صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه

امام خمینی (ره) عید سعید قربان از اعیاد بزرگ اسلام و میعادگاه پیامبران عظیم‌الشأن، از حضرت ابراهیم تا حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله، بنیان‌گذاران توحید و عدالت و رهبران صراط مستقیم عبودیت است. (صحیفه نور، جلد ۱۵، ص ۱۷۸) *عید قربان، عید عبادت و بندگی مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

اخلاق؛ دغدغه دولت انقلابي

در طول سال‌هاي اخير دو الگو و خوانش متفاوت نسبت به حکومت‌داری در کشور وجود داشته است؛ ديدگاه اولي که از منظر اسلام سياسي به حکومت نگاه مي‌کند و حدودوثغور حکومت را مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي تعريف مي‌کند! و ديدگاه ديگري که مبتني بر رويکرد سکولار به حکومت نگاه کرده و حدودوثغور آن را با شاقول مکتب ليبرال دموکراسي تنظيم مي‌کند. يکي از مهم‌ترین مرزهاي جداسازي اين دو گفتمان، مسئله رسالت هدايتگري دولت است و اينکه آيا حکومت اسلامي در اين زمينه رسالت و وظيفه‌اي دارد و آيا بايد زمينه‌هاي حرکت جامعه به سمت تعالي و سعادت را فراهم کند يا خير؟!

1- در آستانه آغاز به کار دولت سيزدهم، نگراني سکولارها از تحقق دولت اسلامي فزوني گرفته است. آنان تلاش دارند با رقیب‌هراسی، تفکر انقلابي را به تنگ‌نظری، اقتدارگرايي و توتاليتاريسم ديني متهم کنند! در همين راستا عباس عبدي در يادداشتي که در روزنامه اعتماد منتشر کرده، از دولتمردان جديد خواسته تا خطوط قرمز جامعه را پرتعداد نکنند! وي نوشته است: «اشتباه فاحش اين است كه حكومت و ابزار قدرت آن را در خدمت ذهنيتي هدايتگرانه قرار دهيم. به‌عبارت‌دیگر وظيفه حكومت‌ها هدايت مردم نيست. نه اينكه هدايت كردن كار بدي است، قطعاً خوب است، ولي اين كار در توان حكومت‌ها نيست. حكومت‌ها براي نظم امور جامعه به معناي كلي آن هستند، زيرا حكومت‌ها نمي‌توانند هاديان انديشه و افكار مردم باشند، بلكه وظيفه آن‌ها در تنظيم برخي رفتار خلاصه مي‌شود». 2- در نقد اين اظهارات بايد گفت، دولت اسلامي قرار نيست بر خطوط قرمز جامعه بيفزايد و يا به زور کسي را به بهشت ببرد! اما قرار هم نيست که بهشت و جهنمي شدن جامعه برايش علي‌السويه باشد. حکومت اسلامي قرار است بستر را به نحوي فراهم آورد که بهشت رفتن، آسان‌تر از جهنم رفتن باشد! به‌واقع اگر خانواده‌اي قرار شد که تربيت فرزندش را به جامعه بسپارد، رفتن به سمت سعادت و هدايت براي او آسان‌تر باشد! شرايطي که متأسفانه به برکت فراگيري و هامونی تفکر سکولار در طول ساليان اخير، شرايط عکس را رقم زده است! 3- در اين الگو، حکومت همان‌طور که وظيفه تأمین امنيت، عدالت، معيشت و ... را بر عهده دارد، نمي‌تواند نسبت به تأمین سلامت روحي و معنوي جامعه بي‌تفاوت باشد. اين حقيقتي است که هم در آموزه‌هاي اسلامي تأکید شده و هم در کلام امامين انقلاب برجسته گرديده است! هرچند که جريان اصلاح‌طلب و امثال عباس عبدي سال‌ها است از اين آموزه‌ها فاصله گرفته‌اند! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                         

نمایشگاه درس‌ها و عبرت‌ها!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مسلمانان جهان به مناسبت ایام حج، فرمودند: «امسال، حج بیتِ معظّم در دسترس نیست ولی توجّه به ربّ‌البیت و ذکر و خشوع و تضرّع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسّر نیست، امّا دعا و مناجاتِ معرفت‌افزا در روز عرفه میسّر است؛ رَمی شیطان در منی ممکن نیست امّا دفع و طرد شیاطین قدرت‌طلب در همه‌جا ممکن است؛ حضور یکپارچه بدن‌ها در گِرد کعبه فراهم نیست، امّا حضور یکپارچه دل‌ها بر گِرد آیات روشن قرآن کریم و اعتصام به حبل‌الله وظیفه همیشگی است».

گزاره‌های خبری: محور مهم پیام ولی امر مسلمین در موسم حج بر این موضوع تعلق گرفته است که منطقه به خاطر پیروزی‌های متعدد جبهه مقاومت و شکست‌های کشورهای قلدر و زورگو، به یک نمایشگاه در معرض دید جهانیان تبدیل شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1- شکست جبهه تحریف علیه مقاومت: یکی از نقاط ثقل جنگ آمریکا و ایادی‌اش در جبهه مقاومت، سرمایه‌گذاری بر مسئله جنگ روانی علیه گروه‌های مقاومت بود. آمریکا درصدد بود که با تحریف و تحریک عصبیت عرب در کشورهای سوریه، عراق و لبنان، پشتوانه‌های مردم جبهه مقاومت را از بین ببرد. آن‌ها که از لبه جلویی نبرد (لجمن) شکست‌های بزرگی متحمل شده بودند، موضوع ایرانی بودن مقاومت و افسانه امپراتوری ایرانی را پیش کشیدند تا عقبه‌های جریان مقاومت را دچار فرسایش کنند؛ اما هراندازه این تبلیغات بیشتر شد، گرایش مردم و جوانان کشورهای محور مقاومت برای ایستادگی و دفاع از کیان خود بیشتر شد و در همراهی با سیدالشهدای جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی پیروزی‌های شگفت‌انگیزی در مقابل محور عربی، عبری و غربی به دست آوردند. 2- رویش‌های جدید جهان اسلام: در سال‌های اخیر هرچه جلوتر آمده‌ایم پیروزی‌های محور مقاومت گسترش و وسعت بیشتری یافته و شگفتی‌های استراتژیکی در جهان به وجود آمده است؛ اگر شاهد بودیم که کشورهای عربی در روزهای پایانی دولت ترامپ، در پیمان‌های منحوسی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند و فلسطین را به خاطر ابقای حکومت‌های فاسد خود فروختند؛ اما در مقابل نسل جوان پرنشاط و با انگیزه‌ای پرچم دفاع از قدس را به دست می‌گرفت و در طول 12 روز، پیروزی شگفت‌انگیز را برای فلسطین رقم زد، به‌گونه‌ای که همه مسئولین و رسانه‌های صهیونیستی، عربی و غربی بر آن اعتراف کردند. در یمن نیز شاهد آن هستیم که جوانان یمنی در طول 7 سال مقاومت، بهترین پیروزی‌ها را در این ایام به دست می‌آورند.

نکته پایانی: جمهوری اسلامی در 4 دهه گذشته فقط یک استراتژی داشته است و آن‌هم «مقاومت فعال» بوده است و این مقاومت‌ها در دفاع مقدس 8 ساله کشورمان در برابر بعثی‌های عراق، دفاع 8 ساله جبهه مقاومت در سوریه و عراق، دفاع 7 ساله یمن در عربستان و امارات، به نتایج روشنی رسیده است که مهم‌ترین آن شکست‌های متعدد آمریکا در منطقه و خروج خفت‌بار سربازانش از کشورهای مسلمان منطقه است و این مسیر توحیدی که از سفارش‌های الهی مبنی بر «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ» و اعتصام به حبل‌الله گرفته شده است، پیروزی‌های بزرگ‌تری را به دنبال خواهد داشت؛ ان‌شاءالله (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                

رفع مشکل آبی روستاهای خوزستان تا پایان سال ۱۴۰۰

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در سفر به خوزستان گفت: «۷۰۲ روستا در خوزستان وجود دارد که با بحران و تنش آبی روبرو است. در روزهای اخیر تصمیم گرفته بودیم که مشکل آب ۴۷۱ روستا را با کمک آبفای استان حل کنیم. در جریان بازدیدی که از این مناطق داشتم، دیدم اوضاع واقعاً برای مردم قابل‌تحمل نیست و تصمیم گرفتیم که برای حل مشکل تأمین آب تمام ۷۰۲ روستا، ستاد اجرایی فرمان امام ورود کند و جمعاً ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل این مشکلات با مشارکت آبفا اختصاص یابد. تمام این طرح‌ها نهایتاً تا پایان سال به اجرا درمی‌آیند».

▼ اخبار

نیاز دولت آینده به تیم منسجم اقتصادی

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران معتقد است که ایجاد هماهنگی و تعادل بخشی میان امکانات و واقعیات کشور با توقعات و انتظارات مردم از دولت آینده، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهوری آینده خواهد بود. وی اضافه می‌کند: «شعارهای قبلی اصولگرایان در این مرحله یکی از دردسرهای خودشان خواهد بود. آن‌ها می‌گفتند که کشور را باوجود تحریم و وضعیت جنگ اقتصادی می‌شود به نحو مطلوبی اداره کرد. امروز وقت اثبات این حرف است. این هم در شرایطی است که اقتصاد ایران دچار عدم تعادل‌های شکننده و بسیار مخربی شده». مرعشی بدون اشاره به بانیان وضع موجود که جریان اصلاح‌طلب حامی دولت تدبیر و امید بوده است، می‌گوید: «همه ما نیازمند توفیق و پیروزی این دولت در عرصه مدیریت کشور هستیم. هیچ‌وقت همه ایران این‌طور به شکل حیاتی چنین نیازی به موفقیت دولت نداشته. ما از آقای رئیسی در انتخابات حمایت نکردیم اما می‌دانیم عدم توفیق دولت او خطر بزرگی برای کشور است و بنابراین من شخصاً آرزو می‌کنم آن‌چنان این دولت موفق باشد که سال 1404 با دو برابر رأی امسال دوباره ایشان رئیس‌جمهور شود». مرعشی یکی از مشکلات اساسی دولت روحانی را نداشتن سیاست واحد و منسجم اقتصادی عنوان کرده و می‌افزاید: «برنامه عملیاتی برای اقتصاد یک تیم مسئول و منسجم می‌خواهد که حداقل چهار نهاد را در بر بگیرد، یعنی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت. آقای رئیسی اگر چهار اقتصاددان قابل و کارکشته اما با نظرات مختلف را در سمت‌های اقتصادی دولت بگذارد قطعاً باید بداند که کار مدیریت اقتصادی دولتش از همان اول به بن‌بست می‌خورد».

مافیای قدرت و شبکه نفوذ در لبنان!

«دکتر مسعود اسداللهی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ضعف ساختاری لبنان، گفت: «به علت عدم توافق بین گروه‌های سیاسی لبنان و دخالت‌های خارجی همواره این بحران‌ها تکرار می‌شود. صحنه سیاسی لبنان دست یکسری از افرادی است که مافیای قدرت در این کشور هستند. برای در دست گرفتن امور در این کشور اصلاً بحث شایسته‌سالاری نیست، فقط و فقط بحث نفوذ است. وقتی سران این گروه‌ها به توافق برسند از بن‌بست خارج می‌شوند. البته مشکلات مردم حل نمی‌شود و فقط دولتی تحت عنوان وحدت ملی شکل می‌گیرد». وی با بیان اینکه آمریکا نه‌تنها در لبنان کارشکنی می‌کند، بلکه به کشورهای منطقه هم اجازه کمک به لبنان را نمی‌دهد، گفت: «ایران چندین بار پیشنهاد کمک به لبنان ازجمله فروش بنزین و حتی کمک تسلیحاتی به ارتش این کشور را داد، اما آمریکایی‌ها به دولت لبنان اولتیماتوم دادند که حق دریافت این کمک‌ها را ندارید. دولتی که قدرت تصمیم‌گیری ندارد و نمی‌تواند منافع ملی را حفظ کند، وضعیتش همین می‌شود». اسداللهی افزود: «هرج‌ومرج در لبنان برای نفوذ اسرائیل در این کشور و ضربه زدن به مقاومت است. از طرفی دیگر این بحران به نفع آمریکایی‌هاست چراکه دوست ندارند در هیچ جای دنیا دولتی مستقل شکل بگیرد. بیگانگان می‌خواهند به مردم لبنان القا کنند علت این‌همه مشکل، وجود مقاومت در این کشور است تا پایگاه مردمی مقاومت در لبنان را از بین ببرند. آمریکا خودش مشکل ایجاد می‌کند و آن را به گردن مقاومت لبنان می‌اندازند؛ اما در حقیقت فاسدترین شخصیت‌های سیاسی لبنان همان کسانی می‌باشند که هم‌پیمان آمریکایی‌ها هستند».

ضدانقلاب برای کشته‌سازی در خوزستان به هر دری می‌زند

از دو شب پیش در رسانه‌های ضدانقلاب فیلمی منتشر شد که ادعا می‌شود جوانی در اعتراض و تجمع یکشنبه‌شب سوسنگرد کشته شده است؛ اما مشخص شده است که این فیلم، قدیمی و متعلق به سال ۹۴ است و هیچ ارتباطی با تجمع اخیر سوسنگرد ندارد. همچنین معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان در واکنش به پروژه کشته‌سازی رسانه‌های ضدانقلاب، می‌گوید: «برخی از مردم استان خوزستان در مناطقی از استان مطالبات به حقی در خصوص تأمین آب مناطقشان داشتند. دشمنان قسم‌خورده نظام با اهداف خاص کلیپ‌های متعددی مبنی بر فوت ۳ نفر از شهروندان و ۲ مأمور در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد. در اعتراضات شادگان یک نفر کشته شد که شناسایی عوامل فوت این فرد بی‌گناه در دستور کار است». در ادامه این پروژه، ‌چهارمین کشته اعتراضات خوزستان هم دروغ از آب درآمد و مشخص شد که ضدانقلاب خارج نشین در این موضوع، دست به دامن کشته‌شده‌های داعشی شده‌اند.

‌اخبار کوتاه

دولت رئیسی مراقب باشد؛ مجلس نظارت خواهد کرد!/ «مصطفی میرسلیم»، نماینده مردم تهران در مجلس ضمن درخواست از دولت سیزدهم برای مراقب از خباثت‌های آمریکا در مذاکرات برجامی، اظهار کرد: «مجلس شورای اسلامی مذاکرات هسته‌ای را با جدیت دنبال و نظارت خواهد کرد. راهبرد دولت سیزدهم باید در خصوص مذاکرات مشخص باشد و پس‌ازآن  نیز راهکار مبرهنی داشته باشد». این نماینده مجلس بیان کرد: «آمریکایی‌ها همیشه به ما خیانت کرده‌اند و رفتار متظاهر گونه‌ای در قبال کشورمان داشته‌اند؛ قطعاً این بار هم فکر نمی‌کنم سیاست خود را تغییر دهد؛ البته صحبت‌هایم به این معنا نبوده که ما نمی‌خواهیم مذاکره کنیم، منتها دولت باید مدبرانه، عاقلانه و داهیانه وارد مذاکرات شود».

روزنامه آمریکایی: تحریم دوباره ایران در دستور کار است/ روزنامه وال‌‎استریت‎ژورنال نوشت: «به دلیل متزلزل شدن گفت‌وگوهای وین، آمریکا طرح تحریمی جدید را بررسی می‎کند که هدف آن توقف فروش نفت ایران به چین است. یکی از مقام‌های آمریکایی گفته، در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم باقی‎نمانده، تحریم فروش نفت ایران به چین غنیمت است. این موضوع درصورتی عملی می‎شود که گفت‎وگوهای وین شکست بخورد؛ اما مقامات آمریکایی گفته‎اند، ممکن است این تحریم نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران به برنامه هسته‌ای خود سرعت بدهد».

اقتصاد عربستان زیر پتک ناکارآمدی بن‌سلمان/ روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: «اقتصاد عربستان بهای سرمایه‌گذاری‌های بچه‌گانه بن سلمان ولیعهد عربستان را می‌پردازد؛ درحالی‌که فساد در کشور و نبود سازوکارهای نظارتی، ضربات مهلکی را بر این اقتصاد وارد کرده است. بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن چندین سرمایه‌گذاری اقتصادی شکست‌خورده داشت که اقتصاد عربستان بهای سنگین آن را پرداخت کرده است».

وزارت خارجه: FATF مانع همکاری خارجی‌ها با ایران نیست/ وزارت خارجه در یکی از پاورقی‌های گزارش اجرای برجام که اخیراً منتشرشده، اذعان داشته این ادعا که FATF مانع انتفاع بیش‌تر ایران از رفع تحریم‌ها و هم‌چنین مانع همکاری خارجی‌ها با ایران شده، از سوی آمریکا مطرح گردیده و این ادعا، غیرقابل‌قبول است. پیشتر روحانی گفته بود: «تا موضوع FATF حل نشود، روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد و سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نخواهند شد».

محسنی اژه‌ای: بهره‌برداری مقطعی از مردم ناپسند است/ رئیس قوه قضائیه در جمع فعالین رسانه گفت: «بهره‌برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است. اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم، سخن ما را نمی‌پذیرند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات