صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هر کس نقطه‌ضعفی دارد. آدم خودش نقطه‌ضعف خودش را خوب مى‌فهمد. به آن نزدیک نشوید. اگر نزدیک شدید، براى خودتان خطر درست کرده‌اید. علاوه بر نزدیک نشدن به نقطه‌ضعف‌ها، باید در تقویت معنوى خودتان کوشا باشید. اول قدمش این است که همین نمازى را که در شبانه‌روز پنج نوبت مى‌خوانید، با توجه بخوانید. (۱۹/۰۵/۱۳۷۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

حمایت و مطالبه‌‌گری دلسوزانه!

کمتر از ده روز دیگر، حجت‌الاسلام رئیسی سکان اداره کشور را با تشکیل دولت سیزدهم در اختیار خواهد گرفت. شرایط زمانی و پیچیدگی‌ تحولات داخلی و خارجی به‌گونه‌ای است که باید لحظه‌لحظه فرصت‌ چهارساله دولت آینده صرف تحقق وعده‌ها و عبور از موانع و چالش‌های بی‌شمار موجود شود. از سوی دیگر دولت سیزدهم اولین دولت در گام دوم انقلاب است که قرار است زمینه تشکیل دولت تراز اسلامی را فراهم نماید. ازاین‌رو همه چشم‌ها به این دولت دوخته شده است. در این میان فرصت صدروزه یا فصل اول دوره دولت سیزدهم، قطعاً مهم‌ترین، حساس‌ترین و چالش‌برانگیز‌ترین فصل دولت خواهد بود. دولت سیزدهم در حالی مسئولیت را از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحویل می‌گیرد که کشور با انبوهی از مسائل، معضلات و مشکلات اسفباری مواجه است که در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی بی‌سابقه است. ازاین‌رو، دولت جایگزین می‌بایست چالش‌های پیش‌روی خود را احصا نموده و با فهرست کردن فرصت‌ها و راه‌حل‌های عبور از این شرایط، با هم‌افزایی و همگرایی کم‌نظیری که در نیروهای انقلابی در قوای مختلف حاکمیتی ایجاد شده، کمر همت به رفع مشکلات ببندد.

مهم‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم و به‌تبع آن مهم‌ترین اولویت‌های پیش‌روی این دولت مردمی را می‌توان در این موارد احصاء کرد؛ 1- برخورد عقلایی با روند رو به رشد انتظارات و توقعات؛ این انتظارات پس از ناکامی دولت روحانی در تحقق وعده‌های داده‌شده به مردم، در سطح جامعه شکل ‌گرفته و مردم را به‌شدت گلایه‌مند ساخته و اینک روی کار آمدن حجت‌الاسلام رئیسی، چراغ اعتماد را در دل مردم روشن و آنان را به آینده‌ای بهتر امیدوار ساخته است. اولین مسئله‌‌ای که در رسانه‌های انقلابی و ازجمله در رسانه‌های سپاه و بسیج باید مدنظر قرار گیرد، تبیین وضعیت موجود و تعدیل و عقلانی‌سازی سطح انتظارات و توقعات از دولتی است که میراث‌دار وضع نابسامان امروز شده است؛ به‌گونه‌ای که نه امید و اعتماد مردم آسیب ببیند و نه پیام ضعف و ناتوانی برای سامان وضعیت موجود منتقل شود. 2- کابینه کارآمد و یک آهنگ؛ تشکیل کابینه‌ای متعهد، متخصص، انقلابی، خوش‌سابقه، پاک‌دست، شجاع، با برنامه، ضدفساد و عدالت‌خواه از اولویت‌هایی است که کلید غلبه بر ابرچالش‌های پیش‌رو است. 3- حمایت در عین مطالبه‌گری دلسوزانه؛ دولت برای حل چالش‌های پیش‌رو به همراهی و همیاری همگان نیاز دارد. ازاین‌رو، مواجهه نیروهای انقلابی در وهله اول، حمایت و اعلام پشتیبانی از دولت است؛ اما در کنار آن، نباید از طرح مشکلات و مسائل و مطالبات جامعه و مردم غافل شد. درواقع، مطالبه‌گری منصفانه، دلسوزانه و عقلایی به همراه ارائه پیشنهادات و راه‌حل‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                    

آمار کارآمدی «دولت تدبیر و امید»

مشرق نیوز (۲ مرداد ۱۴۰۰) در گزارشی اقتصادی نوشت: «بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص‌های توزیع درآمد در دولت روحانی به بدترین وضعیت خود رسیده و فقرا فقیرتر و مرفهان پولدارتر شدند. شاخص ضریب جینی که در پایان دولت دهم به ۳۶۶/۰ واحد کاهش یافته بود، هم‌اکنون به ۴۰۱/۰ واحد افزایش یافته است. بدین ترتیب در ۸ سال عملکرد دولت روحانی نابرابری توزیع درآمد به‌شدت زیاد شده و متأسفانه در دولت روحانی با شدیدترین افزایش شکاف طبقاتی مواجه شدیم». در واکاوی چرایی این افزایش نابرابری که نتیجه آن نارضایتی مردم را به همراه داشته است، باید به نوع نگاه دولتمردان و سیاست‌های اعمال‌شده پرداخت.

گزاره‌های تحلیلی: عوامل اصلی این اوج نارضایتی در بعد داخلی، در 4 نگاه کلان دولتمردان قابل تحلیل است: 1- توقف یا کند شدن اجرای کامل سیاست‌ها و طرح‌های حمایتی دولت قبل: مهم‌ترین مصادیق طرح‌های حمایتی، مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌هاست. 2- اجرای سیاست‌های غلط تشدید کننده نابرابری: شاخص‌ترین نمونه آن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. دولت به بهانه کنترل قیمت ارز و مهار تورم، اقدام به تعیین دستوری نرخ ارز و توزیع آن میان افراد خاص برای تأمین نیاز وارداتی کشور کرد. نتیجه این سیاست، سوءاستفاده‌های کلان عده‌ای خاص و هدر رفت بخش زیادی از منابع ارزی کشور بود. 3- اجرایی نشدن اصلاحات لازم در حوزه‌های مختلف اقتصاد: از مهم‌ترین مصادیق بی‌عملی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی، تعلل در اصلاح ساختار مالیاتی کشور است. فرار مالیاتی گسترده، نظام سنتی مالیات‌ستانی و نبود پایه‌های مالیاتی، به‌ویژه در حوزه مالیات‌های تنظیمی، مهم‌ترین معضلات نظام مالیاتی است که دهک‌های بالای جامعه، ذی‌نفعان اصلی چنین شرایطی هستند. 4- از همه مهم‌تر، وابستگی و دل‌بستگی تا روزهای پایانی دولت به برجام نافرجام بود که قفل بی‌تحرکی بر تولید کشور زد، به‌طوری‌که بعد از گذشت هشت سال، هنوز این قفل باز نشده است و اقتصاد و معیشت جامعه با برجام و مذاکره شرطی شده است.

ناگوارتر آنجاست که متولیان و بانیان این مشکلات به‌جای عذرخواهی و مرهم و دوای زخم، نمک روی زخم مردم باشند؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در جریان سفر دیروز خود به خوزستان مطرح کرد که: «سابقه ما نشان‌دهنده این است که کارآمد هستیم یا نه؟! کارآمدی در این است که در یک دوره باوجود محدودیت‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که کمترین خسارت و بیشترین بازدهی را داشته باشیم!». ﺣﮑﺎﻳﺖ ﺑﻌﻀﻲ از مواضع دولتمردان امروز ما در مقابل مشکلات و نارضایتی‌های مردم، حکایت بریدن انگشت با تیزی کاغذ است. این بریدگی اذیت و سوزش و مشغولیت ذهن و فکر را دوچندان می‌کند. درواقع ﻛﺎﻏﺬ ﺍﺯ ﭼﺎﻗﻮ برنده‌تر ﻧﯿﺴﺖ، اما ﺁﺳﯿﺐ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﺯ ﮐﺎﻏﺬ غیرقابل‌انتظار است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه           

شورای همکاری خلیج‌فارس؛ تکرار یک ادعا و خواسته

دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس در گفتگو با شبکه خبری العربیه، ضمن طرح ادعاهای واهی علیه کشورمان، مدعی شد که باید مذاکرات هسته‌ای وین، «شامل رفتار ایران نیز باشد و منحصر به اجرای مجدد توافق هسته‌ای نباشد». الحجرف ضمن اشاره به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، نسبت به وضعیت کنونی عراق، سوریه، لبنان و یمن نیز هشدار داد و افزود، وضعیت کشورهای مذکور، تهدیدی آشکار برای امنیت و ثبات منطقه است. وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، اواخر خردادماه گذشته نیز مدعی شدند که باید اعضای این شورا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران مشارکت داشته باشند.

▼ اخبار

اراده دولت و سپاه برای رفع مشکل کم‌آبی خوزستان

رئیس‌جمهور در توضیح علت بروز مشکل کم‌آبی در خوزستان، افزود: «مشکلی که برای مردم خوزستان پیش‌آمده، به دلیل کم‌آبی و بی‌آبی بود که اگر شرایط ما مثل سال‌های پیش بود، امروز ما مشکلی در خوزستان نداشتیم. نمی‌توانیم آب سدها را به اندازه کافی رهاسازی کنیم، زیرا ممکن است برای پایان شهریور و اوایل مهر مردم دچار کم‌آبی شوند و حتی کشت پاییزه و آب آشامیدنی دچار مشکل شود. هم‌اکنون معاون اول و وزیر نیرو در خوزستان هستند و در حال مدیریت تنش آبی به وجود آمده هستند». جهانگیری، معاون اول هم در خوزستان قول داد: «مردم مطمئن باشند همه تلاش خود را خواهیم کرد که مسئله آب برای کشت پاییزه و از همه مهم‌تر، آب شرب در شهر و روستا به‌صورت کامل فراهم خواهد شد». سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز که دیروز برای بازدید میدانی از وضعیت آبی و خدمات‌دهی به مردم نجیب خوزستان، راهی این استان شد، اظهار داشت: «خوزستان نه‌تنها برای ما مهم بلکه مقدس نیز هست و همان‌گونه که در سیل ۹۸ کنار مردم بودیم، هم‌اکنون نیز تا انتهای رفع مشکل کنار مردم خوزستان هستیم. همین الآن ۶۰ دستگاه تانکر ۳۰ هزار لیتری به‌صورت سیار در ۸۷ روستای منطقه در حال آب‌رسانی هستند و امروز ۴۰ دستگاه دیگر نیز بدان اضافه می‌شود و حدود ۱۵۰ دستگاه تانک ثابت آب در روستاها نیز تهیه شده است».

خط لوله‌ای برای دور زدن تحریم‌های نفتی

روزنامه شرق نوشت: «خط لوله گوره- جاسک با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و با ۸۲ درصد پیشرفت پنجشنبه هفته پیش افتتاح شد و حالا قرار است در سال ۱۴۰۱ به‌طور کامل تکمیل‌شده و زمینه‌ساز صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت از پایانه جاسک شود. این خط لوله نفت در روزهای گذشته به سرخط اخبار نفت در خبرگزاری‌های معتبر دنیا هم رسید و برخی رسانه‌ها از روش تازه ایران برای دور زدن ‌تحریم‌ها گفتند و در سمتی دیگر هم گروهی این خط را به مسائل تنگه هرمز نسبت دادند؛ با این توضیح که ایران راهی برای صادرات نفت خود در روزهای حساس تنگه هرمز ایجاد کرده‌ است. هرچه که هست حالا طرحی که اوایل دهه ۶۰ و در دوران جنگ مطرح و بعد رها شده‌ بود، در روزگار بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها افتتاح شد. اکنون بنا بر ادعای دولت، با توانایی صادرات نفت هم از دریای عمان و هم از خلیج‌فارس، کشور توانی مضاعف یافته و هرچه کمتر آسیب‌‌پذیر است. باید این نکته را در نظر داشت که احداث بندری جایگزین، حتی با حجم کنونی اعلام‌شده، برای کشوری که در یک منطقه بسیار پرمخاطره واقع شده است، قطعاً بی‌اهمیت نیست. برای کشوری که حداقل بارها در همین مدت اخیر موردتهاجم و تحریم قرار گرفته است، ایجاد راهی متفاوت برای تجارت چه‌بسا خبر خوشی است.

تلاش آمریکا برای بقا در عراق

یک منبع عراقی در هیئت مذاکره‌کننده این کشور در واشنگتن به وبگاه روسیا الیوم گفت که مذاکرات همچنان بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق ادامه دارد. او بدون ذکر نام خود گفت که دولت عراق خواهان خروج نیروهای رزمی و فقط باقی ماندن مستشاران و مربیان نظامی است اما واشنگتن تمایل دارد بخشی از نیروهای نظامی رزمی‌اش نیز باقی بمانند. به گفته وی هنوز حتی توافق ابتدایی هم در خصوص چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت نگرفته است. هیئت مذاکره‌کننده عراقی روز سه‌شنبه هفته گذشته به سرپرستی «فؤاد حسین» برای برگزاری گفت‌وگوهای استراتژیک با آمریکا راهی واشنگتن شد. روز دوشنبه پیش‌رو نیز مصطفی الکاظمی راهی آمریکا خواهد شد. هنوز موعد خروج نیروهای آمریکایی از عراق به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما منابع رسانه‌ای آمریکایی روز پنج‌شنبه نوشتند که نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک خواهند کرد. پارلمان عراق در دی‌ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد‌الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما بااین‌حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

‌اخبار کوتاه

رئیسی:‌ عمان همسایه‌ای قابل‌اعتماد است/ رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان، از این همسایه جنوبی خلیج‌فارس به‌عنوان همسایه‌ای قابل‌اعتماد و شریکی ارزشمند برای ایران نام برد و افزود: «با توجه به سطح اعتمادی که بین دو کشور وجود دارد، گسترش روابط در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هدفی کاملاً در دسترس است». سلطان عمان نیز ضمن تبریک پیروزی رئیس‌جمهور منتخب، افزود: «تردید ندارم که روابط بین ایران و عمان قوی باقی خواهد ماند و این روابط دوستانه بر تمام تحولات منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت. اعتماد سیاسی متقابل از مهم‌ترین عوامل نزدیکی تهران و مسقط است».

خطیب‌زاده: خوزستان جنایات واشنگتن را از یاد نمی‌برد/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا در خصوص وقایع خوزستان گفت: «در تزویر و تذبذب حکومت آمریکا همین بس که چند ماه پس از تغییر هیئت حاکمه، همچنان سیاست جنایت، فشار و تروریسم حداکثری ترامپ را علیه مردم ایران ادامه می‌دهند و هم‌زمان نیز برای حقوق بشر مردم ایران اشک تمساح می‌ریزند. خوزستان قهرمان هیچ‌گاه جنایات شریک راهبردی واشنگتن، صدام و رژیم بعث عراق را از یاد نخواهد برد».

اولین طلایی المپیک، مدالش را به چه کسی تقدیم کرد؟/ جواد فروغی اولین مدال‌آور طلای کشورمان در بازی‌های المپیک توکیو، بعد از موفقیت در این رقابت‌ها، گفت: «توفیقی برای من پیش آمد که از سال ۹۲ تا ۹۴ سوریه باشم. من کارهای اورژانسی انجام داده‌ام و این موضوع در آرامشم به من کمک کرده است. وقتی در مقدماتی خودم را تحت‌فشار دیدم، فکر می‌کردم به فینال نمی‌رسم، ولی در یک لحظه خدا دست من را گرفت. مدالی بالاتر از مدال المپیک وجود ندارد. این مدالم را به امام‎زمان (عج) و رهبرم تقدیم می‌کنم».

رکورد جدید تزریق واکسن برکت در کشور/ سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی نوشت: «تا صبح امروز (2 مردادماه) ۴۰۹ هزار و ۹۸۷ دز واکسن کوو ایران - برکت در فرآیند واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور تزریق شده است». «کیانوش جهانپور» افزود: «مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۸۶ دُز رسیده است».

عجایب مالی ایران‌خودرو!/ بر اساس گزارش مجمع عمومی ایران‌خودرو، زیان خالص این شرکت در سال ۱۳۹۹ به ۱۵ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم ۵ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان سال ۹۸، رشد ۳ برابری داشته است؛ اما ۳ برابر شدن زیان خالص ایران‌خودرو طی سال گذشته در حالی رخ‌داده که قیمت کارخانه‌ای خودروهای این شرکت به‌طور متوسط ۷۰ درصد رشد داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات