صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۵۶

اعتراف دیرهنگام!

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه در گفتگو با نشریه انگلیسی اسپکتیتور گفت: «ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است. او به‌طور مستقیم نامی از ایالات‌متحده نبرد؛ اما فحوای سخن او نشان می‌دهد که مقصود او آمریکا بوده است. والاس در خصوص کشورش انگلیس نیز تصریح کرد که این کشور هم ابرقدرت به شمار نمی‌رود. وی افزود؛ «بخت با انگلیس همراه بود که طالبان اقدام تلافی‌جویانه انجام نداد در غیر این صورت اوضاع افتضاح می‌شد».

گزاره تحلیلی: محور گفتگوی وزیر دفاع انگلیس مربوط به تحولات افغانستان و خروج شتاب‌زده نیروهای اشغالگر در این کشور و ناکامی در دستیابی به اهداف اشغالگران بوده است؛ بنابراین، جای تردید نیست که بن والاس در گفتگویش، سیاست آمریکا را موردنقد قرار داده است. نکته درخور تأمل که به عبارتی یک اعتراف دیرهنگام نیز محسوب می‌شود، این است که وزیر دفاع انگلیس تلویحاً اذعان داشته، این خروج شتاب‌زده علاوه بر اینکه برای آمریکا یک شکست است، نشان می‌دهد آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست. این اوضاع خفت‌بار برای آمریکا که امروز متحدان آن‌ها نیز بر آن اذعان دارند، همگی نشان‌دهنده زوال قدرت و هژمونی آنان است. یقیناً آنچه آمریکا را به این ورطه کشانیده بخش قابل‌توجهی از آن به هزینه‌های ابرقدرتی و ایستادگی جهانی در مقابل جاه‌طلبی‌های آنان برمی‌گردد. آمریکایی‌ها برای اشغال ۲۰ ساله بر افغانستان، بیش از دو تریلیون دلار هزینه کرده‌اند و این تنها بخشی از هزینه‌های مربوط به اشغالگری و رویکرد جاه‌طلبانه آنان در منطقه و جهان است. فرآیند هزینه‌های سرسام‌آور برای حضور نظامی امنیتی آنان در نقاط مختلف جهان و فرسایش در مقابل مقاومت‌ ملت‌ها، قدرت آمریکایی‌ها و میزان تاب‌آوری آن‌ها را کاهش داده و بسیار شکننده کرده است.

جمع‌بندی: وقایعی همچون خروج مفتضحانه از افغانستان، نشان می‌دهد که دیگر آمریکا نمی‌تواند از مؤلفه‌های قدرت خود ازجمله مؤلفه‌های نظامی برای مداخلات طولانی‌مدت در کشورها استفاده نماید. آمریکایی‌ها بسیار تلاش داشته‌اند تا زوال ابرقدرتی خود را نزد افکار عمومی در نظام بین‌الملل و هم‌پیمانان خود کتمان نمایند و نظریه مربوط به یک قدرت در حال افول را غیرمعتبر نشان دهند. بدون تردید باور به پایان ابرقدرتی آمریکا نزد افکار عمومی، فرآیند شکست‌های پی‌درپی آنان و هم‌پیمانانشان در نقاط مختلف جهان را سرعت خواهد بخشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات