صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۷۸
پس از پیام فرمانده معظم کل قوا، نیروهای مسلح با همه توان به میدان مبارزه با کرونا آمدند

سپاه در کنار مردم

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

20 مرداد ماه پیام خیلی صریح و ساده‌ای مخابره شد؛ البته نه در قالب دستورالعمل و بخشنامه، بلکه در قالب یک پیام تلویزیونی آن هم خطاب به همه بخش‌ها و مردم؛ اما این پیام فراز مهمی برای یک بخش از کشور داشت؛ «یک نکته‌ بعد مسئله‌ کمک نیروهای مسلّح است. در ماه‌های اوّل و در اوایل کار، نیروهای مسلّح‌ـ چه ارتش، چه سپاه‌ـ به جد وارد شدند و کارهای مهمّی انجام دادند، بسیج [هم] حضور خیلی خوب و قوی‌ای داشت. اگر چه الان هم مشغولند و کارهایی انجام می‌دهند، امّا به نظر من الان هم هر چه می‌توانند بایستی توان‌شان را در این مسئله مصرف کنند و به کمک مردم بیایند.» اولین واکنش‌ها با صدور پیام از طرف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همراه بود و از همان لحظه اول جنب و جوش شدیدی در ارکان نیروهای مسلح افتاد که همه‌اش به دلیل یک موضوع، آن هم فرمان امام بود. بلافاصله از فرماندهان کل تا فرماندهان نیروها همه به خط شدند، آن هم در خط مقدم دفاع، امام فرمودند باید در مقابل تهدید جدید دشمن آرایش جنگی جدید گرفت و این آرایش به سرعت گرفته شد. 21 مرداد ماه همه اقداماتی که از قبل برای مقابله با کرونا در سپاه طراحی شده و در دست اجرا بود، سرعت گرفت.  همه این ماجراها در نقطه زمانی قرار گرفته است که دولت دوازدهم پایان یافته و کارها آرام آرام تحویل دولت سیزدهم می‎شود، و البته در شرایطی که تهدید زیستی در حال تغییر آرایش است، کشور هم درگیر تغییر آرایش سیاسی به نفع مردم شده است. در این کشاکش همه باید به کمک همه بیایند، بله همه به کمک همه، نه همه به کمک دولت.

 

  دستور کار جهاد ملی

روز پنج‌شنبه، 21 مرداد ماه سردار سلامی، فرمانده کل سپاه یک روز پس از این پیام در نشست مشترکی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، در مورد اولویت دادن به مبارزه با کرونا، اظهارکرد: «فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دستور کار جهاد ملی برای مقابله با کرونا بود. در همه عرصه‎ها مانند سرباز مطیع اوامر ولی امر هستیم و امروز هم امیدوارم نقش خود را متناسب با این عرصه ایفا کنیم. نباید اجازه بدهیم بیماری که امکان کنترل دارد، عزیزان ما را بگیرد، باید شروع مجددی برای مقابله با کرونا داشته باشیم و فراخوان ملی بدهیم تا همه مردم وارد شوند.» وی خطاب به فرماندهان سپاه‎های استانی هم اظهار داشت: «قرارگاه‌های امام رضا(ع) را در استان‌ها تشکیل دهید و به خانه‌ها رجوع کنید و اجازه ندهید مردم تا حد امکان جابه‌جا شوند. حیات این ویروس در جابه‌جا شدن است. اگر جابه‌جایی صورت نگیرد، این ویروس در بدن می‎میرد و حیاتش ادامه پیدا نمی‌کند. هر کمکی می‌توانید انجام دهید. خریدهای مردم را انجام دهید. امروز نیازمند جهاد و انقلاب هستیم، با جهادی بزرگ باید این ویروس را متلاشی کنیم. طرح شهید سلیمانی را با قوت اجرا کنید و منتظر گزارش‎های شما هستیم. مردم اگر ببینند کاری با قوت انجام می‎شود آنها هم همکاری می‎کنند.» وی با بیان اینکه تجربیات مهمی درباره کرونا پیدا کرده‎ایم، گفت: «ویروس کرونا به‌خودی خود دچار مرگ و میر نمی‎شود، بلکه در مرحله تکامل مسیر خطرناکی طی می‌کند. این ویروس در طول زمان ضریب نفوذ خود را افزایش می‎دهد و پیچیده و مرموز عمل می‌کند. همه درک کنند که نمی‌شود این ویروس را به حال خود رها کرد و انتظار بهبود شرایط را داشت.» وی با بیان اینکه «بیماری مسری دیده بودیم، اما مرگ و میر مسری نه»، گفت: «امروز جان انسان‌ها به هم وابسته شده است. پایبندی به قواعد و شیوه‎نامه‎های بهداشتی، مؤثرترین عاملی است که می‌تواند در کنار سایر عوامل به مهار این بیماری کمک کند.»

 

بیمارستان‌های صحرایی و سیار

اما سردارمحمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه و به ویژه سردار اخوان، فرمانده بهداری رزم این نیرو که از فرماندهان پای کار در جنگ علیه کروناست هم با تمام توان همه تجهیزات ممکن را به صحنه درگیری با کرونا آورده است و تمام ظرفیت‎های ثابت و سایر بهداری رزم نیروی زمینی سپاه به میدان آمده است. میدانی که نیاز بود تا امکانات درمانی ترومایی همگی در خدمت بیماران کرونایی قرار بگیرد. بهداری‌های رزم منطقه‌ای نیروی زمینی سپاه و همچنین بیمارستان‎های ثابت زیر مجموعه این بهداری رزم و مجموعه بیمارستان‌های سیار این بیمارستان‌ها همگی در این عرصه فعال شدند. این نیرو تقریبا گسترده‌ترین شبکه درمانی سپاه و نیروهای مسلح را در کشور در اختیار دارد و از با تجربه‌ترین یگان‌ها در برپایی بیمارستان‌های صحرایی و سیار است. به همه این ظرفیت‌ها باید مراکز تجمیعی بزرگ و منظم تزریق واکسن این مجموعه را اضافه کرد که به خاطر نظم و خدمات‌دهی خوب در خور تشویق است.

 

تزریق واکسن در جزایر

نیروی دریایی سپاه هم که مأموریت درگیری شدید با کرونا را از یکی دو ماه قبل تجربه کرده، پای کار آمده است. فرمانده نیروی دریایی سپاه هم بر‌این اساس می‌گوید: «با بهره‌برداری حداکثری از امکانات، تجهیزات و بسیج منابع انسانی متخصص، و اختصاص بخش‌های قابل توجهی از ظرفیت درمانی بیمارستان‌های استقراری نیروی دریایی سپاه در شهرهای بوشهر، شیراز، بندرعباس، چالوس، چاه مبارک و بندرلنگه برای درمان بیماران کرونایی و همینطور بنا بر نیاز مردم در مراکز درمانگاهی ماهشهر، چابهار،جاسک، چالوس و بندرلنگه کلینیک حاد تنفسی راه‌اندازی و مجهز شده است و البته با درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و درمان، یک واحد بیمارستان صحرایی مزین به نام شهید فاطمی(ره) در کنار بیمارستان شهید محمدی(ره) بندرعباس بر پا و راه‌اندازی شده که هم اکنون به طور میانگین روزانه بالغ بر ۴۰۰ نفر مراجعه‌کننده کرونایی دارد.»  دریادار تنگسیری در موضوع همکاری در زمینه واکسیناسیون گفت: «تزریق واکسن در جزایر خلیج‌فارس از طریق بخش بهداشت فرماندهی بهداری نیروی دریایی سپاه انجام شده است. در شهر بندرعباس و برخی نقاط جنوبی نیز همکاران ما طبق نظام هماهنگ بهداشت درمان کشور در حال تزریق واکسن به مردم هستند و آمادگی داریم هر جا که نیاز باشد بنا بر ظرفیتی که داریم، خدمات‌رسانی درمانی و ترزیق واکسن انجام دهیم.»

 

تمام ظرفیت برای مقابله با کرونا

سردار احمد عبداللهی، مسئول مستقیم دفاع زیستی در سپاه نیز در این زمینه گفت: «در شرایط فعلی دو اولویت مهم داریم: نخست توسعه و گسترش واکسیناسیون عمومی در سطح کشور و دوم تقویت طرح شهید سلیمانی.» وی افزود: «یکسری از نیازهای این طرح در مراحل قبلی تأمین نشد؛ به همین دلیل طرح کمرنگ شد، اما الآن با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب و دستور فرمانده کل سپاه طرح شهید سلیمانی از روز پنجشنبه آغاز شد و حسب دستور فرماندهی کل سپاه به تمامی سپاه‌های استانی طرح باید با شدت و قوت عملیاتی شود.» معاون بهداری سپاه یادآور شد: «طرح شهید سلیمانی در گذشته بسیار موفق بود و نباید به سادگی آن را از دست داد، لذا طرح با همان شیوه قبلی منتها با توان و قدرت بیشتر اجرا خواهد شد.» وی افزود: «سپاه با تمام توان در خدمت مردم است. عمل‌های الکتیو را در بیمارستان‌های سپاه لغو کرده و تمامی ظرفیت‌های بیمارستانی را به کرونا اختصاص داده‌ایم تا بهتر بتوانیم در خدمت بیماران بوده و قدمی در جهت تحقق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب برداشته باشیم.» عبداللهی یادآور شد: «چنانچه وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام نیاز کنند، سپاه بیمارستان‌های صحرایی خود را در اختیار این دانشگاه‌ها قرار خواهد داد. در روزهای اخیر نیز سه بیمارستان صحرایی در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی برپا کرده‌ایم.»

 

تقویت طرح شهیدسلیمانی

و اما تجربه موفق بسیج هم بر سر راه مجموعه بهداشت و درمان کشور وجود دارد. طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون سراسری در کشور تنها با تکیه بر بسیج قابل انجام است. در زمینه واکسیناسیون هم سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین آمادگی همه‌جانبه بسیج را برای افزایش مراکز واکسیناسیون اعلام کرده که بنابر شواهد در دو هفته آینده که ذخایر واکسن کشور به میزان قابل اطمینان برای تزریق یک میلیون دوز رد روز برسد، بسیج طلایه‌دار ایجاد مراکز جدید واکسیناسیون در کشور خواهد بود. چنانکه این امر از هم اکنون شروع شده و تعداد این مراکز در حال پیشی گرفتن از سایر مراکزی است که سایر سازمان‌ها ایجاد کرده‌اند. نکته نهایی اینکه دفاع زیستی علاوه بر همه این تمهیدت به یک فرهنگ‌سازی هم نیاز دارد، توجیه نسبت به تهدیدات ناشی از از تهاجم زیستی، رعایت دستورالعمل‌ها، زدن ماسک، قطع زنجیره انتقال، اهتمام به دریافت واکسن، بی‌توجهی به توصیه‌های غیر معتبر از منابع نامعتبر یا حتی مغرض چه در حوزه طب شیمیایی و چه در حوزه طب سنتی و... همه و همه ورود جریان رسانه‌های انقلاب را به صحنه می‌طلبد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات