صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۷۰

اخبار ویژه ۱۴ شهریور

روزنامه کیهان**

بلومبرگ: ایران توانسته از فشار حداکثری آمریکا عبور کند

محافل رسانه‌ای می‌گویند: در حالی که دولت بایدن برخلاف وعده‌هایش به سیاست تحریم حداکثری ادامه می‌دهد، ایران توانسته فشار حداکثری آمریکا را پشت‌سر بگذارد و با قاطعیت در برابر آمریکا ظاهر شود.
به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در تحلیلی در همین زمینه نوشت: دامنه اثرگذاری سیاست فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، کاهش یافته است. نتیجه در پیش گرفتن این سیاست این بود که ایران بر غنی‌سازی اورانیوم افزوده و تعهدات برجامی را کاهش داده است.
از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی ایران به اعتبار حمایت‌های پکن و مسکو نسبت به سه سال قبل (خروج آمریکا و فشار حداکثری) ثبات بیشتری پیدا کرده است. این ثبات با وجود تحریم‌های شدید به دست آمده است. همین موضوع عملا فضا را برای جمهوری اسلامی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای خود مناسب‌تر ساخته است.
«بلومبرگ» احتمال می‌دهد که ایران با لیستی جامع‌تر از تقاضا‌های خود به دور هفتم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین بازگردد.
خبرگزاری آمریکایی می‌افزاید: هرگاه جمهوری اسلامی بر دامنه تقاضا‌های خود در مذاکرات هسته‌ای بیافزاید، عملا سه احتمال ممکن است روی دهد: یا مذاکره برجام طولانی‌تر می‌شود و چه بسا تا سال آینده نیز ادامه می‌یابد، یا مذاکرات در میانه‌راه بی نتیجه به پایان می‌رسد و امکان سوم وقوع بحران جدیدی در خاورمیانه است.
آنچه به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده، اوضاع اقتصادی این کشور است. ایران از حمایت دومین غول اقتصادی جهان سود می‌برد و به پشتوانه این حمایت عملا موفق به کاستن از فشار‌های تحریمی شده است.
نویسنده «بلومبرگ» در مقاله خود به افزایش تولید فولاد ایران پرداخته و آن را یکی از جلوه‌های بهبود وضعیت اقتصادی ایران ارزیابی می‌کند. گفته می‌شود تولید فولاد توسط ایران در ماه ژوئیه از افزایش چشمگیری برخوردار بوده و اکنون ایران در بین ده کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد.
از سوی دیگر جمهوری اسلامی با کمک چین در حال ایجاد بنادر جدید و همچنین گسترش شبکه خط آهن خود است.
در ماه اوت ایران از برنامه خود برای استخراج گاز طبیعی در دریای خزر خبر داده بود. در همین ارتباط، یک مقام ارشد شرکت ملی نفت چین روز دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) راهی ایران شده است. محور مذاکرات، گسترش همکاری‌ها و اجرایی کردن پروژه بهره‌برداری از گاز دریای خزر بوده است.
گفته می‌شود که کشور‌های اروپایی و آمریکا پیش از اخذ تصمیم در مورد راهکار احتمالی خود درباره مذاکرات برجام منتظر نتیجه تلاش‌های رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌مانند.
در صورت آنکه تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، کشور‌های اروپایی و آمریکا سیاست ارجاع طرح قطعنامه مربوط به پرونده مناقشه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را دنبال خواهند کرد.
به نظر نمی‌رسد که چنین اقدامی بتواند همراهی چین و روسیه، دو عضو صاحب حق وتو در شورای امنیت را کسب کند.
«بلومبرگ» در ادامه نوشته است روسیه تمایلی به همراهی در اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی از خود نشان نمی‌دهد.
در همین حال وبسایت الجزیره در گزارشی خاطرنشان کرد: انتخاب رئیس‌جمهور رئیسی در ایران، شرایط را پیچیده‌تر کرده و مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است. با تثبیت قدرت اصولگرایان در ایران در تمام قوا و مواجه بودن «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با بحران‌های متعدد درون آمریکا، تحلیلگران می‌گویند احیای توافق هسته‌ای دشوار خواهد بود. اصولگرایان معتقد به اقتصاد مقاومتی هستند. طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که ایران با اتکا به توانمندی‌های داخلی خود و تجارت منطقه‌ای از جمله صادرات نفت و گاز حتی علی‌رغم تحریم‌ها نیز می‌تواند اقتصادش را پیش ببرد.
«داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران علی‌رغم افت شدید در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی همزمان با تحریم‌ها و شیوع کرونا در حال بازگشت به وضعیت مثبت است».
دولت بایدن سیاست تحریمی فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را پس از به قدرت رسیدن ادامه داده است. در مقابل دولت جدید ایران سیر تازه‌ای را در پیش گرفته و حاضر بر تداوم مسیر قبلی نیست.

عامل تورم‌زا، توقف تولید است نه تولید انبوه مسکن
ادعای تورم‌زا بودن تولید انبوه مسکن، خلاف واقع و توهم است.

روزنامه فرهیختگان در نقد برخی ادعا‌ها که اهتمام دولت به تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال را تورم‌زا می‌دانند، خاطرنشان کرد: در ارزیابی علت تورم، هم باید شوک افزایش تقاضا را که منجر به تورم می‌شود در نظر گرفت و هم شوک کاهش عرضه را؛ و این عامل دوم برخلاف نوع قبلی، ویژگی دیگری دارد که آن هم توام بودن با رکود است، چون که اساسا این تورم با کاهش تولید و افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل افزایش نرخ‌هایی، چون نرخ ارز و... همراه است که در ادامه عرضه کل را کاهش می‌دهد و جنسی نه همراه با رونق بازار و افزایش تقاضا، بلکه با رکود دارد. این دو طیف از تورم هر دو در هر اقتصادی محتمل و قابل وقوع هستند، ولی از قضا به علت ضعف‌های تولید در کشور‌های درحال توسعه تورم نوع دوم در این کشور‌ها محتمل‌تر است.
برخلاف این ادعا که مسکن مهر موجب افزایش نقدینگی و تورم شد، بررسی‌ها می‌گوید نرخ رشد پایه پولی در سال‌های ۸۹-۸۰ نزدیک به
۲۴ درصد بوده، اما همین عدد برای بازه مسکن مهر به ۱۵.۵ درصد رسیده و کم شده، نه اینکه افزایش داشته باشد. در مورد کلیت نقدینگی نیز آماری نیست که حاکی از رشد چشمگیر نقدینگی در این دوره در قیاس با قبل از آن باشد. گرچه بعد از وقوع تورم عوامل پسینی تورم باعث رشد نقدینگی شدند، اما هیچ‌شواهدی برای تاثیر پایه پولی و نقدینگی بر تورم بزرگ سال‌های ۹۲-۹۱ وجود ندارد و همان‌طور که جنس رکودی این تورم مشخص می‌کند منشأ تورم از نقدینگی نیست.
در مقایسه نوع تورم‌های سال ۹۱ و ۹۲ با تورم فعلی باید توجه داشت که این تورم‌ها حاصل از شوک‌هایی برون‌زا و به‌دلیل منقبض شدن دارایی‌های ارزی بانک مرکزی است و نمی‌توان آن را با انقباض و مسیری که دولت حسن روحانی از سال ۹۲ پیش گرفت از بین برد، بلکه با این کار رکود هم به مشکلات اضافه می‌شود و برای مقابله با تورم‌های از جنس افزایش هزینه باید مسیری دیگر در پیش گرفت، نه مسیر انقباض پول با بالا بردن بهره که بخش حقیقی اقتصاد را در مضیقه می‌گذارد. در وهله دوم می‌توان با دانستن علت تورم‌های سال ۹۲-۹۱ به‌راحتی این را گفت که ساخت مسکن از قبیل ساخت مسکن مهر اگر مشکلاتی همچون مکان‌یابی درست، توجه به تکالیف آمایش سرزمین را درنظر بگیرد، باید با قدرت پیش‌گرفته شود و دولت به‌هیچ‌وجه نباید از تورم خیالی در پیش بترسد، چون متاسفانه از ابتدای شروع دولت روحانی با ادعای خلاف واقع عباس آخوندی مبنی بر اینکه مسکن مهر دلیل تورم است، دولت مسکن را به حاشیه برد که نشان از عدم درک صحیح دولت‌های یازدهم و دوازدهم و مسئولان ذی‌ربط از آن مقوله دارد، گرچه تفکرات غالب در دولت دوازدهم خصوصا تفکرات خود آخوندی که علاقه وافری به بازار آزاد و نئولیبرالیسم هم دارند در تعطیل کردن وظایف دولت در بخش مسکن بی‌تاثیر نبود، کمااینکه خودش هم باافتخار اعلام می‌کرد کار دولت مسکن‌سازی نیست و او هم این کار را نکرد!
ساخت مسکن مهر با تمامی معایبش توانست چهارمیلیون خانوار را صاحب خانه کند که شاید در بهترین حالت ممکن تا آخر عمر مستاجر باقی می‌ماندند و برای حل مشکل مسکن که امروز ما داریم نیاز سریع به اقدام در راستای افزایش تولید مسکن و حل مشکلات طرف تقاضا داریم که بعضا مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. از حیث تولید باید دانست امروز شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی در ایران تقریبا عددی نزدیک ۱.۰۹ است که با عدد مطلوب (۰.۹) فاصله دارد و نیاز به تولید مسکن بیشتر را نمایش می‌دهد، از طرف دیگر سهم هزینه مسکن در سبد خانوار‌ها در نقاط شهری کشور از ۳۷ درصد هم رد شد که نشان از فشار بی‌سابقه بر معیشت مردم و همچنین کمبود مسکن و مشکلاتی در عرضه و تقاضای آن دارد. همه این‌ها لزوم ورود دولت به این بخش را جدی‌تر می‌کند، خصوصا که با هدایت اعتبار و نقدینگی به این بخش مانند دوره مسکن مهر دولت توان ایجاد یک رشد ناپایدار را هم دارد که گرچه قابل‌اتکا نخواهد بود، اما می‌تواند برای برهه‌ای مفید باشد.

**************

روزنامه وطن امروز**

با حکم رهبر انقلاب انجام شد
انتصاب حجت‌الاسلام حسینی‌خراسانی به عضویت شورای نگهبان

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌خراسانی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن حکم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیداحمد حسینی‌خراسانی دامت‌توفیقاته
با عنایت به کناره‌گیری حضرت آقای آملی دامت‌برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب می‌کنم و مزید توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای/۱۳ شهریور ۱۴۰۰

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سید محمدسعید حکیم

همچنین حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیت‌الله آقای حاج سید محمدسعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم محقق مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدمحمدسعید حکیم رحمه‌الله‌علیه را به حوزه عظیم‌الشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن، و به بیت رفیع طباطبایی حکیم مخصوصا فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعه علمی برای آن حوزه مبارک محسوب می‌شود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام رئیسی:
مبارزات آیت‌الله حکیم سند حضور همیشگی علما در کنار مردم است

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله سیدمحمد سعید حکیم، اظهار داشت: مبارزات پیگیر آن مرجع دینی در دفاع از حقوق ملت عراق که به اسارت ایشان در زندان‌های رژیم بعث صدام انجامید، در تاریخ مبارزات مردم عراق به عنوان سند متقن حضور همیشگی علمای اسلام در کنار مردم می‌درخشد. در بخشی از پیام رئیس‌جمهور آمده است: بدون‌شک مرحوم آیت‌الله محمدسعید حکیم، در کنار سایر اعضای خاندان بزرگ حکیم، نقشی بی‌بدیل و پررنگ در حمایت از مردم عراق، دستیابی آن‌ها به آزادی و استقلال و حمایت بی‌دریغ از حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و وحدت آن‌ها در عراق جدید داشت.

رئیس قوه قضائیه:
در معرفی گلوگاه‌های فسادزا در کنار دولت هستیم

حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه با حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دیدار و گفتگو کرد. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به گستردگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وظیفه خطیر آن در تأمین سطح رضایتمندی مردم از دولت، به وزیر جوان دولت سیزدهم که در جلسه دفاع از برنامه‌هایش در مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه را وزارتخانه مردم معرفی کرد، توصیه کرد: شفاف‌سازی در مجموعه‌های اقتصادی تحت امر خود را سرلوحه کار قرار دهید. بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی، اجرای برنامه‌های جهادی و مبارزه با هر گونه تخلف در مجموعه‌های پایین‌دستی وزارت کار و رفاه اجتماعی، از دیگر توصیه‌های رئیس دستگاه قضا به عبدالملکی بود. محسنی‌اژه‌ای در این زمینه خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: انتظار می‌رود با توجه به شعار دولت در زمینه مبارزه با فساد، وزارتخانه متبوع شما از هرگونه تخلف در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار جلوگیری کند و با جلوگیری از بروز فساد در این مجموعه‌های اقتصادی از تشکیل پرونده‌هایی که کار رسیدگی به آن‌ها انرژی و زمان زیادی از دستگاه قضایی می‌برد و به خاطر حجم تخلفات صورت‌گرفته در آن معمولا با اطاله همراه هستند، به دستگاه قضایی کمک کنید. ما هم در معرفی گلوگاه‌های فسادزا در این مقوله در کنار شما هستیم و خواهی م بود. وی تصریح کرد: بستر‌های فسادزا در ساختار اجرایی کشور برای ما روشن است و به دولت اعلام کرده‌ایم و در مبارزه با این بستر‌ها از درون دولت، دستگاه‌های اجرایی را یاری خواهیم کرد.

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد
صدور حکم جلب مهدی هاشمی در پی عدم مراجعه به زندان

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد به مهدی هاشمی طبق قانون برای مدت مشخصی مرخصی داده شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد. مرکز رسانه قوه قضائیه در گزارشی اعلام کرد: «در پی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در روز‌های اخیر مبنی بر اعطای مرخصی بدون سقف زمانی به مهدی هاشمی، به اطلاع می‌رساند هیچ‌گونه مرخصی بی‌وجهی به نامبرده اعطا نشده است و محکوم‌علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد». این گزارش در ادامه می‌افزاید: «متأسفانه نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده و، چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است». لازم به ذکر است روز جمعه علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در توئیتی نوشته بود: در حاشیه بازدید از زندان اوین مطلع شدم جناب مهدی هاشمی از اسفندماه سال گذشته و بدون تعیین سقف زمانی به مرخصی رفته است؛ از نماینده دادستان علت را جویا شدم و مقرر شد به سرعت رسیدگی و به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش شود. عدالت ایجاب می‌کند همه زندانیان از شرایط برابر بهره‌مند باشند.

********************

روزنامه خراسان**

تمام لوازم خانگی خارجی موجود در بازار قاچاق است

فارس - رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با تاکید بر این که تمام لوازم خانگی خارجی موجود در بازار قاچاق است، اظهار کرد: مردم برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی از فروشگاه‌های معتبر لوازم خانگی خرید کنند. اکبر پازوکی گفت: مردم برای اطمینان در خرید کالای لوازم خانگی، به فروشگاه‌های دارای مجوز و برچسب اصالت از اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مراجعه کنند و همچنین در هنگام خرید کد شناسه کالای مدنظر خود را با شماره گیری # ۷۷۷۷ * استعلام کنند.

درخواست برخورد با اکسیژن سازی که رمز ارز تولید می‌کند!

مهر - به دنبال کشف مرکز استخراج غیر مجاز رمز ارز در یک واحد تولید اکسیژن و گاز‌های طبی، معاون وزیر نیرو از معاون وزیر بهداشت خواستار نظارت بر شرکت‌های دارویی و برخورد قانونی با شرکت متخلف شد. در این نامه که توسط حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو خطاب به حریرچی، معاون وزارت بهداشت صادر شده، با توجه به کشف و جمع آوری دستگاه‌های استخراج غیرمجاز رمز ارز از یک واحد تولید اکسیژن واقع در شهرک صنعتی شمس آباد، به شرایط حساس کشور و درخواست تأمین برق پایدار صنایع تولید اکسیژن از سوی دستگاه متولی اشاره شده و خواستار برخورد قانونی از طریق آن وزارتخانه در خصوص شرکت یاد شده و اطلاع‌رسانی آن با هدف آگاهی افکار عمومی شده است.

********************

روزنامه شرق**

سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به پاکستان

احمد امجد علی، سفیر پاکستان در بغداد از سفر قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به پاکستان خبر داد و گفت عراق و پاکستان در جریان سفر وی یادداشت‌های تفاهم و همکاری در زمینه‌های مختلف امضا خواهند کرد. او در گفت‌وگویی با روزنامه «الصباح» عراق گفت: عراق و پاکستان روابط مستحکمی دارند و مدت‌هاست روابط مهمی در عرصه دینی، فرهنگی و منافع مشترکی دارند.
سفیر پاکستان در بغداد افزود: سالانه ۳۰۰ هزار زائر از پاکستان برای زیارت عتبات مقدسه به عراق می‌آیند، امسال شاهد تحول و روابط بین دو کشور و سفر‌های متقابل بودیم که مهم‌ترین آن سفر وزیر خارجه پاکستان به بغداد و سفر وزیر خارجه عراق به پاکستان در ماه آگوست بود.
احمد امجد علی در ادامه تأکید کرد که دو کشور همکاری خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله نظامی و دفاعی دارند و شماری از دانشجویان و کارمندان وزارت دفاع عراق در ارتش پاکستان تحصیل می‌کنند.
سفیر پاکستان در عراق حجم مبادله تجاری بین دو کشور را ۶۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که این رقم مناسب نیست و پاکستان درصدد افزایش آن است. او درباره سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به پاکستان طی روز‌های آتی گفت که تأثیر مثبتی در سطح روابط بین دو کشور خواهد داشت و هدف از آن، تسریع و تحکیم بیشتر روابط دوجانبه است و در این سفر یادداشت‌های تفاهمی در زمینه فرهنگ و تجارت امضا خواهد شد. سفیر پاکستان در بغداد گفت عراق نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند و کنفرانس بغداد گام مثبتی بود و اشاره کرد که انتظار می‌رود انتخابات آتی عراق موفقیت‌آمیز برگزار شود تا عراق نقش بین‌المللی مهم خود در جهان را باز پس بگیرد. پیش از این وزیر خارجه عراق به پاکستان رفته و به بررسی سفر قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی به اسلام‌آباد پرداخته بود.

سفر بلینکن به قطر و آستین به ۴ کشور عربی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، فردا به قطر سفر می‌کند تا با تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و سایر مقامات قطری دیدار کند. بلینکن در سخنانی گفت که با شرکای قطری و ترکیه‌ای خود برای کمک به راه‌اندازی مجدد فرودگاه کابل در اسرع وقت اقدام می‌کنیم. او با اشاره به اینکه یک تیم دیپلماتیک آمریکایی در دوحه کار خود را آغاز کرده و با آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان هستند، در ارتباط‌اند، اعلام کرد که آمریکا هفته آتی کنفرانسی در سطح وزارتی درخصوص افغانستان و با حضور ۲۰ کشور در آلمان برگزار خواهد کرد. بلینکن درباره پرونده داخلی افغانستان نیز توضیح داد که از دولت افغانستان انتظار می‌رود به تعهدات خود درخصوص آزادی سفر عمل کند و سکوی تروریسم نباشد. قطر نقش اساسی در عملیات تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان ایفا کرده، نیروی هوایی این کشور در روند تخلیه مشارکت داشته و هزاران افغانستانی را نیز پذیرا بوده است.
در همین حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی هفته آتی به چهار کشور از کشور‌های عضو شورای همکاری سفر می‌کند. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که آستین به عربستان، کویت، قطر و بحرین سفر خواهد کرد و سفر وی از پنجم سپتامبر آغاز می‌شود. این بیانیه افزود که وزیر دفاع آمریکا بر تعهدات دفاعی کشورش در منطقه تأکید خواهد کرد. آستین چهارشنبه گفت که به دلایلی مرتبط با جنبش طالبان به برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری سفر خواهد کرد.

حمله اسرائیل به تجهیزات سامانه دفاعی سوریه

رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که اسرائیلی‌ها تجهیزات شلیک موشک ارتش سوریه را که موشک‌هایی برای رهگیری موشک‌های اسرائیلی شلیک کرده بود، شناسایی و «منهدم» کردند. به ادعای رادیوی ارتش و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، نیروی هوایی اسرائیل شامگاه جمعه، ساعاتی پس از آنکه یک فروند از موشک‌های سوری وارد حریم تل‌آویو و دیگر نقاط مرکزی اسرائیل شد، به «انهدام» تجهیزات مورد نظر در سامانه پدافندی سوریه اقدام کرد. بامداد جمعه پس از یک حمله هوایی دیگر منتسب به اسرائیل علیه سوریه، سامانه پدافند هوایی سوری اقدام به شلیک موشک برای رهگیری و شکار موشک‌های اسرائیلی کرده بود و به گزارش رسانه‌های روسیه، پدافند هوایی سوریه از ۲۴ موشک شلیک‌شده از جنگنده‌های اسرائیلی، ۲۱ فروند را «منهدم کرده است». اسرائیل در برابر اظهارات روز جمعه دریاسالار کولیت و سخنان دو هفته پیش او سکوت کرد؛ اما رسانه‌های اسرائیل به طور تلویحی تأیید کردند که در این حمله تنها دو موشک به هدف سوری اصابت کرد.

************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات