارج می‌شود و ایران در مذاکرات مقابل دشمنان بی‌سلاح خواهد بود. چنین توافقی زیر سوال بردن منافع ملی است.  

***

تأکید پکن بر لزوم برداشتن نخستین گام از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام

 «وانگ چون»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از برگزاری نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق بر اهمیت توالی بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت: این مساله در درجه اول برای «احساس عدالت» قرار دارد. وی افزود: این دولت سابق آمریکا بود که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد که منجر به بروز بحران کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شد. از این رو آمریکا ابتدا باید تمام تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث را لغو کند. این کلید موفقیت مذاکرات وین است. تمام طرف‌ها باید ابتدا روی این موضوع اساسی تمرکز و آن را حل‌وفصل کنند. به طور همزمان، کمیسیون مشترک باید چگونگی راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها توسط آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. وانگ، چون درباره روند مذاکرات وین به شینهوا گفت: مذاکرات کمیسیون مشترک درباره از‌سرگیری تعهدات آمریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است. این هفته بسیار مهم خواهد بود. وی گفت: مذاکرات وین به پیشرفت‌های مهمی دست یافته، اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارد که باید رفع شود. این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد: پکن امیدوار است تمام شرکت‌کنندگان در این مذاکرات به روند کنونی رایزنی‌ها در وین ادامه دهند، به مسیر درست و اتفاق نظر به دست آمده پایبند باشند و به شکلی خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به هدف اصلی مذاکرات تلاش کنند.

********************

روزنامه خراسان**

شکر ۵ نرخی شد

ایسنا- دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از پنج نرخی شدن شکر در بازار خبر داد. به گفته حسنی، نرخ مصوب واحد‌های تولیدی ۶۶۵۰ تومان، نرخ مصوب مصرف کننده ۸۷۰۰ تومان، نرخ مصوب بنکداری‌ها ۱۱هزارو۵۰۰ تومان و نرخ آزاد بنکداری ۱۳هزار و۵۰۰ تومان به صورت کیسه‌های ۵۰ کیلویی بوده و همچنین نرخ آزاد مصرف کننده تا ۱۴ هزارتومان است. وی ادامه داد: در فروش شکر گران فروشی رخ داده و این گران فروشی بعضاً به بیش از ۹۰ درصد هم رسیده است. حسنی در پاسخ به این که آیا میزان شکر در بازار کاهش یافته است؟ گفت: با قیمت‌های آزاد هر میزان شکری که نیاز باشد، وجود دارد و محدودیتی نیست، ولی تامین شکر با قیمت‌های مصوب و تنظیم بازاری دشوار است.

یارانه معیشتی یک روز زودتر پرداخت می‌شود

فارس- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: هجدهمین مرحله یارانه معیشتی مربوط به اردیبهشت امسال به دلیل مصادف شدن با روز جمعه یک روز زودتر از موعد مقرر در هر ماه و در روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد. همچنین پنجمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومان کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

پیاز ارزان‌تر از کاه شد

تسنیم- عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با انتقاد از شورای اقتصاد برای  تعیین ۵۹۶ تومانی خرید تضمینی هرکیلوگرم  پیاز که نرخ آن را از کاه نیز ارزان‌تر در نظر گرفته است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم از این محصول ۲۰۰۰ تومان است؛ این شرایط باعث شده برخی کشاورزان از برداشت پیاز از اراضی کشاورزی خودداری کنند.

نیمی از مصرف برق ادارات قابل مدیریت است

مهر- یک مقام مسئول گفت: سهم مصارف سرمایشی از پیک شبکه غیرمنطقی و حدود ۲۷ هزار مگاوات بوده که پنج تا شش هزارمگاوات از این میزان مصرف به بخش دولتی اختصاص دارد و تا ۵۰ درصد آن قابل مدیریت است.

********************

روزنامه ایران **

تکذیب خبر دیدار شمخانی با رئیس «سیا» در عراق

 خبر اول اینکه، یک منبع آگاه ادعای برخی منابع امریکایی مبنی بر دیدار علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در عراق را تکذیب کرد. این منبع به تسنیم گفت که «آقای شمخانی چنین دیدار و گفت‌و‌گویی را با مقام امریکایی مزبور نداشته است.» پیش از این برخی منابع امریکایی مدعی برگزاری چنین دیداری در بغداد شده بودند. اما سازمان سیا نیز در گفتگو با خبرنگاران امریکایی چنین خبری را تکذیب کرده بود. «باربارا اسلاوین» روزنامه نگار مشهور امریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک در توئیتی خبر از دیدار شمخانی و ویلیام برنز ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا داده بود. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته چنین دیداری انجام نشده است.

 یک طرح محدود کننده دیگر در مجلس

 خبر دیگر اینکه، در ادامه روند تهیه طرح‌های متعدد در بهارستان، دیروز هم جزئیات طرحی جدید در خبرگزاری‌ها منتشر شد که بر اساس آن وزرای دولت در صورتی که نتوانند نمایندگان مجلس را از توضیحات خود قانع کنند از نامزدی در انتخابات و تصدی برخی مسئولیت‌ها محروم می‌شوند. به گزارش جماران در این طرح آمده: هرکدام از وزرا که اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس حداقل ۳ بار از پاسخش به سؤال و یا سؤالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق فرایند ماده ۲۰۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قانع نشوند، پس از اتمام دوران وزارت از نامزدی در موارد بند الف و نیز اشتغال در موارد بند بمدت ۱۰ سال محروم است. الف: کاندیدای ریاست جمهوری، کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، کاندیدای عضویت در شورای اسلامی شهر و روستا. ب: اشتغال در موارد مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز شهردار و همچنین مدیر عامل و یا عضو موظف یا غیر موظف هیأت مدیره تمامی شرکت‌ها اعم از دولتی، وابسته به سازمان‌ها و نهاد‌های عمومی غیر دولتی و هر شرکتی که دولت یا شرکت‌های دولتی یا سازمان‌ها و نهاد‌های عمومی غیر دولتی به هر میزان در آن سهم یا سهام داشته باشند.

امریکا محدودیت سفر برای دانشجویان ایرانی را لغو کرد

 دست آخر اینکه، دولت جو بایدن روز سه‌شنبه محدودیت سفر دانشجویان از چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی، منطقه شینگن، انگلستان و ایرلند را که قصد دارند اواخر سال‌جاری در ایالات متحده تحصیل کنند لغو کرد. به‌گزارش ایرنا وزارت امورخارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دانشجویان این کشور‌ها از اول آگوست (۱۰ مرداد) می‌توانند بدون درخواست فرم «استثنائات منافع ملی» ظرف ۳۰ روز قبل از شروع تحصیلات دانشگاهی خود، وارد ایالات متحده شوند. پیش از این نیز دولت بایدن در بهمن سال گذشته در مخالفت با اقدامات ترامپ برای محدود کردن مهاجرت به امریکا، به قانون «ممنوعیت سفر مسلمانان» پایان داد. این قانون مانع سفر به ایالات متحده از چندین کشور عمدتاً مسلمان و آفریقایی می‌شد. دیروز البته اعلام شد که ۲۲۰ نماینده کنگره امریکا با امضای قطعنامه‌ای که در آن ادعا‌هایی درباره امور داخلی و نقش ایران در منطقه مطرح شده است خواستار تشدید تقابل دولت بایدن با ایران شدند.

*********************

روزنامه شرق **

روحانی در جلسه هیئت دولت:
میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو بازو هستند که یک هدف را دنبال می‌کنند، تأکید کرد: «میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند و اگر کسی فکر می‌کند که فقط یکی از آن‌ها باید پیروز شود، حرف دقیقی نمی‌زند». حسن روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت درباره فایل صوتی منتشرشده از وزیر امور خارجه گفت: «باید عده‌ای یک چیزی را علم می‌کردند. دزدیدن یک سند و نوار محرمانه مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا در این مقطع صورت گرفته و این موضوع به وزارت اطلاعات برمی‌گردد که بررسی می‌کنند که ریشه‌هایش چه بوده است؛ درحالی‌که حتی شاید می‌شد هفته گذشته هم این نوار پخش شود، درست در مقطعی که مذاکرات وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند تا در درون کشور تفرقه ایجاد کنند. درحالی‌که ما با اتحاد می‌توانیم تحریم‌ها را برداریم و این‌هایی که این کار را می‌کنند ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند». روحانی به دلایل ضبط چنین نوار‌هایی اشاره کرد و یادآور شد: «دولت در سال آخر کار خود مثل همه دولت‌ها دستاورد‌های خود را در مجموعه‌ها و کتاب‌هایی ثبت و ضبط می‌کند. دولت دوازدهم هم این کار را شروع کرده و انجام داده است. به‌طور مثال هفت جلد کتاب به‌زودی از روزشمار دولت منتشر می‌کنیم و جلد هشتم و آخر آن را هم در روز‌های آخر دولت منتشر خواهیم کرد یا سه جلد کتاب تحت عنوان «دستاورد‌های دولت» و دو جلد کتاب تحت عنوان «جهش تولید» منتشر خواهد شد». او ادامه داد: «یک کار دیگر هم این بود که وزرا و مسئولان در گفتگو‌هایی در دوران مسئولیت خود اقدامات خود یا مشکلات و مسیر‌هایی را که طی کرده‌اند و اینکه با چه فشار‌هایی مواجه بوده‌اند، بیان کنند که بخشی از آن به‌طور طبیعی طبقه‌بندی شده و غیر قابل نشر است مثل خیلی از حرف‌ها در دولت و شورای عالی امنیت ملی که طبقه‌بندی شده است. البته این یکی از افتخارات بزرگ کشور است که مسئولان قادرند آزادانه نظرات خود را بگویند؛ هرچند برخی از نظراتی که بیان می‌شود به این‌گونه نیست که بتواند منتشر شود، چون ممکن است دشمن از آن بخش سوءاستفاده کند که به آن‌ها اسناد طبقه‌بندی‌شده می‌گوییم. این‌ها باید بماند و به‌موقع خودش منتشر شود». روحانی با بیان اینکه در دنیا هم همین‌گونه است، عنوان کرد: «در تمام دنیا هم همین است و استثنائی وجود ندارد. ما هم در جلسات خود خیلی راحت حرف می‌زنیم و نظراتمان را می‌گوییم و جمع‌بندی می‌کنیم. به هر حال بنا بوده این فایل صوتی محرمانه باشد و بعدا بخشی از آن منتشر شود و بخشی از آن مثل همه اسناد به عنوان سند محرمانه برای آینده و تاریخ باقی بماند، اما اینجا توسط فرد یا جمع و گروهی سرقتی انجام گرفته و مسئول کار آن وزارت اطلاعات است که باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد چگونه سرقت شده است و به هر کسی که قصور و تقصیر هم کرده نباید هیچ رحمی شود و باید قاطعانه برخورد شود». رئیس دولت دوازدهم در ادامه بیان کرد: «بخشی از مطالبی که گفته شده عادی است و برخی از آن مطالب هم نظر دولت یا شخص رئیس‌جمهور نیست. به هر حال هر وزیر و مقامی ممکن است نظرات و نکاتی داشته باشد که بخواهد به‌صورت محرمانه برای آینده بماند و اشکالی هم ندارد». روحانی اضافه کرد: «میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند و اگر کسی فکر می‌کند که یا میدان یا دیپلماسی، یا پیروزی سیاست خارجی یا پیروزی دفاعی، یا پیروزی میدان یا پیروزی مذاکرات حرفش حرف دقیقی نیست. من به عنوان کسی که زندگی‌ام تجربه همین چیز‌ها بوده حرف می‌زنم. این‌ها مسائل عادی است که انجام می‌گیرد. من در تجربه دفاع مقدس هم در میدان و هم در دیپلماسی بوده‌ام. هم فرمانده پدافند هوایی کشور، هم رئیس ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده‌ام و هم در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم، هم عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ بوده‌ام، هم رئیس ستاد پشتیبانی جنگ بوده‌ام، هم رئیس کمیسیون دفاع مجلس بوده‌ام، هم در بحث‌های سیاسی که راجع به جنگ بود حضور داشتم و می‌دانم که میدان و دیپلماسی دو مسئله است، اما این باید به آن و آن باید به این کمک کند و این‌ها دو بازو هستند که یک هدف را دنبال می‌کنند نه اینکه یک دست یک کاری مخالف آن دست انجام بدهد. دو دست با هم می‌آیند و در نهایت یک کار را انجام می‌دهند». رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به شخصیتی مثل سردار سلیمانی همیشه افتخار می‌کنیم، عنوان کرد: «ما به کادر دیپلماتیک خود هم افتخار می‌کنیم که همیشه در صحنه هستند و امروز هم می‌بینید که چگونه فعالیت می‌کنند. به هر حال دشمن بزرگ‌نمایی می‌کند، اما ما نباید به او اجازه بزرگ‌نمایی بدهیم تا بدانند مسیرشان بن‌بست است. از صداوسیما، روزنامه‌ها، مسئولان سیاسی، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه هم می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله اگر گره‌ای ایجاد شده آن را با دست باز کنیم و نگذاریم دشمن سوءاستفاده کند».

*********************************

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین عناوین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات