صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۹۶

آغاز حرکت بزرگ

پایگاه بصیرت / میثم مهرپور

اولین نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب ایران با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. در میان پرسش و پاسخ‌های گوناگونی که از سوی خبرنگاران و رئیس‌جمهور منتخب رد و بدل شد، سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره موضوع تولید، کاهش مالیات فعالیت‌های تولیدی از 25 درصد به 10 درصد و افزایش مالیات، یا به عبارتی کاهش سود فعالیت‌های غیر مولد را یکی از اقدامات دولت خود برشمرد. موضوعی که اگر چه عبارت یا جمله‌ای کوتاه بود، اما می‌توان این اتفاق را در صورت تحقق به عنوان هسته اصلی حرکت اقتصاد ایران به سمت پیشرفت و توسعه دانست.

طی سال‌های گذشته و به ویژه در یک دهه اخیر، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران هجوم نقدینگی به سمت بازارهایی چون ارز، سکه، طلا، مسکن و... بوده است. بازارهایی که به واسطه هجوم نقدینگی نه تنها به تولید ملی آسیب زده، بلکه عملاً موجب نوسان و تنش در این بازارها شده و از طریق نوسان در این بازارها بر تمام اقتصاد کشور تسری یافته و اثرات منفی از خود بر جای گذاشته است.

شاید بتوان به جرئت مهم‌ترین وظیفه و رسالت اقتصادی دولت‌ها در دنیای امروز را هدایت‌گری اقتصاد از سوی آنها دانست. موضوعی که در واقع باعث می‌شود نقدینگی موجود در کشور راه خود را یافته و به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کند.

بی‌شک سوق یافتن نقدینگی در اقتصادی، مانند ایران به سمت بازارهای غیر مولد و سوق نیافتن به فعالیت‌های تولیدی را می‌توان نبود هدایت‌گری صحیح از سوی دولت دانست. دولتی که باید سرمایه‌گذاری در تولید را تشویق و حضور منابع در سایر بازارها را تقبیح و تنبیه کند، نه تنها در این راستا اقدامی نمی‌کند؛ بلکه گاهی با ایجاد مانع یا افزایش هزینه‌های تولید و از طرفی ایجاد سهولت در فعالیت‌های سفته‌بازانه عملاً منابع ریالی کشور را برای حضور در فعالیت‌های غیر مولد تشویق می‌کند.   

اگرچه انجام این کار‌ـ تسهیل تولید و تنبیه فعالیت‌های غیرمولد‌ـ به این راحتی‌ها نخواهد بود و همان طور که رئیس‌جمهور منتخب نیز در نشست خبری هفته گذشته به آن اشاره کردند طی یک بازه زمانی و به مرور زمان قابل تحقق است، اما بی‌شک تسهیل فرآیند تولید در کنار کاهش هزینه‌های آن با اقداماتی از جمله تسهیل فضای کسب‌وکار و صدور مجوزهای فعالیت، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولید، کاهش مالیات تولید و... در کنار افزایش هزینه فعالیت‌های سفته‌بازانه و ایجاد موانع برای ورود به این فعالیت‌ها از جمله وضع مالیات بر آنها به صورت همزمان و در کنار هم می‌تواند در نهایت سبب یک جهش در حوزه تولید و اقتصاد کشور شود.

بی‌شک تحقق جهش تولید در اقتصاد ایران در میان‌مدت، همه شاخصه‌های اقتصادی، از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و... را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این راه، آغاز یک حرکت بزرگ به سمت توسعه و پیشرفت اقتصادی و در نهایت افزایش سطح رفاه در جامعه خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات