صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۲۱

رمزگشایی از لاپوشانی یک حقیقت توسط دولت ترامپ/ افشای رازهای عین الاسد

این پادکست را یکی از خبرنگاران سابق سی‌ان‌ان به نام میشل کاسینسکی به همراه ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی‌۶) تهیه می‌کنند. موضوع تازه‌ترین قسمت پادکست دونالد ترامپ است.

با گذشت مدتی طولانی از موشکباران موفقیت آمیز پایگاه  عین الاسد ( پایگاه اشغالگران آمریکایی) در پاسخ به شهادت مظلومانه فرماندهان مقاومت، این روزها اخبار تازه ای از این ماجرا به گوش می رسد! در حالی که در آن زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی بود موشکباران عین الاسد خسارت چندانی به این پایگاه و نیروهای آمریکایی وارد نکرده است، اما گذشت زمان بیش از پیش پرده از دروغ بزرگ ترامپ و همراهانش بر می دارد!
اعتراف مهم سخنگوی سابق پنتاگون
یکی از سخنگویان سابق وزارت دفاع آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ می‌گوید کاخ سفید از پنتاگون خواسته بود خسارات و صدمه وارد شده به سربازان آمریکایی پس از حمله ایران را کم‌اهمیت‌تر جلوه دهد و با تاخیر گزارش کند.روزنامه گاردین به نقل از الیسا فرح که زمانی سخنگوی پنتاگون بوده، نوشته حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق «سنگین‌ترین ساعات زندگی» او بوده است.خانم فرح در اصل با پادکستی به نام "وان دسیژن" به معنی "یک تصمیم" مصاحبه کرده است.

این پادکست را یکی از خبرنگاران سابق سی‌ان‌ان به نام میشل کاسینسکی به همراه ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی‌۶) تهیه می‌کنند. موضوع تازه‌ترین قسمت پادکست دونالد ترامپ است.
در بامداد هشتم ژانویه ۲۰۲۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خاک ایران پایگاه نظامی عین‌الاسد در استان انبار و پایگاه دیگر آمریکا در اربیل عراق را به تلافی شهادت سردار حاج  قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  موشک‌باران کرد. درباره تبعات موشکباران ایران در ابتدا گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده بود. فرمانده هوافضای سپاه پیش‌بینی کرده بود که «ده‌ها نفر» کشته شده‌اند. اما آمریکا می‌گفت سربازان حتی آسیب جدی ندیده‌اند!

به گفته الیسا فرح، زمانی که ترامپ متوجه خسارات گسترده به پایگاه عین الاسد و نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه شد، فشارها بر پنتاگون افزایش یافت: «تلاشی از طرف کاخ سفید بود که بگوید [حمله] موفقیت‌آمیز نبوده. ایرانی‌ها نتوانسته‌اند در حمله تلافی‌جویانه به اهداف ما صدمه بزنند. و من فکر می‎کنم در این زمینه زیاده‌روی شد.»


موشکباران عین الاسد اشغالگران را شوکه کرد
تیموتی گارلند، فرمانده پایگاه عین‌الاسد به بی‌بی‌سی گفته بود  نیروهای اشغالگر آمریکایی انتظار چنین موشک‌بارانی را نداشتند و موج انفجار تمام پناهگاه را تکان می‌داده و آنها نمی‌دانستند چه اتفاقی دارد می‌افتد.یازدهم فوریه ۲۰۲۰ یعنی بیش از یک ماه پس از حمله موشکی، پنتاگون تایید کرد تعداد سربازانی که بر اثر حمله موشکی ماه گذشته ایران به دو پایگاه هوایی در عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند به ۱۰۹ نفر رسیده است.اما در واکنش اولیه به حملات روز هشتم ژانویه، دونالد ترامپ با تاکید بر "آسیب ندیدن" نیروهای آمریکایی از کاهش تنش با ایران سخن گفت و آن را دلیلی ضمنی برای واکنش نشان ندادن ارتش آمریکا برشمرد.

به تدریج و به مرور زمان آمار سربازانی که اعلام شد دچار آسیب مغزی شده‌اند بالاتر رفت. پنتاگون در روزهای اول پیش‌بینی کرده بود که آمار افزایش یابد.برخی منابع اعلام کردند که این آمار، به بالای 200 نفر افزایش یافته است. الیسا فرح در پادکست "وان دسیژن" گفته پنتاگون تاکید داشته که به تدریج در روزهای بعد از حمله در ماه ژانویه با رسیدن گزارش‌های بیشتر از افزایش سربازان آسیب‌دیده، آمار را  اعلام کند؛ اما کاخ سفید از این روند راضی نبوده است:
«از کاخ سفید این پیام‌های بازدارنده می‌رسید که 'می‌شود گزارش را طور دیگری بنویسید؟ می‌توانید هر ده روز یا دو هفته یک بار گزارش بدهید یا در آخر جمع‌بندی کلی کنید؟' ترجیح کاخ سفید این بود که ما آمار را به طور مرتب آپدیت نکنیم.»


آیا دروغهای بزرگ تری وجود دارد ؟!
سوال اصلی اینجاست که آیا مقامات سابق و فعلی پنتاگون، تن به افشای حقایق کامل و  واقعی در خصوص موشکباران عین الاسد خواهند داد؟! اکنون کمتر از دو سال از این ماجرا سپری شده است اما هر بار مقامات سابق آمریکایی به حقایق بیشتری در خصوص موشکباران عین الاسد اشاره می کنند! بدیهی است که در آینده ای نزدیک، با از بین رفتن فشارها و سانسور آنچه در زمان حمله در عین الاسد رخ داده است، حقایق به مراتب تکان دهنده تری( علیه آمریکا) در این ماجرا افشا خواهد شد.صورتبندی ماجرا نشان می دهد که ترامپ به دلیل ترس از منازعه نظامی با ایران ، به سانسور آسیب دیدن گسترده نیروهای آمریکایی در عین الاسد پرداخته است. به عبارت بهتر، ترامپ از ترس مواجهه با جمهوری اسلامی ایران ، ترجیح داد در خصوص آنچه در عین الاسد گذشته ، دروغ بگوید! این در حالی بود که ترامپ ، پمپئو و مارک اسپر( مقامات کاخ سفید در زمان موشکباران عین الاسد) مدعی بودند اگر نیروهای آمریکایی آسیبی دیده باشند، وارد مجادله با ایران می شوند!


اشغالگران  عراق فرصت زیادی برای فرار ندارند
آنچه مسلم است اینکه نیروهای آمریکایی به عنوان تروریستهایی که خاک عراق را به اشغال خود در آورده و منطقه را نیز به واسطه حضور خود در این کشور ناامن ساخته اند، فرصت زیادی برای فرار ندارند! پایگاه عین الاسد در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند که گنجایش ۷۰۰۰نظامی را دارند. مطابق با مصوبه دی ماه  سال 1398 پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، حضور نیروهای آمریکایی از جمله در عین الاسد غیرقانونی محسوب می شود.

با این حال طی حدود یک  سال  و نیم اخیر، مقامات آمریکایی و برخی مهره های واشنگتن در عراق و منطقه، سعی در حفظ نیروهای اشغالگر در عین الاسد و دیگر پایگاه های آمریکا در عراق داشته اند. از سوی دیگر، با توجه به تلاش های اخیر دولت جو بایدن مبنی بر بازتولید داعش و دیگر گروه های تروریستی (با هدف ناامن سازی مستمر عراق)، شاهد شکل گیری منازعات تازه ای در این کشور هستیم.

بایدن، از عراق به عنوان نقطه ثقل استراتژیک ایالات متحده در منطقه یاد می کند، در حالی که گروه های مقاومت بارها تاکید کرده اند واشنگتن جایی در خاک عراق نداشته و باید هرچه سریع تر به حضور غیرقانونی خود در این کشور پایان دهد.

در هر حال، اعتراف اخیر مقامات سابق پنتاگون در خصوص ترس مقامات آمریکایی از هرگونه رویارویی نظامی با ایران در منطقه، بیانگر حقیقتی به نام آسیب پذیری شدید آمریکاست. حقیقتی که مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قدرت انکار آن را در آینده نیز نخواهند داشت.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات