صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۰۴
احمد رضا نجفی، رئیس درمانگاه حضرت ابوالفضل(ع)

تعرفه خدمات را پایین نگه داشتیم

احمدرضا نجفی، مدیر درمانگاه حضرت ابوالفضل ‌العباس(ع) است. وی از سال 1396 در این مسئولیت را بر عهده دارد. او از اعضای کادر درمان است. در بازدید از درمانگاه برای مصاحبه با وی هماهنگ کردیم. علیرغم اینکه خیلی راغب به مصاحبه نبود، اما توانستیم در گفت‎وگویی صمیمی با وی هم کلام شویم.

 

  ابتدا از تاریخچه تاسیس درمانگاه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) بفرمایید.

درمانگاه سال 1374 فعال شده و امروز کلیه بخش‌های درمانگاه عمومی و تخصصی را داریم. البته درمانگاه در روز اول افتتاح یک ساختمان دو طبقه بود و بعدها نیم طبقه اضافه شد. در دهه 90 هم ساختمان همجوار درمانگاه خریداری و ساخته شد و درمانگاه در دو ساختمان متصل به هم فعالیت خود را انجام می‌دهد. آزمایشگاه، سونوگرافی، رادیولوژی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و... همه در درمانگاه وجود دارد و به جز چند تخصص خاص مابقی را داریم. برای نمونه متخصص ریه و اورولوژیست خانم که در سطح کشور کم است، نداریم. ما شاید تنها درمانگاهی در این سطح هستیم که بخش دندانپزشکی ما در دو بخش مستقل خواهران و برادران و در دو طبقه جدا قرار دارد.

   سطح خدمات دندانپزشکی چقدر است؟

ما فقط جراحی فک صورت را نداریم و همه خدمات، مانند ایمپلنت، اندو، عصب کشی، ارتودنسی و... ارائه می‌شود.

   سونوگرافی معضل خانواده‌های سپاه بود، در حال حاضر در سونوگرافی سونولوژیست خانم دارید؟

در بحث سونوگرافی در مرکز تصویربرداری هر روز صبح به جز پنج‌شنبه‌ها سونولوژیست خانم داریم و سه روز در هفته هم سونولوژیست آقا. بیماری نیست که بیاید اینجا و در مدت کوتاه، مطابق با جنسیت خود نوبت سونوگرافی نتواند بگیرد. اگر اورژانسی باشد صد درصد سریع انجام می‌شود و اگر نباشد، سه تا چهار روز در نوبت می‌ماند. در قسمت تصویربرداری همه نوع خدمات تصویربرداری درمانگاهی را ارائه می‌دهیم. به تازگی هم دستگاه ماموگرافی خریداری شده که در حال نصب آن هستیم. دستگاه تصویربرداری ما کاملاً قابلیت تنظیم با حالت بیمار را دارد و حتی برای بیمار ویلچری در هر حالتی قابل عکس گرفتن است.

   در بازدید دیدیم که آزمایشگاه درمانگاه هم بسیار فعال است، در این خصوص توضیح دهید.

در بحث آزمایشگاه هم ما تقریبا آزمایشگاه کامل درمانگاهی داریم که در بخش نمونه‌گیری هم خانم‌ها و آقایان جدا هستند و انواع آزمایش‌ها انجام می‌شود و با توجه به دستگاه‌های خوبی که داریم، درصد خطا پایین است. البته تست مولکولی کرونا را نمی‌توانیم انجام دهیم، اما آزمایش آنتی بادی خون را می‌توانیم انجام دهیم.  البته برای ستاد کل هم در محل معاونت‎ها و رده‌ها آزمایش پی‌سی‌آر می‎گیریم و برای بیمارستان بقیه‌الله می‌فرستیم. کلیه مجموعه اتوماسیون شده و پرونده کاغذی نداریم، حتی جواب دستگاه‎ها را هم به سیستم ارسال می‌کنیم و ارجاع به پزشک می‌شود یا اینکه بنا به درخواست چاپ می‌شود. اطلاعات ما کاملاً الکترونیکی است و مدارک و شواهد همه الکترونیکی شده و هرکسی در این درمانگاه مراجعه کرده و اخذ خدمات داشته، سوابقش موجود است.

  در حوزه پزشکان مختصص برای ویزیت چه وضعیتی دارید؟

همه درمانگاه‌ها فعال است، قلب، داخلی، ارتوپدی و... و با بیمه کارکنان دولت، کمیته امداد، ساخد و بانک‌ها و شهرداری قرارداد داریم، لذا بیشتر مردم با این امکان قابلیت پذیرش با بیمه را در درمانگاه ما دارند. درمانگاه حضرت ابوالفضل(ع) جزء اولین درمانگاه‌هایی بود که نسخ الکترونیک تأمین اجتماعی را اجرا کرد. درمانگاه و آزمایشگاه ماخدمات کامل گزینش رده‏های ستاد فرماندهی کل سپاه را هم انجام می‎دهد که رایگان است و هزینه را رده مربوطه پرداخت می‏کند. فیزیوتراپی دو بخش مجزا خواهران و برادران دارد که تعداد مناسبی تخت برای این منظور داریم.

  آمار کل مراجعه‌کننده‌ها چقدر است؟

روزانه 2500 نفر مراجعه‌کننده داریم، مراجعه‌کننده‌ها مرتبط با کرونا حدود 600 نفر است. عمده مراجعات اورژانس و بخش‌های مربوطه نشان می‌دهد، کمتر از 600 نفر کرونایی در روز مراجعه‌کننده نداریم. برای مراجعه‌کننده‌های کرونا هم اتاقی آماده کرد‌ه‌ایم تا بیماران کرونایی که سرپایی هستند، جدای خدمات بگیرند. البته در برخی شب‌ها در این درمانگاه مراجعات زیاد شده و ما مدیریت کردیم و حتی در راهروها تخت مستقر کرده‌ایم و معطلی بیماران کرونایی را به حداقل رسانده‌ایم.

   از روزهای کرونایی بگویید.

هیچ خدماتی در درمانگاه ما در این پانصد و خورده‌ای روز کمتر نشد و حتی فعال‌تر هم شد که این دستور فرماندهان به ما بود، مشکلات مالی زیاد است و بیمه‏ها پول نمی‎دهند و خیلی هم با تأخیر پرداخت می‌کنند. الآن برای پرداخت پول آب و برق به ما فشار وارد می‎شود و تعرفه ما که درمانی است، از تعرفه خانگی بیشتر و از تعرفه تجاری کمتر است و هزینه زیادی به ما تحمیل می‌کند. در دوران کرونا و غیر کرونا هم در هر شیفت دو پزشک عمومی داریم؛ یک خانم و یک آقا و هر شیفت هم دو پرستار آقا و دو پرستار خانم هستند،  حتی خود من هم چندبار  نیمه شب آمدم و کار را مدیریت کردم. چون برای مواقع اضطرار یک یا دو نفر نمی‌تواند کاری بکند.

   آیا برنامه توسعه‌ای جدیدی برای درمانگاه دارید؟

برای بحث توسعه ما چون کمبود جا داریم، این امر را ضروری می‌دانیم. سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی هماهنگ شده که برای استقرار فضا نداریم و باید ساختمان بغل را متناسب با نیازمان بخریم و بسازیم. کلینیک پوست، مرکز جراحی محدود، کلینیک دیابت، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی را آنجا مستقر کنیم و برخی بخش‌های خودمان را هم در فضا گسترش دهیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات