صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۷۶

میدان آزمون سپاه در موج پنجم کرونا و تنش آبی

پایگاه بصیرت / احسان امیری

ورود به موج پنجم کرونا و نیز نیاز به تشدید واکسیناسیون با تأمین میزان دوز لازم واکسن داخلی و وارداتی دو موضوع مهمی بود که در حوزه پدافند زیستی سپاه را در هفته‌های اخیر درگیر کرده است. البته این درگیری از نوع کمک به مجموعه‌های بهداشت درمان کشور بوده و در این امر نه تنها سپاه، بلکه کلیه بهداری‌های نیروهای مسلح درگیر فعالیت شدند؛ به ویژه ارتش جمهوری اسلامی که نیروی زمینی آن با دستور فرمانده کل ارتش مأموریت ویژه‌ای برای کمک به مقابله با ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان یافت و افزون بر درگیر شدن بهداری این نیرو، سایر معاونت‌ها و یگان‌های آن نیز در امر محرومیت‌زدایی و مهندسی و آماده‌سازی امکانات بهداشتی از جمله آماده‌سازی بیمارستان‌های تکمیل نشده این استان و رفع مشکل آب آشامیدنی برخی روستا اقدام کرد. با اوج‌گیری گونه دلتا کرونا ویروس در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کمبودهای این دو استان در حوزه تخت‌های بیمارستانی این دو استان با شدیدترین موج بیماری از روزهای اول شیوع تا به حال روبه‌رو شدند، احتمال کمبود فضای درمانی برای بیماران کرونایی در این دو استان، به ویژه استان سیستان و بلوچستان به شدت احساس می‎شد، بر این اساس مأموریت اصلی بر عهده نیروی زمینی ارتش گذاشته شد تا هم بیمارستان‌های تازه ساخت و قابل بهره‌برداری استان را به منظور پذیرش بیماران کرونایی با استفاده از کادر درمان خود آماده کند و هم اقدام به ساخت بیمارستان‌های سریع‌ساز و استقرار بیمارستان‌های سیار کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این میان در استان هرمزگان عمده تخت‎های بیمارستانی نیروی دریایی سپاه را در اختیار بیماران کرونایی قرار داد و چند بیمارستان صحرایی هم برای افزوده شدن به ظرفیت بیمارستان‌های ثابت استان مستقر کرد و در استان سیستان و بلوچستان نیز ظرفیت‌های بیمارستانی سپاه در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت و سه بیمارستان تخصصی صحرایی و سیار و مجهز بهداری رزم نیروی زمینی سپاه به منطقه اعزام شدند.

تمام ظرفیت نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران و ظرفیت نیروی دریایی سپاه در منطقه در خدمت کادر درمان کشور قرار گرفت. بسیج جامعه پزشکی نیز در تمام کشور بخشی از مأموریت واکسیناسیون را با قبول مسئولیت تأسیس مدیریت تعدادی از مراکز واکسیناسیون در همه استان‌ها بر عهده گرفت. نیروی زمینی سپاه هم در کنار سازمان بسیج مستضعفین برای کمک به واکسیناسیون اعلام آمادگی کرد؛ برای نمونه بهداری رزم نیروی زمینی سپاه یکی از بزرگ‌ترین مراکز واکسیناسیون کشور در ورزشگاه تختی تهران را مدیریت کرد و به اذعان بسیاری از مراجعه‌کنندگان و مسئولان امر این مجموعه از منظم‌ترین و کم مشکل‌ترین مراکز واکسیناسیون در سطح کشور است، همین رویه در سایر مراکز واکسیناسیونی که آرام آرام تحویل بسیج جامعه پزشکی یا بهداری رزم نیروی زمینی سپاه می‌شود برقرار است؛ چراکه نوبت‌دهی، سرعت کار، وسعت مجموعه و نیز دسترسی و امکان پارک خودرو از تسهیلات خوبی بوده که در این مراکز برای رفاه حال دریافت‌کنندگان واکسن در نظر گرفته شده است. کار کازآزمایی بالینی واکسن نورا نیز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در حال انجام است و فاز اول تست انسانی آن مراحل پایانی را طی می‌کند و موفقیت این واکسن در مقابله با کرونا در حال آزمون است که با توجه به روش ساخت آن انتظار می‌رود یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیا برای مقابله با کرونا باشد، اما اثبات این مسئله در فاز دوم و سوم زمانبر است

اما در کنار همه این موارد باید ورود کشور به تنش آبی را هم متذکر شد که همزمان با مأموریت دفاع زیستی سپاه در سراسر کشور، مأموریت مقابله با تنش آبی هم به رده‌های سپاه واگذار شده است. در استان خوزستان همه ظرفیت‌های سپاه برای حل مشکل آب مردم بسیج شده و در برنامه فوری میان‌مدت و بلندمدت برای رفع این مشکل، سپاه به عنوان بازوی پر توان نظام در کنار سایر نهادها حضور یافته است. در استان‎های دیگر برای نمونه استان مرکزی در بخش دلیجان روستاهایی که با مشکل آب شرب دست و پنجه نرم می‌کردند، با کمک تانکرهای اعزامی سپاه ادامه حیات مِی‎دهند. همین امر در سیستان بلوچستان وجود دارد و در جای جای کشور در روستاهای منطقه هدف مأموریتی گروه‎های جهادی نیز مباحث زیرساختی تأمین آب شرب سالم و مطمئن در اولویت قرار گرفته و قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه بحث تأمین آب را در اولویت برنامه‎های خود قرار داده است.

امروز سپاه پاسداران در یک وضعیت خاص آزمون توانایی‎های خود را پس می‌دهد و در قالب یک دفاع چند وجهی همزمان در عرصه‌های دفاع زیستی، مقابله با تنش آبی و در کنار آن امنیت و دفاع، علم‌افزایی و ارتقای دانش و ارتقای توان رزم و جهش تولید و محرومیت‌زدایی و... توانایی‌های خود را اثبات می‎کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات