صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۴۵

حماسه‌اي که خلق شد!

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

«انتخابات» همچون هر پديده سياسي دیگر، رخ مي‌دهد و سرانجام به پايان مي‌رسد، اما آنچه در اذهان باقي مي‌ماند، تصويرسازي‌هايي است که توسط شارحان و مفسران، ارائه شده و به آنچه رخ داده معنا مي‌بخشد. به‌واقع پس از هر رخداد سياسي، رقابت و جدالي ميان خوانش‌ها و روایت‌ها و ادراک‌ها از آن آغاز مي‌گردد و اين بازيگران سياسي مختلف هستند که تلاش دارند تا برداشت خود را به‌عنوان تصوير واقعي از آن رخداد بدل نمايند. رهبر معظم انقلاب در سخنان دیروزشان تلاش کردند تا قرائتي صحيح از آنچه در 28 خردادماه 1400 در پاي صندوق رأی اتفاق افتاده را ارائه دهند و در برابر تفسيرهاي انحرافي بايستند!

گزاره‌هاي تحليلي: 1- «حماسه» ديدن آنچه در 28 خردادماه رخ داده است، دال مرکزي فهم ايشان از انتخابات رياست جمهوري سيزدهم است؛ حماسه‌ای که در آن اردوگاه وسيع تحريم گران انتخابات در آن ناکام ماندند و مردم علي‌رغم تخريب‌ها و ناميدسازي‌ها، مشکلات و ناکارآمدي‌هاي اقتصادي و کرونا به پاي صندوق رأی آمدند و رأی خود را به صندوق‌ها ريختند. در اين ماجرا فرق نمی‌کند که اين رأی، رأی سالمي بود که به صندوق‌ها ريخته شد، يا رأی باطله‌ای که به هر دليل جزو آراء نامزدهاي انتخاباتي خوانده نشد! 2- ديگر ويژگي حماسه 28 خرداد، اخلاقي بودن آن بود. هرچند در مواردي مباحثي مطرح شد که از انگاره‌هاي اخلاقي فاصله داشت، اما درمجموع، ازجمله انتخاباتي بود که چهره‌اي اخلاقي از آن در اذهان عمومي باقي ماند. نامزدها و هوادارانشان با هم رقابت داشتند، اما درمجموع رقابت‌ها به منازعه و تنش و درگیری نینجامید و در فردای انتخابات همه فعالين سياسي و نامزدهاي انتخاباتي نتيجه انتخابات را پذیرفتند و به رئیس‌جمهور منتخب ملت تبريک گفتند؛ رفتار سياسي نکوهيده‌اي که متأسفانه در سال 1388 شاهد آن نبوديم و محصول آن آتشي بود که بر خرمن رأی ملت افتاد و حماسه بزرگ مشارکت 85 درصدي ملت را تباه کرد! 3- پيام ديگر انتخابات 1400 آن بود که علي‌رغم مشکلات متعددي که امروز وجود دارد، برون‌رفت از مشکلات راهکار دارد و کسانی که به میدان رقابت انتخاباتی آمده بودند همگی بر این موضوع تأکید داشتند. اين در حالي است که مخالفان ملت در طول اين سال‌ها تلاش کرده‌اند خط ياس و نااميدي و بن‌بست را به افکار عمومی القاء کنند.

نکته پایانی: حماسه بزرگ ملت، افقی روشن پیش روی این سرزمین گشوده است که ان‌شاءالله با تشکیل دولت جوان انقلابی و حضور درصحنه ملت، این افق‌ها دست‌یافتنی خواهد شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات