صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۳۳

اخبار ویژه دوشنبه ۲۸ تیر

روزنامه کیهان **

کاسبی با سازمان تروریستی مایه ننگ مقامات آمریکاست

یک تحلیلگر آمریکایی، گردهمایی سازمان تروریستی منافقین و حضور برخی مقامات غربی در آن را فساد‌سنج توصیف کرد.
مایکل روبین، تحلیلگر مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» در مقاله‌ای که در «واشنگتن اگزمینر» منتشر نوشت: حضور در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق (گروه تروریستی منافقین) فسادسنج مقامات آمریکا محسوب می‌شود.
حضور شماری از مقامات پیشین آمریکایی در این نشست با انتقاد‌های زیادی همراه شده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق، یکی از سیاستمدارانی است که در این نشست آنلاین سخنرانی کرد. مثل پرواز مگس‌ها به دور شیرینی، هر سال شماری سیاستمداران از هر دو حزب آمریکا و تعدادی از مقامات سابق به فرانسه و آلبانی می‌روند تا در نشست سازمان مجاهدین (منافقین) سخنرانی کنند.
این یک کار پردرآمد است. برای مقاماتی که اغلب‌شان بازنشسته یا از کار افتاده‌اند سخنرانی سه یا چهار دقیقه‌ای از طریق آنلاین، کار و کاسبی بدی نیست. دریافت دستمزد‌های پنج شش رقمی معامله پرسودی است. نویسنده با‌اشاره به حضور افرادی مثل «رودی جولیانی»، «جو لیبرمن» و «جان بولتون» و اخیراً مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در نشست سازمان مجاهدین (گروه تروریستی منافقین) می‌نویسد: در واقع، اجلاسی در کار نیست. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یک گروه اسلامی مارکسیستی است که در دهه ۱۹۶۰ در مخالفت با شاه تأسیس شد و امروز ادعای دموکراسی‌خواهی دارد، اما در نهایت فرقه‌ای است که مسعود و مریم رجوی آن را با مشت آهنین اداره می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند حامیان زیادی در ایران دارند، اما مردم ایران، از آن‌ها نفرت دارند، زیرا افراد بی‌گناه زیادی را کشته‌اند. مردم به خاطر حمایت مجاهدین از صدام در جریان جنگ هشت ساله، از این سازمان نفرت دارند.
مایک روبین در ادامه می‌نویسد «من با شماری از مقاماتی که در آن نشست سخنرانی یا شرکت کردند، گفتگو کردم. رویکردشان شک‌برانگیز است. یکی از آن‌ها می‌گفت «اگر رژیم سقوط کند، چه کسی اهمیت می‌دهد که ما چقدر دستمزد برای شرکت در نشست گرفتیم؟»!
قطعاً رجوی‌ها می‌دانند که هر سخنران چقدر پول گرفته. اما یک مسئله وجود دارد: چرا اصرار دارند که چنین دستمزد‌های گزافی پرداخت کنند و چه سودی برایشان دارد؟ احتمالا آن‌ها مانند بسیاری از سران گروه‌های فرقه‌ای در دنیای تخیلی زندگی می‌کنند، یا شاید معتقدند، موقعیت و مشروعیتی که از ایستادن در کنار مقامات خارجی به دست می‌آید، ارزش بریز و بپاش را دارد. فاجعه این است که حمایت از گروهی که مردم ایران از آن متنفرند، به نفع جمهوری اسلامی تمام می‌شود.
حضور در چنین نشست‌هایی، فساد‌سنج مقامات آمریکایی است. ایرانی‌ها زیر بار دخالت قدرت‌های خارجی نمی‌روند. همراهی با مخالفان آزادی و دموکراسی در ازای یک چک چهار هزار دلاری، نماد بدترین جنبه‌های فرهنگی واشنگتن است. شرکت در یک کنفرانس با این شرایط و روخوانی از متنی که سازمان مجاهدین نوشته و نام یک سیاستمدار آمریکایی زیر آن درج شده، نشان از حرص و طمع دارد و به این معناست که آن سیاستمدار حاضر است، اصول آزادی را به همین سادگی بفروشد.
اگر امروز شهردار سابق نیویورک (رودی جولیانی) به چهره‌ای مضحک تبدیل شده، باید شخصیت واقعی او از اولین دفعاتی که در نشست سازمان مجاهدین خلق شرکت کرد، حدس زده می‌شد. افراد هر دو حزب آمریکا باید، شرکت در چنین گردهمایی‌هایی را مانند یک فسادسنج بدانند و هیچ جمهوریخواه و دموکراتی نباید حضور در آن را بپذیرد.

سازندگی: جبهه اصلاحات گرفتار تعارض و ریزش نیروهاست

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از «تعارضات جدی در جبهه اصلاحات» خبر داد.
محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران) در روزنامه سازندگی نوشت: پس از اتنخابات باید به یک بازنگری در رفتار خود بپردازیم. بی‌شک جبهه اصلاحات نیاز به یک بازسازی و ترمیم جدی دارد.
به واقع این جبهه امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط دوران حیات خود به سر می‌برد و این موضوع از چند جهت قابل بررسی است؛ از یک سو این مسئله به ساز و کار احزاب و تشکل‌ها مربوط می‌شود که اگرچه سازوکاری هم برایش تعریف شده بود و مدت‌هاست که به صورت کژدار و مریز با این تشکیلات دور هم جمع شده بودند، اما به نظر می‌رسد که این ساز و کار به بازسازی و بازنگری نیاز دارد. سالی چند حزب به اصلاح‌طلب‌ها اضافه می‌شود که کارکردی ندارند و حالا شاهد ۳۱ حزب اصلاح‌طلب هستیم که عملاً نشان می‌دهد که چقدر مجموعه دچار مشکل است.
اما بعد از تشکل‌های اصلاح‌طلب موضوع رابطه با خود مردم است. جبهه اصلاح‌طلب با ریزش نیرو و دوری هواداران روبه‌رو شده و در انتخابات مجلس، دولت و شورا نتوانست نیرو‌های هوادار خودرا بسیج کند که حداقل یک کنش منسجم داشته باشند.
اما ضلع سوم مربوط به مدیریت اصلاح‌طلبان است که در آن با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم و در فضایی که گذشت، تعارض‌هایی از افردی که به عنوان هدایت‌کننده اصلاح‌طلبان هستند به چشم آمد که بیشتر باعث گیجی هواداران شد.
من فکر می‌کنم همانطور که اصلاح‌طلب‌ها از دو جریان چپ و راست متولد شدند اگر به عنوان تئوریک مفهوم اصلاح‌طلبی را تبیین کنیم، اما امضا نداشته باشیم عملاً دچار سردرگمی مضاعف خواهیم شد و باید به این نتیجه برسیم که چه قرائتی از اصلاحات و اصلاح‌طلب داریم. آیا قرائت خاتمی درست است؟ یا کروبی و موسوی خویینی‌ها یا موسوی ... اکنون شاهد تعارض جدی هستیم، زیرا هنوز معلوم نیست مثلاً ایده‌ای که سعید لیلاز درباره اقتصاد دارد با نظریه‌ای که فرشاد مومنی ارائه می‌کند چه نسبتی به هم دارند. آیا می‌شود این تعریف را پذیرفت؛ یا درباره اینکه در نگاه فرهنگی و اجتماعی قطعاً گرفتاری‌ها و تعارض‌ها فراوان است و جمع‌شدن این همه تعارض جز ریزش و دلخوری از سوی هواداران و علاقه‌مندان نتیجه دیگری در برنخواهد داشت و به نظر من علاقه‌مندان به اصلاح‌طلبان با این تعارضات کاملاً ناامید می‌شوند.

دو نرخی شدن نتیجه تشکیل قرارگاه مرغ!

نتیجه چهار ماه تشکیل قرارگاه مرغ در آخرین سال دولت روحانی، دو نرخی شدن مرغ بوده است.
به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد، کمتر از چهار ماه از زمان تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ برای به تعادل رساندن عرضه و تثبیت قیمت‌ها، قیمت مرغ دو نرخی شد. رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی دلیل این دو نرخی شدن را در تفاوت میان کشتار دولتی و آزاد می‌داند و بر این باور است که بخشی از مرغ‌ها از کانال دولتی و بخش دیگری نیز از شبکه‌های آزاد تهیه و کشتار و به بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل بین نرخ دولتی و آزاد این کالای پروتئینی حداکثر ده هزار تومان فاصله وجود دارد. مشابه آنچه برای مرغ رخ داد برای خودرو، دلار و برخی دیگر از کالا‌ها و اقلام خوراکی نیز اتفاق افتاده بود و با اینکه قرار بود شورا‌ها یا قرارگاه‌های تشکیل‌شده در نهایت به تثبیت قیمت‌ها منجر شوند، قیمت کالا را دو نرخی کردند و حتی کار به جایی رسید که فاصله بین قیمت دولتی و آزاد نیز هر روز بیشتر شد. با وجود اینکه دست فرمان «دخالت برای تثبیت یا کنترل» هیچ‌وقت به نتیجه مطلوب نرسیده، اما همچنان مهم‌ترین گزینه سیاستمداران برای بهبود شرایط حداقل در کوتاه‌مدت است.
نیمه نخست فروردین سال جاری خبری با عنوان تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ، به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که مهم‌ترین محور تصمیم‌گیری این قرارگاه تثبیت عرضه و قیمت مرغ در کشور بود. در جلسه فروردین‌ماه این ستاد مقرر شد که قیمت مصوب مرغ برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یابد. با وجود افزایش قیمت مصوب، مشاهدات میدانی از کمبود عرضه مرغ حکایت داشت. خرداد سال جاری محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت هر کیلو مرغ در خرداد سال جاری و بر اساس آنچه مرکز آمار در گزارش خود اعلام کرده، نسبت به خرداد سال ۹۹ افزایشی ۱۱۸/۸ درصدی داشته و کیلویی ۲۷ هزار تومان رسیده بود. مرغ، مهم‌ترین گوشت مصرفی خانوار‌های با درآمد متوسط و پایین است و انتظار می‌رفت پس از مصوبه قرارگاه ساماندهی مرغ، تغییر قیمتی در آن ایجاد نشود، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی می‌گوید: «نرخ دولتی مرغ با قیمت ۲۴هزارو۹۰۰ تومان و نرخ آزاد با قیمت حداکثر ۳۵ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.» او در توضیح این رخداد نیز بر وجود تفاوت بین کشتار دولتی و آزاد تاکید کرد. به نظر می‌رسد آنچه در سالیان سال بر اکثر بازار‌ها چه کالای مصرفی و چه کالای سرمایه‌ای، سایه افکنده، تعیین سقف قیمت باشد که در نهایت به مشکلات عمیقی انجامید. نمونه آن در بازار خودرو و ارز قابل مشاهده است.
نمونه شکست‌خورده دیگر برای قیمت‌گذاری و تسهیل ورود بخش خصوصی به بازار را شورای رقابت در اختیار دارد. این شورا که یکی از موضوعات ماده ۵۳ قانون برنامه چهارم توسعه و در راستای اصل ۴۴ بود، قرار بود قیمت‌گذاری خودرو را در اختیار و برای آن پایه تعادلی در نظر گیرد. این در حالی است که قیمت برخی محصولات خودروسازان کشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد بالاتر از آن چیزی است که شورای رقابت برای آن محصول در نظر گرفته بود. هر چند فلسفه تعیین نرخ ارز دولتی برای جلوگیری از شتاب تورم و گران شدن کالا‌های اساسی به ویژه برای طبقات متوسط و کم‌درآمد جامعه بود، اما گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد که از فروردین ۹۷ تا خرداد سال جاری شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور از ۱۱۳ به ۳۱۶ رسید.

نه به آن کم‌کاری ۸ ساله و نه به این بیش فعالی آخر دوره!

برخی اقدامات دولت کم‌تحرک روحانی در هفته‌های پایانی، سؤال‌برانگیز و بایسته بررسی و پیگیری است.
وبسایت الف با «بیش فعال» توصیف کردن دولت در روز‌های پایانی می‌نویسد: یکی از انتقادات جدی که به دولت یازدهم و دوازدهم توسط منتقدان طی هشت سال گذشته وارد شد، کم‌تحرکی و فعال نبودن در راستای رفع یا کاهش مشکلات بوده است. به همین دلیل اوصاف مختلفی مبتنی بر این برداشت و باور به دولت داده می‌شد که از جمله آن‌ها می‌توان به دولت بی‌تحرک، مسن و... اشاره کرد. البته نسبت دادن این صفات و ویژگی‌ها به دولت صرفاً مختص به منتقدان و مخالفان دولت نبوده بلکه حامیان دولت «تدبیر و امید» یعنی اصلاح طلبان نیز در مقاطع زمانی مختلف به آن معترف بودند. حالا دولتی که معمولاً با این ویژگی‌ها و مختصات در اذهان مردم، منتقدان و حامیان آن مشهور شده، در هفته‌های پایانی در زمینه‌های مختلف به شدت فعال شده تا جایی که اسباب تعجب را به وجود آورده است.
در دولت دوازدهم در روز‌های پایانی اقداماتی در جریان است که منجر به منتفع شدن عده قلیلی از اطرافیان و حامیان آن‌ها خواهد شد.
به عنوان مثال چند روز قبل مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در تذکری در جلسه علنی مجلس عنوان داشت: «در شرایطی که ما برای بودجه‌های پژوهشی، علمی و آموزشی مشکل داریم وزارت نفت، پارک فناوری و نوآوری نفت را تأسیس کرده که خلاف رویه تأسیس این مراکز درباره آن عمل شده و مبالغ زیاد و امکانات زیادی به آن اختصاص یافته است. در واقع در حال درست کردن حیاط خلوتی برای نورچشمی‌ها هستند.
وی یادآور شد: یکی از اقدامات دیگر تعیین سفرا و افرادی به عنوان مسئولین سفارتخانه‌هاست که نوعی تقسیم غنائم است ما نسبت به این موضوع هشدار می‌دهیم و قطعاً با آن برخورد جدی خواهد شد.
شریعتی تصریح می‌کند: «به آقای رئیسی پیشنهاد می‌کنم اقدامات چند ماه پایانی دولت شامل: انتصاب و ارتقای مدیران، تبدیل وضعیت استخدامی، اعزام به مأموریت، تأسیس مؤسسات، واگذاری پروژه، جذب هیئت علمی، افزایش پایه حقوق، اعطای مجوز و... را بررسی، موارد خارج از ضابطه را در نخستین جلسه هیئت دولت خود باطل اعلام و بازگرداند.»
یکی از مواردی که در روز‌های اخیر جنجال بسیاری را موجب شد موضوع واگذاری حدود شش هزار معدن بود که منتقدان بیان می‌داشتند چرا دولت در چهار هفته پایانی مبادرت به چنین کاری کرده است؟ چرا فرایند واگذاری شفاف و از طریق مزایده نیست؟ اهلیت و صلاحیت فنی و مالی افراد چگونه قرار است سنجیده و ارزیابی شود؟ و...
بعد از شدت گرفتن انتقادات بود که سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل از صدور بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور مبنی بر به تعویق افتادن همه مزایده‌ها و مناقصه‌ها تا استقرار دولت جدید خبر داد. یکی دیگر از اقدامات دولت که موجب حرف و حدیث‌های فراوانی شد حذف سقف افزایش حقوق‌ها بود که منجر به افزایش فاصله میزان دریافتی‌ها به ویژه از سوی برخی مدیران خواهد شد. به همین دلیل بود که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس و معاون قوانین مجلس از مصوبه اخیر دولت انتقاد کرد و آن را ابهام‌آلود و دارای نقض غرض قانون‌گذار جهت عدالت در پرداختی‌ها دانست. این مسائل نشان می‌دهد که ضرورت دارد نهاد‌های نظارتی در روز‌های آخر به شدت به چنین اقداماتی حساسیت داشته باشند و فعالیت دولت‌ها را در این زمینه رصد کنند.

۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون خسارت واحد‌های تولیدی از قطع برق

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تبعات قطعی برق در هفته‌های گذشته بر واحد‌های تولیدی پرداخت.
بر اساس گزارشی که معاونت کسب‌وکار اتاق تهران پس از گردآوری پرسشنامه‌های این پژوهش به دست آورده و به‌طور تفصیلی در هفتادوششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران نیز به بحث و بررسی گذاشته شد، میزان خسارات وارد شده به بنگاه‌های مورد ارزیابی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. این طرح مطالعاتی که تبعات قطعی پی‌درپی برق بر ۵۱ بنگاه صنعتی عضو اتاق تهران را مورد عارضه‌یابی قرار داده، نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از بنگاه‌های ارزیابی‌شده فاقد زیرساخت جایگزین تامین برق بوده‌اند در حالی که ۶۵ درصد از آنان اعلام کرده‌اند که به واسطه قطعی برق، آسیب‌های جدی به دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدشان وارد شده است.
به گزارش روزنامه اعتماد، همچنین این تحقیق نشان می‌دهد از مجموع ۵۰ بنگاه مورد ارزیابی قرار گرفته، ۴۰ درصد از آنان اعلام کرده‌اند که مواد اولیه تولیدی خود را به واسطه قطعی برق از دست داده‌اند. بروز مشکلات بیکاری نیروی انسانی در ساعات کاری و کاهش بهره‌وری، تاخیر در تحویل سفارشات و همچنین تاخیر در انجام امور اداری و دولتی از جمله عدم تکمیل به موقع اظهارنامه مالیاتی و ارائه فهرست حق بیمه، از دیگر خسارات وارد شده به دنبال قطعی‌های اخیر در شبکه برق کشور در مراکز صنعتی است که از سوی کارآفرینان و صاحبان واحد‌های تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفته در این پژوهش، اعلام شده است.
همچنین، بر اساس مطالعه صورت‌گرفته از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق تهران، بخش عمده‌ای از صاحبان کارگاه‌های تولیدی از عدم اطلاع‌رسانی دقیق از زمانبندی قطعی برق، انتقاد داشته‌اند و یادآور شده‌اند که قطعی‌های اخیر در شبکه برق کشور به‌ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، به کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده محصولات، دامن زده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

قالیباف:
مسؤولان اجرایی درباره تزریق واکسن آمار دقیق ارائه کنند

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی یکشنبه ۲۷ تیرماه مجلس با اشاره به بحث مدیریت کرونا و برنامه‌ریزی دقیق و شفاف برای واکسیناسیون گروه‌های سنی و شغلی، گفت: رواج سویه‌های جدید این ویروس و افزایش قدرت انتقال و تشدید عوارض آن، لزوم تسریع در واکسیناسیون را بیش از گذشته مطرح کرده است. به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات مهمی را برای ایفای وظیفه نظارتی مجلس در مدیریت موج جدید شیوع کرونا و همچنین پیگیری روند تولید، توزیع و تزریق واکسن‌های داخلی به عمل آورده‌اند و پیش از این نیز با محوریت کمیسیون بهداشت و اهتمام مسؤولان اجرایی، اقدامات موثری برای بازگرداندن نظم و آرامش به مراکز تزریق واکسن انجام شده است تا از کرامت مردم عزیز ایران حفاظت و حراست شود.
قالیباف خاطرنشان کرد: خوشبختانه در روز‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت واکسیناسیون بویژه افزایش نظم مراکز تزریق واکسن بوده‌ایم و امیدواریم این وضعیت تداوم و بهبود یابد. رئیس مجلس اظهار داشت: در این باره لازم به ذکر است مسؤولان اجرایی در هر سطحی باید به طور شفاف درباره روند واردات، تولید و تزریق واکسن آمار و اطلاعات دقیق به مردم ارائه کنند و از بیان هر گونه اخبار و آمار غیرقطعی و اطلاعات برآمده از حدس‌های غیردقیق بپرهیزند تا مردم به اشتباه نیفتند.
قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات مهم دیگری همچون بررسی لایحه مهم و ضروری رتبه‌بندی معلمان، پیگیری روند توزیع نهاده‌های دامی دپو‌شده، نظارت میدانی بر استان‌ها، بررسی موانع و ایرادات قانون حمایت از معلولان، بررسی وضعیت اجرای سامانه املاک و اسکان و سایر اقدامات از جمله فعالیت‌های انجام‌شده توسط نمایندگان در ۲ هفته اخیر بوده است.
رئیس مجلس اظهار داشت: در پایان ضروری می‌دانم بر موضوع مهم لزوم پیگیری وظایف دولت مستقر تا آخرین روز استقرار تاکید کنم و انتظار می‌رود دولت و مسؤولان اجرایی در تمام سطوح وظایف خود را تا روز آخر با حداکثر توان و اهتمام به انجام رسانند و با تمام ظرفیت‌های خود مقدمات انتقال مسؤولیت به دولت جدید را با مسؤولیت‌پذیری کامل برعهده گیرند.

***

جلیلی:
نباید با ضعف مدیریت مسأله برق را به تهدید تبدیل کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه انرژی مزیت نسبی کشور ما است، نباید در این زمینه دچار تهدید بشویم، بلکه باید از این فرصت به‌گونه‌ای بهره بگیریم که مازاد نیاز داخلی را نیز صادر کنیم. به گزارش تسنیم، سعید جلیلی در نشست کارشناسی ارائه راهکار‌های اجرایی به دولت به منظور مدیریت بار مصرفی برق با حضور کارشناسان کارگروه نیروی دولت سایه و ۲ نفر از نمایندگان مجلس و مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه در کنار راهکار‌های بلندمدت برای مدیریت خاموشی‌ها، نیازمند ارائه راهکار‌های کوتاه‌مدت نیز هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انرژی مزیت نسبی کشور ما است، نباید در این زمینه دچار تهدید شویم، بلکه باید از این فرصت به گونه‌ای بهره بگیریم که مازاد نیاز داخلی را نیز صادر کنیم.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به جلسات متعدد این شورا درباره صادرات برق و تبدیل ایران به قطب سوآپ و ترانزیت، اظهار داشت: موضوع برخی برنامه‌ریزی‌ها سخت‌افزاری است که در بلندمدت حاصل می‌شود، اما برخی اقدامات کوتاه‌مدتی که نیازمند اجرای آن‌ها هستیم، به سازوکار‌ها و نرم‌افزار مدیریت مربوط می‌شود. جلیلی در ادامه مطرح کرد: باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا خاموشی‌های اخیر اجتناب‌ناپذیر بود یا آنکه می‌توانستیم با تدابیر قبلی از وقوع آن جلوگیری کنیم؟ و در حال حاضر چه اقداماتی را در کوتاه‌مدت برای ایجاد تعادل در شبکه تولید و مصرف برق می‌توانیم انجام بدهیم؟
وی تاکید کرد: در کنار موضوع مصرف، برای تولیدکننده خصوصی برق (نیروگاه) نیز باید جذابیت ایجاد کرد تا او به سرمایه‌گذاری در این حوزه رغبت داشته باشد.

***

ادعای یدیعوت آحارانوت
اسرائیل در حال بررسی اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است

یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد این رژیم در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا، روزنامه رای‌الیوم به نقل از یدیعوت آحارانوت می‌نویسد نهاد‌های نظامی رژیم صهیونیستی اخیرا امکان حمله تل‌آویو به سایت‌های هسته‌ای ایران در آینده نزدیک را مورد بحث قرار داده‌اند.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: این رایزنی‌ها و مناقشات تنها در حد حرف نیست، بلکه آمادگی‌های اولیه برای اجرای برخی برنامه‌ریزی‌های حمله انجام شده است. این روزنامه همچنین نوشت که این آمادگی‌ها به رهبری بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و برخی مسؤولان برجسته وزارت خارجه و وزیر دارایی آن است. این روزنامه مدعی شد: بنی‌گانتس و لیبرمن در حال بررسی افزایش زیاد بودجه نظامی در ۵ سال آینده هستند و هدف از این کار حمایت از زیرساخت‌ها و آمادگی برای یک اقدام هجومی به ایران است.

********************

روزنامه خراسان**

افزایش قیمت نان؛ تصمیم سخت برای غذای اصلی خانوار‌های فقیر

اتحادیه نانوایان سنتی تهران نرخ مصوب انواع نان را اعلام کرد، اگرچه یک منبع آگاه در استانداری تهران قطعی شدن افزایش قیمت نان را تکذیب کرد، ولی در برخی مراکز استان‌ها از جمله مشهد قیمت نان افزایش یافته و مورد تایید استانداری نیز قرار گرفته است. بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان سنتی تهران و مشهد نرخ مصوب انواع نان به گندم یارانه‌ای (نوع یک) و نیمه یارانه‌ای (گندم ۹۰۰ تومانی) در سال ۱۴۰۰ در این دو شهر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال نان لواش با وزن چانه ۲۲۰ گرم در تهران برای نان یارانه‌ای به ۷۰۰ تومان و برای نیمه یارانه‌ای به هزار تومان رسیده است. همچنین سنگک نیمه یارانه‌ای با وزن چانه ۶۵۰ گرم به سه هزار تومان افزایش یافته است. در مشهد نیز نرخ جدید نان سنگک یارانه‌ای ۱۴۰۰، نیمه یارانه‌ای ۲۰۰۰، بربری ماشینی یارانه‌ای ۸۵۰ و نیمه یارانه‌ای ۱۱۵۰ تومان شده است. افزایش قیمت نان در شرایطی است که قیمت پایین‌تر نان در مقایسه با جو خوراک دام منجر به استفاده بخش قابل توجهی از نان توسط دام‌ها شده بود. همچنین نانوایان به ثابت ماندن قیمت نان با وجود افزایش دستمزد کارگران نانوایی اعتراض داشتند. در چند روز گذشته صف‌های طولانی نان، گلایه مردم را به دنبال داشت. حالا مسئولان وعده خلوت شدن صف را داده اند. باید منتظر ماند ودیدآیا این وعده‌ها عملی خواهد شد؟

هشدار درباره تکرار خاموشی‌ها در زمستان

محمد اکبری - گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور دیروز در صحن علنی قرائت شد. پس از دو هفته تعطیلی صحن مجلس، نخستین جلسه علنی در امتداد قطعی‌های مکرر آب و برق در مناطق مختلف کشور برگزار شد. همچنین نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی هم با اشاره به احتمال خاموشی‌های مستمر و ناگهانی کشور گفت: با ادامه وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی‌های برق با زمان طولانی‌تر در فصل زمستان تکرار می‌شود.

********************

روزنامه ایران**

حرف اول و آخر را «استدلال» می‌زند

خبر اول اینکه، سخنگوی شورای نگهبان تأکید دارد که آیت‌الله جنتی هم در این شورا فقط یک رأی دارد و حرف آخر را نه دبیر شورای نگهبان بلکه استدلال می‌زند.
به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در یک برنامه تلویزیونی گفت: در شورای نگهبان یک جمع تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد و بزرگانی از حوزه و دانشگاه در این نهاد حضور دارند اما، این استدلال است که حرف اول و آخر را در شورای نگهبان می‌زند و در واقع آنچه در شورای نگهبان مهم است، استدلال است و سن و سال نیست.
وی اضافه کرد: به‌طور مثال اگر بنده اشکالی به مصوبه‌ای داشته باشم، طرح می‌کنم و اگر ۶ نفر (حد نصاب ۷ نفر است) دیگر از اعضا با این استدلال همراه شوند، آن استدلال تأیید می‌شود و اگر ۶ نفر با استدلالم همراه نشوند، آن موضوع تأیید نمی‌شود. طحان نظیف در پاسخ به این سؤال که می‌گویند نظر آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان مورد توجه است نه اعضا، گفت: هر کس در شورای نگهبان یک رأی دارد، چه بنده به‌عنوان کوچکترین عضو و چه آیت‌الله جنتی به‌عنوان بزرگترین عضو شورای نگهبان. شایعات همیشه وجود دارند، اما آنچه بنده از نزدیک دیده‌ام، این است که هر کسی در شورا یک رأی دارد و این استدلال است که حرف اول و آخر را می‌زند.
البته بنده آیت‌الله جنتی را در خیلی از موضوعات همراه می‌بینم، اما برخی اوقات هم ممکن است که ایشان نظری داشته باشند، ولی نظر ایشان رأی نیاورد.

کنسولگری ایران در مزار شریف تعطیل نیست

خبر دیگر اینکه، سرکنسول ایران در مزار شریف افغانستان گفت: کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف براساس دستورالعمل‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
به گزارش مهر، سید حسن یحیوی در صفحه توئیتر سرکنسولگری نوشت: «هرچند با توجه به تحولاتی که در افغانستان به‌ویژه در شمال این کشور اتفاق افتاده است برخی فعالیت‌های کنسولی محدود شد، ولی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف براساس دستورالعمل‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»
پیش از این و در پی وخیم شدن اوضاع امنیتی و سقوط چندین شهرستان در استان بلخ به‌دست طالبان، برخی رسانه‌ها از تعطیلی و تخلیه کنسولگری‌های ایران، ترکیه و پاکستان در شهر مزار شریف خبر داده بودند.

ادعای روزنامه اسرائیلی درباره ایران

دست آخر اینکه، یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد که این رژیم در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای اقدام احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.
به گزارش ایسنا، روزنامه رأی الیوم به نقل از یدیعوت آحارنوت می‌نویسد که نهاد‌های نظامی رژیم صهیونیستی اخیراً امکان حمله تل آویو به سایت‌های هسته‌ای ایران در آینده نزدیک را مورد مناقشه قرار داده‌اند. این روزنامه صهیونیستی نوشت: این رایزنی‌ها و مناقشات تنها در حد حرف نیست بلکه آمادگی‌های اولیه برای اجرای برخی برنامه‌ریزی‌های حمله انجام شده است.
این روزنامه همچنین نوشت: این آمادگی‌ها به رهبری بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و برخی مسئولان برجسته وزارت خارجه و وزیر دارایی است. این روزنامه مدعی شد: بنی گانتس و لیبرمن اکنون درحال بررسی افزایش زیاد بودجه نظامی در پنج سال آینده هستند و هدف از این کار حمایت از زیرساخت‌ها و آمادگی برای یک اقدام هجومی به منظور ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
این در حالی است که به گزارش ایلنا، یک منبع آگاه صهیونیستی در مورد قدرت نظامی ایران گفت: ایرانی‌ها مهارت و قدرت بالایی در هدایت هواپیما‌های بدون سرنشین دارند و نشان دادند که از این قابلیت می‌توانند در جنگ‌ها استفاده کنند و این نگران‌کننده است.

********************

روزنامه شرق**

تماس تلفنی اردوغان با پادشاه عربستان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان، حلول عید قربان را به او تبریک گفت. براساس بیانیه رسمی دربار عربستان در این تماس تلفنی علاوه‌بر تبریک عید قربان، روابط دو کشور و راه‌های گسترش آن در چارچوب منافع مشترک بررسی شد. در ماه‌های اخیر ترکیه تلاش‌هایی را برای بهبود روابط با کشور‌هایی مانند عربستان و مصر آغاز کرده است.

طرح ۴ بندی چین درباره سوریه

وزیر خارجه چین در سفر خود به دمشق و دیدار با همتای سوری‌اش ابتکار عمل چهاربندی را درباره سوریه ارائه کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سانا، وانگ یی، وزیر خارجه چین، در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق اظهار کرد: کلید حل جامع مسئله سوریه اجرای اصل «رهبری و حاکمیت سوریه» است که شورای امنیت آن را وضع کرده و همه طرف‌های مسئول باید گام‌های ملموسی را برای پیشبرد مؤثر روند سازش فراگیر در مسئله سوریه بردارند.

تاریخ‌نگاری به شیوه پوتین

کنستانتین اگرت، خبرنگار بخش روسی دویچه‌وله، می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مقاله‌ای پنج‌هزار کلمه‌ای تحت عنوان «به مناسبت وحدت تاریخی روس‌ها و اوکراینی‌ها» نوشته است. پوتین روز بعد از آن، در ویدئویی طولانی آن را به شکل مصاحبه با یک کارمند گمنام که احتمالا از سرویس مطبوعاتی خودش بوده، بازگو کرد. چنین چیزی هرگز پیش از این دیده نشده بود.

هشدار طالبان به ترکیه

سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت درصورتی‌که نیرو‌های ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آن‌ها می‌جنگیم. بعید است با توجه به ارزش‌های دینی، فرهنگی و نژادی میان مردم دو کشور، افغان‌ها درباره این نیرو‌ها سهل‌انگاری به خرج دهند.

وخیم‌ترشدن شرایط لبنانی‌ها

با تشدید بحران اقتصادی در لبنان، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) فاش کرد که ۷۷ درصد از خانواده‌های لبنانی در ماه جاری میلادی پول کافی برای خرید غذا ندارند. روزنامه تایمز در ادامه با اشاره به نرخ فقر دو سال قبل در لبنان نوشت: این نرخ براساس گزارش بانک جهانی به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

هشدار بشار اسد

چهارمین مراسم ادای سوگند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز شنبه در‌حالی برگزار شد که او وعده داد که بر تحریم‌های اقتصادی غرب چیره خواهد شد و بخشی از اراضی کشور را که پس از ۱۰ سال جنگ همچنان در اشغال مخالفانش است، بازپس خواهد گرفت.

ربوده‌شدن دختر سفیر افغانستان

وزارت خارجه افغانستان در کابل اعلام کرد، روز جمعه دختر ۲۶‌ساله سفیر آن کشور در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، ربوده شد و مورد حمله بی‌رحمانه قرار گرفت، اما پس از چند ساعت آزاد شد. هیچ فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

حمله پهپادی آمریکا به عراق و سوریه

منابع عراقی از حمله پهپادی نیرو‌های آمریکایی به منطقه نوار مرزی عراق و سوریه و انهدام یک دستگاه خودرو متعلق به نیرو‌های حشد‌الشعبی خبر دادند. صابرین‌نیوز گزارش داد که این حمله هیچ خسارت جانی به‌همراه نداشت.

گسترش داعش در شمال و غرب آفریقا

مؤسسه مطالعات امنیت آفریقا در گزارشی اعلام کرد که داعش به‌صورت گسترده در شمال و غرب این قاره مستقر شده است. طبق این گزارش، داعش از لیبی به‌عنوان مهم‌ترین مقر تحرک عناصر تروریستی‌اش استفاده می‌کند و چهار ولایت را در منطقه دریاچه چاد تشکیل داده است.

هشدار کره شمالی به جوانان

در بحبوحه اقدامات سرکوبگرایانه پیونگ‌یانگ علیه عبارات زبانی که عمدتا در کره جنوبی استفاده می‌شود، روزنامه رسمی کره شمالی از نسل‌های جوان‌تر خواست تا به زبان استاندارد کشور خودشان صحبت و سبک‌های زندگی سنتی را دنبال کنند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات