صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۳۴

چرا دفاع مقدس به یک الگوی بازدارنده موفق دفاعی تبدیل شد؟

به راستی چه اتفاقی افتاد که در مخیله ذهنی دشمن راهبرد نظامی در سال‌های پس از دفاع مقدس و تا امروز دیگر جایی پیدا نکرد؟.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ ابوالحسن سلطانی‌زاده

 تجاوز ارتش بعث عراق در شهریور سال ۵۹ به کشورمان با حمایت ۳۷ کشور غربی، شرقی، عربی و عبری در ابعاد نظامی مالی و تبلیغاتی با هدف براندازی انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران در مرزی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر و اشغال ۲۰ هزار کیلومتر مربع و 10 شهر کشورمان در غرب و جنوب جای هیچگونه تردیدی را برای طراحان و عاملان تجاوز برای موفقیت در نیل به هدف براندازی به جا نگذاشته بود که کار انقلاب اسلامی تمام است. اما چه عوامل و مولفه هایی باعث شد ورق جنگ برگردد؟ موازنه قوا به نفع ایران اسلامی رقم بخورد، صدام در آستانه شکست قرار بگیرد و در نهایت با خفت از مرزهای بین‌المللی به عقب رانده شود و توسط سازمان ملل به عنوان تجاوزگردر قطعنامه 598 به دنیا معرفی شود. به راستی چه اتفاقی افتاد که در مخیله ذهنی دشمن راهبرد نظامی در سال‌های پس از دفاع مقدس و تا امروز دیگر جایی پیدا نکرد؟ در این یادداشت به اختصار به برخی از مولفه های چرایی تبدیل شدن دفاع مقدس به یک الگوی موفق  بازدارنده در سالهای بعد از دفاع مقدس اشاره می کنیم.


1-  در سطح راهبردی پس از برکناری مدیریت لیبرال (یعنی بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا در سال اول جنگ) و جایگزین شدن مدیریت انقلابی این جابجایی نقش ویژه‌ای در هم افزایی با دو سطح بعدی جنگ یعنی سطح عملیاتی و سطح تاکتیکی ایفا نمود و متاثر از همین مدیریت شیوه اداره جنگ از حالت پدافندی به موقعیت آفندی تغییر وضعیت داد و این مدیریت الی زمان حاضر همچنان تداوم دارد و در عرصه دفاعی تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا همچنان انسجام و یکپارچگی و ارتقاء آمادگی های روزافزون در عرصه‌های متعدد موشکی، پدافندی ،پهپادی، فضایی ،دریایی، زمینی، سایبری و ....را رقم زده است.

2- خودکفایی و بومی سازی توانمندی های دفاعی از ایده تا محصول. در این بخش نیز هم در سال‌های دفاع مقدس با مهندسی معکوس برخی تجهیزات ضروری خریداری شده مانند موشک های بالستیک و بازسازی تجهیزات نظامی اهتمام جدی برای پرهیز از خریدهای خارجی حاصل شد تا غفلت از تولید ایجاد نگردد لذا اگر روزی در دفاع مقدس محتاج سیم خاردار بودیم و ندادند امروز در تمام زمینه‌های اقتدار آفرین دفاعی خودکفا هستیم و این به برکت دفاع مقدس و اهتمام به تقویت تولید و بومی سازی بوده است.


3- جدی گرفتن دشمنی دشمن. این  مولفه که از آن به عنوان دشمن شناسی هم یاد می‌شود باعث شد تا به این درک عمیق و راهبردی نائل گردیم که با گرگ وحشی نمی توان دوستی داشت دست چدنی را همواره در دستکش مخملی دیدیم، در عرصه دفاعی و نظامی هیچگاه رصد و پایش و اشراف اطلاعاتی از وضعیت دشمن را رها نکردیم و دانستیم که غافلگیر شدن همانند شروع جنگ ۸ ساله چه خسارات سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد لذا در کنار هوشیاری و بصیرت و بیداری برای رصد لحظه ای رفتار دشمن در تمامی حوزه های تحقیق از ارتقاء سطح آمادگی ها نیز غفلت نکرده‌ایم و امروز نیز این مولفه همچنان به عنوان یک اصل پایدار در توان افزایی اقتدار دفاعی جلوه‌گری می‌کند.
4- تغییر فاز دفاع از موضع پدافندی به آفندی و موقعیتی. در این عامل استراتژیک هم پس از یک سال اول جنگ همان طور که ذکر شد و هم در سال‌های پس از آن تا امروز لحظه‌ای برای دفاع از کیان نظام اسلامی فارغ نبوده و خاکریزهای خط مقدم را هوشمندانه به بیرون از مرزها یعنی در سوریه عراق یمن لبنان فلسطین  با راه اندازی و فعال سازی هسته های مقاومت شکل داده‌ایم امروز منتقم خون سردار دلها حاج قاسم عزیز فقط ما نیستیم که او سیدالشهدای جبهه بین‌المللی مقاومت بود. در دفاع مقدس با عملیات های آفندی و تهاجمی دشمن را از مرزها بیرون راندیم و در ادامه حصنی محکم و جبهه یکپارچه مقاومت با قرارگاه مرکزی ایران اسلامی را شکل دادیم قدرت دفاعی بازدارنده مان را در سواحل نیکاراگوئه، سواحل مدیترانه، اقیانوس اطلس ،موشک باران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق، سرنگون کردن پهپاد متجاوز گلوبال هاوگ آمریکایی در سواحل خلیج فارس ،موشک‌باران پایگاه‌های دشمن در دیرالزور، بوکمال و اقلیم کردی به رخ آنها کشانده ایم و این چنین دستمایه دفاع مقدس را تعمیم داده و تهدید را به فرصت تبدیل کرده ایم و به تعبیر حاج قاسم در این مرحله ما همه جا هستیم حتی جایی که آنها فکرش را هم نمی کنند ما هستیم و این به برکت دفاع مقدس و جنگ تهاجمی و موقعیتی بوده است که به دنبال خود بازدارندگی را به همراه داشته است .کوتاه سخن آن که این چنین بود که دفاع مقدس از یک حادثه به فرهنگ و از یک تهدید به فرصت و از یک نقطه به خط ممتد و ماندگار برای بازدارندگی کشور در عرصه‌های دفاعی تبدیل شد به گونه‌ای که امروز دشمن در تمام عرصه های جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ شناختی، جنگ تحریف و جنگ نفوذ اقدام به تهاجم علیه ایران اسلامی ما می کند اما در عرصه های دفاعی و نظامی هرگز در مخیله ذهنی خود به تجاوز نمی‌اندیشد چرا که دفاع مقدس خود را به یک الگوی موفق بازدارنده برای سال‌های پس از خود تبدیل و این الگو را به دشمن تحمیل کرده است و انشاالله این گنج و ذخیره الهی همچنان برای نظام اسلامی تلالو و درخشندگی خواهد داشت.انشاالله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات