صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۹ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این مردم انقلاب کرده‌اند، جان داده‌اند، تلاش کرده‌اند، سال‌های سال زحمت کشیده‌اند، با این همه خطر مواجه شده‌اند و برخورد کرده‌اند و ایستادگی کرده‌اند برای خاطر اهداف انقلاب و مبانی انقلاب؛ باید برای این اهداف کار کرد؛ تلاش و هدف بایستی این باشد و با آن اهداف تطبیق بکند. (۰۶/۰۵/۱۴۰۰) *سالروز ولادت باسعادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

تجربه بی‌اعتمادی به غرب!

رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار هیئت دولت دوازدهم (6/۵/1400) بر لزوم استفاده آیندگان از تجربه‌های این دولت اشاره کردند و در ادامه، به نکاتی ارزشمند در خصوص تجربه بی‌اعتمادی به غرب اشاره کردند.

نکات تحلیلی: 1- «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد»؛ مهم‌ترین و گران‌بهاترین تجربه‌ای که در مدت‌زمان هشت‌ساله دولت آقای روحانی به وجود آمد، اثبات درستی کلام و تحلیل رهبری معظم انقلاب در بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب و باور به این نکته بود که ملت‌ها زمانی می‌توانند به توسعه و پیشرفت برسند که تنها به توان و اندوخته‌های خود متکی باشند. 2- البته این تجربه بارها در طول این چهار دهه از انقلاب برای مردم ما به بوته آزمون درآمده بود، اما برخی مسئولان و سیاسیون که غرب را مدینه آرزوهای خود می‌دانند، این تجربه را دوباره تجربه کردند! و صدالبته هر بار این گزاره محکم‌تر شده است؛ بنابراین، دولت‌ها و مسئولان آینده حجتی برای آزمودن مجدد غرب ندارند و نباید حل مشکلات کشور و رونق تولید و اقتصاد را به نتیجه احتمالی مذاکرات منوط و مشروط نمایند. 3- «غربی‌ها نه‌تنها به ما کمک نمی‌کنند بلکه هر جا بتوانند ضربه می‌زنند»؛ این تجربه حاصل 40 سال هماوردی نفس‌گیر انقلاب و جمهوری اسلامی و ملل مظلوم به پا خاسته با آمریکا و دنباله‌های اروپایی و منطقه‌ای آن در غرب آسیاست و همین امروز نیز جریان دارد. هر زمان و هر جا قوی ظاهر شدیم، توانستیم از سد موانع و کارشکنی‌های آن‌ها عبور کنیم ولی هر جا اعتماد کردیم از کوچک‌ترین امکان و فرصت، بیشترین ضربه و فشار را متحمل شدیم. قصه خودکفایی ایران در مسئله بنزین بزرگ‌ترین شاهد مثال این فرمول غربی‌هاست. 4- تجربه اخیر دولت آقای روحانی نمایشگاهی شد برای اثبات درستی ادعاها و گزاره‌های امامین انقلاب درباره بی‌اعتمادی به بیرون از مرزها و ضرورت ایستادن روی پای خود: «هر جا از آن‌ها قطع‌نظر کردید، پیشرفت کردید». این موضوع در مورد همین مذاکرات اخیر و موضع عنادآمیز بایدن بر سر احیای برجام نافرجام نیز صادق است.

نکته راهبردی: هنوز هم در داخل بعضی افراد و جریان‌های سیاسی و حتی برخی دولتمردان کنونی به‌جای بهره‌گیری از این فرصت و تجربه، برای رسوا کردن سیاست‌های ظالمانه و خباثت آمیز آمریکا، آن را تطهیر کرده و توپ تقصیرات را در احیا نشدن برجام به زمین خودی‌ها شوت می‌کنند! درحالی‌که شروط ایران طبیعی بوده و منطق، مواجهه با کشوری است که ابایی از پیمان‌شکنی ندارد؛ اما تجربه راهبردی زمانی است که این جماعت غرب‌زده به تعبیر اقبال لاهوری از خواب و سراب گران اعتماد به آمریکا برخیزد! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

چرا مذاکرات به نتیجه نرسید؟

 وزیر امور خارجه کشورمان، ۲۹ تیرماه و در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ای به دبیرکل این سازمان ارسال کرد و جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را یادآور شد؛ اما سؤال اساسی این است که چرا مذاکرات هسته‌ای علی‌رغم توافق صورت گرفته، هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

گزاره تحلیلی: زمانی پاسخ به این سؤال می‌تواند منطقی گردد که به راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایران پی ‌ببریم و بدانیم از اساس در چه محیطی بازی کرده‌ایم. راهبرد آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران همواره تحریم پایه بوده است. بر همین اساس است که آمریکا به‌هیچ‌عنوان حاضر نیست ساختار و معماری تحریم‌های خود را در مذاکرات نابود سازد. چارچوب ذهنی آمریکائی‌ها هیچ‌گاه در طول مذاکرات هسته‌ای بر لغو تحریم‌ها استوار نبوده است. لغو تحریم در محاسبات گردانندگان کاخ سفید به‌منزله نابودسازی زیرساخت تمامی تحریم‌هاست؛ چیزی که آمریکایی‌ها را در رقابت راهبردی با ایران خلع سلاح می‌کند. این راهبرد برای آمریکایی‌ها زمانی مؤثر واقع گردید و بر آن پافشاری کردند که دانستند، هندسه ذهنی دولتمردان کشورمان بر پیوند میان اقتصاد با سیاست خارجی گره خورده است و راه‌حل جایگزینی ندارند. این ادراک از محیط ذهنی دستگاه اجرایی کشور باعث گردید آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی را همواره در یک محیط پرفشار نگه داشته و با گروگان گرفتن اقتصاد، ایران را وادار به امتیازدهی بیشتر نمایند. بدعهدی، تاکتیک آمریکائی‌ها برای حفظ گفت‌وگو و امتیازخواهی بیشتر بود‌؛ بر همین مبنا هیچ‌گاه حاضر به برداشتن تحریم‌ها نشدند. حتی در روند مذاکرات کنونی وین نیز آمریکایی‌ها حسن نیت نشان ندادند. آن‌ها حاضر به لغو تحریم‌ها و دادن تضمین برای عدم خروج مجدد از برجام نشدند و از همه مهم‌تر این‌که مذاکرات وین را برای مذاکرات آتی و پیوند زدن آن با حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی دنبال می‌کردند.

جمع‌بندی: روند مذاکرات هسته‌ای، قبل و بعد از برجام، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در راهبرد خود چسبندگی بسیاری به تحریم‌ها دارند. به عبارتی اگر راهبرد آمریکا از تحریم تهی گردد، از اساس در مواجهه با ایران فاقد راهبرد می‌شود؛ بر همین مبناست که مذاکرات هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید و ایران از آن منتفع نشد؛ حتی آن زمانی که توافق برجام حاصل گردید. راه پایبند نمودن آمریکا به تعهدات خود و دستیابی به یک توافق مطلوب، هزینه‌مندسازی رفتار آمریکایی‌هاست. اگر هزینه برای آمریکا بالا رود، در مقابل کسب فایده کمتر، امتیاز داده و تن به تعهدات عملی و واقعی می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                   

هفت اقدام عنادآمیز آمریکا در مذاکرات وین!

«دکتر غریب‌آبادی» عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، در گفتگو با سایت رهبر معظم انقلاب از هفت اقدام ضد توافق آمریکا در مذاکرات اخیر خبر داد و گفت: «آمریکایی‌ها در مذاکرات اخیر حاضر نشدند از موضع عنادآمیز خود کوتاه بیایند. مصادیق مختلفی دراین‌باره قابل‌بررسی است: 1- کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفتگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند. 2- حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات نشدند که کاملاً با قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در تناقض آشکار است. 3- حاضر به برداشتن تحریم‌های ترامپ علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی و لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند. 4- حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال تفاهم هسته‌ای نشدند؛ حتی حاضر نشدند دوره زمانی معقولی را برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت می‌شوند، در نظر بگیرند. 5- حاضر به بحث درباره خسارات وارده به ایران در اثر خروج غیرقانونی از تفاهم هسته‌ای نشدند. 6- درباره فعالیت‌ها و تعهدات هسته‌ای زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کردند که حتی فراتر از برجام است. 7- نپذیرفتند که ابتدا آن‌ها باید تمامی تعهدات را انجام بدهند و پس از راستی آزمایی، ایران به اجرای تعهداتش بپردازد».

▼ اخبار

کارهایی که روحانی می‌خواست بشود و نشد!

رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: «خیلی دلم می‌خواست در این دولت ورود قطار سریع‌السیر به کشور افتتاح شود. اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع‌السیر تهران مشهد افتتاح می‌شد. اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد تا الآن ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد. ما توانستیم ۱۶ هواپیما بیاوریم. قراردادهای ما طولانی بود ولی با تحریم سال ۹۷ بسته شد». رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با اعضای دولت در خصوص تجربه هشت‌ساله دولت روحانی فرمودند: «دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند... این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند... روی کاغذ یا در مقام وعده می‌گویند بله، ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، [امّا] برنداشتند و برنمی‌دارند»؛ بنابراین دولت سیزدهم برای خلاصی از دام هشت‌ساله برداشته شدن تحریم‌ها برای پیشرفت کشور، به توان و ظرفیت داخلی تکیه کند.

چرا آمریکا به میز مذاکره با ایران بازگشت؟!

شبکه المیادین لبنان در گزارشی با اشاره به گزارشی در نشریه نشنال اینترست که نوشته خلبانان ایرانی با هواپیماهای قدیمی خود می‌توانند آمریکایی‌ها با هواپیماهای جدیدشان را شکست بدهند، از روزنامه‌نگار، محمدمهدی ملکی می‌پرسد که آمریکایی‌ها چطور به این نتیجه رسیده‌اند؟ ملکی می‌گوید: «ابتدا در خصوص منطقه نکته‌ای را درباره امنیت منطقه‌ای و دفاعی بگویم؛ ما مثلی داریم که می‌گوید، آزموده را آزمودن خطاست. اگر رژیم صهیونیستی یا آمریکا و متحدانشان در اندیشه هرگونه تعرض به ایران باشند، باید بدانند که در عرصه میدانی هیچ احتمالی برای موفقیت ندارند و ما تردیدی نداریم که اگر به موفقیت این گزینه امید داشتند،‌ در استفاده از آن هیچ تردید نمی‌کردند. تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع کردند اما سراغ گزینه نظامی نرفتند؛ زیرا می‌دانند که ایران چه آسیبی گسترده‌ای می‌تواند به پایگاه‌های آنان در منطقه وارد کند و دستاوردهای ایران در حوزه موشکی و پهپادی و همچنین مهار پهپاد پیشرفته آمریکایی و فرود آوردن آن میزان پیشرفت فناوری ایران را نشان می‌دهد. همچنین انواع پهپادها و موشک‌هایی که ایران رونمایی کرده سبب شد که غرب خیلی زود به میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد و اگر این توان نظامی ایران نبود، آمریکا و غرب به پای میز مذاکره بازنمی‌گشت». در همین زمینه، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: «مقام‌های واشنگتن گفته‌اند که ایالات‌متحده قصد دارد یک کارزار تحریمی علیه توانمندی‌های درحال‌توسعه ایران برای انجام حملات دقیق با استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده‌اش به راه اندازند». این روزنامه می‌افزاید: «مقام‌های امنیتی غربی بر این باورند که توانمندی‌های ایران در زمینه استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده برای انجام حملات دقیق، بیش از برنامه غنی‌سازی و برنامه‌های موشک بالستیکی این کشور برای ثبات منطقه غرب آسیا خطرناک است».

نگرانی یک پژوهشگر از آمار کاهش موالید در کشور

«صالح قاسمی» پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان و جمعیت شناس  در رابطه با کاهش میزان تولد در سه سال گذشته اظهار کرد: «ما از ۲ میلیون و دویست هزار تولد دهه ۶۰ تا سال ۹۴ روند کاهشی را کاملاً داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که در این سال، ۱ میلیون و پانصد و هفتاد هزار تولد داشته‌ایم، اما از سال ۹۴ به بعد سیر کاهش تولدها شیب بسیار تندی داشته که سقوط گونه بوده است». وی بیان کرد: «در سال ۹۵، شاهد کاهش ۴۲ هزار تولد بوده‌ایم و سال بعد، یعنی سال ۹۶، کاهش ۴۱ هزار تولد داشته‌ایم و در سال ۹۷، ۱۲۱ هزار تولد را از دست داده‌ایم و رقم کاهش تولد در سال ۹۸ نیز به ۱۷۰ هزار تولد رسید که کاهش عجیبی است تا جایی که فقط در یک سال، شاهد این سیر نزولی بوده‌ایم و سال ۹۹، دوباره بیش از ۱۰۰ هزار تولد را از دست داده‌ایم و به عدد ۱ میلیون و نود هزار رسیدیم». وی گفت: «جمع کاهش تولد در سه سال‌۹۷ تا ۹۹، حدود ۴۰۰ هزار بود و این کاهش حدود ۳۰ درصدی تولدها است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است».

‌اخبار کوتاه

اهمیت سفر به سوریه از زبان قالیباف/ رئیس مجلس پس از برگشت از سوریه، گفت: «سفر به سوریه بعد از انتخابات سوریه به جهت زمانی و فرصت فعالیت اقتصادی ایران پس از جنگ سوریه ازلحاظ موضوعی بااهمیت است. امروز اولویت سوریه مسائل اقتصادی است و این یک فرصت اقتصادی خوب برای ایران است. توافقات بین دو کشور قرار شد بعد از مراسم تحلیف که نخست‌وزیر سوریه به ایران می‌آید، اقدامات پیگیری شود».

اینستاگرام صفحه رئیس قوه قضائیه را بست/ مرکز رسانه قوه قضائیه خبر داد: «صفحه حجت‌الاسلام اژه‌ای از سوی اینستاگرام هم‌زمان با استقبال گسترده کاربران، از دسترس خارج شد. صفحات دیگر رئیس دستگاه قضا در دیگر شبکه‌های اجتماعی به‌زودی جهت ارتباط دوسویه با مردم آغاز به کار خواهد کرد».

حريفان رژیم صهیونیستی در المپیک توکیو/ «تهانى القحطانى» عضو تیم ملی جودوی بانوان عربستان نیز از رقابت با حريف صهیونیستی در بازی‌های المپيك ٢٠٢٠ توكيو امتناع كرد. فتحی نورین ورزشکار الجزایری که اولین انصرافی از مبارزه با حریف صهیونیستی در توکیو بود، بعد از بازگشت به کشورش، در جمع هواداران، با پرچم فلسطین عکس یادگاری گرفت و گفت: خوشحالم از اینکه صهیونیست‌ها را خشمگین کردم و به آن افتخار می‌کنم. این تصمیم در وهله نخست، مایه افتخار من و سپس مایه افتخار ملت و دولت الجزایر است».

اپراتور پهپادهای آمریکا: کودکان را هدف قرار می‌دادیم/ «برایان برندون» اپراتور سابق پهپادهای آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی، جزئیاتی از اقدامات ضد انسانی ارتش آمریکا را بیان کرد. به گفته وی، جان انسان‌های بی‌گناه و کودکان کمترین ارزشی برای ارتش آمریکا ندارد و هر بار پس از کشتن کودکان بی‌گناه اعلام می‌کردند که چیزی نیست، آن را مخفی می‌کنیم!

فیلترینگ؛ بی‌راهه‌ای در فضای سایبر/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: «مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره‌مندی از مواهب آن ندارد. فیلترینگ بی‌راهه‌ایست که حکایت از بی‌اطلاعی از فضای سایبر دارد». زاکانی افزود: «مصوبه مجلس طبق اصل ۸۵، آغاز بررسی‌های عمیق‌تر کارشناسی و گفتگو با فعالان این عرصه در تضمین حقوق کاربران است. اقناع افکار عمومی ضروريست».

نیروهای نظامی و انتظامی واکسینه می‌شوند/ وزیر بهداشت اعلام کرد: «از این هفته قضات و همکاران دادگستری واکسینه می‌شوند، همچنین اقشار پرخطر، نیروهای نظامی و انتظامی در هفته‌های آتی واکسینه خواهند شد». نمکی همچنین برای اولین بار از تزریق واکسن به زیر 18 ساله‌ها در کشور خبر داد و گفت: «اگر واکسن پاستور جواب دهد، می‌توانیم از آن برای زیر ١٨ ساله‌ها استفاده کنیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات