صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۸۵

اخبار ویژه یکشنبه ۲ خرداد ماه

روزنامه کیهان **

پاسکاری مقامات دولتی در مقابل گرانی‌های چراغ خاموش

«در حالی که اکثر کالا‌های اساسی شاهد گرانی‌های چند باره بوده‌اند، مسئولان دولتی صرفاً مشغول پاسکاری مسئولیت هستند.
این موضوع را روزنامه اصلاح‌طلب آرمان مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی در اکثر کالا‌های اساسی با سونامی افزایش قیمت مواجه هستیم که مسئولان دولتی تمامی تمرکز خود را به انتخابات و مذاکرات وین معطوف کرده‌اند و با وجود انباشت حدود ۶ میلیارد دلار کالای اساسی در گمرک همچنان روند رو به رشد قیمت‌ها در اکثر کالا‌های اساسی ادامه دارد. بر این اساس بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در روز‌های اخیر روغن، شکر و نان افزایش قیمت چشمگیری داشتند. افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به‌طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد، اما هنوز هیچ مقام مسئولی حاضر به توضیح درباره چرایی این افزایش قیمت در رابطه با کالایی که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند نشده است. اما به‌هرحال روغن گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از ۹۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید در بازار اعمال شده، اما همچنان روغن جامد کمیاب است. البته مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازارروغن بار‌ها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است. مشاهدات نشان می‌دهد قیمت شکر نیز در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.
در این رابطه هر یک از نهاد‌های متولی نظارت بر بازار توپ را به زمین دیگری انداخته به‌گونه‌ای که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت که مسئول نظارت بر بازار هستند، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را متولی پاسخگویی معرفی می‌کنند و مسئولان این دو بخش نیز همچنان از اظهار نظر و شفاف‌سازی خودداری می‌کنند. گرانی نان نیز وضعیت مشابهی را طی می‌کند. در بحبوحه گرانی‌های چراغ خاموش در بازار هیچ مقام مسئولی درباره دلایل این سونامی افزایش قیمت کالا‌های اساسی توضیحی ارائه نمی‌دهد که نارضایتی بیشتر جامعه به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر را به‌دنبال خواهد داشت.

روایت روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از پیشتازی رای رئیسی

مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد می‌گوید: اقبال به آقای رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست.
منصور مظفری به نامه‌نیوز گفت: آیت‌الله رئیسی مورد اقبال مردم است. او چهار سال قبل ۱۶ میلیون رای کسب کرد. از زمان ریاست بر قوه قضائیه، دوره تحول در دستگاه قضا را آغاز کرد و شناخت مردم درباره او بیشتر شده است. تا اینجای کار هم اقبال به آقای رئیسی بیشتر از سایر کاندیدا‌ها بوده است.
(طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا نزدیک به دولت، که در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه انجام شده، ۳۶/۷ درصد مردم گفته‌اند به سیدابراهیم رئیسی رای می‌دهند و آرای بقیه نامزد‌های احتمالی نیز به این شرح بوده است. پزشکیان ۲/۱ درصد، جهانگیری ۱/۶ درصد، رضایی ۲/۸ درصد و لاریجانی ۳/۵ درصد.)
مدیرمسئول آفتاب یزد می‌افزاید: آقای جهانگیری در دولت‌های مختلف به عنوان استاندار و وزیر حضور داشت، ۸ سال نیز معاون اول دولت آقای روحانی بود که طبق قانون اساسی اختیارات زیادی از سوی رئیس‌جمهور به معاون اول تفویض می‌شود بنابراین دارای اختیارات بوده و بالطبع عملکرد دولت دقیقا به پای آقای جهانگیری هم نوشته شده، در انتخابات نیز این مسئله مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.
این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، با اشاره به سوابق علی لاریجانی یادآور شد: آقای لاریجانی وزیر ارشاد، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورای عالی امنیت ملی و ۱۲ سال رئیس مجلس بود. او در زمان ریاست بر صداوسیما برنامه عصر عاشورا، برنامه هویت و نحوه اصلاع‌رسانی درباره کنفرانس برلین را در کارنامه دارد. شخصا درباره آقای لاریجانی قضاوت نمی‌کنم، قطعا ایشان مورد قضاوت پایگاه رای جریان اصلاحات قرار خواهد گرفت، هرچند که حتی برخی بزرگان جریان اصلاحات نظر دیگری داشته و فراموشکار شده باشند.
وی افزود: آقای پزشکیان یک دوره وزیر و چند دوره نماینده مجلس بود. او فردی پاکدست است، اما کار اجرایی کلان در سطح ریاست‌جمهوری نداشته و همین مسئله مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.
مظفری درباره دیگر نامزد‌ها یادآور شد: آقای محسن رضایی در چند دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود. آقای رستم قاسمی نیز یک دوره وزیر نفت بود. عملکرد او در حوزه دور زدن تحریم‌ها و اینکه نگذاشت اقتصاد کشور روی زمین بماند، مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.

«لبه پرتگاه» نمی‌دانید یعنی چه؟ یا می‌خواهید پاسخگو نباشید؟

علی لاریجانی در توییتر نوشت نگذاشتیم تندرو‌ها کشور را به لبه پرتگاه ببرند (!)
اخیراً اکانت توییتری سعید جلیلی به نقل از وی تصریح کرده بود: کشور با علی لاریجانی در پاسخ به این توییت جلیلی نوشت: احتراماً باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.
این موضع‌گیری به نام علی لاریجانی در توییتر در حالی است که نیمی از قطعنامه‌های صادر شده در شورای امنیت علیه ایران، قبل از دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و در دوره مذاکرات آقای لاریجانی صادر شده است. ثانیاً تعبیر غلط‌انداز «لبه پرتگاه» بیش از این که زیبنده عملکرد سعید جلیلی باشد، متناسب با عملکرد ائتلاف حاکم بر دولت و مجلس نهم (پسابرجامی) و دهم است که آقای لاریجانی جزو ارکان آنست و هم اینک رکورد‌های تورم بالای ۴۰ درصد، ریزش‌های سرسام‌آور بورس، گرانی ۶۸۰ درصدی مسکن، افزایش چند روز یک بار کالا‌های اساسی، افزایش شکاف طبقاتی، افول ۶ پله‌ای رتبه اقتصادی ایران، مفاسد اقتصادی سیزده‌هزار میلیاردی و حیف و میل بیت‌المال برنامه خصوصی‌سازی، تشدید بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و... را روی دست مردم گذاشته است. اما عجیب است که آقای لاریجانی و تیم تبلیغاتی (بخوانید عملیات روانی فراهم آمده به دور وی) به جای پرداختن به این مصایب حاصل از ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات، اصرار دارد با آقای جلیلی گلاویز شود و ادعا هم بکند که نگذاشتیم شما کشور را به لبه پرتگاه ببرید!

دولت روحانی دقیقا با بورس چه کرد؟

در حالی که دولت روحانی سال گذشته، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق بورس کسب کرد، این بازار با سقوط تاریخی ۴۰ درصدی و زیان سهامداران روبه‌رو بوده است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، آقای روحانی اخیرا باز هم روی اعصاب سهامداران و فعالان بازار بورس راه رفت و بدون آنکه شوخی کند، از موفقیت دولتش در به‌اوج رساندن بورس و حمایت از آن سخن گفت. روحانی حتی در لحظه ایراد جمله دولت کار بسیاری در بورس انجام داده است خنده‌ای روی لب نداشت. منظور از موفقیت، ریزش ۴۵ درصدی شاخص و ضرر ۵۰ درصدی مردم است؟ یا مثلا فراری دادن ۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی و فرصت‌سوزی بزرگ برای تامین مالی بنگاه‌ها را موفقیت خود می‌داند. روحانی گفته است که دولت در بازار دخالت نکرده و فقط آن را یاری کرده است؛ قابل‌باور است که تامین مالی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای رفع کسری بودجه خود بدون مداخله در بازار رقم خورده باشد؟ ۹۵ درصد دارایی صندوق تثبیت بازاری هم که از آن حرف می‌زنید صرفا در صنایع بزرگ در حال فعالیت است، در حالی که عمده ضرر سهامداران خرد در سهم‌های کوچک و متوسط رقم خورده است؟ قابل توجه رئیس‌جمهور باید عنوان کرد که اتفاقات بازار بورس در یک‌سال اخیر به بدنه اجتماعی و اعتماد مردم به سیاستگذاران لطمه جدی وارد کرده و نگاه خرد دولت به بورس ممکن است انتفاع کلان و بلندمدت از آن را برای همیشه از دولت‌های بعدی سلب کند.
روحانی راست می‌گوید، دولت کار بسیار عظیمی در بازار سرمایه انجام داد و نگرش‌های جدیدی به بازار مالی تزریق کرد که می‌تواند الگویی برای دیگر کشور‌ها باشد. اقدامات عظیم دولت و پیامد‌های آن‌ها در بازار سرمایه شامل ۱۰ مورد است؛ ۱- سقوط ۴۵ درصدی شاخص کل (شدیدترین سقوط) در حد فاصل ۱۹ مرداد ۹۹ تا روز گذشته ۲- از دست رفتن در حدود ۴۰ درصد از دارایی ۴۶ درصد از مردم ۳- بی‌اعتمادی عمیق و از بین رفتن سرمایه اجتماعی در مواجهه با سیاستگذاری‌های اقتصادی ۴- ترویج فرهنگ سفته‌بازی و تشویق مردم به دوری از فعالیت‌های مولد و ارزش‌زا ۵- درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه و تامین بخشی از کسری بودجه ۶- عدم تامین مالی مولد و فروش شرکت‌های دولتی با سازوکار مناسب ۷- آزادسازی غیرهدفمند سهام عدالت و تهییج بازار در روز‌های حیاتی ۸- دخالت‌های خلق‌الساعه و شبانه مدیران و اعضای هیئت دولت در بازار سرمایه ۹- عدم کمک صندوق تثبیت بازار با وجود الزام در متن قانون ۱۰- خلق نقدینگی از طریق پرداخت تسهیلات کلان بانکی به کارگزاران و افراد حقیقی و حقوقی خاص.
بر اساس برآورد‌ها دولت در تامین ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه خود در سال ۹۹ با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده است که به نظر می‌رسد از این مقدار کسری؛ ۲۱۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق بازار سرمایه و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از پایه پولی تغذیه شده است. از ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که دولت از بازار بورس در سال ۹۹ درآمد داشته؛ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بدهی و ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز با مالیات و فروش شرکت‌های دولتی تامین شده است.
یادآور می‌شود بورس، روز اول هفته جاری را نیز با ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص پشت‌سر گذاشت.

آفتاب یزد: جهانگیری این بار هم نامزد پوششی است

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید؛ اسحاق جهانگیری نامزد مهیای اصلاح‌طلبان نیست.
سردبیر آفتاب یزد در سرمقاله‌ای نوشت: من هم دل خوشی از اسحاق جهانگیری ندارم. او وقتی فهمید جایگاه قبلی را در دولت دوم روحانی ندارد و حلقه واعظی قدرت بیشتری گرفته باید عطای معاون اولی را به لقایش می‌بخشید. اما وی ماند و اکنون بخش اعظم سوء مدیریت‌ها در دولت به نام او نوشته می‌شود. به هر حال این روز‌ها رسانه‌های دست راستی سیبل خوبی پیدا کردند و تصور می‌کنند اسحاق جهانگیری پله‌ای است برای رسیدن به عرش. در واقع اینگونه عنوان شده هر چقدر بهتر و سنگین‌تر معاون اول زده شود نظر بیشتری از مردم را می‌توان جلب کرد و تمام!
چندی پیش در گزارشی عنوان کردیم که لازم است اسحاق جهانگیری کاندیدا شود و از کارنامه دولت در مناظره‌ها دفاع نماید.
از همین رو او اکنون پا به میدان گذاشته تا همین اقدام را انجام دهد، ولی سؤال اینجاست آیا او کاندیدای هدف اصلاح‌طلبان است و یا مانند سال ۱۳۹۶ بناست در قامت یک کاندیدای پوششی باشد؟
صاحب این قلم تصور می‌کند اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلی و هدف جریان اصلاحات نیست و تقریباً همان نقش پوشش را بازی خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد این موضوع محتوم نیست، ولی اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حضور جهانگیری دو حسن را می‌تواند داشته باشد. اول برداشتن باری از روی دوش کاندیدای اصلی و هدف و دوم گیج کردن رسانه‌های پرمدعا و بی‌ادب دست راستی. تا اینجای کار او حداقل توانسته هدف دوم را محقق سازد. غالب انرژی استراتژیست‌های رسانه‌ای محافظه‌کاران درگیر اسحاق جهانگیری شده این یعنی تنفس و فرصت کاندیدای هدف.
در سال ۱۳۹۶ نیز اسحاق جهانگیری در قامت پوششی به خوبی توانست از رئیس دفاع کند و به نظر می‌رسد در ۱۴۰۰ نیز بتواند هم محذوریت‌های دولت را بگوید و هم میدان بازی را به میل اصلاح‌طلبان تغییر دهد.

سازندگی: رأی رئیسی ۳۰ درصد از بقیه نامزد‌ها بیشتر است

ارگان حزب اشرافی کارگزاران می‌گوید با وجود تبلیغات اندک و کمرنگ آیت‌الله رئیسی، وی پیشتاز رأی مردمی در نظرسنجی‌هاست.
روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «ضعیف در تبلیغات» نوشت: رئیسی در زمان ثبت‌نام گفت که باید شرایط تغییر کند و بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده اوضاع باشند. با این وجود تا این لحظه رئیسی با ثبت‌نام و تشکیل منسجم ستاد و تبلیغ شعارهایش نشان داده که می‌داند دست برتر را دارد؛ هم سبد رأی اصولگرایان را در اختیار دارد و هم این که نماد مبارزه با ناکارآمدی و فساد نشان داده می‌شود.
رئیسی که در سال ۹۶ با شعار دولت کار و کرامت در عرصه انتخابات حاضر شده بود این بار در بیانیه در زمان انتخابات بر موضوع تحول تمرکز داشت. برخی منابع از همان زمان ثبت‌نام تاکید کردند که رئیسی با شعار «مبارزه با فساد» و «دولت کارآمد» در انتخابات حاضر می‌شود.
مشخصا بیش از این که ابراهیم رئیسی اصراری بر نزدیک شدن به اصولگرایان داشته باشد اصولگرایان اصرار به نزدیک شدن به او دارند.
فارغ از تقسیم‌بندی فردی و جناحی در شرایط فعلی رئیسی در نظرسنجی‌ها صدرنشین است. براساس تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه رئیسی با اختلاف سی درصدی از دیگر کاندیدا‌ها جلوتر است.
در بررسی آرای منفی کاندیدا‌ها نیز جهانگیری ۲۱ درصد، لاریجانی ۸ درصد، احمدی‌نژاد ۶ درصد و رئیسی ۴/۷ درصد آرای منفی را به خود اختصاص داده‌اند.
سیدابراهیم رئیسی، در هنگام ثبت‌نام در بیانیه‌ای با نفی «تعارفات سیاسی و زد و بند‌های جناحی»، گفت که برای رسیدن به «ایران قوی» به «تحول همه‌جانبه و نظام‌مند» نیاز است. او در این بیانیه سیاهه‌ای از انتقاد‌های شدید خود به عملکرد دولت را این‌گونه آورده است: «ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمان‌های مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم کردن اولویت‌ها، تن دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی.»

********************

روزنامه وطن امروز **

پیام تقدیر دبیرکل جهاد اسلامی به رهبر انقلاب
از شما و فرمانده نیروی قدس که در هدایت نبرد کنار ما بودند تشکر می‌کنم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پیامی ضمن تقدیر از رهبر حکیم انقلاب، از هدایت و فرماندهی سردار قاآنی در نبرد شمشیر قدس تشکر و قدردانی کرد.
به گزارش تسنیم، پس از پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی در این نبرد، پیروزی مقاومت فلسطین را به رهبر انقلاب تبریک گفت. متن نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
«وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»
الحمدلله رب‌العالمین، الحمدلله الذی أمرنا بالإسلام، والصلاه والسلام على سید المرسلین سیدنا و قائدنا محمد، و على آل بیته و من والاه إلى یوم الدین
محضر مبارک رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای ادام‌الله حضوره و برکاته
السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
با افتخار و سربلندی به نمایندگی از طرف خود و برادرانم در فرماندهی و رزمندگان جنبش جهاد اسلامی و گروهان‌های قدس، پیروزی ملت فلسطین و مقاومت سرافراز و دلاورشان را علیه دشمن صهیونیستی و استکبار و طغیان این رژیم، به شما تبریک عرض می‌نمایم.
حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دائمی، مستمر و آشکارتان در همه عرصه‌ها، بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین نقش را در نبرد «سیف‌القدس» و دستاورد‌های ناشی از آن ایفا کرد. رزمندگان مقاومت به رغم برتری‌های نظامی که دشمن در دست داشت، با تمام قدرت، اقتدار، شجاعت و دلاوری در این نبرد پا به میدان گذاشتند. ایستادگی و پیروزی ملت فلسطین جز با یاری و تأیید خداوند امکان‌پذیر نبود؛ یاری خداوند باعث شد امکانات ناچیز ما پرتوان شود و کسانی را که از مردم بر خود ترسان بودند که مبادا آن‌ها را از روی زمین برچینند، در چشم دشمنان بزرگ و توانمند کرد. ملت و مقاومت فلسطین در صحنه‌ای که همه مؤمنان جهان را خشنود کرد، بینی دشمنان را به خاک مالید و رژیم صهیونیستی را بار دیگر سست‌تر از خانه عنکبوت، جلوه داد. در این لحظات تاریخی از شما و برادران‌مان در نیروی قدس بسیار تقدیر و تشکر می‌کنم که در سال‌های طولانی گام‌به‌گام همراه ما بوده و هر توانایی، علم و کمکی را که در دست داشتند، با اخلاص بی‌نظیر خود به ما تقدیم کردند؛ تا اینکه چنین روز عزیز و پربرکتی به ارمغان آمد.
لازم می‌دانم شهید عزیز و فرمانده محبوب‌مان حاج‌قاسم سلیمانی را به یاد آورم که با شهادت خود مقام و منزلت بزرگی را به دست آورد؛ بدرستی که در این لحظات تاریخی جای خالی ایشان برای ما احساس می‌شود.
دوستان و برادران شهید (سلیمانی) خصوصا حاج‌اسماعیل قاآنی و همکاران ایشان، همواره در هدایت و فرماندهی این نبرد، لحظه به لحظه در کنار ما بودند و به راستی که حضورشان برای ما پربرکت و بسیار مثمر ثمر بود. از خداوند می‌خواهم شما را محفوظ بدارد و همواره ما را از وجود پربرکت شما بهره‌مند سازد. ما همچنین برای حفظ جمهوری اسلامی ایران و سربازان دلاور آن دعا می‌کنیم.

***

مدیریت مصرف انرژی باید در اختیار خود مردم قرار گیرد

در ادامه جلسات روایت موضوعات مختلف در صفحات مجازی متعلق به سعید جلیلی، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، بخشی از برنامه روایت «معیشت» به ارائه طرح پیشنهادی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره یارانه‌های حوزه انرژی اختصاص یافت. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وظیفه رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: طبق این وظیفه، عدالت باید در مناسبات جامعه جاری باشد، این حرف باید تبدیل به یک سری طرح‌های مشخص عملیاتی شود و مردم آن را در زندگی‌شان احساس کنند. وی افزود: چرا باید در کشوری که منابع انرژی دارد آحاد جامعه از حق‌شان محروم باشند؟ چرا فردی به خاطر اینکه خودرو ندارد از سهم انرژی برخوردار نباشد و کسی که استخر خانگی دارد یا آنکه دارای چند خودرو است، از این منابع سهم چند برابری دریافت کند؟ باید هر ایرانی سهم برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند، معادل آن را دریافت کند.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: دولت باید برنامه‌هایی را دنبال کند که اولا عدالت را افزایش دهد، ثانیا اصلاح الگوی مصرف را در پی داشته باشد و ثالثا موجب بهبود معیشت خانوار‌ها شود. باید مردم احساس کنند از اجرای طرح‌های مربوط نه‌تن‌ها ضرر نمی‌کنند، بلکه منتفع می‌شوند. جلیلی با اشاره به ارائه طرح وان به سران قوا، عنوان داشت: دوستان ما در دولت سایه از سال ۹۷ طرح‌هایی را دنبال کردند که این ویژگی‌ها را داشته باشد. همین بحث مصادف شد با طرح بنزینی دولت. ما گفتیم طرح دولت اشکالات زیادی دارد و می‌توان به جای آن طرحی را اجرا کرد که مردم نه‌تن‌ها معترض نشوند، بلکه از آن استقبال کنند. چرا باید طرحی اجرا کنیم که موجب ناراحتی و اعتراض مردم شود؟
وی ادامه داد: حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می‌دهیم و مدیریت مصرفش را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. مردم می‌توانند مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند. این می‌شود هم توزیع عادلانه، هم اصلاح الگوی مصرف و هم دولت برخلاف طرح‌های مشابه، پولی از جیب خودش نمی‌دهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است. عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: در این صورت مردم نسبت به مصرف‌شان هم بی‌تفاوت نخواهند بود و می‌گویند اگر مصرف برق‌مان را مدیریت کنیم و گاز را بهینه مصرف کنیم، می‌توانیم واحد انرژی‌مان را بفروشیم و مبلغ اضافه‌اش در جیب‌مان می‌رود. اگر نیاز به مصرفش هم دارند، اکثریت جامعه مانند گذشته می‌توانند بدون فشار جدید و اضافی به مصرف معقول‌شان ادامه دهند.

********************

روزنامه خراسان**

سقوط ۳۰ پله‌ای ایران در جایگاه جهانی بهره‌وری

فارس - مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران گفت: در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی رتبه بهره‌وری انرژی کشور ما از صدوچهل‌و‌سومین کشور به صدوشصتمین کشور از بین ١۹٠ کشور نزول کرده است و باید دید رئیس جمهور آینده برای بهره‌وری چه برنامه‌ای دارد.

کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی

مهر - رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت این نوع گوشت نسبت به فروردین خبر داد و گفت: کشتار دام‌های مولد نگران کننده است. علی اصغر ملکی با اشاره به این که قیمت گوشت گوسفندی نسبت به فروردین ١٠ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت برای مصرف کنندگان بین ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان است ضمن این که قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک‌تر پنج تا شش هزار تومان از این قیمت کمتر است.

چرا روغن گران شد؟

ایسنا - وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته شده را افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی، دستمزد و ... دانست. هفته گذشته افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد.

تسهیلات تولید و اشتغال فقط نصیب ۲۰ درصد متقاضیان شد

فارس - تسهیلات برنامه تولید و اشتغال طی دو سال اخیر فقط به ۲۰ درصد متقاضیان پرداخت شد. از ابتدای اسفند ۹۷ تا پایان اسفند ۹۹ هفت هزار و ۵۲۷ فقره ثبت نام برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال صورت گرفته است. در این مدت دو هزار و ۹۱۳ فقره برای دریافت تسهیلات به ارزش ۲۱ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده اند. در نهایت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال به هزار و ۴۸۹ متقاضی پرداخت شده که مبلغ آن معادل ۹ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان بوده است.

توصیه یک مقام بانکی به خرید زمین

مهر – مدیر عامل هلدینگ ساخت و ساز وابسته به بانک تخصصی بخش مسکن به شرکت‌های تابعه دستور داد تا در زمان رکود بازار و کاهش قیمت ها، اراضی مسکونی را خریداری و ذخیره کنند. «یاسر امامی» مدیرعامل در پانزدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت هلدینگ ساخت و ساز مسکن راهکار مقابله با رکود بازار مسکن را تعریف پروژه‌های مشارکتی دانست و تصریح کرد: تمامی شرکت‌ها باید موضوع افزایش ذخیره زمین را به عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود در دستور کار قرار دهند، زیرا حاکم شدن دوران رکود می‌تواند شرایط خرید زمین را تسهیل کند و ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم.

هشدار بانک مرکزی درباره اجاره کارت ملی

بانک مرکزی - روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: اجاره کارت ملی به منظور انجام امور خدمات پولی، بانکی و ارزی موضوعی است که برای پوشش فعالیت‌های سودجویانه، مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی کاربرد دارد و پیشنهاد دهندگان، کسانی هستند که برای گریز از عواقب فعالیت‌های خلاف قانون، مسئولیت آن را در قبال پرداخت مبالغی اندک، یکسره متوجه اجاره دهندگان می‌کنند. از این رو به هم میهنان گرامی به طور جدی توصیه می‌شود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد سپردن مدارک و اطلاعات هویتی (اجاره کارت ملی/ حساب بانکی) را با هیچ مبلغی نپذیرند تا از عواقب جدی ناشی از فعالیت‌هایی که از این طریق رخ می‌دهد در امان باشند.

قیمت لوازم خانگی ۱۰ درصد افزایش یافت

فارس - رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی خبر داد. سید «علیرضا موسوی‌مجد» افزود: با افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینه حمل و نقل و انرژی، قیمت برخی اقلام لوازم خانگی ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر از جمله تلویزیون کمتر از ۱۰ درصد افزایش یافت.

********************

روزنامه ایران**

پیش‌بینی نماینده روسیه از زمان احیای برجام

خبر اول اینکه، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید نهایی شدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین ممکن است اوایل ماه ژوئن (هفته آینده) محقق شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌و‌گویی با شبکه رادیویی اکو درباره تاریخی که ممکن است مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که در وین جریان دارد به نتیجه برسد، گفت: در واقع، حدس زدن کار بی‌حاصلی است. اگر نظر شخصی‌ام را بخواهید، می‌گویم اوایل ماه ژوئن می‌تواند ضرب‌الاجل واقع بینانه‌ای باشد. حداقل الان برایم این طور به نظر می‌رسد. این دیپلمات روسی همچنین گفت که مذاکرات احیای برجام (توافق هسته‌ای) در مسیر درستی پیش می‌روند. او اضافه کرد: فکر می‌کنم مرحله آخر ممکن است هفته آینده شروع شود. امیدوارم این طور باشد.

تعبیر وارونه «گاندو» در «تعبیر وارونه یک رؤیا»

خبر دیگر اینکه، عصر ایران در یادداشتی به بهانه بازپخش سریال «تعبیر وارونه یک رؤیا» ساخته فریدون جیرانی در شبکه آی فیلم به تفاوت‌های سیاسی- امنیتی آن با سریال «گاندو» پرداخته است. نویسنده با اشاره به دیالوگ دو مأمور امنیتی که یکی می‌گوید: «من که ۱۰ بار گفته بودم بهترین دفاع، حمله است. اطلاعات مربوط به خانه‌های موساد کامل شد؟» و پاسخ مأمور دیگر با بازی داریوش ارجمند که می‌گوید: «آن‌ها با این ترور‌ها می‌خواهند مذاکرات را بفرستند هوا. آن وقت تو می‌گویی خودمان شروع کننده باشیم؟» نوشته که جان کلام و تفاوت این سریال با «گاندو» در همین است. گاندو مذاکره کنندگان داخلی را ساده‌لوح یا فریب‌خورده یا در بازی دشمن تعریف می‌کرد. «تعبیر وارونه.»، اما ترور دانشمندان هسته‌ای (و در این سریال البته ربودن به قصد انتقال به باکو) را با هدف «تأثیر‌گذاری بر مذاکرات» می‌داند. نویسنده افزوده که راز تفاوت در کارگردانی فریدون جیرانی در «تعبیر وارونه» است که حرفه‌ای و با سابقه روزنامه‌نگاری است و نمی‌خواست به برجام خنجر بزند. یا اینکه، چون در سال ۹۴ ساخته و پخش می‌شد و در تیرماه همان سال هم توافق وین یا برجام نهایی شده بود و جامعه به آن توافق امید فراوان بسته بود؟ نوع نگاه «تعبیر وارونه» به مذاکرات هسته‌ای، درست وارونه «گاندو» است و همان است که از نیرو‌های امنیتی و سیاسی انتظار می‌رود: همسویی با تصمیمات کلان و منافع ملی.

محکومیت عامل تلاش برای انفجار خودروی سفارت ایران در انگلیس

دست آخر اینکه، یک ایرانی پناهنده در انگلیس به جرم تلاش برای انفجار خودروی سفارت ایران در لندن، به بستری اجباری و نامحدود در بیمارستان روانی محکوم شد. به گزارش عصرایران، «سام پارسا» یک پناهنده سیاسی ایرانی ساکن لندن، برای اقدام به آتش کشیدن خودروی سفارت ایران در لندن، به حصر در بیمارستان اعصاب و روان محکوم شده است. سام پارسا ۶۰ ساله در اگزوز یکی از خودرو‌های متعلق به سفارت ایران در لندن یک بطری حاوی سوخت را جاسازی کرده بود. بی‌بی‌سی با انتشار این خبر نوشت: اینکه نقشه او پیش نرفت و خودرو نسوخت، «یک تصادف محض» بود، چرا که ۳۰ ساعت پس از جاسازی وسیله آتش‌زا کسی از خودرو استفاده نکرده بود و قبل از آنکه کسی بخواهد خودرو را براند یک نفر متوجه آن شد. او این اقدام را در شهریور ۱۳۹۷ انجام داده بود. چند ماه پیش از آن هم شماری از مخالفان حکومت ایران به سفارت در لندن حمله کرده و پرچم آن را پایین کشیدند.

********************

روزنامه شرق**

گفتگو‌های شفاف فیلیپین و چین

وزارت خارجه فیلیپین از گفت‌وگوی «شفاف و دوستانه» مقام‌های مانیل و پکن درباره دریای چین جنوبی خبر داد. این گفتگو‌ها درست چند روز پس از آن انجام شد که وزیر خارجه فیلیپین به کشتی‌های چینی در منطقه اقتصادی ویژه فیلیپین دستور داد تا خارج شوند.

یک کتاب جدید درباره اوباما

در کتاب جدید ادوارد-ایزاک دوور، روزنامه‌نگار آمریکایی سرشناس ادعا شده است که باراک اوباما یک «انگل» در حزب دموکرات بود که با تلاش برای انتخاب دوباره خودش در انتخابات شیره آن را مکید و قرض و بدهی به آن تحمیل کرد.

رزمایش مشترک آمریکا و تونس

تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و تونس با هدف تبادل تجربه‌ها و توسعه مهارت‌ها در زمینه مأموریت‌های پشتیبانی و رهگیری هوایی صورت گرفته و امکان به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیات در زمینه هم‌افزایی، هوا به زمین، همگام‌سازی فناوری‌های مدرن و افزایش توانمندی‌ها برای مقابله با تهدیدات را فراهم می‌کند.

*****************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات