صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۳۰

پنجشیر افغانستان ،تحولات ونقش بازیگران

پیش بینی می شوددر صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروهها تشکیل  ندهد گسترش  جنگ و مقاومت  در این کشور  وجود داشته باشد


چندروز بیشتر از درگیری های پنجشیر افغانستان نمی گذرد.پنجشیر آخرین مقر مقاومت علیه طالبان در خاک افغانستان است. 

پیش بینی می شوددر صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروهها تشکیل  ندهد گسترش  جنگ و مقاومت در این کشور وجود داشته باشد و شدت گرفتن جنگ در پنجشیر حوادث به نفع جبهه مقاومت رقم خورده است.
به گفته برخی تحلیل‌گران دو طرف مناقشه بدون قصد راه انداختن یک نبرد تمام عیار به دنبال وارد کردن ضربات سنگین به یکدیگر برای تقویت موضع و موقعیت خود در مذاکرات هستند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که طالبان برای یکسره کردن کار دره پنجشیر و شکست مقاومت نیروهای تحت امر احمد مسعود از دیگر ولایت‌های افغانستان نیروهای کمکی به منطقه اعزام می‌کند.

در همین حال مهمترین اخبار روز گذشته فرار امرالله صالح بود که او نیز در گفتگو با شبکه یورونیوز آن را تکذیب کرد و گفت به مقاومت ادامه خواهد داد.
صلاح الدین ربانی در پیامی به فرماندهان طالبان در شمال شرق گفته است که حضور شما در جنگ پنجشیر و اندراب، روزی مایه شرمساری تان خواهد شد و این جنگ از شما نیست، چون در قدرت دخیل نیستید.
 گزارش ها حاکی ا‌ست که درگیری میان شبه‌نظامیان طالبان که کنترل خاک افغانستان در دست گرفته‌اند با نیروهای جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود در پنجشیر، تنها ولایت خارج از تسلط طالبان روز جمعه شدت گرفت.

به گزارش منابع خبری هر دو طرف مناقشه مدعی پیش‌روی و فتوحاتی شده‌اند حال آنکه ادعاهای مطرح شده هنوز از سوی منابع مستقل مورد تایید قرار نگرفته است.

 رویترز نوشت: گروه طالبان اذعان کرد که عناصر این گروه به کندی در ولایت «پنجشیر» کانون مقاومت ملی افغانستان در برابر طالبان پیشروی می کنند.

گروه طالبان مدعی شد که دلیل کندی پیشروی عناصر این گروه در پنجشیر مین گذاری مناطق مختلف است.

جبهه مقاومت روز جمعه با تایید درگرفتن نبردهای شدید با نیروهای طالبان در دره پنجشیر اعلام کرد اعضای این جبهه همچنان مشغول دفاع از مواضع خود هستند و تاکنون حملات سنگین طالبان را دفع کرده‌اند.

نیروهای مقاومت همچنین مدعی شده‌اند که در جریان نبردهای اخیر دست کم ۵۰ عضو طالبان به اسارت گرفته شده و ۳۵۰ طالب کشته‌ شده‌اند.

یک سخنگوی جبهه مقاومت همچنین از پیشروی نیروهای تحت فرمان احمد مسعود در بخش‌هایی خارج از ولایت پنجشیر خبر داده و اعلام کرده که به زودی جبهه‌های جدید برای مقابله با نیروهای طالبان در دیگر نقاط افغانستان شکل گرفته و عملیاتی خواهد شد.

 علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی که دربرگیرنده شبه نظامیان ضد طالبان و اعضای سابق نیروهای نظامی دولت افغانستان است، تاکید کرده که «مسعود مشغول دفاع از دره پنجشیر است.»

فهیم دشتی سخنگوی جبهه‌ پنجشیر گفته شهرستان پریان به‌صورت کامل در کنترل نیروهای مخالف طالبان است و دست‌کم ۱۰۰۰ نیروی طالبان در منطقه ریوت کشته، تسلیم و یا اسیر شده‌اند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان پس‌گرفتن پریان و کشته، تسلیم و اسیرشدن دست‌کم ۱۰۰۰ نیروی این گروه را رد کرد و گفت طالبان به‌جز شهر بازارک مرکز پنجشیر و شهرستان رخه، سایر نقاط این ولایت را در کنترل دارد.

طالبان برای پنجشیر شرط گذاشت
سخنگوی طالبان با اشاره به دلیل مخالفت احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر با پیشنهاد این گروه، گفت که طالبان به شرط پایان جنگ با مبارزان در پنجشیر با این منطقه و مبارزان آنها مانند دیگر مردم افغانستان رفتار خواهد کرد.

جنبش طالبان می‌گوید، بر تاسیسات دولتی در ولایت پنجشیر مسلط شده‌ است. این جنبش تاکید کرد، درگیری‌ها در حال حاضر در مرکز ولایت یعنی شهر بازارک در جریان است.

 نیروهای طالبان بر مرکز پنجشیر و مقر اصلی پلیس و تمام تاسیسات دولتی تسلط یافتند.بسیاری از سلاح‌ها و وسایل نقلیه و مهمات به دست طالبان افتاده است. درگیری‌ها همچنان در مرکز ولایت در جریان است.

پنتاگون نیز در واکنش به تحولات اخیر در پنجشیر تاکید کرده که ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان به پایان رسیده و برنامه‌ای برای کمک به جنگجویان دره پنجشیر ندارد.

حامد کرزی از دو سوی نبرد خواست که به درگیری‌ها پایان داده و اختلافاتشان را از راه گفتگو حل و فصل کنند.در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد، آمده است: «جنگ نه تنها راه حل نیست بلکه زخم‌های افغانستانِ زخمی و درد دیده را تازه می‌کند و اختلال ایجاد می‌کند. از هر دو طرف تقاضا دارم که مشکل فعلی را از طریق مذاکرات حل نمایند تا ملت رنجدیده ما از صلح و سعادت کامل برخوردار شوند.»
 از فرماندهان و فعالان سیاسی و نظامی افغانستان همزمان با حملات سنگین طالبان برای کنترل استان پنجشیر تهدید کردند در صورتی که حملات به این استان متوقف نشود با پیوستن نیروهای مقاومت ،جغرافیای جنگ گسترش می یابد.

 


رضاقارزی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات