صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۷ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این ایام، ایام دهه ذی‌حجه است. شما جوانان عزیز، دل‌های نورانی، روحیه‌های شاداب، فرزندان عزیز من، توجه داشته باشید که یکی از بهترین روز‌ها و شب‌های دوره سال، ازلحاظ فضیلت و امکان ارتباط دل‌ها با خدا، همین روزهاست. (۱۱/۰۸/۱۳۹۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

احیای اسلام با انقلاب فرهنگی!

امروز هفتم ذی‌الحجه مصادف است با سالروز شهادت امام محمدباقر(ع). این روز حزن‌انگیز را به همه دوستداران و پیروان آن امام همام تسلیت عرض می‌کنیم. باقرالعلوم لقب زیبای ایشان به معنای شکافنده علوم است که بر پایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتشان عنایت کردند. تک‌تک امامان شیعه جامع همه زیبایی‌ها، کرامت‌ها و توانمندی‌ها هستند (کلهم نور واحد) و انسان‌سازی و جامعه‌پردازی توحیدی و کمک به تقرب جوامع انسانی به قرب الهی که مبدأ و مقصد خلقت و تمام خوبی‌‌هاست، مهم‌ترین هدف آن‌هاست؛ اما هرکدام از حضرات معصومین با یکی دو خصلت و مأموریت برجسته‌تر به این هدف اقدام کرده‌اند که اگر دیگری نیز جای آن‌ها و در زمانه آن‌ها می‌بود، به‌یقین همان کار و اقدام را انجام می‌داد، یعنی اگر امام باقر(ع) به‌جا و در زمانه امام حسین(ع) بودند، همان انقلاب خونین کربلا را برای احیای دین اسلام اقامه می‌کردند و اگر امام حسین(ع) به‌جا و در زمانه امام پنجم مبعوث به امامت می‌شدند، همان کار انقلاب فرهنگی امام باقر علیه‌السلام را با اغتنام فرصت از فترت و بی‌نظمی به وجود آمده در فاصله انقراض و برآمدن دو سلسله مغضوب و مغصوب اموی و عباسی انجام می‌داد. امام باقر علیه‌السلام از این فرصت مهیا شده به بهترین وجه بهره گرفت و با درس‌آموزی که از جدش امام حسین(ع) در مکتب عاشورا داشت - به نقل منابع تاریخی، امام باقر(ع) هنگام واقعه کربلا حضور داشت و خردسال‌ترین راوی آن واقعه بود- برای حفظ و احیای دین، اقدام لازم و متناسب به نیاز زمانه را انجام داد و آن، تأسیس دارالتعلیم و دانشگاه بزرگی از تشنگان معارف و آموزه‌های ناب دینی بود تا با انقلاب فرهنگی و توسعه تربیت دینی جوانان، به «تجدید حیات اسلام» که به تحریف‌ها و انواع دگردیسی‌های قدرت‌محور و ثروت‌مدار آلوده شده بود، همت گمارد و موفق شد؛ چراکه این خط اصیل با مساعی و تقویت بیش‌ازپیش فرزند برومندش امام صادق‌(ع) ادامه یافت.

وجه مشترک اقدام همه اولیاء الهی و امامان معصوم همین حفظ و تقویت دین الهی از طریق توسل به عنصر مبارزه است؛ اما گاهی این مبارزه، در معرکه و میدانِ سخت نیست، بلکه در میدان منازعه اراده‌ها و روایت‌هاست. درواقع، همان کاری که امام حسین(ع) با جهادش و امام حسن(ع) با صلحش برای پاسداشت دین اسلام انجام دادند تا گوهر دین امروز به دست ما برسد، اما باقر (ع) با جهاد تبیین و انقلاب فرهنگی انجام دادند. به تعبیر رهبر فرزانه‌مان امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) «یاد امام باقر(ع) یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریف‌ها و مسخ‌هایی که انجام گرفته بود». (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

تغییر نگاه، راه درمان است!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «چالش‌های پساانتخاباتی اصلاح‌طلبان» نوشته است: «هنوز یک ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌گذرد که زمزمه‌های برچیده شدن نهاد اجماع‌ساز یا همان جبهه اصلاحات ایران شنیده می‌شود؛ شاهد مثالش سخنان اخیر علی تاجرنیاست که می‌گوید: نهاد اجماع‌ساز برای مأموریتی در مدت انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها تشکیل شده بود و عملاً با پایان‌یافتن انتخابات، کارایی و نقش آن تمام شده است؛ بنابراین این نوع نهاد ادامه فعالیت نخواهد داشت». این تمام شدن‌های بعد از هر انتخابات منحصر به اصلاح‌طلبان نیست، بلکه اصول‌گرایان نیز دچار این عدم تحرک بعد از هر انتخاباتی گردیده‌اند. در واکاوی چرایی نهادینه نشدن تحزب در کشور باید به نوع هدف (کسب قدرت) جناح‌ها و احزاب سیاسی پرداخت.

گزاره تحلیلی: وقوع انقلاب اسلامی ایران، تحول عظیمی در بینش سیاسی مردم و نخبگان ایجاد کرد و به مشارکت‌های سیاسی گسترده عموم انجامید؛ لکن جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته با آفات موجود در حوزه عملکردی این پدیده سیاسی، مقابله کامل نماید و کشور همچنان با بیماری‌های از گذشته به‌جامانده احزاب مواجه است. ازجمله آفت‌ها و چالش‌های پیش روی احزاب ایران عبارت‌اند از: جدایی و بیگانگی و عدم شناخت درست از مردم و جامعه اسلامی، وابستگی نخبگان به قدرت و دولت، قانون‌گریزی و ضعف پایبندی به قانون، ترجیح منافع فردی و جناحی بر منافع ملی، جزم‌اندیشی، نقدناپذیری، مطلق‌انگاری، احساس بی‌اعتمادی، تشتت و دوقطبی سازی، شعارزدگی، تک‌سویه نگری، ضعف نگرش‌های واقع‌گرایانه و کاربردی، ضعف در آموزش و تربیت سیاسی، بی‌برنامگی، ضعف در حوزه‌های تئوری‌پردازی و بومی‌نگری، ضعف شایسته‌سالاری و تخصص گرایی و غلبه فرهنگ فرد محوری، کم‌بهرگی از اخلاق سیاسی اسلام، افراطی‌گری و کم‌توجهی به مصالح و منافع ملی و از همه مهم‌تر فلسفه تشکیل و هدف احزاب را در مسابقه قدرت و قدرت‌یابی تعریف کردن. با این توصیف، راهکار نهادینه شدن تحزب برای نظام مردم‌سالاری دینی چیست؟ راه درمان، حذف نیست بلکه تغییر نگاه از تعریف غرب‌گرایانه به تعریف هدایتگرانه است؛ به عبارتی حزب در انقلاب اسلامی عبارت است از تشکیلاتی که راهنمایی و هدایتگری آحاد مردم به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را بر عهده دارد. این تشکیلات برای هدایت‌های فکری اعم از سیاسی، عقیدتی و معرفتی برنامه دارد و می‌خواهد جامعه را به سطح قابل قبولی از معرفت، دانایی سیاسی و عقیدتی برساند. بدیهی است افرادی که برخوردار از این ظرفیت و استعداد باشند به‌طور طبیعی در انتخابات نیز می‌توانند صاحب رأی شوند، لیکن این هدف و مقصد آن‌ها نیست. قطعاً بعد از هر انتخابات، احزاب با چنین رویکردی دچار رکود و کم‌تحرکی نگردیده و ادامه کار را همچون گذشته دنبال خواهند کرد. البته می‌توان این نوع نگرش به احزاب را به‌عنوان الگویی برای فعالیت در عرصه‌های مختلف دیگر که نیازمند ارتباط قوی میان نخبگان و مردم است، تعمیم داد. چنین الگویی به بهترین شکل می‌تواند خلأ ارتباطی میان مردم و حاکمان را کاهش داده و در بسترها و عرصه‌های همسو و هم‌افزا برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی نماید. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                        

نمره مردم به رئیسی در قوه قضائیه

بیش از نیمی از شهروندان (57.4 درصد)، عملکرد آقای رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده‌اند. فقط 15.6 درصد از شهروندان، ارزیابی ضعیفی از عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه داشتند. 5.9 درصد نیز در این زمینه عملکرد ایشان را متوسط ارزیابی کرده‌اند. البته 21.1 درصد نیز اطلاعی در این زمینه نداشتند که عملکرد آقای رئیسی را ارزیابی کنند. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) این نظرسنجی تلفنی را از جامعه آماری بالای 18 سال کشور، با نمونه آماری 1585 نفر و در بازه زمانی 16 تا 20 تیرماه سال جاری گرفته است.

▼ اخبار

توصیه باهنر به رئیسی در چینش کابینه

محمدرضا باهنر، چهره فعال اصولگرا و نماینده چندین دوره مجلس به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرد: «دأب آقای رئیسی این نباشد که می‌خواهیم کارهای دولت‌های گذشته را محکوم کنیم. پیشنهاد من این است که از میان دولت‌های گذشته هیچ دولتی برای آقای رئیسی خط قرمز نباشد. اگر نیروی باصلاحیتی پیدا کردند، این نگرانی را نداشته باشند که این آقا در فلان دولت بوده است. به دولت آقای روحانی حتماً ایراداتی وارد هست؛ کما اینکه به دولت آقای خاتمی، احمدی‌نژاد و مرحوم آقای هاشمی هم وارد بوده اما نقاط مثبتی هم داشته‌اند. اگر بگوییم نقاط مثبت نداشته‌اند، پس این‌همه کار را چه کسی انجام داده است؟». باهنر این را هم گفت که: «نباید وادادگی باشد؛ یعنی اگر وزیری روز اول بگوید در این اوضاع‌واحوال نمی‌شود کار کرد، از همان روز اول شکست‌خورده است. کسی که می‌آید باید سرحال، شاداب و امیدوار باشد و واقعیت را هم بداند. تحریم‌ها حتماً بر مملکت ما اثر دارند ولی حتماً خیلی کارها می‌شود انجام داد. اگر کسی بگوید چون تحریم‌ها هست نمی‌شود کاری کرد، به درد مسئولیت الآن نمی‌خورد». دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: «۱۰ تا ۱۵ کشور در دنیا داریم که نیاز هست سفیر، سیاسی باشد. ارتباط ما با ۱۹۰ کشور دیگر باید اقتصادی باشد. وزیر خارجه ما باید یک معاون اقتصادی قدرتمند بگذارد و به سفرایی هم که نصب می‌کند و می‌فرستد بگوید که شاخص من برای موفقیت تو «میزان رشد ارتباطات اقتصادی» است».

دست‌نشانده امریکا در افغانستان!

المیادین لبنان در مطلبی به تحلیل تلاش ترکیه برای باقی ماندن در افغانستان بعد از خروج آمریکا از این کشور پرداخت و نوشت: «مجامع پیگیر، موضوع درخواست ایالات‌متحده از آنکارا برای استقرار یگان‌های نظامی در راستای تأمین امنیت فرودگاه کابل را موردبررسی قرار می‌دهند. طالبان اعلام کرده... طالبان اطمینان دارند حضور ترکیه با درخواست آمریکا بوده است. درحالی‌که واشنگتن روی درگیری ایران و طالبان با یکدیگر به دلیل پیشینه‌های مذهبی یا مرزی تاریخی حساب کرده بود، این اتفاق نیفتاد و برعکس، تهران به‌سرعت یک استراتژی حکیمانه را در تعامل واقع‌گرا با نفوذ طالبان در افغانستان در پیش گرفت. ازاین‌جهت، مانور امریکا برای واگذاری امنیت فرودگاه کابل و حمایت از آن، باهدف وارد کردن افراط‌گرایان به داخل افغانستان و نیز ورود افرادی به این کشور بود که سابقه فتنه افکنی را دارند تا به‌این‌ترتیب، هرج‌ومرجی در داخل و خارج از مرز‌های افغانستان ایجاد شود. در این زمینه، ترکیه ید طولایی دارد، همچنانکه تروریست‌های زیادی را وارد سوریه کرده و از آن‌ها حمایت نمود. گذشته از این، ترکیه مسئول ورود تروریست‌ها به داخل لیبی است و تنها راه برای انتقال نیرو‌های داعش از لیبی به افغانستان، راه هوایی و فرودگاه کابل است. تجارب اردوغان حداقل در سوریه، ثابت می‌کند که وی مناسب‌ترین گزینه برای ایفای نقش امین و تابع آمریکا در اجرای این نقشه است، اما مثل همیشه، رئیس‌جمهور اردوغان حمله تبلیغاتی ظاهری خود به آمریکایی‌ها را ادامه می‌دهد تا به این شکل، فرآیند «مانور-بازی-دروغ» را تکمیل کرده و وانمود کند از تصمیمات آمریکا تبعیت نمی‌کند».

بستن مغازه‌ها در وقت نماز دیگر اجباری نیست!

کسانی که به زیارت حج مشرف شده‌اند، یکی از نمادهای دین‌داری در مکه و مدینه را بسته شدن تمامی مغازه‌ها در اوقات اذان و نماز عنوان می‌کنند، حال‌آنکه این اقدام، نه تماماً از روی اختیار، بلکه قانونی لازم‌الاجرا بوده که کسی جرئت تخطی از آن را نداشت؛ اما اکنون اتحادیه اصناف عربستان اعلام کرده است، صاحبان مغازه‌ها می‌توانند در وقت نماز مغازه‌های خود را باز کنند و مجوز این کار صادر شده است. اتحادیه اصناف عربستان اعلام کرد، هدف از این تصمیم بهبود تجربه خرید با هماهنگی مقامات مربوطه است. نمایندگان موافق این طرح در پارلمان عربستان نیز معتقدند، تعطیل نشدن مغازه‌ها در اوقات نماز، به تشویق محیط سرمایه‌گذاری در عربستان منجر خواهد شد.

‌اخبار کوتاه

ورود مجلس به یک رویه رانتی در آموزش‌وپرورش/ «احمدی» عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: «اسامی افرادی که مدرسه غیردولتی داشتند به دست ما رسید و پیگیری کردیم که از مسئولیت برکنار شدند یا مجوز مدرسه را لغو کردند. تعارض منافع مسئولان قابل‌پذیرش نیست و نمی‌توان هم مسئولیت داشته باشند و هم ‌مدرسه غیردولتی. آقای «زینی‌وند» معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش پس از شنیدن اینکه یا معاونت را داشته باش یا مسئولیت در وزارتخانه چون به دلیل داشتن مدرسه غیردولتی مشمول تعارض منافع هستید، قهر کرد و از جلسه خارج و درنهایت از معاونت برکنار شد».

ورود قوه قضائیه به ترخیص نهاده‌های دامی/ رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با صدور دستور بارگیری و ترخیص ۱۰ هزار تن جو موجود در فضای باز بندر شهید رجایی که در معرض نابودی کامل ناشی از بارندگی پیش‌بینی‌شده قرار داشت، اعلام کرد: «در صورت عدم همکاری مسئولین مربوطه برای انجام دستورات قضایی، مراتب به‌عنوان ترک فعل، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت». حدود ۵۵ هزار تن جو موجود در سایر انبار‌های گمرک نیز با دستور و مجوز قضایی، به‌صورت شبانه‌روزی در حال بارگیری و ترخیص است.

عراقچی: مذاکرات وین به دولت بعدی سپرده شد/ سید عباس عراقچی در توییتر خود نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگو‌های وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».

برگزاری قریب‌الوقوع اجلاسی درباره افغانستان به میزبانی ایران/ خبرگزاری فارس از برگزاری اجلاس مهمی به میزبانی ایران در آینده نزدیک خبر داد که در آن، مقامات دولت افغانستان و تمام گروه‌های داخلی این کشور، برای تحقق صلح گرد هم جمع خواهند شد.

پنتاگون: ایران بزرگ‌ترین چالش در خاورمیانه است/ معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: «تهران بزرگ‌ترین چالش برای اهداف واشنگتن در منطقه است». دانا استرول، حزب‌الله را نیز بسیار قوی توصیف کرد و مدعی شد: «حزب‌الله به‌‌دلیل حمایت مستمر ایران، موفق شده لبنان را به چالش بکشد».

رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور شکسته شد/ دیروز به بیش از سیصد هزار نفر در سراسر کشور واکسن کرونا تزریق شد و رکورد جدیدی در تزریق روزانه واکسن در کشور به ثبت رسید. وزارت بهداشت اعلام کرده است، اکثر افراد بالای شصت سال که در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند، همین هفته نوبت‌دهی می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات