صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۶۹
حل مشکلات مردم وفادار جنوب  درگرو کنشگری موثر رسانه‌ها

گلایه به حق خوزستان

پایگاه بصیرت / علی‌اصغر رحمان‌نژاد

از میانه دهه 70 خورشیدی بود که عموم کارشناسان محیط زیست درباره لزوم پرهیز از اتخاذ سیاست‌های نامناسب زیست‌محیطی و آبی در خوزستان، هشدارهایی داده و آثار اتخاذ چنین سیاست‌هایی را برای آینده خوزستان و استان‌های همجوار کابوس‌وار توصیف کردند؛ اما طی دهه‌های اخیر نه تنها به این هشدارها بی‌توجهی شده است، بلکه ظاهراً در جهت عکس نظر کارشناسان محیط زیست و دلسوزان، اقداماتی صورت پذیرفته که نتیجه‌ای جز ضربات جبران‎ناپذیر به محیط زیست منطقه و زندگی روزمره مردم خوزستان نداشته است. تالاب‌های خشک شده که کانون ریزگردهاست، ناپایداری جریان آب شرب و خانگی که موجب زحمات فراوانی در زندگی روزمره انسان‌هاست، کشاورزی و دامداری که با خشک شدن رودها در حال نابودی هستند و در کنار تمام این مسائل، صنایع آب‌بر استان که در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند، همگی دلایلی بوده که سبب نگرانی عمیقی در میان مردم شریف و انقلابی خوزستان شده است. مردمی که این روزها به صورت خودجوش و در قالبی مدنی و مسالمت‌آمیز، به مثابه شهروندانی که دلبسته کشور و استان خویشند، در حال طرح مطالبات بحق‌شان در زمینه مسئله آب هستند. امید است که طرح این مطالبات از جانب مردم، سبب هوشیاری بیشتر مسئولان استانی و ملی شده و قدم‌هایی در جهت حل اصولی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان و به طور ویژه بحث آب برداشته شود؛ چرا که مردم خوزستان، همواره در مقاطع حساس تاریخ کشور و انقلاب، در صف نخست دفاع از کیان نظام و انقلاب قرار داشته و از این رو، انتظار رسیدگی به مشکلات‌شان از جانب مسئولان امر را دارند. مسئولانی که همواره وامدار این مردم شریف بوده و طبق سیره امام راحل و رهبری معظم انقلاب، باید در جهت دلجویی از مردم رنجدیده و رفع مشکلات‌شان، همواره در میدان تلاش و جهاد به رزم با مشکلات ومعضلات همت بگمارند.

 

عدم کنشگری مؤثر در رسانه‌های

آنچه همواره موجب انتقاد عمومی و کارشناسی از رسانه‌های داخلی کشورمان بوده، عدم کنشگری فعال رسانه‌های کشور درباره حوادث و ماوقع گوناگون کشور بوده است. متأسفانه، طی وقایع اخیر خوزستان رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی با برخورد انفعالی، میدان کنشگری رسانه‌ای را از نیروهای انقلابی تهی کرده و به صورت تمام و کمال در اختیار رسانه‌های معاند، ضد انقلاب و دشمن مردم قرار داده است. نکته تأسف‌آور در این زمینه آن بوده که در این انفعال رسانه‌ معلوم‌الحالی که بودجه آن را دربار یکی از کشورهای مرتجع منطقه پرداخت می‌کند؛ در وقایع اخیر خوزستان، به صورت فرصت‌طلبانه به صحنه وارد شده و سعی کرده است تا با در اختیار قرار دادن تریبون‌های رسوای خویش به گروهی تجزیه‌طلب و تروریست، آنها را نماینده مطالبات مردم مظلوم، انقلابی و شریف خوزستان نشان دهد. از این‌رو، مطالبه‌ای عمومی در میان مردم و دلسوزان کشور و انقلاب وجود دارد که در حوادث مشابه آینده، صدای اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز مردم از رسانه‌های داخلی بازتاب یافته و عموم رسانه‌های کشورمان، با حضور میدانی در میان مردم عزیز ایران، فتنه‌های دشمنان این آب و خاک را خنثی کرده و موجبات دلگرمی بیشتر مردم به حل مشکلات را فراهم کنند. به بیانی دیگر، استاندارد یک رسانه در تراز انقلاب، کنشگری و حضور فعال در صحنه‌هاست.

 

راه حل کارشناسان

کارشناسان برای حل مشکل آب استان خوزستان، راه حل‌هایی در باز‌ه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه کرده‌اند که امید است در دولت منتخب حجت‌الاسلام رئیسی، برخلاف دولت‌های گذشته، مورد توجه جدی قرار گیرند. در کوتاه‌مدت، تلاش در جهت تداوم آبرسانی با تانکر به شهرها و روستاهای مناطق جنوبی و غربی استان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کنار آن، باید در جهت ترمیم شبکه‌های آبرسانی موجود و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های جدید در نقاط بحرانی، اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین با توجه به ظرفیت‌های محدود استان در زمینه منابع آبی، باید طرح‌های جدید انتقال آب از بالادست این استان به صورت کامل متوقف شده و اعتماد مردم استان در این زمینه جلب شود. همچنین دولت سیزدهم در میان‌مدت، باید به بحث راه‌اندازی و توسعه دستگاه‌های شیرین‌سازی آب دریا برای تأمین آب شرب مناطق جنوبی خوزستان، توجه ویژه‌ای کند. علاوه بر آن، مهار کانون‌های تولید ریزگردها با تأمین حقابه دشت‌ها و تالاب‌ها، قدمی مؤثر در زمینه حل مشکلات زیست محیطی خوزستان و کمک به بحث دامداری استان است. در بلندمدت نیز دولت سیزدهم باید با تدوین و اجرای برنامه جامع انطباق اقلیمی، با تأکید بر توانمندسازی جوامع بومی و توجه ویژه به ابعاد زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی خوزستان، امکان برداشت قدمی مهم در حل اصولی مشکل آب این استان خواهد داشت. گفتنی است، مردم شریف خوزستان طی دهه‌های اخیر، همواره از مدیریت‌های غیراصولی و نگاه‌های صرفاً کوتاه‌مدت مسئولان به مسائل در عذاب بوده‌اند. بنابراین این امید در میان آنها وجود دارد که رئیس‌جمهور منتخب کشورمان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، با وجود سابقه امیدوارکننده در ایجاد تحولات مثبت دستگاه قضا، در زمینه حل مشکلات کشور و استان خوزستان نیز بتواند کارنامه‌ای قابل دفاع عرضه کند. بدون شک این امر جز با انتخاب مدیران شایسته برای استان خوزستان و نگاه جهادی به حل مشکلات این دیار انقلابی، میسر نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات