صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۱۸
رئیس بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید شکری در گفت‌وگو با صبح صادق

پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود

پایگاه بصیرت / احسان امیری

گفته می‏شود بیمارستان شهید شکری اولین بیمارستان تخصصی دندانپزشکی در کشور است. بیمارستانی نوساز و زیبا در ضلع غربی پردیس دانشگاهی بقیه‌الله(عج) و در جنوب غرب ساختمان بیمارستان بقیه(عج). نکته دیگر درباره این بیمارستان پرونده الکترونیک بیماران است و در کنار محیط آرام و زیبا بسیاری از دغدغه ‏های مراجعه‌کنندگان را کم کرده و البته الگویی هم شده برای وزارت بهداشت جهت اجرا در بیمارستان‌های کشور. بیمارستان فوق تخصصی شهید بهرام شکری سال 1397 افتتاح شد و هر روز اخبار پیشرفت و توسعه این بیمارستان به گوش می‎رسد. در ادامه طی گفت‌وگویی با دکتر اسماعیل رفیعی، رئیس بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید بهرام شکری وضعیت و خدمات این بیمارستان را بررسی می‌کنیم.

 

  فلسفه ایجاد چنین بیمارستان تخصصی در سپاه چه بود؟

یکی از راهبردهای دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) این بود که سطح ارائه خدمات دنداپزشکی را از سطح درمانگاهی به بیمارستانی ارتقا پیدا کند؛ چرا که نیاز بیمارانی وجود داشت که ما به ازای این نیاز هیچ درمانی در کشور برای آنها دیده نشده بود. مثل بیماران سیستمی که نیازمند خدمات دندانپزشکی هستند یا بیماران سرطانی مثل سرطان فک و صورت و دهان، یا زنان باردار یا بیماران جسمی و حرکتی یا کودکان کم سن که جراحی تحت بیهوشی نیاز دارند و... . اینها برای درمان نیاز دارند به جاهای مختلف مراجعه کنند.

اولویت خدمات به پاسداران و خانواده آنهاست، بعد نیروهای مسلح و خانواده آنها و در نهایت عموم مردم.  ما سه حوزه را در بیمارستان محور قرار دادیم.

سایر مجموعه‎های دندانپزشکی که ذیل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) هستند از تشکیل این بیمارستان تأثیر یا تأثری گرفته ‎اند؟

مجموعه بیمارستان شهید شکری دو مجموعه درمانگاهی هم ذیل خود دارد، یکی درمانگاه امام خمینی(ره) و دیگری درمانگاهی کوچک ویژه نمایندگان مجلس در خود مجلس. البته بحث‏هایی هم برای راه‌اندازی دوباره و تجهیز درمانگاه دندانپزشکی بیمارستان نجمیه با مدیریت این بیمارستان داریم. مابقی مراکز زیر مجموعه ما نیستند. البته ما دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله را هم راه‌اندازی کردیم.

  نیروهای مسلح تا قبل از این دانشکده دندانپزشکی نداشتند؟

دانشگاه علوم پزشکی ارتش دانشکده دندانپزشکی دارد، اما متأسفانه چون خود دندانپزشکی جاذبه بیرونی زیادی دارد و به دلیل درآمدش عملاً تربیت دندانپزشک برای سپاه با سهمیه تقریبا انجام نشده است. البته مشکلات دیگری هم وجود دارد که ما موفق به جذب و سهمیه آموزشی از این دانشکده نشدیم.

سه محوری را که می‎خواستید بفرمایید اینجا توضیح دهید.

حوزه اول نیازمندی بیماران است، مخصوصاً پایوارن و خانواده محترم آنها، یعنی بر اساس نیاز اقدام کردیم. محور را نیاز اساسی بیماران قراردادیم. حوزه بعدی سلامت محوری است. در دندانپزشکی و بیماری‌های دهان و دندان ریسک مدیریت شده است و با پیشگیری و مداخلات می‎توان این ریسک را کاهش داد. بیمار بدون اینکه از قبل متوجه باشد؛ یک دفعه با مشکل دهان و دندان مواجه نمی‏شود؛ یعنی به صورت ساده با یک عکس از فک و دندان می‎شود مشکلات را تشخیص داد و سیر بیماری را با مداخله جلوگیری کرد. پیشگیری همین معناست و لذا سلامت‌محوری هدف دوم ما بود.

  شما پرونده‎های بیمارستان را الکترونیک کردید، به‌نظر این مسیر خوبی برای پایش سلامت مراجعه‌کنندگان باشد، چرا که هر لحظه با مراجعه به بیمارستان همه اطلاعات آنها در دسترس است.

خب درست است. اما این همه مسئله نیست. ما قرار است با همکاری سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح شهریور ماه بحث ایجاد پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان پاسداران را به صورت پایلوت راه‌اندازی کنیم؛ به این معنا که هر پاسداری که به مراکز ما مراجعه کرد پرونده بهداشت دهان و دندان برای او تشکیل شود و همه خدمات لازم برای حفظ سلامتی یا درمان پیگیری شود و در مرحله بعد این تسری پیدا کند به همه درمانگاه‌های دندانپزشکی سپاه که ذیل بهداری نیروها، رده‌های عمده و سپاه‌های استانی هستند و ساخد بعدا این را در نیروهای مسلح تسری دهد. وزارت بهداشت هم حضور دارد تا بعدا از این تجربه استفاده کنند.

  محور سوم کار ماند، در این باره بگویید.

بله فرآیند محوری است. ما توجه به نیاز بیمار کردیم، اما بعضا بیماران نمی‏توانند نیاز خود را درست تشخیص بدهند یا اولویت‌ها را متوجه شوند؛ لذا توجه ما روی راه حل‎هایی است که انتظار و نیاز بیمار را رفع کند. مثلا در موارد اورژانسی که بیمار درد می‏کشد دسترسی را به دندانپزشک سریع‌تر کنیم که مشکل اولیه رفع شود. همچنین، میزان انتظار بیمار را کاهش بدهیم که این تمرکز روی فرآیندهای سازمان را نیاز دارد.

  مجوز دانشکده دندانپزشکی اخذ شده است؟ در چه مرحله‌ای است؟

مجوز اخذ شده و امسال جذب خواهیم داشت. با ظرفیت دانشکده ارتش برای رسیدن به نرم درست باید چهل سال صبر می‌کردیم، اما الان در دانشکده دندانپزشکی جذب دندانپزشک عمومی خواهیم داشت و دانشکده دانشکده تخصصی است، یعنی امسال رزیدنت هم داریم و در حوزه دندانپزشکی بیمارستان را یک بیمارستان آموزشی آن هم در حوزه تخصصی خواهیم کرد و حتما دنبال کیفیت بسیار بالا هستیم.

  وضعیت فیزیکی بیمارستان چگونه است؟

الان 13 هزار متر فضای درمانی داریم و هفت هزارمتر فضای بیمارستانی در حال ساخت داریم که فاز دوم بیمارستان هست. آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو هم در این بخش تعبیه شده است. الان دو تخت اتاق عمل، ریکاوری و بخش بستری داریم و 77 یونیت دندانپزشکی و تقریبا مجموعه کامل همه نوع خدمات دندانپزشکی و فک و صورت اینجا انجام می‎شود. در حوره کیفیت مواد هم بالاترین کیفیت را علی‏رغم مسائل مالی اینجا داریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات