صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۲۹

دیپلمات چینی: آمریکا در کشورهای دیگر آزمایش‌های بیولوژیک انجام می‌دهد

«ژانگ هانهوی» سفیر چین در مسکو گفت آمریکا در کشورهای خارجی به انجام آزمایش‌های بیولوژیک سِرّی مشغول است.
ژانگ شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) طی نشست خبری توضیح داد: «اگر آمریکا واقعا خواستار حقیقت و شفافیت است، باید با تحقیقات بین‌المللی درخصوص ویروس کرونا موافقت کرده، منبع این همه‌گیری در ایالات متحده را شناسایی نموده و دلایل واکنش نامناسب خود به آن را بیان کند».
به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، وی در ادامه تصریح کرد: «واشنگتن باید به سوالات فعلی درباره آزمایش‌های بیولوژیک خود در ایالات متحده و دیگر کشورهایی که آمریکایی‌ها در آنها آزمایشگاه دارند، پاسخ بدهد».
این دیپلمات چینی با بیان اینکه دولت آمریکا رویکردی غیرعلمی در قبال تحقیقات درخصوص منشأ همه‌گیری «کووید۱۹» اتخاذ کرد، اظهار داشت: «واشنگتن وضعیت در کشورهای دیگر را با دقت مورد مطالعه قرار داد اما وضعیت کشور خودش را پنهان می‌کند».
بر اساس این گزارش، ژانگ با انتقاد از نحوه عملکرد دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در قبال ویروس کرونا، گفت: «[تحقیق در این موضوع] وظیفه دانشمندان است، اما آمریکایی‌ها این را زیر سوال برده و [تحقیقات] درخصوص منشأ ویروس کرونا را به سرویس‌های اطلاعاتی از جمله سیا محول کردند».
به نوشته شینهوا، وی همچنین افزود: «چین در موضوع تحقیقات حول منشأ کووید۱۹، همواره اصول شفافیت، همکاری و آغوش باز را حفظ کرده اما سیاستمداران آمریکا فقط در صحبت‌های دانشمندان تشکیک کردند و با فرضیه‌های توطئه به تقابل با آنها برخواستند. سپس مسائل علمی را سیاست‌زده کردند».
بحث درباره منشا ویروس کرونا در ماه‌های گذشته در پی انتشار گزارشی در روزنامه‌ «وال‌استریت‌ ژورنال» دوباره داغ شده است. در آن گزارش ادعا شده بود سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر «ووهان» در چین پیش از آغاز این همه‌گیری به شدت بیمار شده بودند. این روزنامه بیمارشدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای منشأ انسانی این ویروس دانسته بود. یک روز بعد اما وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» خواند.
از سوی دیگر، بیش از نیم میلیون چینی با امضای نامه‌ای، از سازمان جهانی بهداشت خواستند در راستای ممانعت از طغیان همه‌گیری‌های جدیدتر در آینده، تحقیقاتی در آزمایشگاه نظامی «فورت دتریک» در آمریکا انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات