صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۲۸

توافق جدید بغداد-واشنگتن بر سر مأموریت نظامیان آمریکایی

عراق برای آمریکا نقش محوری خواهد دارد. از طریق عراق به منابع عظیم دسترسی دارند. از طریق عراق در سوریه و در بین کردهای اعمال نفوذ می کنند.

نشریه "وال استریت ژورنال" روز پنجشنبه از توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر داد.
بنا بر این گزارش، مقام های ارشد آمریکایی و عراقی قصد دارند بیانیه ای صادر کنند که در آن از نیروهای نظامی آمریکا خواسته می شود تا پایان سال میلادی جاری خاک عراق را ترک کنند.
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به وال استریت ژورنال گفت: ما به جنگجویان اضافی (نیروهای آمریکایی) نیاز نداریم زیرا دارای نیروی کافی هستیم.
وی افزود: ما به همکاری در زمینه اطلاعات و آموزش نیروها و نیز به  حمایت هوایی نیاز داریم.
هفته پیش، برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید در دیدار با مقام های ارشد عراقی به آنها از تصمیم آمریکا برای خروج مرحله ای نیرو و تجهیزات نظامی خود از عراق خبر داد.
به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق، مرحله ای خواهد بود و این کار مانند عقب نشینی از افغانستان «فوری» انجام نخواهد شد. به همین دلیل، تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال ها طول بکشد.
دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیشتر اعلام کرد، تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ تن کاهش می‌دهد و در پی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.
ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار تن اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور، شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.
مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.
بنظر می رسد که آمریکا به ذویکرد جدید تحت عنوان فریب افکار عمومی به دنبال حضور بلند مدت و بدون هزینه در عراق باشند. اینکه گفته می شود که آمریکا توافق کرده است که تاپایان سال میلادی جاری از عراق خارج خواهد شد، نشاندهنده تلاش آمریکا برای خرید زمان به جهت حضور بلند مدت در این کشور است.

رفتار آمریکاییها بیانگر آن است که این کشوربطور ویژه در این مدت بدنبال ناامنی سازی عراق خواهد بود. فعال سازی داعش و ایجاد ناامنی در بخش های مختلف عراق برنامه تروریست های آمریکایی خواهد بود. 

عراق برای آمریکا نقش محوری خواهد دارد. از طریق عراق به منابع عظیم دسترسی دارند. از طریق عراق در سوریه و در بین کردهای اعمال نفوذ می کنند. محلی برای پیش برد سیاست های تجزیه طلبانه در منطقه خواهد بود. 

مهمتر از همه اینکه در سیاست کلان آمریکایی ها عراق محلی برای برنامه ریزی جهت توطئه ناامنی سازی جمهوری اسلامی بکار خواهد آمد. 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات