صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۱۸

جهاد چند  وجهی سپاه علیه کرونا و کم آبی

هفته گذشته در کشاکش درگیری کشور با مسئله خشکسالی و کم آبی و موج پنجم کرونا با پیش‌قراولی کرونای «دیار راجوها» موسوم به کرونای دلتا، فرماندهان سپاه‎های استانی در محل ستاد فرماندهی کل سپاه گرد هم جمع شدند تا تصمیمات جدی برای مقابله با تهدیدات و آسیب‎های پیش روی کشور بگیرند. بر این اساس سپاه به عنوان صیانت‌کننده از انقلاب اسلامی وظیفه خود دیده است تا وارد این میدان جهاد شود؛ جهادی تلفیق از دفاع زیستی، جهاد علمی و جهاد محرومیت‌زدایی. اما مهم‌ترین فراز این گردهمایی فرماندهان سپاه استانی آنجایی رخ نمود که فرمانده کل سپاه در حاشیه این برنامه از کار ارزشمندی خبر داد.

فرمانده ‌کل سپاه گفت: «دانشگاه جامع امام حسین(ع) اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی انجام داده است که در روزهای آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد.»

آنچه فرمانده کل سپاه از آن سخن می‎گوید، در واقع محصول تلاش‎های علمی دانشمندان متخصص در پژوهشگاه نیروی دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. شاید کمترین این دستاوردها ساخت فیلترهای تسویه آب و نیز دستگاه‎های تسویه فاضلاب برای مصارف شرب است. البته دستگاه‌های آب شیرین‌کن خورشیدی و عادی در مقیاس‌های کوچک و بزرگ از دیگر دستاوردهای این مجموعه است، همچنین احتمال رونمایی از دستاوردهای جدید در حوزه بارورسازی ابرها هم وجود دارد. باید گفت این مجموعه و سایر پژوهشگاه‎های علمی در سپاه تجمعی از متخصصان و دانشمندان انقلابی کشور را ایجاد کرده و توانسته است، به دستاوردهای مهمی دست یابد و تهدید کم آبی را حداقل در حوزه تأمین آب شرب در تمام کشور از بین ببرد که نگارنده در دو سه سال گذشته با حضور در این مجموعه‌ها بخشی از این پروژه‌ها دستاوردها را به عینه مشاهده کرده که یا در مرحله پژوهش و حتی تولید نیمه صنعتی رسیده است و بخشی از این دستاوردها نیز از طریق قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه به صورت آزمایشی در برخی نواحی کم برخوردار کشور مورد استفاده و سنجش قرار گرفته است.

اما نکته مهم در این میان تشکیل دولت سیزدهم و شناسایی و چینش اعضای هیئت دولت است که به نظر می‎رسد دولت جدید از ظرفیت های موجود در چنین مجموعه هایی که در میان آنها دانشمندانی از کشور وجود دارند که در سال‌های گذشته جزء یک درصد از دانشمندان پر استناد دنیا قرار گرفته‎اند، نباید غافل شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تعبیر سردار سلامی بخشی از یک امت الگو و الگوساز است که می‌تواند بر اساس ارزش‌های دینی و اخلاقی، جامعه‌ای مدرن، پیشرفته، مستقل، امن و ایمن بسازد، و در این میان چالش‌ها و دشمنی‎ها پیش روی انقلاب است که فرزندان انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران همانطور که در مقابله دو پدیده موج پنجم کرونا و کم آبی جهاد همه‌جانبه می‌کنند، در همه عرصه‎ها هوشیارانه پشتیبان و صیانت‌کننده از انقلاب اسلامی هستند.

طرح شهید سلیمانی، مشارکت جدی در واکسیناسیون بیماری کرونا و نیز بسیج ظرفیت‌ها برای آبرسانی به نقاط دارای مشکل کم‌آبی و ایجاد عزم ملی در بسیج امکانات و ظرفیت‌های سپاه برای رفع مشکل کم‌آبی وظیفه امروز این مردان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات