صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۸۹

پایان عمر سیاسی نتانیاهو یا بازگشت دوباره به قدرت؛ آیا «بی بی» دست به اقدام انتحاری می‌زند؟

 با اعلام توافق نهایی بین دو حزب «یش عاتید» به ریاست «یائیر لاپید» و حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بنت» به زودی کابینه‌ای در رژیم صهیونیستی روی کار خواهد آمد که پس از 12 سال نتانیاهو در رأس آن قرار ندارد و راستگرایان اکثریت آن را در اختیار ندارند. حالا در این شرایط رسانه‌های رژیم صهیونیستی سناریوهای مختلفی را در خصوص چگونگی رفتار نتانیاهو مطرح می‌کنند اینکه نتانیاهو در این شرایط چه خواهد کرد؟

پایان عمر سیاسی یا بازگشت دوباره به قدرت

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی، کنار رفتن نتانیاهو از پست نخست وزیری را پایان عمر سیاسی او توصیف کرده، می‌گویند او پس از این دیگر نخواهد توانست در عرصه سیاسی ادامه حیات دهد چرا که به دلیل وجود پرونده‌های قضایی و کاهش شدیدی که در مقبولیت او به وجود آمده، دیگر اقبال عمومی نسبت به نتانیاهو وجود ندارد و او خود به خود به پایان عمر سیاسی‌اش رسیده است.

اما در کنار این دیدگاه برخی با نگاه به تجربه بازگشت نتانیاهو به قدرت پس از سال 1996 می‌گویند او یک بار این کار را انجام داده است و توان و انگیزه کافی برای این کار را نیز در اختیار دارد. ضمن اینکه عده قابل توجهی از حامیان او از هم اکنون برای ورود دوباره نتانیاهو به عرصه قدرت او را همراهی می‌کنند.

احتمال یک اقدام انتحاری

بررسی سابقه نتانیاهو در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد او هرگاه به نقطه بن بست رسیده، با یک اقدام انتحاری و براساس راهبرد صدور بحران، بحرانی را در خارج از فلسطین ایجاد کرده، با استفاده از آن بحران جایگاه خودش را تثبیت کرده است. کسانی که این گزینه را مطرح می‌کنند طیف اقداماتی گسترده را در این خصوص اعلام می‌کنند. حمله دوباره به نوار غزه، ترور یک شخصیت در رژیم صهیونیستی شبیه اسحاق رابین، حمله به تأسیسات هسته‌ای و درگیری نظامی با ایران، اعلام الحاق شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی 1948 و فاش کردن اطلاعات سری مخالفان داخلی نتانیاهو سناریوهایی است که احتمال آن می‌رود وی برای خروج از بحران به آنها متوسل شود. اگر نتانیاهو به گزینه‌ای برای اقدام انتحاری به منظور نجات خود متوسل شود احتمال به وجود آمدن جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی بسیار بالا خواهد بود.

پیگرد قضایی و زندان

یکی از گزینه‌هایی که امروز در رژیم صهیونیستی به طور جدی دنبال می‌شود پیگرد قضایی نتانیاهو است. کسانی که احتمال یک اقدام غافلگیرکننده از سوی نتانیاهو را بسیار قوی می‌دانند به طور جدی خواستار پیگیری پرونده‌های قضایی نتانیاهو هستند تا وی را به طور قانونی تحت پیگرد قرار داده، امکان اقدامات غافلگیرکننده را از او سلب کنند. این مسئله پیش از این در رژیم صهیونیستی سابقه دارد.صهیونیست‌ها طی دو دهه گذشته شاهد پیگرد قضایی «موشه کاتساف» رئیس رژیم صهیونیستی و «ایهود اولمرت» ، نخست وزیر این رژیم بوده‌اند. لذا بعید نیست در صورتی که نتانیاهو به عنوان یک خطر برای رژیم صهیونیستی مطرح شود و عرصه داخلی این رژیم را به جنگ داخلی نزدیک کند، مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

تلاش برای به سقوط کشاندن کابینه جدید

نتانیاهو ید طولایی در ایجاد اختلاف بین مخالفان خود دارد. او با همین حربه تاکنون توانسته، رکورد حضور در پست رژیم صهیونیستی را از آن خود کند. او همواره طی 12 سال مستمر نخست وزیری‌اش دو اقدام را در دستور کار خود قرار داده است. اول سرکوب رقیبان و دوم ایجاد شکاف و اختلاف بین مخالفان. لذا به نظر می‌رسد یکی از اقدامات جدی او پس از این تلاش برای انحلال کابینه‌ای باشد که هم اکنون در حالی شکل گیری است.

به ویژه که راستگرایان هم پیمان با او نیز از زمانی که «یائیر لاپید» مسئول تشکیل کابینه شد بر این مسئله اجماع کرده، رسماً اعلام کرده‌اند این دولت را به سقوط خواهند کشاند. تجربه گذشته نشان داده، نتانیاهو در این مسیر از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

نتانیاهو که زمانی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی نقطه قوت محسوب می‌شد امروز نقطه افتراق و اختلاف در این رژیم است؛ جناحی که در حال حاضر کابینه را تشکیل می‌دهد همگی زمانی هم پیمان و همراه نتانیاهو بوده‌اند اما به دلیل یکجانبه گرایی و تندروی او در حال حاضر مقابل او قرار گرفته‌اند. او امروز دلیل اصلی بن بست سیاسی در رژیم صهیونیستی است و صهیونیست‌ها را تا آستانه جنگ داخلی پیش برده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات