صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مایه و قوام اصلی همه حرکت‌های بزرگ و پیروز، ذکر الهی است؛ یاد خدا بودن، با خدا ارتباط داشتن. در قرآن می‌فرماید: «و یذکروا اسم‌الله فی ایّام معلومات». در حدیث دارد که «ایام معلومات» که خدای متعال به ذکر در این ایام دستور داده است، همین ده روز اول ذی‌حجه است. (۱۱/۰۸/۱۳۹۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

آنان که بر آتش بی‌آبی خوزستان می‌دمند!

28 تیرماه سال 1297 یعنی 103 سال پیش در چنین روزی نیروی‌های جنگل شهر رشت را به تصرف خود درآوردند و کنسولگری انگلیس را به آتش کشیدند. آن زمان پیروزی بزرگ میزا کوچک خان و یارانش، پیروزی مردم ایران بود در برابر بیگانگانی که ایران را جولانگاه چپاول خود ساخته بودند. گرچه قیام میزا کوچک خان با خیانت نفوذی‌ها و توطئه بیگانگان شکست خورد؛ اما در این گردش ایام عبرت‌هایی است که به کار امروز می‌آید؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) در کلام خود بر این اثر عبرت تصریح کرده و مى‏فرماید: «کسى که عبرت آموزد، آگاهى یابد و کسى که آگاهى یابد، مى‏فهمد و آنکه بفهمد، دانش‏آموخته است».

1- در فاصله بين مشروطیت و سرِ كار آمدن رضاخان حوادث گوناگونى در كشور به وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند كار بزرگ ديگر هم در گوشه و كنار كشور مانند قیام شيخ محمد خيابانى در تبريز، يا كلنل محمدتقی خان پسيان در مشهد اتّفاق افتاده كه این‌ها همه تقريباً هم‌زمان است و این جریان‌های ضدسلطه بیگانه در مقابل تفکری قرار داشت که در جریان مشروطه پناهنده انگلیس بوده و در حوادث بعدی به قدرت‌هایی اعتماد کردند که غارت‌گر مردم ایران بودند؛ در دل این جریان است که نفوذی‌ها رشد کرده‌اند و یکی از شاهکارهای آن توطئه قتل میرزا کوچک خان است. امروز هم این خط فکری در کشور ادامه دارد و با دشمن هم‌صدایی می‌کند. 2- امروز هم خط تقابل این دو جریان در کشور قابل‌مشاهده است؛ در خوزستان کم‌آبی است و البته اعتراضات مردم نسبت به سو مدیریت مدیران و نجات خوزستان از این وضع. جریانی که میراث دار تفکری است که بخشی از آن قیام جنگل است، مردانه وارد معرکه شده و روزی با تانکر آب آشامیدنی به داد تشنگی روستاهای خوزستان می‌رسد و روز دیگر در اندیشه حل اساسی مشکل با لوله‌کشی و امثالهم است؛ اما در مقابل این جهادگران، جریانی که نه‌تنها قدمی برای خوزستان برنمی‌دارد، بلکه با ایجاد تشویش و تبلیغات دروغ در فضای مجازی، تنها به دنبال ایجاد بحران است؛ اقدامی کور که درواقع به زشتی همان نفوذ و خیانتی است که به میرزا کوچک خان و یاران او و مردم ایران شد. گرچه آن روز نفوذی‌ها توانستند در صف یاران میرزا کوچک خان رخنه کنند؛ اما امروز مردم با بصیرت خوزستان اجازه نخواهند داد، با موج‌سواری عده‌ای واداده و خودفروخته داخلی، مطالبه برحق آن‌ها، مشکلات رفاهی این استان را به مشکلاتی حادتر از جنس امنیتی مبدل سازد. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                               

آینده مبهم لبنان

سعد الحریری بعد از ۹ ماه فرصت، نتوانست اجماع لازم در میان احزاب لبنانی برای تشکیل کابینه به دست آورد و از تشکیل کابینه انصراف داد. از سوی دیگر بحران اقتصادی گسترده در لبنان شرایط و اوضاع این کشور را مبهم و دچار سردرگمی کرده است. سؤال این است که علت بحران‌های سیاسی و اقتصادی لبنان چیست و چرا اراده‌ای برای حل آن دیده نمی‌شود؟

گزاره‌های تحلیلی: 1- روند تحولات یک سال گذشته در لبنان به‌خوبی نشان می‌دهد که نقش عوامل بیگانه به‌ویژه آمریکا و فرانسه در تحولات سیاسی و اقتصادی لبنان مشهود است. عامل فرورفتن لبنان در شوک سیاسی و اقتصادی با انفجار بندر بیروت که هنوز نیز ادامه دارد، دخالت این بازیگران خارجی در امور این کشور است. 2- آمریکا و فرانسه طی یک سال گذشته دخالت آشکاری در قضایای لبنان داشته‌اند. به‌گونه‌ای که شیخ صفی‌الدین معاون حزب‌الله نیز اعلام کرد که عامل اصلی مشکلات کنونی لبنان، آمریکاست. 3- آمریکا در یک دوضلعی سیاسی- اقتصادی، راهبرد خود را در لبنان پیاده کرده است؛ در بعد سیاسی، خواستار عدم حضور افراد و جریان‌های وابسته به حزب‌الله شده است که عامل اصلی شکست افرادی همچون سعد الحریری در تشکیل دولت نیز همین فشارهاست. در بعد اقتصادی، اجرای تحریم‌های مالی و فشار بیشتر بر ملت لبنان در دستور کار است. در این بعد نیز هدف تحریمی آمریکا فشار بر حزب‌الله است؛ زیرا واشنگتن مترصد مقصر جلوه دادن حزب‌الله به‌عنوان عامل اصلی مشکلات است.

بحران‌های سیاسی و اقتصادی ایجادشده در لبنان متأثر از بازیگران داخلی و خارجی است. بازیگران داخلی همچون احزاب کتائب و قوات به‌طور مستقیم در بن‌بست‌های سیاسی مقصر هستند. در ابعاد اقتصادی، بحث فساد در لبنان از همه مهم‌تر است. در کنار این مسائل، باتوجه به فرقه‌گرایی و سهم خواهی احزاب در سیستم سیاسی لبنان در کنار نفوذ و مداخلات خارجی، بحران این کشور را وارد مراحل خطرناکی کرده است. امروز بحث اعتراض‌ها در لبنان نیز مزید بر علت شده است. راهبرد آمریکا در مقطع فعلی مبتنی بر این گزاره است که قدرت و توان حزب‌الله در داخل لبنان هزینه شود و حزب‌الله توانی برای پرداختن به ابعاد منطقه‌ای نداشته باشد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها بر این گزاره تأکید دارند که فرسایش قدرت حزب‌الله در داخل لبنان، بسترهای ضربه زدن به این گروه را فراهم می‌کند. باید به این نکته توجه کرد که به درازا کشیدن بحران لبنان می‌تواند علاوه بر چالش‌های سیاسی و اقتصادی، چالش‌های امنیتی نیز به دنبال داشته باشد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه          

خبرهای خوش از پیگیری‌ها برای حل مشکل خوزستان

دو روز پیش رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد: «برای تأمین آب شرب ۲۰۰ میلیارد تومان، برای مهار کانون‌های ریزگرد ۷۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب کشاورزی و ۵۰ میلیارد تومان برای مشکل آب دام‌ها اختصاص یافت». همچنین دیروز اعلام شد که با ورود سریع بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مشکل آب شرب ۴۷۱ روستا در ۱۲ شهرستان خوزستان به‌زودی حل خواهد شد. بر اساس تفاهم‌نامه بنیاد با دولت، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مدت کوتاهی در بخش تأمین آب شرب استان خوزستان انجام خواهد گرفت. البته سپاه پاسداران نیز در حوزه انتقال آب به مناطقی از خوزستان به‌صورت تانکری و یا با ایجاد خطوط لوله، حضور فعال میدانی دارد. در پی کشته شدن مرموز دو هم‌وطن خوزستانی به دست افرادی ناشناس که گفته می‌شود از عوامل جنبش تروریستی الحوازیه بوده‌اند، آیت‌الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در پیامی به هم‌وطنان این استان، گفت: «در ماجرای کم‎آبی ما تماشاچی نیستیم. از طریق مجاری قانونی و مسئولان ملی در حال پیگیری معضل کم‎آبی هستم. فرصت فتنه‌انگیزی در مطالبات مشروع خود را به دشمنان ندهید». پلیس نیز در پاسخ به موج‌سواری رسانه‌های ضد‌انقلاب در موضوع اعتراضات خوزستان، تأکید کرد، در حال شناسایی و برخورد با تروریست‌ها است و دلیلی ندارد به اعتراض برحق مردم تیراندازی کند.

▼ اخبار

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: 4 خطر مهم جریان انقلاب را تهدید می‌کند

«علیرضا زاکانی» در جمع هیئت‌های مذهبی قم، وزن تهدیدات خارجی بر مسائل کشور را ناچیز دانسته و گفت: «از خارج از کشور می‌توانند برای ما بلوف بزنند، اما تهدید مؤثری نمی‌توانند داشته باشند. برای جهان مهم است که رئیس‌جمهوری ایران چه کسی باشد، چون در معادله‌های منطقه‌ای و جهانی خیلی تأثیر می‌گذارد». کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تهدید‌های داخلی را شامل چهار دسته می‌داند و نخستین تهدید را حزب‌اللهی‌های بی‌تحرک، خوش‌بین و سهم‌خواه برشمرده و می‌گوید: «من که نقش حزب‌اللهی دارم، اگر فکر کنم بعد از پیروزی در انتخابات کار تمام است، این بزرگ‌ترین تهدید است. اینکه یک حزب‌اللهی خود را شریک بداند و احساس کند که سفره‌ای پهن شده است بزرگ‌ترین تهدید است». وی دومین تهدید داخلی را این‌گونه توصیف کرد که: «دولت و مجلس و دستگاه‌های حاکمیتی باید متوجه شوند که یک تیم هستند و هرگونه شکاف و ناهماهنگی بین آن‌ها، به ‌این پرچمی که بلند شده آسیب می‌رساند». زاکانی، روزمرگی را آفت دولت منتخب توصیف کرد و پیشنهاد داد: «هیئت‌ها نگذارند که این تیمی که کشور را به‌دست گرفته از شعار‌های خود خارج و قله‌هایی که وعده فتح آن‌ها را داده نیز فراموش کند و درگیر روزمرگی شود». نکته آخر در صحبت‌های زاکانی، ضرورت توجه به مردم بود. وی خطاب به دولت منتخب و مجلس گفت: «کار‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت بکنند و نتایج کار‌های بلندمدت هم در چهار ساله این دولت و سه ساله این مجلس دیده شود. امروز بیش از آنکه از نقطه‌ای کشور تهدید شود، تهدید از منِ مسئول است که دچار غفلت و خواب‌آلودگی و یا دچار دعوا شویم».

تحلیل نشریه آمریکایی از جدال سعودی و امارات

نشریه فوربس در تحلیلی نوشت: «روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی همواره افت‌وخیزهایی را شاهد بوده است. اول بر سر یمن، بعد سر سوریه و اسراییل و سپس سهمیه اوپک و اکنون تجارت مرزی. سیر اختلافات میان عربستان و امارات به اوج تازه‌ای رسیده است». این مجله اقتصادی روابط شکننده سعودی – امارات را نه یک رویداد تازه‌، بلکه بازگشت به شرایط متداول پیش از سال 2015 تحلیل کرده، اما در خصوص نتایج این مناقشه‌ها اضافه می‌کند: «در کنار جدال بی‌سابقه پیرامون تولید نفت، منازعه سعودی – امارات به محور ضد ایران در خلیج‌فارس پایان داده است. هر دو پادشاهی تنش‌هایشان با تهران را که در گذشته‌ای نه‌چندان دور خواهان نابودی‌اش بودند، کاهش داده‌‌اند و با دست کشیدن از خواسته‌های سابقشان، با پذیرفتن دوباره واقعیت ایران، هرکدام به‌نوعی با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلافاتشان شده‌اند. به‌این‌ترتیب بازگشت فضا به شرایط مساعدتری را شاهد هستیم. با زوال محور امارات – سعودی، سیاست افراط‌گرایی علیه ایران هم فروکش کرده است. امتناع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده که هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی در تشدید خصومت علیه ایران روی او بسیار حساب کرده بودند، از هرگونه پاسخ کشورش به این حملات نیز بیدارباشی به شرکای آمریکا در خلیج‌فارس بود که به پاسخی کوبنده از سوی واشنگتن دل‌بسته بودند».

درخواست آمریکا که از سوی کشورهای آسیای مرکزی پذیرفته نشد

وزیر خارجه روسیه گفت: «در دیدار با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی به‌علاوه روسیه درباره عدم میزبانی آسیایی‌ها از آمریکا صحبت شد و هیچ‌کدام از متحدان ما قصد ندارند سرزمین و مردمان خود را در برابر چنین خطری قرار دهند». گفتنی است؛ با شروع خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک افغانستان، این کشور به دنبال جانمایی نیروهای خود در سرزمینی در نزدیک افغانستان است تا در صورت لزوم آن‌ها را مجدداً به خاک افغانستان بازگرداند. برای همین، آمریکا به سراغ برخی کشورهای آسیای مرکزی رفت تا در خاک این کشورها پایگاه نظامی ایجاد کند ولی با عدم موافقت آن‌ها، مجبور است نیروهایش را در پایگاه‌های نظامی خود در برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مستقر کند.

‌اخبار کوتاه

احراز 14 تخلف برقی دولت در مجلس/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، دیروز در خصوص گزارش این کمیسیون از دلایل قطعی‌های برق امسال گفت: «۱۴ تخلف در صنعت برق محرز شده که دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو، بانک مرکزی، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و همچنین سازمان محیط‌زیست مرتکب شده‌اند. نتیجه عملکرد این دستگاه‌ها به وضعیت فعلی منجر شده است؛ هم صنایع آسیب دیدند و هم شهروندان آرامش‌ خود را از دست دادند. اعضای کمیسیون گزارش تخلفات وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها را به جلسه علنی فرستاده تا با رأی نمایندگان، برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارسال شود».

وضعیت نامشخص برگزاری اربعین ۱۴۰۰ برای ایرانی‌ها/ رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت: «با توجه به شیوع کرونا و روند جهش‌یافته آن، نمی‌توان به‌صورت قطعی برپا شدن یا نشدن اربعین با حضور زوار ایرانی را اعلام کرد». به گزارش منابع عراقی، تعداد مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است. همچنین امام‌جمعه نجف اشرف در نماز جمعه این هفته از نبود بهداشت مناسب در عراق گلایه کرده است. با توجه به نامشخص بودن سازمان و نهاد صدور ویزای عراق، معاون عتبات سازمان حج و زیارت به عراق سفر کرده است و حتی ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق، با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

شکست ائتلاف متجاوز سعودی برای ورود به الحدیده/ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند تلاش ائتلاف متجاوز سعودی برای نفوذ به جنوب استان الحدیده را ناکام بگذارند. تجاوز نیروهای ائتلاف عربی ـ آمریکایی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن تاکنون موجب خلل در مقاومت مردم این کشور نشده است.

الکاظمی: نیازی به نیروهای خارجی در عراق نیست/ نخست‌وزیر عراق، هدف از سفرش به آمریکا را تنظیم روابط میان واشنگتن و بغداد عنوان کرد و گفت: «نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاک عراق نیست». الکاظمی افزود: «بغداد اجازه نخواهد داد که از خاک عراق تهدیدی علیه همسایگانش صورت گیرد».

اثربخشی «کوو ایران برکت» در برابر کرونای هندی/ دکتر صالحی، ناظر کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت اعلام کرد: «اثربخشی واکسن برکت روی واریانت‌ ویروس دلتا کرونا مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد، سرم افرادی که در فاز یک و دو واکسن کوو ایران برکت شرکت و واکسن دریافت کرده بودند، دارای آنتی‌بادی به میزان مؤثری در برابر کرونای دلتاست. پیش‌ازاین هم اثر خنثی‌سازی این واکسن روی واریانت‌ انگلیسی و واریانت آفریقای جنوبی ثابت شده بود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات