صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۸ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شهید بهشتی یک حق بزرگی بر گردن کشور و ملت دارند و آن پایه‌گذاری دادگستری اسلامی است. کار، کار آسانی نبود و کار دشواری بود. ایشان یک حرکت جدیدی را برای قوه‌ی قضائیه شروع کرده بود. علاوه بر این‌ها ایشان از ارکان تدوین قانون اساسی است. حق این بزرگوار بایستی شناخته بشود و گذارده بشود. (۰۷/۰۴/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

حماسه‌اي که خلق شد!

«انتخابات» همچون هر پديده سياسي دیگر، رخ مي‌دهد و سرانجام به پايان مي‌رسد، اما آنچه در اذهان باقي مي‌ماند، تصويرسازي‌هايي است که توسط شارحان و مفسران، ارائه شده و به آنچه رخ داده معنا مي‌بخشد. به‌واقع پس از هر رخداد سياسي، رقابت و جدالي ميان خوانش‌ها و روایت‌ها و ادراک‌ها از آن آغاز مي‌گردد و اين بازيگران سياسي مختلف هستند که تلاش دارند تا برداشت خود را به‌عنوان تصوير واقعي از آن رخداد بدل نمايند. رهبر معظم انقلاب در سخنان دیروزشان تلاش کردند تا قرائتي صحيح از آنچه در 28 خردادماه 1400 در پاي صندوق رأی اتفاق افتاده را ارائه دهند و در برابر تفسيرهاي انحرافي بايستند!

گزاره‌هاي تحليلي: 1- «حماسه» ديدن آنچه در 28 خردادماه رخ داده است، دال مرکزي فهم ايشان از انتخابات رياست جمهوري سيزدهم است؛ حماسه‌ای که در آن اردوگاه وسيع تحريم گران انتخابات در آن ناکام ماندند و مردم علي‌رغم تخريب‌ها و ناميدسازي‌ها، مشکلات و ناکارآمدي‌هاي اقتصادي و کرونا به پاي صندوق رأی آمدند و رأی خود را به صندوق‌ها ريختند. در اين ماجرا فرق نمی‌کند که اين رأی، رأی سالمي بود که به صندوق‌ها ريخته شد، يا رأی باطله‌ای که به هر دليل جزو آراء نامزدهاي انتخاباتي خوانده نشد! 2- ديگر ويژگي حماسه 28 خرداد، اخلاقي بودن آن بود. هرچند در مواردي مباحثي مطرح شد که از انگاره‌هاي اخلاقي فاصله داشت، اما درمجموع، ازجمله انتخاباتي بود که چهره‌اي اخلاقي از آن در اذهان عمومي باقي ماند. نامزدها و هوادارانشان با هم رقابت داشتند، اما درمجموع رقابت‌ها به منازعه و تنش و درگیری نینجامید و در فردای انتخابات همه فعالين سياسي و نامزدهاي انتخاباتي نتيجه انتخابات را پذیرفتند و به رئیس‌جمهور منتخب ملت تبريک گفتند؛ رفتار سياسي نکوهيده‌اي که متأسفانه در سال 1388 شاهد آن نبوديم و محصول آن آتشي بود که بر خرمن رأی ملت افتاد و حماسه بزرگ مشارکت 85 درصدي ملت را تباه کرد! 3- پيام ديگر انتخابات 1400 آن بود که علي‌رغم مشکلات متعددي که امروز وجود دارد، برون‌رفت از مشکلات راهکار دارد و کسانی که به میدان رقابت انتخاباتی آمده بودند همگی بر این موضوع تأکید داشتند. اين در حالي است که مخالفان ملت در طول اين سال‌ها تلاش کرده‌اند خط ياس و نااميدي و بن‌بست را به افکار عمومی القاء کنند.

نکته پایانی: حماسه بزرگ ملت، افقی روشن پیش روی این سرزمین گشوده است که ان‌شاءالله با تشکیل دولت جوان انقلابی و حضور درصحنه ملت، این افق‌ها دست‌یافتنی خواهد شد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                       

به دنبال مقصر ناکارآمدی‌ها!

ناکامی جریان اصلاحات در انتخابات 1400 و از دادن سبد آرای مردمی در آن، سبب شده است تا از یک‌سو نقد درون گفتمانی شکل گیرد و از سوی دیگر احزاب میانه‌رو و تندروی اصلاح‌طلب تیغ اتهام را به سمت هم بگیرند!

گزاره خبری: 1- کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران به‌صورت مصداقی انتقادات خود را متوجه بی‌عملی سید محمد خاتمی از یک‌سو و رفتار‌های تند و ساختارشکنانه تاجزاده از سوی دیگر کرده است. او با حمایت تلویحی از نظر شورای نگهبان در رد تاجزاده که به‌صورت علنی برخی اصول جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برد، می‌گوید: «تاجزاده فقط حرف می‌زند. ما نمی‌توانیم هم‌زمان هم در انتخابات شرکت کنیم و هم بگوییم می‌خواهیم قانون اساسی را زیرورو کنیم. کسی که در انتخابات می‌آید می‌خواهد در ساختار فعلی کار کند». 2- آذر منصوری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز کارگزاران را به قدرت‌طلبی به هر قیمت متهم می‌کند. 3- محمدعلی وکیلی عضو لیست امید در مجلس دهم، شکست اصلاح‌طلبان را متوجه هر دو سوی این جبهه معارض، یعنی اصلاح‌طلبان افراطی و کارگزاران سازندگی می‌داند.

نکات تحلیلی: 1- جریانات سیاسی اصلاح‌طلب سال‌هاست که با براندازان هم‌نوا شده‌اند و برخی از آنان همچون تاجزاده علناً بیان می‌کند که قانون اساسی و رهبری را قبول ندارد، اما جبهه اصلاحات به‌صورت یکپارچه به تندروها به‌منظور گزینه‌های کاندیدای ریاست جمهوری رأی می‌دهد؛ طبیعی است که شورای نگهبان مطابق قوانین کشور می‌بایست چنین افرادی را رد کند؛ بنابراین مهم‌ترین چالش امروز اصلاح‌طلبان، خط‌کشی با جریانات تندرو و برانداز این جریان است 2- ناکارآمدی چالش دوم اصلاح‌طلبان است. اگرچه اکثریت این جریان تلاش داشتند تا ناکارآمدی دولت روحانی و شرایط فعلی جامعه را به نهادهای انتصابی نسبت دهند، اما شعارهای انتخاباتی آن‌ها در سال‌های 92 و 96 و وعده‌هایی که به سرانجام نرسید و سفره مردم را کوچک‌تر از قبل کرد، باعث رویگردانی مردم از این جریان شد. به‌طوری‌که وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار وابسته به این جریان در این خصوص می‌گوید: «واقعیت آن است که حتی اگر همتی امضای خاتمی و جبهه اصلاحات را نیز می‌گرفت، رأی او بیش از نتیجه لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران نشده و حتی ممکن بود سبدش از همین رأی فعلی نیز کوچک‌تر شود» (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه         

اقدامات رئیسی در دستگاه قضا؛ مصداق حرکت جهادی و امیدآفرین

رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروزشان با جمعی از مسئولین دستگاه قضایی کشور، با تعریف و تمجید از رئیس این دستگاه که اکنون رئیس‌جمهور منتخب ملت شده‌اند، بیان داشتند: «لازم است یک خدا قوّتی به جناب آقای رئیسی عرض بکنیم. ایشان در این دو سال و چند ماهی که مسئولیت قوه‌ی قضائیه را داشتند حقاً زحمت کشیدند، تلاش کردند، کارهای خوبی انجام گرفت در این قوه و حرکت جناب آقای رئیسی در قوه‌ی قضائیه مصداق همان چیزی بود که ما همیشه تکرار می‌کنیم؛ [یعنی] حرکت جهادی، حرکت جهادی؛ یعنی جدی، شبانه‌روزی، پرتلاش، پرانگیزه، یک حرکت این‌جوری بود بحمدالله. آثار خوبی هم داشت و مهم‌ترین اثر این حرکت همین بود که امید مردم به قوه‌ی قضائیه را زنده کرد، احیاء کرد، مردم را به قوه‌ی قضائیه خوش‌بین کرد. ما شکایت‌های مردم را از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم، خیلی تفاوت هست بین آن قبل از این دو سال و اندی با بعد از این دو سال و اندی در نظرات مردم. خیلی تفاوت هست. امید و اطمینان به قوه را زنده کرد. این سرمایه‌ی اجتماعی است، این اعتماد مردم به دستگاه‌های فعال در جمهوری اسلامی یک سرمایه‌ی بزرگ اجتماعی است.

▼ اخبار

چرا امام (ره) بهشتی را «شهید مظلوم» نامید؟

از میان عناوینی که برای آیت‌الله بهشتی گفته‌شده‌ «معمار نظام جمهوری اسلامی» جامع‌تر، گویاتر و رساتر است و می‌تواند ابعاد شخصیت او را بازگو کند. مدیریت مجلس خبرگان قانون اساسی، کار بزرگ آیت‌الله بهشتی بود که میثاق ملی گرانبهایی را برای کشور و ملت برجای گذاشت. بهشتی چون گفتار بدون پشتوانه نداشت و به هرچه می‌گفت عمل می‌کرد، واقعاً «نخل بلند استقامت» هم بود. با اینکه بالاترین مقام قضائی کشور بود، برای خودش هیچ مصونیتی قائل نبود به‌طوری‌که وقتی به مسافرت می‌رفت و در بعضی شهرها با شعارهای «مرگ بر بهشتی» و اهانت‌های افراد منافق و یا ناآگاه و فریب‌خورده مواجه می‌شد، علاوه بر آنکه با آن‌ها برخورد نمی‌کرد، حتی به آن‌ها مجال و فرصت می‌داد حرف خود را بزنند و شعارهایشان را بدهند و از اهانت کردن به شخص اول دستگاه قضائی به خود نلرزند. تبسم بسیار معنادار بهشتی در لحظات مواجهه با اهانت‌‌ها و جسارت‌هایی که به او می‌شد، حاوی بزرگ‌ترین درس‌های اخلاقی و نشان‌دهنده قامت بلند استقامت او بود. همین اصالت و عمق تفکر همراه با عمل آیت‌الله بهشتی بود که دشمنان عدالت را علیه او برانگیخت به‌طوری‌که کمر به قتل او بستند و فاجعه هفتم تیر را به وجود آوردند. آن‌ها قبل از به شهادت رساندن بهشتی او را ترور شخصیتی کردند و با تبلیغات وسیع خود، افکار بخش وسیعی از جوانان را علیه او شکل دادند به‌طوری‌که بهشتی در اوج مظلومیت به شهادت رسید و قدر او بعد از شهادتش تا حدودی دانسته شد و عنوان شهید مظلوم را امام خمینی به همین جهت به او دادند.

اعلام جنگ نامحدود با اشغالگر آمریکایی

گروه مقاومت کتائب سیدالشهداء عراق در واکنش به حمله آمریکا به منطقه مرزی عراق و سوریه که در جریان آن مواضع حشد‌الشعبی بمباران شد و چهار نیروی عراقی شهید شدند، اعلام کرد، ازاین‌پس پرنده‌های متخاصم آمریکا هدف گرفته می‌شوند. این گروه اعلام کرد: «ازاین‌پس جنگ ما با اشغالگر آمریکایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های متخاصم آنان در آسمان عراق عزیز ماست». در اولین اقدام متقابلی که گفته می‌شود، نیروهای مقاومت آن را شکل داده‌اند، به فاصله چند ساعت از این تهاجم آمریکا، یکی از مناطق ریف شرقی دیرالزور که نیروهای آمریکایی آن را به پایگاه خود تبدیل کرده‌اند، با گلوله‌های توپ و کاتیوشا موردحمله قرار گرفت که منجر به تلفات زیادی مادی در این مکان و به آتش کشیده شدن چندین خودرو موجود در محوطه آن شد. شاهدان میدانی کردند در زمان وقوع این حمله نیروهای اشغالگر آمریکایی در این منطقه حضور داشتند، اما اطلاعاتی از میزان تلفات این نیروها در دست نیست.

وحدت؛ ضرورت امروز گروه‌های فلسطینی

چندی پیش دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به قتل یک منتقد فلسطینی توسط تشکیلات خودگردان، گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر نماینده ملت فلسطین و آرمان‌های آن‌ها نیست، بلکه ضد ملت فلسطین است». در ادامه شاهد راهپیمایی فلسطینیان کرانه باختری در محکوم کردن این اقدام تشکیلات خودگردان بودیم که به برخورد و مقابله تشکیلات با مردم فلسطین انجامید. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش، اعلام کرد: «اقدامات تشکیلات خودگردان در سرکوب راهپیمایی‌ها در محکومیت ترور نزار بنات، میزان شکست و ناکارآمدی این تشکیلات را نشان می‌دهد. ننگ است که تشکیلات خودگردان سلاح خود را به سمت شهروندان نشانه رود، اما در مقابله با شهرک‌نشینان صهیونیست ناتوان باشد». واقعیت جامعه فلسطین حکایت از ضرورت وحدت و یکپارچگی میان گروه‌ها با سلایق فکری مختلف برای مقابله با دشمن صهیونیستی دارد. اختلاف و انشقاق میان گروه‌ها، موجب هدر رفتن توان و ظرفیت‌های جبهه مقاومت در فلسطین خواهد شد، موضوعی که قطعاً مورد علاقه رژیم صهیونیستی بوده و موجب می‌شود جبهه درگیری، از مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و اشغالگری صهیونیست‌ها، به مقابله و درگیری داخلی میان فلسطینیان کشیده شود.

‌اخبار کوتاه

قالیباف: ۵ ساله می‌توان آرامش را به کشور برگرداند/ رئیس مجلس با بیان این‌که «امیدواریم در دولت جدید و مجلس و قوه قضائیه در کنار جوانان خلاق و مردم عزیز این فرصت یک‌بار دیگر فراهم شود که بی‌وقفه در یک زیست و سیاست‌ورزی مؤمنانه و خالصانه گام برداریم»، تأکید کرد: «ظرفیت کشور به نحوی است که با همین شرایط سخت تحریم می‌تواند در یک برنامه ۵ ساله آرامش و ثبات را به اقتصاد کشور و زندگی مردم بازگرداند».

نظر جهانگیری در مورد ظرفیت‌های داخلی کشور/ «جهانگیری» بعد از گذشت نزدیک به هشت سال از تکیه بر صندلی معاون اولی، گفت: «تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت ذاتی و موقعیت جغرافیایی ایران به‌خوبی استفاده کنیم. بهره‌گیری از جوانان تحصیل‌کرده و با استعداد ایرانی برای استفاده کامل از ظرفیت‌های ذاتی کشور ضروری است. افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت یکی از عوامل قدرت کشور است؛ استفاده حداکثری از نعمت نفت بزرگ‌ترین وظیفه ملی است».

کارنامه اقتصادی دولت روحانی به روایت آمار/ «رشیدی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید در دولت روحانی: «سالی ۵ درصد کاهش درآمد ملی و سالی 7 درصد کاهش پس‌انداز ملی داشتیم. سرمایه‌گذاری خارجی ما به‌صورت سالانه 13 درصد کاهش و تورم سالانه ۲4 درصد افزایشی بوده است. کسری بودجه، سالانه ۲8 درصد رشد داشته و در سال ۱۴۰۰ مبلغی در حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم».

جاده خاکی بن سلمان به سرزمین اشغالی!/ وبگاه سعودی لیکس از قول مقامات عالی‌رتبه سعودی مدعی شد، ولیعهد عربستان در پیامی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن تبریک به دولت جدید این رژیم، تأکید کرده است که به تفاهمات خود با این رژیم که در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو انجام‌شده، کاملاً پایبند است. بن سلمان در این پیام اظهار امیدواری کرده که دولت نفتالی بنت با جدیت در خصوص مسئله ایران تعامل کند و برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران در منطقه خوانده‌شده، تلاش کند.

تخفیفات ویژه برای سرباز فراری‌های «خود معرف»/ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «سرباز فراری‌ها نگران نباشند؛ دادسرای نظامی تخفیفات ویژه‌ای را برای بازگشت به خدمت سربازی افراد «خود معرف» در نظر گرفته است. سربازان فراری نگران اضافه‌خدمت و مجازات‌های دیگر نباشند. افرادی که فرار کرده‌ و عذر موجه دارند هرچه زودتر با مستندات خود مراجعه کنند تا تعیین تکلیف شده و خدمت خود را به پایان برسانند».

کنایه نماینده مجلس به همکاران دولت‌گرا/ «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توییتی نوشت: «دوستان و نمایندگان محترم مجلس به‌دقت جمله رهبر انقلاب در ۶ خرداد را مطالعه کنند. یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می‌شود، نقشه رسیدن به فلان پست مثلاً اجرایی را در سر خودش بپروراند- که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان بشود- نه، این وظیفه نمایندگی بسیار مهم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات