صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۵۱

ادعاهای تازه سازمان منع تسلیحات شیمیایی علیه سوریه

مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه به شورای امنیت گفت که "کارشناسان وی ۷۷ ادعا علیه سوریه را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که ۱۷ مورد احتمال استفاده یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود دارد."

به گزارش الجزیره، فرناندو آریاس، مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هشت سال پس از پیوستن سوریه به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مبنی بر ممنوعیت تولید یا استفاده از چنین سلاح هایی، این مسئله را "واقعیت نگران کننده" توصیف کرد.

وی با طرح این ادعا گفت که سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ، در رایزنی‌های آینده خود با سوریه ، موضوع جدیدی را در رابطه با "وجود گاز جدید برای سلاح های شیمیایی که در نمونه‌های جمع آوری شده از ظروف بزرگ ذخیره سازی در سپتامبر سال ۲۰۲۰ پیدا شد" ، حل خواهد کرد.

آریاس مدعی شد که وی نامه‌ای را به دولت سوریه داده و گفته که قصد دارد یک تیم را برای بررسی این موضوع در بازه زمانی ۱۸ مه تا اول ژوئن بفرستد و درخواست ویزا کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

سوریه سپتامبر ۲۰۱۳ به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوست.اوت ۲۰۱۴ نیز سوریه اعلام کرد که انهدام سلاح های شیمیایی آن به پایان رسیده است.

ماه نوامبر فرانسه پیش نویس قطعنامه‌ای را به نمایندگی از ۴۶ کشور برای تعلیق "حقوق و امتیازات" سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه داد و ۲۱ آوریل ، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حقوق سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

در واکنش به این مساله روسیه به نوبه خود سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بازرسان آن را به شدت متهم کرد و آنها را به اشتباهات واقعی و فنی و عمل تحت فشار کشورهای غربی متهم کرد.

واکنش روسیه
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه نیز سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به استناد به اطلاعات "از منابع مغرض و شاهدان دروغین " متهم کرد.

سفیر روسیه همچنین گفت که از ابراز تعجب آریاس از عدم همکاری سوریه با تیم تحقیق سازمان منع تسلیحات که وظیفه تعیین مسئولیت حملات شیمیایی را بر عهده دارد ، شوکه شده است.

نبنزیا گفت: سوریه هرگز مشروعیت این گروه را به رسمیت نشناخته و ما نیز نمی‌شناسیم. این گروه به طور غیرقانونی تاسیس شده است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سوریه با آن همکاری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات